ZAKON O UDRUŽENJIMA

– prečišćeni tekst-

(“Službeni glasnik RS”, br. 51/2009 i 99/2011 – dr. zakoni)

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet zakona

Član 1

Ovim zakonom uređuju se osnivanje i pravni položaj udruženja, upis i brisanje iz

registra, članstvo i organi, statusne promene i prestanak udruženja, kao i druga pitanja

značajna za rad udruženja.

Ovim zakonom uređuje se i status i delovanje stranih udruženja.

Pojam udruženja

Član 2

Udruženje, u smislu ovog zakona, jeste dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija

zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi

ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu

zabranjeni Ustavom ili zakonom.

Na političke stranke, sindikate, udruženja organizovana radi obavljanja određenih

delatnosti u cilju sticanja dobiti, sportske organizacije i udruženja, crkve i verske

zajednice, spontana privremena povezivanja više lica i druga udruženja čiji je rad

uređen posebnim zakonom, odredbe ovog zakona shodno se primenjuju u pitanjima

koja nisu uređena tim posebnim zakonom.

Na udruženja koja nemaju status pravnog lica, shodno se primenjuju pravna pravila o

građanskom ortakluku, osim ako ovim zakonom nije drugačije određeno.

Zabranjena su tajna i paravojna udruženja.

Sloboda i ciljevi udruživanja

Član 3

Udruženje se osniva i organizuje slobodno i samostalno je u ostvarivanju svojih ciljeva.

Ciljevi i delovanje udruženja ne mogu biti usmereni na nasilno rušenje ustavnog

poretka i narušavanje teritorijalne celokupnosti Republike Srbije, kršenje zajemčenih

ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje i podsticanje neravnopravnosti, mržnje i

netrpeljivosti zasnovane na rasnoj, nacionalnoj, verskoj ili drugoj pripadnosti ili

opredeljenju, kao i polu, rodu, fizičkim, psihičkim ili drugim karakteristikama i

sposobnostima.

Odredba stava 2. ovog člana primenjuje se i na udruženja koja nemaju status pravnog

lica.

Upis u Registar

Član 4

Upis u registar udruženja je dobrovoljan.

Udruženje stiče status pravnog lica danom upisa u registar.

Javnost rada

Član 5

Rad udruženja je javan.

Ostvarivanje javnosti rada uređuje se statutom udruženja.

Vreme na koje se osniva udruženje

Član 6

Udruženje se osniva na neodređeno ili određeno vreme.

Ako u osnivačkom aktu nije drugačije određeno smatra se da je udruženje osnovano na

neodređeno vreme.

Savezi i delovi udruženja

Član 7

Udruženje se može udruživati u saveze i u druge asocijacije u zemlji i inostranstvu (u

daljem tekstu: savezi).

Na saveze iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju odredbe ovog zakona kada se

sedište saveza nalazi na teritoriji Republike Srbije.

Deo udruženja (sekcija, grupa, klub, ogranak, podružnica i dr.) nema status pravnog

lica.

Statusne promene

Član 8

Statusne promene udruženja vrše se na način utvrđen ovim zakonom.

Zakonitost rada udruženja

Član 9

Udruženje ostvaruje aktivnosti u skladu sa zakonom, statutom i drugim opštim aktima,

kao i pravilima saveza čiji je član.

II OSNIVANJE I NAZIV

Osnivači udruženja

Član 10

Udruženje mogu osnovati najmanje tri osnivača, s tim što najmanje jedan od osnivača

mora imati prebivalište, odnosno sedište na teritoriji Republike Srbije.

Osnivači udruženja mogu biti poslovno sposobna fizička ili pravna lica.

Maloletno lice sa navršenih 14 godina života može biti osnivač udruženja uz izjavu o

davanju saglasnosti njegovog zakonskog zastupnika u skladu sa zakonom.

Izjava iz stava 3. ovog člana mora da sadrži potvrdu o overi potpisa u skladu sa

zakonom.

Osnivanje udruženja i osnivački akt

Član 11

Udruženje se osniva usvajanjem osnivačkog akta i statuta i izborom lica ovlašćenog za

zastupanje, na osnivačkoj skupštini udruženja.

Osnivački akt udruženja sadrži: lična imena, odnosno nazive osnivača i njihova

prebivališta, odnosno sedišta; naziv i sedište i adresu udruženja; oblast ostvarivanja

ciljeva udruženja; ciljeve radi kojih se osniva; lično ime i prebivalište i adresu lica

ovlašćenog za zastupanje udruženja; potpise osnivača i njihove jedinstvene matične

brojeve građana, odnosno broj putne isprave i državu izdavanja putne isprave za

osnivače koji su strani državljani i datum donošenja osnivačkog akta.

Pravno lice kao osnivač potpisuje se tako što njegov zastupnik uz naziv pravnog lica

dodaje svoj potpis i pečat, matični broj i poresko identifikacioni broj (PIB) pravnog lica.

Statut udruženja

Član 12

Statut je osnovni opšti akt udruženja.

Drugi opšti akti, ako ih udruženje donosi, moraju biti u saglasnosti sa statutom.

Odredbe drugog opšteg akta udruženja koje su suprotne statutu, ništave su.

Statutom se obavezno uređuje: naziv i sedište udruženja; oblast ostvarivanja ciljeva,

ciljevi radi kojih se osniva; unutrašnja organizacija, organi, njihova ovlašćenja, sastav,

način izbora i opoziva, trajanje mandata i način odlučivanja; postupak za izmene i

dopune statuta i postupak donošenja i izmena drugih opštih akata udruženja, ako ih

donosi; zastupanje udruženja; ostvarivanje javnosti rada; uslovi i način učlanjivanja i

prestanka članstva; prava, obaveze i odgovornost članova; način sticanja sredstava za

ostvarivanje ciljeva i raspolaganje sredstvima, uključujući i odredbe o privrednoj ili

drugoj delatnosti kojom se stiče dobit, ako je udruženje obavlja; način odlučivanja o

statusnim promenama i prestanku rada; postupanje sa imovinom udruženja u slučaju

prestanka udruženja; postupak usvajanja finansijskih i drugih izveštaja; izgled i sadržina

pečata; druga pitanja utvrđena zakonom.

Statutom se mogu urediti i druga pitanja od značaja za rad udruženja.

Naziv udruženja

Član 13

Udruženje ima naziv.

Naziv udruženja mora biti na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu.

Naziv udruženja može sadržati pojedine strane reči ako one čine naziv međunarodne

organizacije čije je udruženje član, ako su te reči uobičajene u srpskom jeziku, ako za

njih nema odgovarajuće reči u srpskom jeziku, ili ako se radi o rečima na mrtvom

jeziku.

Naziv udruženja, ako je to predviđeno statutom, može biti i na jeziku i pismu nacionalne

manjine. Naziv na jeziku i pismu nacionalne manjine upisuje se u registar posle naziva

na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu.

Naziv udruženja, ako je to predviđeno statutom, može se upisati u registar i u prevodu

na jedan ili više stranih jezika, posle upisa naziva udruženja na srpskom jeziku i

ćiriličkom pismu, odnosno jeziku i pismu nacionalne manjine.

Naziv udruženja ne može da sadrži elemente predviđene članom 3. stav 2. ovog

zakona.

Skraćeni naziv udruženja

Član 14

Udruženje može imati i skraćeni naziv, koji se određuje statutom.

Skraćeni naziv upisuje se u registar.

Upotreba naziva udruženja

Član 15

Naziv i skraćeni naziv udruženja upotrebljavaju se u pravnom saobraćaju u obliku u

kome su upisani u registar.

Razlikovanje naziva udruženja

Član 16

Naziv novoosnovanog udruženja ne može biti identičan nazivu drugih udruženja koja su

upisana ili uredno prijavljena za upis u registar.

Naziv udruženja ne sme da bude zamenljiv sa nazivom drugog udruženja niti da izaziva

zabunu o udruženju, njegovim ciljevima ili u pogledu toga o kakvoj se vrsti pravnog lica

radi.

Sedište udruženja

Član 17

Udruženje ima sedište.

Sedište udruženja mora biti na teritoriji Republike Srbije, s tim da se kao sedište

određuje ona jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi mesto iz koga se

upravlja udruženjem.

Simboli vizuelnog identiteta

Član 18

Udruženje može imati svoj znak, logotip i druge simbole, u skladu sa statutom.

Simboli vizuelnog identiteta udruženja ne mogu biti identični simbolima drugih

udruženja koja su upisana ili uredno prijavljena za upis u registar niti izazivati zabunu o

udruženju, njegovim ciljevima ili u pogledu toga o kakvoj se vrsti pravnog lica radi.

III ČLANSTVO I ORGANI

Članstvo u udruženju

Član 19

Svako lice može pod jednakim uslovima utvrđenim statutom da postane član udruženja.

Fizičko lice može biti član udruženja nezavisno od godina starosti, u skladu sa ovim

zakonom i statutom.

Izjavu o pristupanju, odnosno učlanjenju u udruženje za maloletno lice do 14 godina

života daje njegov zakonski zastupnik u skladu sa zakonom, a ako je u pitanju

maloletnik sa navršenih 14 godina života izjavu daje sam maloletnik uz izjavu o davanju

saglasnosti njegovog zakonskog zastupnika u skladu sa zakonom.

Izjave iz stava 3. ovog člana moraju da sadrže potvrdu o overi potpisa u skladu sa

zakonom.

Udruženje vodi evidenciju o svojim članovima.

Ništavost odluke organa udruženja

Član 20

Svaki član udruženja može pokrenuti postupak pred nadležnim osnovnim sudom za

utvrđivanje ništavosti opšteg akta udruženja koji je donet suprotno statutu ili drugom

opštem aktu udruženja, odnosno za utvrđivanje ništavosti pojedinačnog akta udruženja

koji je donet suprotno zakonu, statutu ili drugom opštem aktu udruženja, u roku od

petnaest dana od dana saznanja za akt, a najkasnije u roku od šest meseci od dana

donošenja akta.

Utvrđivanjem ništavosti akta iz stava 1. ovog člana ne dira se u prava stečena od

strane trećih savesnih lica.

Postupak za utvrđivanje ništavosti akta iz stava 1. ovog člana vodi se prema

odredbama zakona kojim se uređuje parnični postupak.

Upravljanje udruženjem

Član 21

Članovi upravljaju udruženjem neposredno ili preko svojih izabranih predstavnika u

organima udruženja.

Skupština udruženja

Član 22

Skupština je najviši organ udruženja.

Skupštinu čine svi članovi udruženja.

Statutom se može odrediti način predstavljanja članova udruženja u skupštini

udruženja.

Skupština udruženja usvaja statut udruženja, njegove izmene i dopune, bira i razrešava

lice ovlašćeno za zastupanje udruženja, ako statutom udruženja nije predviđeno

drugačije, odlučuje o udruživanju u saveze, o usvajanju godišnjeg finansijskog izveštaja

udruženja, o statusnim promenama udruženja i prestanku rada udruženja, kao i drugim

pitanjima utvrđenim statutom udruženja.

Statutom se može utvrditi drugačiji naziv organa koji ima funkciju skupštine.

Redovna sednica skupštine održava se najmanje jednom godišnje, pri čemu se

statutom udruženja može predvideti i kraći rok.

Vanredna sednica skupštine mora se sazvati ako zahtev za njeno sazivanje, u pisanom

obliku, podnese jedna trećina članova udruženja, s tim što se statutom može utvrditi

manji broj članova udruženja od broja utvrđenog ovim zakonom.

Vanredna sednica skupštine mora se održati najkasnije u roku od 30 dana od dana

podnošenja zahteva za njeno sazivanje.

Način sazivanja skupštine, kao i način rada i donošenje odluka bliže se uređuje

statutom.

Zastupnik udruženja

Član 23

Udruženje ima jedno ili više lica ovlašćenih za zastupanje udruženja (u daljem tekstu:

zastupnik udruženja), izabranih, odnosno imenovanih na način utvrđen statutom.

Za zastupnika udruženja može biti određeno samo poslovno sposobno fizičko lice koje

ima prebivalište ili boravište na teritoriji Republike Srbije.

Zastupnik udruženja dužan je da se pridržava ovlašćenja određenih statutom i odlukom

nadležnog organa udruženja.

Drugi organi udruženja

Član 24

Statutom se mogu predvideti i drugi organi udruženja.

Odgovornost za štetu

Član 25

Članovi organa udruženja odgovaraju solidarno za štetu koju svojom odlukom

prouzrokuju udruženju, ako je ta odluka doneta grubom nepažnjom ili s namerom da se

šteta prouzrokuje, osim ako su u postupku donošenja odluke izdvojili svoje mišljenje u

zapisnik.

Postupak za naknadu štete pokreće se na osnovu odluke organa određenog statutom

udruženja ili statutom određenog dela članova udruženja. Odlukom se može odrediti

posebni zastupnik udruženja za postupak za naknadu štete.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na radnje zastupnika udruženja.

IV UPIS U REGISTAR

Vođenje Registra udruženja

Član 26

Registar udruženja (u daljem tekstu: Registar) vodi Agencija za privredne registre (u

daljem tekstu: Agencija), kao povereni posao.

Registar iz stava 1. ovog člana vodi se u pisanom obliku i kao jedinstvena centralna

elektronska baza podataka.

Sadržinu, način upisa i vođenja Registra iz stava 1. ovog člana bliže uređuje ministar

nadležan za poslove uprave (u daljem tekstu: ministar).

Registrator udruženja

Član 27*

Agencija vodi Registar preko Registratora udruženja (u daljem tekstu: Registrator).

Sadržina Registra

Član 28

U Registar se upisuju: naziv i skraćeni naziv udruženja, sedište i adresa udruženja;

oblast ostvarivanja ciljeva udruženja; datum osnivanja udruženja; privredne i druge

delatnosti koje udruženje neposredno obavlja; lično ime, prebivalište, odnosno

boravište i jedinstveni matični broj građana, odnosno broj putne isprave i državu

izdavanja putne isprave zastupnika udruženja; predviđeno vreme za koje se udruženje

osniva; članstvo u savezu udruženja; datum donošenja, odnosno izmena i dopuna

statuta; podaci o statusnoj promeni; podaci vezani za likvidaciju i stečaj udruženja;

zabeleška o pokretanju postupka za zabranu rada udruženja i zabrana rada udruženja;

prestanak udruženja; broj i datum donošenja rešenja o upisu, promeni podataka i

brisanju iz Registra.

Prijava za upis

Član 29

Upis u Registar vrši se na osnovu prijave za upis.

Sadržinu i izgled prijave iz stava 1. ovog člana bliže uređuje ministar.

Prijavu za upis podnosi zastupnik udruženja.

Uz prijavu se podnose osnivački akt, dva primerka statuta, kao i druge isprave koje se

utvrđuju aktom koji donosi ministar.

Član 30**

(Prestalo da važi)

Prekid postupka upisa

Član 31

Ako Registrator oceni da se radi o udruženju iz člana 2. stav 4. ovog zakona ili da su

ciljevi udruženja u suprotnosti sa odredbama člana 3. stav 2. ovog zakona, zaključkom

prekida postupak upisa u Registar i Ustavnom sudu podnosi predlog za zabranu rada

udruženja.

Protiv zaključka iz stava 1. ovog člana nije dozvoljena posebna žalba.

Po prijemu odluke Ustavnog suda Registrator će, zavisno od sadržine odluke, rešenjem

odbaciti prijavu – ako je udruženju izrečena zabrana rada ili nastaviti sa postupkom

upisa – ako je odbijen predlog za zabranu rada udruženja.

Član 32**

(Prestalo da važi)

Promena podataka koji se upisuju u Registar

Član 33

Udruženje je dužno da Registratoru prijavi svaku promenu podataka koji se upisuju u

Registar, u roku od 15 dana od dana nastale promene.

Na upis promena podataka u Registru shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o

upisu udruženja u Registar.

Javnost Registra

Član 34

Podaci upisani u Registar su javni, u skladu sa zakonom.

Svako može da se pouzda u tačnost podataka upisanih u Registar.

Naknada za vođenje Registra

Član 35*

(Prestao da važi)

V IMOVINA I OBAVLJANJE AKTIVNOSTI

Način sticanja imovine udruženja

Član 36

Udruženje može sticati imovinu od članarine, dobrovoljnih priloga, donacija i poklona (u

novcu ili naturi), finansijskih subvencija, ostavina, kamata na uloge, zakupnine,

dividendi i na drugi zakonom dozvoljeni način.

Fizička i pravna lica koja daju priloge i poklone udruženjima mogu biti oslobođena

odgovarajućih poreskih obaveza u skladu sa zakonom kojim se uvodi odgovarajući

javni prihod.

Aktivnosti udruženja

Član 37

Udruženje može da vrši one aktivnosti kojima se ostvaruju ciljevi utvrđeni njegovim

statutom.

Udruženje može neposredno da obavlja i privrednu ili drugu delatnost kojom se stiče

dobit u skladu sa zakonom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti, pod sledećim

uslovima:

1) da je delatnost u vezi sa njegovim statutarnim ciljevima;

2) da je delatnost predviđena statutom;

3) da je delatnost manjeg obima, odnosno da se delatnost obavlja u obimu potrebnom

za ostvarivanje ciljeva udruženja.

Delatnost iz stava 2. ovog člana upisuje se u Registar privrednih subjekata i obavlja se

u skladu sa propisima kojima je uređena oblast u koju spadaju aktivnosti koje se

obavljaju.

Udruženje može otpočeti sa neposrednim obavljanjem delatnosti iz stava 2. ovog člana

tek nakon upisa delatnosti u Registar iz stava 3. ovog člana.

Poslovi koje udruženje zaključi suprotno odredbi st. 1. i 2. ovog člana pravno su valjani,

osim ako je treće lice znalo ili je moralo znati za prekoračenje.

Udruženje nema pravo da ostvarenu dobit od privredne ili druge delatnosti raspodeljuje

svojim osnivačima, članovima, članovima organa udruženja, direktorima, zaposlenima

ili sa njima povezanim licima.

Pod povezanim licima, u smislu ovog zakona, smatraju se lica koja su kao takva

utvrđena zakonom kojim se uređuju privredna društva.

Sredstva za realizovanje programa od javnog interesa

Član 38

Sredstva za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje

programa (u daljem tekstu: program) koje realizuju udruženja, a koji su od javnog

interesa obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.

Vlada, odnosno ministarstvo nadležno za oblast u kojoj se ostvaruju osnovni ciljevi

udruženja dodeljuje sredstva iz stava 1. ovog člana na osnovu sprovedenog javnog

konkursa i zaključuje ugovore o realizovanju odobrenih programa.

Pod programom od javnog interesa iz stava 1. ovog člana naročito se smatraju

programi u oblasti: socijalne zaštite, boračko-invalidske zaštite, zaštite lica sa

invaliditetom, društvene brige o deci, zaštite interno raseljenih lica sa Kosova i Metohije

i izbeglica, podsticanje nataliteta, pomoći starima, zdravstvene zaštite, zaštite i

promovisanja ljudskih i manjinskih prava, obrazovanja, nauke, kulture, informisanja,

zaštite životne sredine, održivog razvoja, zaštite životinja, zaštite potrošača, borbe

protiv korupcije, kao i humanitarni programi i drugi programi u kojima udruženje

isključivo i neposredno sledi javne potrebe.

Vlada uređuje bliže kriterijume, uslove, obim, način, postupak dodele, kao i način i

postupak vraćanja sredstava iz stava 1. ovog člana, ukoliko se utvrdi da udruženje

dobijena sredstva ne koristi za realizovanje odobrenih programa.

Odredbe st. 1-4. ovog člana shodno se primenjuju i na sredstva koja se udruženjima

dodeljuju iz budžeta autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave.

Udruženja koja su iz budžeta Republike, odnosno autonomne pokrajine, odnosno

jedinice lokalne samouprave dobila sredstva za realizovanje programa od javnog

interesa najmanje jedanput godišnje čine dostupnim javnosti izveštaj o svom radu i o

obimu i načinu sticanja i korišćenja sredstava i taj izveštaj dostavljaju davaocu

sredstava.

Udruženje je obavezno da sredstva iz stava 1. ovog člana koristi isključivo za

realizovanje odobrenih programa.

Odredba stava 6. ovog člana shodno se primenjuje i na udruženja koja su u prethodnoj

godini, u skladu sa zakonom, koristila poreske i carinske olakšice.

Poslovne knjige i finansijski izveštaji

Član 39

Udruženje vodi poslovne knjige, sačinjava finansijske izveštaje i podleže vršenju

revizije finansijskih izveštaja, u skladu sa propisima o računovodstvu i reviziji.

Godišnji obračuni i izveštaji o aktivnosti udruženja podnose se članovima udruženja na

način utvrđen statutom.

Odgovornost za obaveze udruženja

Član 40

Za svoje obaveze udruženje odgovara celokupnom svojom imovinom.

Članovi udruženja i organa udruženja mogu lično odgovarati za obaveze udruženja,

ako postupaju sa imovinom udruženja kao da je u pitanju njihova imovina ili zloupotrebe

udruženje kao formu za nezakonite ili prevarne svrhe.

Korišćenje imovine udruženja

Član 41

Imovina udruženja može da se koristi jedino za ostvarivanje njegovih statutarnih ciljeva.

Imovina udruženja ne može se deliti njegovim članovima, osnivačima, članovima

organa udruženja, direktorima, zaposlenima ili sa njima povezanim licima.

Povezanim licima smatraju se lica koja su kao takva utvrđena u pogledu zabrane

raspodele dobiti udruženja.

Odredbe st. 1. i 2. ovog člana ne odnose se na davanje prigodnih primerenih nagrada i

naknada opravdanih troškova nastalih ostvarivanjem statutarnih ciljeva udruženja (putni

troškovi, dnevnice, troškovi prenoćišta i sl.), ugovorene teretne obaveze i isplatu zarada

zaposlenih.

Primalac imovine udruženja

Član 42

Za slučaj prestanka udruženja kao primalac njegove imovine statutom se može odrediti

samo domaće nedobitno pravno lice koje je osnovano radi ostvarivanja istih ili sličnih

ciljeva.

Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na slučaj prestanka udruženja koje je u

vreme stupanja na snagu ovog zakona koristilo imovinu u društvenoj, odnosno državnoj

svojini.

Republika Srbija kao primalac imovine

Član 43

Ako se u trenutku prestanka udruženja ne može postupiti na način određen ovim

zakonom ili statutom za raspodelu imovine, ili ako udruženje prestaje na osnovu odluke

o zabrani rada, nakon sprovedenog postupka likvidacije, ili statutom nije određen način

raspolaganja imovinom posle prestanka udruženja, imovina udruženja postaje imovina

Republike Srbije, s tim što pravo korišćenja pripada jedinici lokalne samouprave na čijoj

je teritoriji bilo sedište udruženja.

Na način iz stava 1. ovog člana postupiće se i u slučaju prestanka udruženja koje je u

vreme stupanja na snagu ovog zakona koristilo imovinu u društvenoj, odnosno državnoj

svojini, bez obzira da li je to udruženje u međuvremenu upisano u Registar u skladu sa

odredbama ovog zakona.

Ništavost raspolaganja imovinom udruženja

Član 44

Raspolaganje imovinom udruženja suprotno odredbama ovog zakona ništavo je.

VI STATUSNE PROMENE

Pojam i vrste statusnih promena

Član 45

Statusna promena je promena pravnog položaja udruženja izvršena na osnovu odluke

nadležnog organa u skladu sa statutom i ovim zakonom.

Statusne promene su pripajanje, spajanje i podela udruženja.

Pripajanje udruženja

Član 46

Pripajanje je prenos cele imovine jednog udruženja (pripojenik) na drugo udruženje

(pripojilac), na osnovu ugovora o pripajanju.

Ugovor o pripajanju sadrži nazive i sedišta udruženja, odredbe o prenosu imovine

udruženja koje se pripaja (tačan opis prava i obaveza koja se prenose, pri čemu je

dozvoljeno upućivanje na posebne isprave) i prava članova pripojenog udruženja.

Pripajanje jednog ili više udruženja drugom upisuje se u Registar udruženja.

Na upis pripajanja shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o upisu osnivanja

udruženja.

Uz prijavu za upis podnose se i odluke skupština udruženja koja učestvuju u pripajanju

o prihvatanju zaključenja ugovora o pripajanju (u istovetnom tekstu), ugovor o

pripajanju, rešenje o upisu u Registar udruženja koja se pripajaju.

Upisom pripajanja u Registar prestaje da postoji pripojeno udruženje, a udruženje

pripojilac nastavlja sa radom pod nazivom pod kojim je upisano u Registar.

Spajanje udruženja

Član 47

Spajanje je osnivanje novog udruženja na koje prelazi celokupna imovina dva ili više

udruženja koja se spajaju.

Na postupak spajanja udruženja shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o

pripajanju.

Spajanjem prestaju da postoje udruženja koja su se spojila, a novonastalo udruženje

smatra se novim udruženjem na koje se shodno primenjuju odredbe ovog zakona o

osnivanju udruženja.

Podela udruženja

Član 48

Udruženje se može podeliti na dva ili više udruženja.

Odluka o podeli udruženja ima pravno dejstvo osnivačkog akta.

Na postupak podele shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o pripajanju

udruženja.

Podeljeno udruženje prestaje da postoji, a na postupak upisa novonastalih udruženja

primenjuju se odredbe ovog zakona o osnivanju udruženja.

Udruženja nastala podelom odgovaraju solidarno za obaveze podeljenog udruženja.

Udruženja nastala podelom upisuju se u Registar posle razgraničenja sredstava, prava

i obaveza (deobni bilans).

VII PRESTANAK

Uslovi i način brisanja udruženja iz Registra

Član 49

Brisanjem iz Registra udruženje gubi status pravnog lica.

Brisanje iz Registra vrši se samo ako:

1) se broj članova smanji ispod broja osnivača potrebnog za osnivanje, a nadležni

organ udruženja ne donese odluku o prijemu novih članova u roku od 30 dana;

2) istekne vreme na koje je udruženje osnovano, kada je udruženje osnovano na

određeno vreme;

3) nadležni organ udruženja donese odluku o prestanku rada;

4) je izvršena statusna promena koja, u skladu sa ovim zakonom, ima za posledicu

prestanak udruženja;

5) se utvrdi da udruženje ne obavlja aktivnosti na ostvarivanju statutarnih ciljeva,

odnosno da nije organizovano u skladu sa statutom duže od dve godine neprekidno ili

ako je proteklo dvostruko više vremena od vremena utvrđenog statutom za održavanje

sednice skupštine, a ona nije održana;

6) je udruženju zabranjen rad;

7) stečajem.

Svako može obavestiti Registratora o postojanju razloga za brisanje udruženja iz

Registra utvrđenih stavom 2. tačka 5) ovog člana.

Registrator rešenjem utvrđuje činjenice iz stava 2. tačka 5) ovog člana.

U slučajevima iz stava 2. tač. 1), 2), 3), 5) i 6) ovog člana brisanje iz Registra vrši se

nakon sprovedenog postupka likvidacije udruženja, ako zakonom nije drugačije

određeno. O sprovođenju postupka likvidacije u Registar se upisuje zabeleška.

Zabrana rada udruženja

Član 50

O zabrani rada udruženja iz člana 2. stav 4. ovog zakona, kao i udruženja čiji su ciljevi

ili delovanje suprotni odredbi člana 3. stav 2. ovog zakona odlučuje Ustavni sud.

Odluka o zabrani rada udruženja može se zasnivati na radnjama članova udruženja

ako postoji veza između tih radnji i delovanja udruženja ili njegovih ciljeva, ako se

radnje zasnivaju na organizovanoj volji članova i ako se prema okolnostima slučaja

može smatrati da je udruženje tolerisalo radnje svojih članova.

Udruženju će se zabraniti rad ako se učlani u međunarodnu organizaciju ili udruženje iz

člana 2. stav 4. ovog zakona, odnosno koje deluje radi ostvarivanja ciljeva iz člana 3.

stav 2. ovog zakona.

Zabrana rada saveza odnosi se i na ona udruženja u njegovom članstvu koja su izričito

bila obuhvaćena postupkom zabrane.

Simboli vizuelnog identiteta i druge oznake udruženja kome je zabranjen rad (zastave,

parole, uniforme, grbovi, značke i dr.) ne smeju se javno upotrebljavati.

Pokretanje postupka za zabranu rada udruženja

Član 51

Postupak za zabranu rada udruženja pokreće se na predlog Vlade, Republičkog javnog

tužioca, ministarstva nadležnog za poslove uprave, ministarstva nadležnog za oblast u

kojoj se ostvaruju ciljevi udruženja ili Registratora.

Postupak za zabranu rada udruženja može se pokrenuti i voditi i u odnosu na

udruženja koja nemaju status pravnog lica.

O pokretanju postupka za zabranu rada udruženja u Registar se upisuje zabeleška.

Likvidacija udruženja

Član 52

Likvidacija udruženja se sprovodi kada udruženje ima dovoljno finansijskih sredstava za

pokriće svih svojih obaveza.

Na pitanja koja se tiču postupka likvidacije udruženja koja nisu uređena ovim zakonom,

shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se reguliše likvidacija privrednog društva.

Predlog za pokretanje postupka likvidacije u slučajevima iz člana 49. stav 2. tač. 1), 2),

3), 5) i 6) i člana 54. stav 2. ovog zakona podnosi Registrator.

Od trenutka kada su se stekli uslovi za pokretanje postupka likvidacije, udruženje može

preduzimati samo aktivnosti potrebne za sprovođenje likvidacionog postupka.

Donošenjem odluke o prestanku udruženja likvidacijom i imenovanjem likvidacionog

upravnika prestaju ovlašćenja organa udruženja i zastupnika i punomoćnika udruženja,

osim ovlašćenja nadzornog odbora, ako ga udruženje ima.

Odluka o prestanku udruženja likvidacijom

Član 53

U slučajevima iz člana 49. stav 2. tač. 1), 2) i 3) ovog zakona, skupština udruženja

dužna je da u roku od 15 dana od dana nastupanja razloga za prestanak udruženja

donese odluku o prestanku udruženja likvidacijom i imenovanju likvidacionog upravnika

i da ovu odluku u roku od tri dana od dana donošenja dostavi Registratoru.

Udruženje je dužno da odluku iz stava 1. ovog člana objavi u “Službenom glasniku

Republike Srbije” u roku od tri dana od dana donošenja, s pozivom poveriocima da u

roku od 30 dana od dana objavljivanja odluke prijave svoja potraživanja.

Dejstvo otvaranja postupka likvidacije nastupa objavom iz stava 2. ovog člana.

Postupak likvidacije u slučaju da nije doneta odluka

Član 54

Ako odluka o otvaranju postupka likvidacije i imenovanju likvidacionog upravnika ne

bude doneta ili ne bude objavljena, zastupnik udruženja dužan je da o tome obavesti

Registratora u roku od tri dana od isteka roka za njeno donošenje, odnosno

objavljivanje.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, kao i u slučaju kada zastupnik udruženja ne obavesti

Registratora o tome da su se stekli uslovi za sprovođenje postupka likvidacije,

Registrator u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja, odnosno od saznanja i

utvrđivanja da su ispunjeni uslovi za sprovođenje likvidacije, podnosi predlog za

pokretanje postupka likvidacije, o trošku udruženja i za imenovanje likvidacionog

upravnika.

Na način iz stava 2. ovog člana Registrator postupa i u slučajevima prestanka

udruženja iz razloga utvrđenih u članu 49. stav 2. tač. 5) i 6).

Upis likvidacije u Registar

Član 55

Ovlašćenje za zastupanje udruženja prelazi na likvidacionog upravnika danom

otvaranja postupka likvidacije.

Odluka skupštine udruženja o prestanku udruženja i podaci o likvidacionom upravniku

upisuju se u Registar.

U nazivu udruženja upisuje se oznaka “u likvidaciji”.

Postupak posle sprovedene likvidacije

Član 56

Sa imovinom udruženja koja preostane posle namirenja poverilaca i izmirenja poreskih

obaveza, likvidacioni upravnik postupa na način predviđen ovim zakonom i statutom

udruženja.

Posle predaje imovine primaocima, likvidacioni upravnik podnosi prijavu za brisanje

udruženja iz Registra, uz koju prilaže izveštaj o toku likvidacije i izjavu da je sva

imovina podeljena u skladu sa zakonom i statutom.

Skraćeni postupak likvidacije

Član 57

Udruženje može prestati po skraćenom postupku likvidacije ako posle donošenja

odluke o prestanku rada udruženja većina članova skupštine dâ Registratoru izjavu da

su izmirene sve poreske obaveze, obaveze udruženja prema poveriocima i da su

regulisani svi odnosi sa zaposlenima.

Izjava iz stava 1. ovog člana mora da sadrži potvrdu o overi potpisa u skladu sa

zakonom.

Članovi skupštine udruženja iz stava 1. ovog člana odgovaraju solidarno za obaveze

udruženja tri godine od dana brisanja udruženja iz Registra.

Udruženje koje prestaje po skraćenom postupku briše se iz Registra, uz upisivanje u

Registar ličnih imena i prebivališta, odnosno naziva i sedišta članova skupštine iz stava

  1. ovog člana, sa naznačenjem njihove solidarne odgovornosti za obaveze udruženja.

Stečaj udruženja

Član 58

Nad udruženjem koje je trajnije nesposobno za plaćanje sprovodi se postupak stečaja

shodnom primenom odredaba zakona kojim se reguliše stečaj i poreskih zakona kojima

se uređuje tretman obveznika u stečaju.

Registrator briše udruženje iz Registra na osnovu pravosnažne odluke o zaključenju

stečajnog postupka.

Na upis u Registar podataka koji se odnose na stečaj udruženja shodno se primenjuju

odredbe zakona kojim se reguliše stečaj o upisu u nadležni registar odluka iz stečajnog

postupka.

Prijavu za upis podataka iz stava 3. ovog člana Registratoru dostavlja stečajni upravnik.

VIII STRANA UDRUŽENJA

Pojam stranog udruženja

Član 59

Strano udruženje, u smislu ovog zakona, jeste udruženje sa sedištem u drugoj državi,

osnovano po propisima te države radi ostvarivanja nekog zajedničkog ili opšteg

interesa ili cilja, a čije delovanje nije usmereno na sticanje dobiti, kao i međunarodno

udruženje ili druga strana, odnosno međunarodna nevladina organizacija koja ima

članove koji su se na dobrovoljnoj osnovi povezali radi ostvarivanja nekog zajedničkog

ili opšteg interesa ili cilja koji nije usmeren na sticanje dobiti.

Odredbe ovog zakona koje se odnose na upis u Registar i rad udruženja primenjuju se i

na upis i rad predstavništva, kancelarije i drugog organizacionog oblika stranog ili

međunarodnog nevladinog nedobitnog udruženja koje ima sedište na teritoriji Republike

Srbije (u daljem tekstu: predstavništvo stranog udruženja), ako zakonom ili

međunarodnim ugovorom nije drugačije utvrđeno.

Vođenje Registra stranih udruženja

Član 60

Predstavništvo stranog udruženja može da deluje na teritoriji Republike Srbije nakon

upisa u Registar stranih udruženja koji vodi Agencija, kao povereni posao.

Registar iz stava 1. ovog člana vodi se u pisanom obliku i kao jedinstvena centralna

elektronska baza podataka.

Sadržinu, način upisa i vođenja Registra iz stava 1. ovog člana bliže uređuje ministar.

Registrator stranih udruženja

Član 61*

Agencija vodi Registar stranih udruženja preko Registratora stranih udruženja.

Sadržina Registra stranih udruženja

Član 62

U Registar stranih udruženja upisuje se: naziv i skraćeni naziv stranog udruženja;

država u kojoj je strano udruženje osnovano i sedište tog udruženja u toj državi; naziv

organizacionog oblika stranog udruženja; adresa sedišta predstavništva stranog

udruženja u Republici Srbiji i njegovih ogranaka; vreme za koje je predstavništvo

stranog udruženja osnovano; ime i prezime lica ovlašćenog za zastupanje i

predstavljanje stranog udruženja u Republici Srbiji, prebivalište i jedinstveni matični broj

građana ako se radi o državljaninu Republike Srbije, odnosno boravište u Republici

Srbiji i broj putne isprave i državu izdavanja putne isprave ako se radi o stranom

državljaninu; ciljevi stranog udruženja; zabeleška o pokretanju postupka za zabranu

rada predstavništva stranog udruženja i zabrana rada predstavništva stranog

udruženja; broj i datum donošenja rešenja o upisu, promeni podataka i brisanju iz

Registra stranih udruženja.

Prijava za upis i upis predstavništva stranog udruženja u Registar stranih

udruženja

Član 63

Upis u Registar stranih udruženja vrši se na osnovu prijave za upis predstavništva

stranog udruženja.

Sadržinu i izgled prijave iz stava 1. ovog člana bliže uređuje ministar.

Uz prijavu za upis podnosi se: overena fotokopija akta i overen prevod akta o

registraciji udruženja u matičnoj državi ili overena fotokopija potvrde (izjave) overene od

strane suda ili javnog beležnika da udruženje ima prema pravu matične države status

pravnog lica i bez upisa u registar i overen prevod potvrde (izjave); overena fotokopija

odluke i overen prevod odluke nadležnog organa stranog udruženja o otvaranju

predstavništva u Republici Srbiji; overen dokument i overen prevod dokumenta matične

države iz koga se utvrđuje ko su osnivači udruženja koje osniva predstavništvo u

Republici Srbiji; overena odluka i overen prevod odluke o licu ovlašćenom za

zastupanje i predstavljanje predstavništva stranog udruženja, overena fotokopija

isprave o identitetu tog lica i prijava prebivališta, odnosno boravišta u Republici Srbiji;

fotokopija i overen prevod statuta ili odgovarajućeg akta koji sadrži podatke o sedištu i

unutrašnjoj organizaciji predstavništva stranog udruženja na teritoriji Republike Srbije.

Registrator stranih udruženja donosi rešenje o upisu predstavništva stranog udruženja

u Registar stranih udruženja.

Rešenje o upisu predstavništva stranog udruženja u Registar stranih udruženja

objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije”, o trošku stranog udruženja.

Javnost Registra stranih udruženja

Član 64

Podaci upisani u Registar stranih udruženja su javni, u skladu sa zakonom.

Primena propisa na zaposlene u predstavništvu stranog udruženja

Član 65

Na strance zaposlene u predstavništvima stranog udruženja primenjuju se propisi

kojima se uređuje kretanje i boravak stranaca.

Na državljane Republike Srbije zaposlene u predstavništvima stranog udruženja

primenjuju se propisi Republike Srbije.

Sredstva za rad predstavništva stranog udruženja

Član 66

Predstavništvo stranog udruženja može iz inostranstva unositi finansijska sredstva za

rad predstavništva i za ostvarivanje svog programa u skladu sa odredbama zakona

kojim se uređuje devizno poslovanje.

Predstavništvo stranog udruženja može, posle izmirenja svih dospelih poreskih i drugih

obaveza u Republici Srbiji, izneti neutrošena finansijska sredstva iz stava 1. ovog

člana, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje devizno poslovanje.

Predstavništvo stranog udruženja može privremeno da uveze predmete i opremu koji

su potrebni za njegov rad i da ih iznese iz Republike Srbije u skladu sa carinskim

propisima i propisima o spoljnotrgovinskom poslovanju.

Zabrana rada predstavništva stranog udruženja

Član 67

Predstavništvo stranog udruženja ima pravo da deluje slobodno na teritoriji Republike

Srbije, ako njegovi ciljevi i delovanje nisu u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije,

ovim zakonom, međunarodnim ugovorima koje je zaključila Republika Srbija i drugim

propisima.

Postupak za zabranu rada predstavništva stranog udruženja pokreće se na predlog

Vlade, Republičkog javnog tužioca, ministarstva nadležnog za poslove uprave,

ministarstva nadležnog za oblast u kojoj se ostvaruju ciljevi udruženja ili Registratora

stranih udruženja.

Odluku o zabrani rada predstavništva stranog udruženja čiji su ciljevi ili delovanje

suprotni odredbi stava 1. ovog člana donosi Ustavni sud.

Brisanje predstavništva stranog udruženja iz Registra stranih udruženja

Član 68

Predstavništvo stranog udruženja prestaje i briše se iz Registra stranih udruženja:

1) ako je strano udruženje prestalo sa radom;

2) ako je strano udruženje odlučilo da predstavništvo prestane sa radom;

3) ako je predstavništvu stranog udruženja zabranjen rad odlukom Ustavnog suda.

Registrator stranih udruženja donosi rešenje o brisanju predstavništva stranog

udruženja iz Registra stranih udruženja.

Rešenje o brisanju predstavništva stranog udruženja iz Registra stranih udruženja

objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije”, o trošku stranog udruženja.

Čl. 69 i 70**

(Prestalo da važi)

X NADZOR

Nadležnost za vršenje nadzora

Član 71

Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove uprave.

Inspekcijski nadzor vrši ministarstvo preko upravnih inspektora.

XI KAZNENE ODREDBE

Privredni prestup

Član 72

Novčanom kaznom od 300.000 do 900.000 dinara kazniće se za privredni prestup

udruženje ako neposredno obavlja privrednu ili drugu delatnost u cilju sticanja dobiti

koja nije u vezi sa njegovim statutarnim ciljevima ili nije predviđena statutom ili je

obavlja iako je nadležni organ utvrdio da ne ispunjava uslove za obavljanje delatnosti

(član 37. stav 2).

Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 30.000 do 90.000

dinara kazniće se i odgovorno lice u udruženju.

Prekršaji

Član 73

Novčanom kaznom od 50.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj udruženje ako:

1) ostvaruje aktivnosti suprotno zakonu, statutu i drugim opštim aktima, kao i pravilima

saveza čiji je član (član 9);

2) obavlja privrednu ili drugu delatnost u većem obimu, odnosno u obimu koji nije

potreban za ostvarivanje ciljeva udruženja (član 37. stav 2. tačka 3);

3) imovinu ne koristi jedino za ostvarivanje svojih statutarnih ciljeva (član 41);

4) predstavništvo stranog udruženja otpočne da deluje pre upisa u Registar (član 60.

stav 1).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara

kazniće se i odgovorno lice u udruženju.

Član 74

Novčanom kaznom od 50.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj udruženje:

1) ako ne omogući javnost rada na način utvrđen statutom (član 5);

2) ako naziv ili skraćeni naziv ne upotrebljava u pravnom saobraćaju u obliku u kome je

upisan u Registar (član 15);

3) ako u roku od 15 dana ne prijavi Registratoru promenu podataka koji se upisuju u

Registar (član 33. stav 1);

4) ako izveštaj o svom radu i o obimu i načinu sticanja i korišćenja sredstava ne učini

dostupnim javnosti i taj izveštaj ne dostavi davaocu sredstava (član 38. stav 6).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara

kazniće se i odgovorno lice u udruženju.

Član 75

Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj zastupnik

udruženja ako u propisanom roku ne obavesti Registratora da nije doneta odluka o

pokretanju postupka likvidacije ili da ona nije objavljena (član 54. stav 1).

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 76

U roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona ministar donosi propise za

izvršavanje ovog zakona.

Član 77

Postupci započeti do dana stupanja na snagu ovog zakona okončaće se po propisima

koji važe do početka primene ovog zakona.

Član 78

Društvene organizacije, udruženja građana i njihovi savezi osnovani prema Zakonu o

društvenim organizacijama i udruženjima građana (“Službeni glasnik SRS”, br. 24/82,

39/83, 17/84, 50/84, 45/85 i 12/89 i “Službeni glasnik RS”, br. 53/93, 67/93 i 48/94), kao

i oni koji imaju sedište na teritoriji Republike Srbije, a upisani su u Registar prema

Zakonu o udruživanju građana u udruženja, društvene organizacije i političke

organizacije koje se osnivaju za teritoriju Socijalističke Federativne Republike

Jugoslavije (“Službeni list SFRJ”, broj 42/90 i “Službeni list SRJ”, br. 24/94, 28/96 i

73/2000), nastavljaju sa radom kao udruženja od dana početka primene ovog zakona, s

tim što su dužni da u roku od 18 meseci od dana početka primene ovog zakona

usklade svoj statut i druge opšte akte sa odredbama ovog zakona.

Član 79

Društvene organizacije, udruženja građana i njihovi savezi iz člana 78. ovog zakona

dužni su da Registratoru uz prijavu za upis usklađivanja podnesu rešenje o upisu u

Registar društvenih organizacija i udruženja građana, odnosno Registar udruženja,

društvenih organizacija i političkih organizacija, odluku o izboru zastupnika udruženja i

overenu fotokopiju lične karte zastupnika udruženja, kao i dva primerka novog statuta.

Društvene organizacije, udruženja građana i njihovi savezi koji ne postupe u skladu sa

stavom 1. ovog člana, po sprovedenom postupku likvidacije, rešenjem Registratora

brišu se iz Registra i gube status pravnog lica, a njihova imovina prelazi na lica

određena statutom, odnosno zakonom.

Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana može se izjaviti žalba ministru. Rešenje ministra je

konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Član 80

Nepokretnosti u društvenoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju društvene

organizacije, udruženja ili oblici povezivanja udruženja (savezi), sa sedištem na teritoriji

Republike Srbije (u daljem tekstu: društvene organizacije), danom stupanja na snagu

ovog zakona postaju sredstva u državnoj svojini na kojima pravo korišćenja ima

jedinica lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nepokretnosti nalaze.

Član 81

Nepokretnosti u društvenoj svojini na kojima su društvene organizacije do dana

stupanja na snagu ovog zakona imale pravo korišćenja prelaze u svojinu, odnosno

susvojinu ovih društvenih organizacija, srazmerno udelu kojim su društvene

organizacije učestvovale u finansiranju ovih nepokretnosti sopstvenim sredstvima

ostvarenim od dobrovoljnih članarina, poklona, donacija, legata i na drugi zakonom

dozvoljeni način.

Sopstvenim sredstvima iz stava 1. ovog člana ne smatraju se sredstva ostvarena po

osnovu vršenja javnih ovlašćenja ili druga sredstva ostvarena iz budžeta društvenopolitičkih zajednica.

Svojinska prava iz stava 1. ovog člana utvrđuju se u postupku pred nadležnim sudom.

Član 82

Društvene organizacije koje su pre nego što su na osnovu zakona preregistrovane iz

statusa udruženja građana u društvene organizacije imale pravo svojine na

nepokretnostima u društvenoj, odnosno državnoj svojini prava po tom osnovu ostvaruju

po zakonu kojim se uređuje denacionalizacija.

Član 83

Društvene organizacije koje su do dana stupanja na snagu ovog zakona imale pravo

korišćenja na nepokretnostima u državnoj svojini, odnosno na nepokretnostima koje po

sprovedenom sudskom postupku postanu državna svojina, nastavljaju sa faktičkim

korišćenjem ovih nepokretnosti pod uslovima koji ne mogu biti nepovoljniji od uslova

kakvi su bili do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Jedinica lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nalaze nepokretnosti na kojima pravo

korišćenja imaju društvene organizacije, ima pravo da otkaže dalje korišćenje

nepokretnosti ako društvena organizacija ne uskladi svoj rad sa odredbama ovog

zakona u propisanom roku, kao i u slučaju kada nepokretnosti koristi suprotno nameni

ili ciljevima utvrđenim statutom.

Akt iz stava 2. ovog člana jedinica lokalne samouprave donosi uz saglasnost

Republičke direkcije za imovinu Republike Srbije.

Imovina u društvenoj, odnosno državnoj svojini iz člana 80. i člana 81. st. 1. i 2. ovog

zakona na kojoj pravo korišćenja, odnosno pravo raspolaganja imaju društvene

organizacije ne može se otuđivati do dana početka primene ovog zakona.

Član 84

Pokretna imovina u društvenoj svojini na kojoj pravo korišćenja imaju društvene

organizacije sa sedištem na teritoriji Republike Srbije danom stupanja na snagu ovog

zakona postaju sredstva u svojini društvenih organizacija.

Član 85

Sva imovina koju društvene organizacije iz člana 78. stav 1. ovog zakona steknu nakon

dana početka primene ovog zakona jeste njihova svojina, osim imovine stečene u

vršenju javnih ovlašćenja.

Član 86

Strana udruženja koja su otpočela sa delovanjem na teritoriji Republike Srbije pre dana

početka primene ovog zakona dužna su da svoje delovanje usaglase sa ovim zakonom

i da podnesu prijavu za upis u Registar stranih udruženja, sa potrebnim dokumentima,

u roku od tri meseca od dana početka primene ovog zakona.

Ako strano udruženje ne postupi u skladu sa odredbom stava 1. ovog člana, Registrator

stranih udruženja donosi rešenje o prestanku njegovog rada, do upisa u Registar

stranih udruženja.

Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana može se izjaviti žalba ministru. Rešenje ministra je

konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Agencija za privredne registre će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog

zakona od nadležnih organa pribaviti postojeću evidenciju o stranim udruženjima.

Član 87

Agencija za privredne registre preuzeće od ministarstva nadležnog za poslove uprave i

ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove registre društvenih organizacija i

udruženja građana, predmete, arhivu i registraturski materijal nastao u radu na vođenju

registara, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 88

Do početka rada osnovnih sudova postupak za utvrđivanje ništavosti opšteg akta

udruženja iz člana 20. ovog zakona pokreće se pred nadležnim opštinskim sudom.

Član 89

Danom početka primene ovog zakona odredbe Zakona o društvenim organizacijama i

udruženjima građana (“Službeni glasnik SRS”, br. 24/82, 39/83, 17/84, 50/84, 45/85 i

12/89 i “Službeni glasnik RS”, br. 53/93, 67/93 i 48/94) i Zakona o udruživanju građana

u udruženja, društvene organizacije i političke organizacije koje se osnivaju za teritoriju

Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (“Službeni list SFRJ”, broj 42/90 i

“Službeni list SRJ”, br. 24/94, 28/96 i 73/2000), prestaju da se primenjuju na udruženja

građana, društvene organizacije i njihove saveze, osim na sportske organizacije i

udruženja.

Članovi 67. do 75. Zakona o kretanju i boravku stranaca (“Službeni list SFRJ”, br.

56/80, 53/85, 30/89, 26/90 i 53/91) i član 60. stav 1. tačka 2. Zakona o utvrđivanju

određenih nadležnosti autonomne pokrajine (“Službeni glasnik RS”, broj 6/02), prestaju

da važe danom početka primene ovog zakona.

Član 90

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku

Republike Srbije”, a počeće da se primenjuje danom isteka tri meseca od dana

stupanja na snagu, izuzev člana 32. stav 4. koji će početi da se primenjuju danom

isteka dve godine od dana stupanja na snagu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

– propis objavljen u „Službenom glasniku RS“ broj 51/2009 od 14.07.2009. godine, stupio na snagu

22.07.2009. godine

– poslednje izmene i dopune objavljene u „Službenom glasniku RS“ broj 99/2011 od 27.12.2011. godine,

stupile na snagu 01.05.2013. godine

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top