ZAKON O SPREČAVANJU DISKRIMINACIJE OSOBA SA INVALIDITETOM
– prečišćeni tekst –
(“Službeni glasnik RS”, broj 33/2006 i 13/2016)
Prvi deo
OSNOVNE ODREDBE
Predmet Zakona
Član 1
Ovim zakonom uređuje se opšti režim zabrane diskriminacije po osnovu invalidnosti,
posebni slučajevi diskriminacije osoba sa invaliditetom, postupak zaštite osoba
izloženih diskriminaciji i mere koje se preduzimaju radi podsticanja ravnopravnosti i
socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom.
Načela Zakona
Član 2
Ovaj zakon zasniva se na načelima:
- zabrane diskriminacije osoba sa invaliditetom;
- poštovanja ljudskih prava i dostojanstva osoba sa invaliditetom;
- uključenosti osoba sa invaliditetom u sve sfere društvenog života na ravnopravnoj
osnovi;
- uključenosti osoba sa invaliditetom u sve procese u kojima se odlučuje o njihovim
pravima i obavezama;
- jednakih prava i obaveza.
Definicije pojmova
Član 3
U ovom zakonu:
- izraz “osobe sa invaliditetom” označava osobe sa urođenom ili stečenom fizičkom,
senzornom, intelektualnom ili emocionalnom onesposobljenošću koje usled društvenih
ili drugih prepreka nemaju mogućnosti ili imaju ograničene mogućnosti da se uključe u
aktivnosti društva na istom nivou sa drugima, bez obzira na to da li mogu da ostvaruju
pomenute aktivnosti uz upotrebu tehničkih pomagala ili službi podrške;
- izrazi “diskriminacija” i “diskriminatorsko postupanje” označavaju svako pravljenje
razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili
davanje prvenstva) u odnosu na lica ili grupe, kao i na članove njihovih porodica, ili
njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koje se zasniva na invalidnosti ili
razlozima u vezi sa njom;
- izraz “organ javne vlasti” označava državni organ, organ teritorijalne autonomije,
organ lokalne samouprave, organizaciju kojoj je povereno vršenje javnih ovlašćenja,
kao i pravno lice koje osniva ili finansira u celini, odnosno u pretežnom delu, Republika,
teritorijalna autonomija ili lokalna samouprava.
Obaveze organa javne vlasti
Član 4
Organi javne vlasti dužni su da osobama sa invaliditetom obezbede uživanje prava i
sloboda bez diskriminacije.
Opšta zabrana zloupotrebe prava
Član 5
Zabranjeno je vršenje prava utvrđenih ovim zakonom protivno cilju u kome su priznata
ili sa namerom da se povrede ili ograniče prava drugih ili da se izazovu ozbiljne
posledice po bezbednost zemlje, javni poredak i moral.
Drugi deo
OPŠTA ZABRANA DISKRIMINACIJE
Oblici diskriminacije
Član 6
(1) Oblici diskriminacije su neposredna i posredna diskriminacija, kao i povreda načela
jednakih prava i obaveza.
(2) Neposredna diskriminacija postoji ako se lica ili grupa (u daljem tekstu:
diskriminisani), u istoj ili sličnoj situaciji, bilo kojim aktom ili radnjom, stavljaju ili su
stavljeni u nepovoljniji položaj ili bi mogli biti stavljeni u nepovoljniji položaj zbog
njegove, odnosno njihove invalidnosti.
(3) Posredna diskriminacija postoji ako se diskriminisani, zbog njegove invalidnosti,
stavlja u nepovoljniji položaj donošenjem akta ili preduzimanjem radnje koja je prividno
zasnovana na načelu jednakosti i nediskriminacije, osim ako je taj akt ili radnja
opravdana zakonitim ciljem, a sredstva za postizanje tog cilja su primerena i nužna.
(4) Diskriminacija postoji i u slučaju:
- ako se prema diskriminisanom postupa gore nego što se postupa ili bi se
postupalo prema drugome, isključivo ili uglavnom zbog toga što je
diskriminisani tražio, odnosno namerava da traži pravnu zaštitu od
diskriminacije ili zbog toga što je ponudio ili namerava da ponudi dokaze o
diskriminatorskom postupanju;
- ako se prema diskriminisanom očigledno ponižavajuće postupa, isključivo ili
uglavnom zbog njegove invalidnosti.
(5) Diskriminacijom se smatra i pozivanje i navođenje na diskriminaciju i pomaganje u
diskriminatorskom postupanju.
Povreda načela jednakih prava i obaveza
Član 7
Povreda načela jednakih prava i obaveza postoji:
- ako se diskriminisanom isključivo ili uglavnom zbog njegove invalidnosti
neopravdano uskraćuju prava i slobode, odnosno nameću obaveze, koje se u istoj ili
sličnoj situaciji ne uskraćuju ili ne nameću drugom licu ili grupi;
- ako su cilj ili posledica preduzetih mera neopravdani;
- ako ne postoji srazmera između preduzetih mera i cilja koji se ovim merama
ostvaruje.
Član 8
Ne smatraju se povredom načela jednakih prava i obaveza niti diskriminacijom:
- odredbe zakona, propisa, kao ni odluke ili posebne mere donete u cilju poboljšanja
položaja osoba sa invaliditetom, članova njihovih porodica i udruženja osoba sa
invaliditetom, kojima se pruža posebna podrška, neophodna za uživanje i ostvarivanje
njihovih prava pod istim uslovima pod kojima ih uživaju i ostvaruju drugi;
- donošenje, odnosno zadržavanje postojećih akata i mera čiji je cilj otklanjanje ili
popravljanje nepovoljnog položaja osoba sa invaliditetom kojima se pruža posebna
podrška.
Teški oblici diskriminacije
Član 9
Posebno je zabranjeno i kažnjivo:
- izazivanje i podsticanje neravnopravnosti ili netrpeljivosti prema osobama sa
invaliditetom;
- propagiranje ili smišljeno vršenje diskriminacije od strane organa javne vlasti u
postupku pred tim organom, putem javnih glasila, u političkom životu, prilikom pružanja
javnih usluga, u oblasti radnih odnosa, obrazovanja, kulture, sporta i sl.
Zabrana ispisivanja i isticanja diskriminatorskih poruka i simbola
Član 10
Zabranjeno je ispisivanje i isticanje na javnim mestima i širenje na drugi način poruka i
simbola kojima se poziva na diskriminatorsko postupanje prema osobama sa
invaliditetom.
Treći deo
POSEBNI SLUČAJEVI DISKRIMINACIJE
Diskriminacija u postupcima pred organom javne vlasti
Član 11
(1) Organ javne vlasti ne sme svojom radnjom ili propuštanjem vršiti diskriminaciju
osoba sa invaliditetom.
(2) Diskriminacija osoba sa invaliditetom od strane organa javne vlasti obuhvata:
- uskraćivanje prava osobi sa invaliditetom, ako se ovo pravo u istim
okolnostima priznaje osobama bez invaliditeta;
- postavljanje posebnih uslova za ostvarivanje prava osobi sa invaliditetom,
osim ako takve uslove ne opravdavaju razlozi opšte, lične i imovinske
bezbednosti, koje organ javne vlasti mora posebno naznačiti;
- uskraćivanje prava u okviru diskrecionog ovlašćenja, ako je do uskraćivanja
došlo zbog invalidnosti podnosioca zahteva;
- vođenje postupka ostvarivanja prava osoba sa invaliditetom na način koji
faktički onemogućuje ili znatno otežava ostvarenje prava.
(3) Posebno težak oblik diskriminacije zbog invalidnosti jeste uznemiravanje, vređanje i
omalovažavanje osoba sa invaliditetom od strane nosilaca javnih funkcija i lica
zaposlenih u organima javne vlasti u toku postupka ostvarivanja prava osoba sa
invaliditetom, zbog njene invalidnosti.
Diskriminacija u vezi sa udruženjima
Član 12
(1) Zabranjena je diskriminacija zbog invalidnosti u udruženjima.
(2) Diskriminacija zbog invalidnosti u udruženjima obuhvata:
- odbijanje zahteva za učlanjenje u udruženje osobi sa invaliditetom zbog
njene invalidnosti;
- postavljanje posebnih uslova za učlanjenje osoba sa invaliditetom u
udruženje;
- uskraćivanje prava osobi sa invaliditetom da bira i bude birana u organe
upravljanja udruženja;
- postavljanje posebnih uslova za izbor osoba sa invaliditetom u organe
upravljanja udruženja.
(3) Diskriminacijom zbog invalidnosti ne smatra se osnivanje ili delovanje udruženja
osoba sa invaliditetom i drugih oblika njihovog samoorganizovanja.
Diskriminacija u vezi sa pružanjem usluga i korišćenjem objekata i površina
Član 13
(1) Zabranjena je diskriminacija na osnovu invalidnosti u pogledu dostupnosti usluga i
pristupa objektima u javnoj upotrebi i javnim površinama.
(2) Pod uslugom, u smislu ovog zakona, smatra se svaka usluga koju, uz naknadu ili
bez nje, pravno ili fizičko lice pruža u okviru svoje delatnosti, odnosno trajnog
zanimanja.
(3) Pod objektima u javnoj upotrebi, u smislu ovog zakona, smatraju se: objekti u oblasti
obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta, turizma ili objekti koji se
koriste za zaštitu životne sredine, zaštitu od elementarnih nepogoda i slično.
(4) Pod javnim površinama, u smislu ovog zakona, smatraju se: parkovi, zelene
površine, trgovi, ulice, pešački prelazi i druge javne saobraćajnice i slično.
(5) Diskriminacija na osnovu invalidnosti u pogledu dostupnosti usluga naročito
obuhvata:
- odbijanje pružanja usluga osobi sa invaliditetom, osim ako bi pružanje
usluge ugrozilo život ili zdravlje osobe sa invaliditetom ili drugog lica;
- pružanje usluge osobi sa invaliditetom pod drugačijim i nepovoljnijim
uslovima od onih pod kojima se usluga pruža drugim korisnicima, osim ako
bi pružanje usluge pod redovnim uslovima ugrozilo život ili zdravlje osobe sa
invaliditetom ili drugog lica;
- odbijanje da se izvrši tehnička adaptacija objekta neophodna da bi se
usluga pružila korisniku sa invaliditetom.
Član 14
Diskriminacijom u smislu člana 13. ovog zakona ne smatra se:
- povećanje cene usluge srazmerno povećanim troškovima, neposredno proisteklim iz
pružanja usluge korisniku sa invaliditetom;
- pružanje usluga vezanih za specifične potrebe nekih korisnika sa invaliditetom, ili za
specifičan način zadovoljavanja njihovih opštih potreba;
- aktivnost vezana za otklanjanje postojećih i sprečavanje novih vidova diskriminacije
zbog invalidnosti.
Član 15
Posebno težak oblik diskriminacije zbog invalidnosti jeste uznemiravanje, vređanje i
omalovažavanje osoba sa invaliditetom – korisnika usluge zbog njene invalidnosti, kada
te radnje vrši lice koje neposredno pruža uslugu ili njemu nadređeno lice.
Član 16
(1) Vlasnik objekta u javnoj upotrebi, kao i javno preduzeće nadležno za održavanje
javnih površina, dužni su da obezbede pristup objektu u javnoj upotrebi, odnosno javnoj
površini svim osobama sa invaliditetom, bez obzira na vrstu i stepen njihove
invalidnosti.
(2) Obavezu iz stava 1. ovog člana ima i drugo lice na koje je preneto pravo korišćenja,
osim ako je sa vlasnikom, odnosno nadležnim organom ugovorilo drugačije.
(3) Vlasnik objekta u javnoj upotrebi dužan je da izvrši adaptaciju objekta u cilju
zadovoljavanja uslova za ispunjavanje obaveze iz stava 1. ovog člana.
(4) Organ nadležan za izdavanje upotrebne dozvole za objekte u javnoj upotrebi izdaće
ovu dozvolu ako je ispunjen uslov iz stava 1. ovog člana.
Diskriminacija u vezi sa zdravstvenim uslugama
Član 17
(1) Posebno težak slučaj diskriminacije zbog invalidnosti jeste svaka diskriminacija
osoba sa invaliditetom prilikom pružanja zdravstvenih usluga.
(2) Diskriminacijom osoba sa invaliditetom prilikom pružanja zdravstvenih usluga
smatra se:
- odbijanje da se pruži zdravstvena usluga osobi sa invaliditetom zbog njene
invalidnosti;
- postavljanje posebnih uslova za pružanje zdravstvenih usluga osobama sa
invaliditetom ako ti uslovi nisu opravdani medicinskim razlozima;
- odbijanje postavljanja dijagnoze i uskraćivanje odgovarajućih informacija o
trenutnom zdravstvenom stanju, preduzetim ili nameravanim merama
lečenja i rehabilitacije osobi sa invaliditetom zbog njene invalidnosti;
- svako uznemiravanje, vređanje ili omalovažavanje osobe sa invaliditetom u
toku boravka u zdravstvenoj ustanovi zbog njene invalidnosti.
Diskriminacija u vezi sa vaspitanjem i obrazovanjem
Član 18
(1) Zabranjena je diskriminacija zbog invalidnosti na svim nivoima vaspitanja i
obrazovanja.
(2) Diskriminacija iz stava 1. ovog člana obuhvata:
- uskraćivanje prijema deteta predškolskog uzrasta, učenika, odnosno
studenta sa invaliditetom u vaspitnu odnosno obrazovnu ustanovu koja
odgovara njegovom prethodno stečenom znanju, odnosno obrazovnim
mogućnostima;
- isključenje iz vaspitne, odnosno obrazovne ustanove koju već pohađa dete
predškolskog uzrasta, učenik, odnosno student sa invaliditetom iz razloga
vezanih za njegovu invalidnost;
- postavljanje neinvalidnosti kao posebnog uslova za prijem u vaspitnu
odnosno obrazovnu ustanovu, uključujući podnošenje uverenja o
zdravstvenom stanju i prethodnu proveru psihofizičkih sposobnosti, osim ako
je taj uslov utvrđen u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast
obrazovanja.
Član 19
Diskriminacijom u obrazovanju zbog invalidnosti ne smatra se:
- provera posebnih sklonosti dece predškolskog uzrasta, učenika i studenata, odnosno
kandidata za upis u vaspitnu odnosno obrazovnu ustanovu prema određenom
nastavnom predmetu ili grupi predmeta, njihovih umetničkih sklonosti ili oblika posebne
darovitosti;
- organizacija posebnih oblika nastave, odnosno vaspitanja za učenike, odnosno decu
predškolskog uzrasta, koji zbog nedovoljnih intelektualnih sposobnosti ne mogu da
prate redovne nastavne sadržaje, kao i upućivanje učenika, odnosno dece
predškolskog uzrasta u te oblike nastave, odnosno vaspitanja, ako se upisivanje vrši na
osnovu akta nadležnog organa kojim je utvrđena potreba za takvim oblikom
obrazovanja učenika, odnosno deteta predškolskog uzrasta.
Član 20
Posebno težak oblik diskriminacije zbog invalidnosti jeste uznemiravanje, vređanje i
omalovažavanje invalidnog deteta predškolskog uzrasta, učenika, odnosno studenta
zbog njegove invalidnosti, kada te radnje vrši vaspitač, nastavnik ili drugo lice
zaposleno u vaspitnoj, odnosno obrazovnoj ustanovi.
Diskriminacija u vezi sa zapošljavanjem i radnim odnosom
Član 21
(1) Zabranjeno je vršiti diskriminaciju zbog invalidnosti u zapošljavanju i ostvarivanju
prava iz radnog odnosa prema:
- osobi sa invaliditetom koja traži zaposlenje;
- pratiocu osobe sa invaliditetom koji traži zaposlenje;
- zaposlenoj osobi sa invaliditetom;
- zaposlenom pratiocu osobe sa invaliditetom.
(2) Pod osobom koja traži zaposlenje, u smislu ovog zakona, smatra se osoba uredno
prijavljena službi nadležnoj za zapošljavanje u skladu sa zakonom kojim se uređuje
zapošljavanje.
(3) Pod pratiocem osobe sa invaliditetom, u smislu ovog zakona, smatra se svako lice,
bez obzira na srodstvo, koje živi u zajedničkom domaćinstvu sa osobom sa
invaliditetom i trajno joj pomaže u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba bez
novčane ili druge materijalne naknade.
Član 22
Diskriminacijom zbog invalidnosti u zapošljavanju smatra se:
- neprimanje u radni odnos osobe sa invaliditetom ili pratioca osobe sa invaliditetom
zbog invalidnosti, odnosno zbog svojstva pratioca osobe sa invaliditetom;
- postavljanje posebnih zdravstvenih uslova za prijem u radni odnos osobe sa
invaliditetom, osim ako su posebni zdravstveni uslovi za obavljanje određenih poslova
utvrđeni u skladu sa zakonom;
- prethodna provera psihofizičkih sposobnosti koje nisu u neposrednoj vezi sa
poslovima za koje se zasniva radni odnos;
- odbijanje da se izvrši tehnička adaptacija radnog mesta koja omogućuje efikasan rad
osobe sa invaliditetom, ako troškovi adaptacije ne padaju na teret poslodavca ili nisu
nesrazmerni u odnosu na dobit koju poslodavac ostvaruje zapošljavanjem osobe sa
invaliditetom.
Član 23
Diskriminacijom zbog invalidnosti u zapošljavanju ne smatra se:
- izbor kandidata bez invaliditeta koji je pokazao najbolji rezultat na prethodnoj proveri
psihofizičkih sposobnosti neposredno vezanih za zahteve radnog mesta;
- preduzimanje podsticajnih mera za brže zapošljavanje osoba sa invaliditetom u
skladu sa zakonom kojim se uređuje zapošljavanje osoba sa invaliditetom.
Član 24
Diskriminacijom zbog invalidnosti u ostvarivanju prava iz radnog odnosa smatra se:
- određivanje manje zarade zbog invalidnosti zaposlenog, nezavisno od radnog
učinka;
- postavljanje posebnih uslova rada zaposlenom sa invaliditetom, ako ti uslovi
neposredno ne proističu iz zahteva radnog mesta;
- postavljanje posebnih uslova zaposlenom sa invaliditetom za korišćenje drugih prava
iz radnog odnosa koja pripadaju svakom zaposlenom.
Član 25
Diskriminacijom zbog invalidnosti u ostvarivanju prava iz radnog odnosa ne smatra se
nagrađivanje zaposlenog prema radnom učinku.
Član 26
Posebno težak oblik diskriminacije zbog invalidnosti jeste uznemiravanje, vređanje i
omalovažavanje zaposlenog sa invaliditetom od strane poslodavca, odnosno
neposredno nadređenog lica u radnom procesu, zbog njegove invalidnosti.
Diskriminacija u vezi sa prevozom
Član 27
(1) Zabranjeno je vršiti diskriminaciju zbog invalidnosti u prevozu u svim granama
saobraćaja.
(2) Diskriminacijom iz stava 1. ovog člana smatra se:
- odbijanje da se preveze putnik sa invaliditetom;
- odbijanje posade prevoznog sredstva da pruži fizičku pomoć putniku sa
invaliditetom ako bez takve pomoći putnik sa invaliditetom ne može da koristi
prevozničku uslugu i ako se pružanjem pomoći ne ugrožava bezbednost
saobraćaja;
- utvrđivanje nepovoljnijih uslova prevoza za putnike sa invaliditetom,
naročito uslova plaćanja, osim u meri u kojoj su ti uslovi opravdani tehničkim
zahtevima ili neophodnim povećanim troškovima prevoza putnika sa
invaliditetom.
Član 28
Diskriminacijom zbog invalidnosti u prevozu ne smatra se:
- organizovanje prevoza putnika sa invaliditetom prevoznim sredstvima prilagođenim
potrebama tih putnika;
- organizovanje prevoza putnika sa invaliditetom uz povlastice za prevoz tih putnika.
Član 29
Posebno težak oblik diskriminacije zbog invalidnosti predstavlja uznemiravanje,
vređanje i omalovažavanje putnika sa invaliditetom u toku putovanja od strane posade
prevoznog sredstva, zbog njegove invalidnosti.
Diskriminacija u vezi sa bračnim i porodičnim odnosima
Član 30
(1) Zabranjena je svaka diskriminacija u ostvarivanju prava iz bračnih i porodičnih
odnosa zbog invalidnosti.
(2) Diskriminacijom iz stava 1. ovog člana smatra se:
- uskraćivanje prava na brak osobama sa invaliditetom;
- postavljanje posebnih uslova za sklapanje braka osoba sa invaliditetom;
- postavljanje posebnih uslova osobama sa invaliditetom za vršenje
roditeljskog prava.
(3) Diskriminacijom u vezi sa bračnim i porodičnim odnosima zbog invalidnosti ne
smatra se uskraćivanje ili ograničavanje prava koje je u skladu sa zakonom kojim se
uređuju bračni i porodični odnosi.
Diskriminacija udruženja osoba sa invaliditetom
Član 31
Zabranjen je svaki oblik diskriminacije udruženja osoba sa invaliditetom.
Četvrti deo
MERE ZA PODSTICANJE RAVNOPRAVNOSTI OSOBA SA INVALIDITETOM
Mere za podsticanje osnivanja službi podrške za osobe sa invaliditetom
Član 32
Jedinice lokalne samouprave dužne su da podstiču osnivanje službi podrške za osobe
sa invaliditetom, radi povećavanja nivoa samostalnosti osoba sa invaliditetom u
svakodnevnom životu i radi ostvarivanja njihovih prava.
Mere za stvaranje pristupačnog okruženja
Član 33
Jedinice lokalne samouprave dužne su da preduzmu mere s ciljem da se fizička
sredina, zgrade, javne površine i prevoz učine pristupačnim osobama sa invaliditetom.
Mere za obezbeđivanje ravnopravnosti pred organima javne vlasti
Član 34
Organi javne vlasti dužni su da preduzmu mere za obezbeđenje ravnopravnosti osoba
sa invaliditetom u postupcima pred tim organima.
Organi javne vlasti dužni su da u postupcima pred tim organima, pored potpisivanja
isprava na način uređen posebnim propisom, osobi sa invaliditetom koja ima trajne
posledice telesnog ili senzornog oštećenja ili bolesti omoguće potpisivanje isprava uz
pomoć pečata koji sadrži podatke o ličnom identitetu ili uz pomoć pečata sa
ugraviranim potpisom.
Isprave koje predstavljaju formu ugovora ili nekog drugog pravnog posla ne mogu se
potpisivati u skladu sa stavom 2. ovog člana, već u skladu sa propisima koji uređuju
overu potpisa i potvrđivanje isprave.
Član 34a
Pravna i fizička lica iz člana 13. ovog zakona dužna su da osobi sa invaliditetom koja
ima trajne posledice telesnog ili senzornog oštećenja ili bolesti omoguće korišćenje
usluga potpisivanjem, kada je to potrebno, uz pomoć pečata koji sadrži podatke o
ličnom identitetu ili uz pomoć pečata sa ugraviranim potpisom.
Mere za obezbeđivanje pristupa informacijama
Član 35
Organi državne uprave, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave nadležni za
poslove kulture i medija dužni su da preduzmu mere, s ciljem da se osobama sa
invaliditetom učine pristupačnim informacije i komunikacije putem upotrebe
odgovarajućih tehnologija.
Merom iz stava 1. ovog člana smatra se naročito dnevno saopštavanje informacija
namenjenih i osobama sa invaliditetom odgovarajućom tehnologijom simultanog
pisanog teksta.
Mere za obezbeđivanje ravnopravnosti u oblasti vaspitanja i obrazovanja
Član 36
Organi državne uprave, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave nadležni za
poslove vaspitanja i obrazovanja dužni su da preduzmu mere, s ciljem da vaspitanje i
obrazovanje osoba sa invaliditetom postane integralni deo opšteg sistema vaspitanja i
obrazovanja.
Mere za obezbeđivanje učešća u kulturnom, sportskom i verskom životu
zajednice
Član 37
Jedinice lokalne samouprave dužne su da preduzmu mere radi obezbeđivanja
ravnopravnog učešća osoba sa invaliditetom u kulturnom, sportskom i verskom životu
zajednice.
Aktivnosti usmerene ka stvaranju jednakih mogućnosti
Član 38
Svi organi državne uprave, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave dužni su da
preduzimaju aktivnosti s ciljem stvaranja jednakih mogućnosti za osobe sa invaliditetom
i da u tim aktivnostima obezbede učešće osoba sa invaliditetom i njihovih udruženja.
Peti deo
POSTUPAK U SPORU ZA ZAŠTITU OD DISKRIMINACIJE ZBOG INVALIDNOSTI
Sadržina ovog dela zakona
Član 39
Odredbama ovog dela zakona uređuje se posebni parnični postupak za zaštitu od
diskriminacije zbog invalidnosti.
Primena zakona kojim se uređuje parnični postupak
Član 40
Na postupak suda koji je u vezi sa zaštitom od diskriminacije zbog invalidnosti
primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje parnični postupak, ako ovim zakonom
nije drugačije određeno.
Mesna nadležnost
Član 41
U sporu za zaštitu od diskriminacije zbog invalidnosti mesno je nadležan, pored suda
opšte mesne nadležnosti, i sud na čijem području ima prebivalište, odnosno boravište
osoba sa invaliditetom prema kojoj je diskriminacija izvršena.
Pokretanje postupka
Član 42
(1) Postupak u sporu za zaštitu od diskriminacije zbog invalidnosti pokreće se tužbom.
(2) Tužbu za zaštitu od diskriminacije zbog invalidnosti mogu podneti osoba sa
invaliditetom prema kojoj je diskriminacija izvršena i njen zakonski zastupnik.
(3) Tužbu za zaštitu od diskriminacije može podneti i pratilac osobe sa invaliditetom u
slučaju da je prema njemu izvršena diskriminacija u smislu čl. 21. i 22. ovog zakona.
Tužbe
Član 43
Tužbom iz člana 42. ovog zakona može se tražiti:
- zabrana izvršenja radnje od koje preti diskriminacija, zabrana daljeg vršenja radnje
diskriminacije, odnosno zabrana ponavljanja radnje diskriminacije;
- izvršenje radnje radi uklanjanja posledica diskriminatorskog postupanja;
- utvrđenje da je tuženi prema tužiocu diskriminatorski postupao;
- naknada materijalne i nematerijalne štete.
Revizija
Član 44
U sporu za zaštitu od diskriminacije zbog invalidnosti revizija je uvek dozvoljena.
Privremena mera
Član 45
(1) Osoba iz člana 42. st. 2. i 3. ovog zakona može uz tužbu za zaštitu od diskriminacije
zbog invalidnosti, u toku sudskog postupka, kao i po okončanju sudskog postupka, sve
dok izvršenje ne bude sprovedeno, zahtevati da sud privremenom merom zabrani
diskriminatorsko postupanje da bi se otklonila opasnost od nasilja ili veća
nenadoknadiva šteta.
(2) U predlogu za izdavanje privremene mere predlagač mora učiniti verovatnim da je
mera potrebna da bi se otklonila opasnost od nasilja zbog diskriminatorskog
postupanja, sprečila upotreba sile ili nastanak nenadoknadive štete.
(3) O predlogu za izdavanje privremene mere sud je dužan da odluči u roku od 48 sati
od dana kada je predlog primljen u sudu.
Šesti deo
KAZNENE ODREDBE
Član 46
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj udruženje ako:
- odbije osobi sa invaliditetom zahtev za učlanjenje u udruženje zbog njene
invalidnosti (član 12. stav 2. tačka 1);
- postavi posebne uslove za učlanjenje osobi sa invaliditetom u udruženje (član 12.
stav 2. tačka 2);
- uskrati prava učlanjenoj osobi sa invaliditetom da bira i bude birana u organe
upravljanja udruženja, odnosno postavi posebne uslove za izbor osobe sa invaliditetom
u organe upravljanja udruženja (član 12. stav 2. tač. 3. i 4).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u udruženju.
Član 47
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice
ako:
- odbije da pruži uslugu osobi sa invaliditetom, osim ako bi pružanje usluge ugrozilo
život ili zdravlje osobe sa invaliditetom ili drugog lica (član 13. stav 5. tačka 1);
- pruži uslugu osobi sa invaliditetom pod nepovoljnijim uslovima od onih pod kojima se
usluga pruža drugim korisnicima, osim ako bi pružanje usluge pod redovnim uslovima
ugrozilo život ili zdravlje osobe sa invaliditetom ili drugog lica (član 13. stav 5. tačka 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana fizičko lice.
Član 48
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako
postavlja posebne uslove za pružanje zdravstvenih usluga osobama sa invaliditetom u
slučajevima kada ti uslovi nisu opravdani medicinskim razlozima (član 17. stav 2. tačka
2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u pravnom licu.
Član 49
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice
ako:
- uskrati prijem detetu predškolskog uzrasta, učeniku odnosno studentu sa
invaliditetom u vaspitnu, odnosno obrazovnu ustanovu koja odgovara njegovom
prethodno stečenom znanju, odnosno obrazovnim mogućnostima (član 18. stav 2.
tačka 1);
- isključi iz vaspitne, odnosno obrazovne ustanove koju pohađa dete predškolskog
uzrasta, učenika odnosno studenta sa invaliditetom iz razloga vezanih za njegovu
invalidnost (član 18. stav 2. tačka 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u pravnom licu.
Član 50
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj nastavnik,
vaspitač ili drugo lice zaposleno u obrazovnoj, odnosno vaspitnoj ustanovi koje stalno ili
učestano uznemirava, vređa i omalovažava učenika, studenta odnosno dete
predškolskog uzrasta zbog njegove invalidnosti (član 20).
Član 51
Novčanom kaznom od 25.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice –
prevoznik ako odbije da preveze osobu sa invaliditetom (član 27. stav 2. tačka 1).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 10.000 do 250.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1.
ovog člana preduzetnik.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana vozno osoblje.
Član 52
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj vozno osoblje
koje stalno ili učestano uznemirava, vređa i omalovažava putnika sa invaliditetom u
toku putovanja zbog njegove invalidnosti (član 29).
Član 52a
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako
odbije da omogući korišćenje usluga potpisivanjem uz pomoć pečata koji sadrži
podatke o ličnom identitetu ili uz pomoć pečata sa ugraviranim potpisom osobi sa
invaliditetom koja ima trajne posledice telesnog ili senzornog oštećenja ili bolesti (član
34a).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog
člana fizičko lice.
Sedmi deo
ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje zakona na snagu
Član 53
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”, a odredbe čl. 32. i 33. primenjivaće se od 1. januara 2007. godine.
Samostalni član Zakona o dopunama
Zakona o sprečavanju diskriminacije osoba sa invaliditetom
(“Sl. glasnik RS”, br. 13/2016)
Član 4
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.