ZAKON O PROFESIONALNOJ REHABILITACIJI I ZAPOŠLJAVANJU OSOBA SA INVALIDITETOM

– prečišćeni tekst-

(“Sl. glasnik RS”, br. 36/2009 i 32/2013)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim zakonom uređuju se: podsticaji za zapošljavanje radi stvaranja uslova za

ravnopravno uključivanje osoba sa invaliditetom na tržište rada; procena radnih

sposobnosti; profesionalna rehabilitacija; obaveza zapošljavanja osoba sa

invaliditetom; uslovi za osnivanje i obavljanje delatnosti preduzeća za profesionalnu

rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i drugih posebnih oblika

zapošljavanja i radnog angažovanja osoba sa invaliditetom; druga pitanja od značaja

za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Član 2

Ovaj zakon zasniva se na načelima:

1) poštovanja ljudskih prava i dostojanstva osoba sa invaliditetom;

2) uključenosti osoba sa invaliditetom u sve sfere društvenog života na ravnopravnoj

osnovi – u skladu sa profesionalnim sposobnostima;

3) podsticanja zaposlenosti osoba sa invaliditetom na odgovarajućim radnim mestima i

u odgovarajućim uslovima rada;

4) zabrane diskriminacije osoba sa invaliditetom, u skladu sa zakonom;

5) jednakih prava i obaveza;

6) rodne ravnopravnosti osoba sa invaliditetom.

Član 3

Osoba sa invaliditetom, u smislu ovog zakona, jeste lice sa trajnim posledicama

telesnog, senzornog, mentalnog ili duševnog oštećenja ili bolesti koje se ne mogu

otkloniti lečenjem ili medicinskom rehabilitacijom, koje se suočava sa socijalnim i

drugim ograničenjima od uticaja na radnu sposobnost i mogućnost zaposlenja ili

održanja zaposlenja i koje nema mogućnosti ili ima smanjene mogućnosti da se, pod

ravnopravnim uslovima, uključi na tržište rada i da konkuriše za zapošljavanje sa

drugim licima.

Nezaposlena osoba sa invaliditetom jeste osoba iz stava 1. ovog člana, od 15 do 65

godina života, koja nije u radnom odnosu niti je na drugi način ostvarila pravo na rad,

spremna da radi ili prihvati profesionalnu rehabilitaciju radi zapošljavanja i aktivno traži

zaposlenje i vodi se na evidenciji nezaposlenih lica kod organizacije nadležne za

poslove zapošljavanja.

Poslodavcem, u smislu ovog zakona, smatra se domaće ili strano pravno ili fizičko lice

koje zapošljava jedno ili više lica, odnosno Republika Srbija za zaposlene u državnim

organima, autonomna pokrajina za zaposlene u pokrajinskim organima i jedinica

lokalne samouprave za zaposlene u organima jedinice lokalne samouprave.

Član 4

Prava utvrđena ovim zakonom ostvaruje osoba sa invaliditetom koja ima utvrđen status

osobe sa invaliditetom.

Status osobe sa invaliditetom ima:

1) ratni vojni invalid;

2) mirnodopski vojni invalid;

3) civilni invalid rata;

4) lice kome je izvršena kategorizacija i drugo lice kome je utvrđena invalidnost, u

skladu sa zakonom;

5) lice kome je, u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju, utvrđena

kategorija invalidnosti, odnosno preostala radna sposobnost;

6) lice kome se, u skladu sa ovim zakonom, proceni radna sposobnost saglasno kojoj

ima mogućnost zaposlenja ili održanja zaposlenja, odnosno radnog angažovanja.

Član 5

Ako pojedina pitanja ovim zakonom nisu drugačije uređena, na prava i obaveze osoba

sa invaliditetom primenjuju se propisi iz oblasti radnih odnosa, penzijskog i invalidskog

osiguranja, zabrane diskriminacije, bezbednosti i zdravlja na radu, zapošljavanja i

drugih oblasti.

II PRAVA I OBAVEZE OSOBA SA INVALIDITETOM

Član 6

Osoba sa invaliditetom, u skladu sa ovim zakonom, može da ostvari pravo:

1) na utvrđivanje statusa i procenu radne sposobnosti;

2) na podsticanje zapošljavanja, radne i socijalne uključenosti i afirmaciju jednakih

mogućnosti na tržištu rada;

3) na mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije;

4) na zapošljavanje pod opštim uslovima;

5) na zapošljavanje pod posebnim uslovima;

6) na mere aktivne politike zapošljavanja;

7) na zapošljavanje u posebnim organizovanim oblicima zapošljavanja i radnog

angažovanja osoba sa invaliditetom;

8) na druga prava u skladu sa zakonom.

Član 7

Osoba sa invaliditetom ima obavezu:

1) da se odazove na poziv za procenu radne sposobnosti i utvrđivanje statusa;

2) da se uključuje u obrazovanje, školovanje, usavršavanje, stručno osposobljavanje i

obuku;

3) da aktivno traži zaposlenje;

4) da prihvati profesionalnu rehabilitaciju;

5) da sarađuje sa stručnim radnicima u toku profesionalne rehabilitacije, zapošljavanja i

rada i poštuje radnu i tehnološku disciplinu;

6) da prihvati mere aktivne politike zapošljavanja;

7) da prihvati zaposlenje, u skladu sa profesionalnim sposobnostima.

III PROCENA RADNE SPOSOBNOSTI

Član 8

Procena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja obuhvata

medicinske, socijalne i druge kriterijume kojima se utvrđuju mogućnosti i sposobnosti

osobe sa invaliditetom neophodne za uključivanje na tržište rada i obavljanje konkretnih

poslova samostalno ili uz službu podrške, upotrebu tehničkih pomagala, odnosno

mogućnosti zapošljavanja pod opštim ili pod posebnim uslovima.

Osobi sa invaliditetom kojoj nije procenjena radna sposobnost ista se, u cilju utvrđivanja

mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, procenjuje u skladu sa ovim zakonom.

Član 9

Zahtev za procenu radne sposobnosti podnosi se organizaciji nadležnoj za poslove

zapošljavanja.

Izuzetno, zahtev za procenu radne sposobnosti podnosi se organizaciji nadležnoj za

poslove penzijskog i invalidskog osiguranja – uz zahtev za ostvarivanje prava na

invalidsku penziju.

Nalaz, mišljenje i ocenu u pogledu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili

održanja zaposlenja daje organ veštačenja organizacije nadležne za poslove

penzijskog i invalidskog osiguranja.

Rešenje o procenjenoj radnoj sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja

zaposlenja donosi organizacija nadležna za poslove zapošljavanja, kao povereni

posao, na osnovu nalaza, mišljenja i ocene organa veštačenja iz stava 3. ovog člana.

Po žalbi na rešenje iz stava 4. ovog člana rešava ministar nadležan za poslove

zapošljavanja.

Bliži način, troškove i kriterijume za procenu radne sposobnosti i mogućnosti

zaposlenja ili održanja zaposlenja sporazumno propisuju ministar nadležan za poslove

zapošljavanja, ministar nadležan za poslove zdravlja i ministar nadležan za poslove

penzijskog i invalidskog osiguranja.

IV PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA OSOBA SA INVALIDITETOM

Član 10

Poslove podsticanja zapošljavanja osoba sa invaliditetom obavlja organizacija nadležna

za poslove zapošljavanja.

Član 11

Poslovi podsticanja zapošljavanja osoba sa invaliditetom jesu:

1) afirmacija jednakih mogućnosti osoba sa invaliditetom na tržištu rada;

2) organizovanje i sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije;

3) ostvarivanje prava na mere aktivne politike zapošljavanja, odnosno mere za

podsticanje samozapošljavanja i zapošljavanja osoba sa invaliditetom;

4) obezbeđivanje tehničke, stručne i finansijske podrške za prilagođavanje poslova,

radnog mesta ili poslova i radnog mesta, uključujući i tehnička i tehnološka pomagala u

cilju povećanja mogućnosti zapošljavanja ili održanja zaposlenja osoba sa

invaliditetom;

5) praćenje efekata radne i socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom;

6) saradnja sa organizacijama i udruženjima osoba sa invaliditetom, poslodavcima i

drugim organima i organizacijama u cilju podsticanja zapošljavanja i uključenosti osoba

sa invaliditetom;

7) drugi poslovi koji se obavljaju s ciljem povećanja zaposlenosti i uključivanja osoba sa

invaliditetom na tržište rada.

V PROFESIONALNA REHABILITACIJA

Član 12

Pod profesionalnom rehabilitacijom osoba sa invaliditetom podrazumeva se

organizovanje i sprovođenje programa mera i aktivnosti u cilju osposobljavanja za

odgovarajući posao, zapošljavanja, održanja zaposlenja, napredovanja ili promene

profesionalne karijere.

Član 13

Profesionalna rehabilitacija osoba sa invaliditetom sprovodi se primenom mera i

aktivnosti koje obuhvataju:

1) karijerno vođenje, profesionalno informisanje, savetovanje i individualni plan

zapošljavanja;

2) radno osposobljavanje, dokvalifikaciju, prekvalifikaciju i programe za sticanje,

održavanje i unapređivanje radnih i radno-socijalnih veština i sposobnosti;

3) pojedinačne i grupne, opšte i prilagođene programe za unapređenje radno-socijalne

integracije;

4) razvoj motivacije, tehničku pomoć, stručnu podršku, praćenje i procenu rezultata

profesionalne rehabilitacije;

5) individualni savetodavni rad, koji uključuje pomoć u prihvatanju sopstvene

invalidnosti sa stanovišta mogućnosti uključivanja u rad i pojedine mere profesionalne

rehabilitacije;

6) edukaciju i trening seminare za poslodavce, stručna lica za radno osposobljavanje i

profesionalnu rehabilitaciju osoba sa invaliditetom i druga lica;

7) predloge i obuku za primenu adekvatnih tehničkih i tehnoloških rešenja u cilju

podizanja efikasnosti osobe sa invaliditetom u učenju i radu, kao i službe podrške;

8) druge aktivnosti.

Bliže uslove, kriterijume i standarde za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne

rehabilitacije sporazumno propisuju ministar nadležan za poslove zapošljavanja,

ministar nadležan za poslove zdravlja i ministar nadležan za poslove obrazovanja.

Član 14

Nosioci poslova profesionalne rehabilitacije, pored organizacije nadležne za poslove

zapošljavanja, mogu biti i preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje

osoba sa invaliditetom, obrazovne ustanove i drugi oblici organizovanja koji ispunjavaju

uslove, kriterijume i standarde za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne

rehabilitacije.

Član 15

Mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije sprovode nosioci poslova profesionalne

rehabilitacije na osnovu programa koji sadrži:

1) opis mere i aktivnosti, odnosno opis posla i pojedinih operacija;

2) način praktičnog i teorijskog izvođenja mere i aktivnosti;

3) tehničke, prostorne, programske, kadrovske i organizacione uslove;

4) trajanje programa;

5) potrebna sredstva;

6) druge uslove za sprovođenje pojedinih mera i aktivnosti.

Za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije iz člana 13. stav 1. tač. 2),

3), 6) i 7) ovog zakona nosioci poslova profesionalne rehabilitacije pribavljaju odobrenje

ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja koje se izdaje po prethodno

pribavljenom mišljenju organa nadležnog za poslove bezbednosti i zdravlja na radu,

organizacije nadležne za stručno obrazovanje odraslih i udruženja ili organizacija osoba

sa invaliditetom.

Član 16

Organizacija nadležna za poslove zapošljavanja može zaključiti ugovor o sprovođenju

mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije sa drugim nosiocem poslova profesionalne

rehabilitacije – u zavisnosti od potreba osoba sa invaliditetom i tržišta rada.

Član 17

U okviru profesionalne rehabilitacije, sagledavanjem svih faktora koji mogu uticati na

unapređenje uslova rada i podizanje efikasnosti osobe sa invaliditetom na radnom

mestu, vrši se procena profesionalnih mogućnosti i vrste mera i aktivnosti koje će se

sprovoditi kao deo celokupne rehabilitacije, odnosno socijalne i radne uključenosti

pojedinca radi zapošljavanja ili održanja zaposlenja.

Član 18

O sprovedenoj profesionalnoj rehabilitaciji iz člana 13. tač. 2) i 6) ovog zakona nosilac

poslova profesionalne rehabilitacije koji je sproveo mere i aktivnosti izdaje uverenje.

Član 19

Troškove profesionalne rehabilitacije osoba sa invaliditetom, čija je radna sposobnost

smanjena zbog povrede na radu ili profesionalne bolesti, nastalih nakon stupanja na

snagu ovog zakona, snosi poslodavac kod koga je osoba sa invaliditetom u radnom

odnosu u vreme nastanka povrede na radu ili profesionalne bolesti.

Troškove profesionalne rehabilitacije ostalih osoba sa invaliditetom snosi organizacija

nadležna za poslove zapošljavanja.

Član 20

Zaposlena osoba sa invaliditetom, za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije, ima

pravo na odsustvo sa rada kod poslodavca kod koga je u radnom odnosu.

Zaposlenoj osobi sa invaliditetom ne može da prestane radni odnos zbog odsustva sa

rada do koga je došlo u vreme trajanja profesionalne rehabilitacije.

Za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije zaposlena osoba sa invaliditetom ima

pravo na naknadu zarade u visini 100% prosečne zarade ostvarene u prethodna tri

meseca pre uključivanja u mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije, s tim da

naknada zarade ne može biti manja od minimalne zarade utvrđene u skladu sa

propisima o radu.

Član 21

Nezaposlena osoba sa invaliditetom za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije ne

zasniva radni odnos.

Nezaposlena osoba sa invaliditetom koja je uključena u mere i aktivnosti profesionalne

rehabilitacije iz člana 13. tač. 2), 3) i 7) ovog zakona, ima pravo na novčanu pomoć za

vreme trajanja programa, i to:

1) za troškove prevoza za sebe i pratioca, ukoliko je potreban, u visini neoporezovanog

iznosa, u skladu sa zakonom;

2) u visini od 20% od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu

mesečno, za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije, ako se profesionalna

rehabilitacija izvodi u trajanju od najmanje 100 časova i ako osoba sa invaliditetom nije

korisnik novčane naknade na osnovu nezaposlenosti, u skladu sa zakonom.

O pravima iz stava 1. ovog člana odlučuje organizacija nadležna za poslove

zapošljavanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju poslovi zapošljavanja.

VI ZAPOŠLJAVANJE OSOBA SA INVALIDITETOM

Član 22

Osobe sa invaliditetom zapošljavaju se pod opštim ili pod posebnim uslovima.

Član 23

Zapošljavanjem osoba sa invaliditetom pod opštim uslovima smatra se zapošljavanje

kod poslodavca bez prilagođavanja poslova, radnog mesta ili poslova i radnog mesta.

Zapošljavanjem osoba sa invaliditetom pod posebnim uslovima smatra se

zapošljavanje kod poslodavca uz prilagođavanje poslova, radnog mesta ili poslova i

radnog mesta.

Pod prilagođavanjem poslova podrazumeva se prilagođavanje radnog procesa i radnih

zadataka.

Pod prilagođavanjem radnog mesta podrazumeva se tehničko i tehnološko opremanje

radnog mesta, sredstava za rad, prostora i opreme – u skladu sa mogućnostima i

potrebama osobe sa invaliditetom.

Prilagođavanjem se može obezbediti i stručna pomoć, kao podrška osobi sa

invaliditetom kod uvođenja u posao ili na radnom mestu, kroz savetovanje,

osposobljavanje, usluge asistencije i podršku na radnom mestu, praćenje pri radu,

razvoj ličnih metoda rada i ocenjivanje efikasnosti.

Član 24

Obaveza zapošljavanja, u smislu ovog zakona, jeste obaveza svakog poslodavca koji

ima najmanje 20 zaposlenih da ima u radnom odnosu određeni broj osoba sa

invaliditetom.

Poslodavac koji ima od 20 do 49 zaposlenih dužan je da ima u radnom odnosu jednu

osobu sa invaliditetom.

Poslodavac koji ima 50 i više zaposlenih dužan je da ima u radnom odnosu najmanje

dve osobe sa invaliditetom, i na svakih narednih započetih 50 zaposlenih po jednu

osobu sa invaliditetom.

Član 25

Novoosnovani poslodavac nema obavezu zapošljavanja iz člana 24. ovog zakona, u

trajanju od 24 meseca od dana osnivanja.

Član 26

Poslodavac koji ne zaposli osobe sa invaliditetom u skladu sa članom 24. ovog zakona

dužan je da uplati iznos od 50% prosečne zarade po zaposlenom u Republici Srbiji

prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove

statistike za svaku osobu sa invaliditetom koju nije zaposlio.

Uplatom sredstava iz stava 1. ovog člana, poslodavac ispunjava obavezu

zapošljavanja.

Član 27

Poslodavac koji, u postupku javne ili druge nabavke, izvrši finansijske obaveze iz

ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji sa preduzećem za profesionalnu rehabilitaciju i

zapošljavanje osoba sa invaliditetom, kao i iz ugovora o kupovini proizvoda ili vršenju

usluga tog preduzeća, izuzev obaveza nastalih u realizaciji ugovora iz oblasti trgovine

na veliko – u vrednosti od 20 prosečnih zarada po zaposlenom u Republici Srbiji prema

poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike u

momentu zaključenja ugovora, oslobađa se obaveze zapošljavanja jedne osobe sa

invaliditetom iz člana 24. ovog zakona, za narednih 12 meseci od dana izvršenja

obaveze.

Član 28

Osniva se budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja

osoba sa invaliditetom (u daljem tekstu: Budžetski fond).

Budžetski fond iz stava 1. ovog člana osniva se na neodređeno vreme i njime upravlja

ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja.

Prihod Budžetskog fonda predstavljaju sredstva iz budžeta Republike Srbije i sredstva

iz člana 26. ovog zakona i koriste se za podsticanje zapošljavanja, profesionalnu

rehabilitaciju, finansiranje zarada osoba sa invaliditetom zaposlenih u preduzeću za

profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom ili socijalnom

preduzeću i organizaciji i druge namene u skladu sa zakonom.

Član 29

(Brisan)

VII MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA OSOBA SA INVALIDITETOM

Član 30

Aktivna politika zapošljavanja osoba sa invaliditetom podrazumeva mere i podsticaje

usmerene na podizanje motivacije, zapošljavanje i samozapošljavanje osoba sa

invaliditetom, u skladu sa zakonom.

Član 31

Poslodavac koji zaposli osobe sa invaliditetom koje se zapošljavaju pod posebnim

uslovima može da ostvari pravo na refundaciju primerenih troškova prilagođavanja

radnog mesta za zapošljavanje tih lica, prema propisima o državnoj pomoći za naknadu

dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom i drugim propisima o državnoj

pomoći koji su potrebni za primenu propisa o državnoj pomoći za naknadu dodatnih

troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

Član 32

Poslodavac koji zaposli na neodređeno vreme osobu sa invaliditetom bez radnog

iskustva ima pravo na subvenciju zarade za tu osobu u trajanju od 12 meseci.

Subvencija zarade iz stava 1. ovog člana iznosi do 75% ukupnih troškova zarade sa

pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, ali ne više od iznosa

minimalne zarade utvrđene u skladu s propisima o radu, a ostvaruje se prema

propisima o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa invaliditetom i drugim

propisima o državnoj pomoći koji su potrebni za primenu propisa o državnoj pomoći za

zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Član 33

O podsticajima za zapošljavanje iz čl. 31. i 32. ovog zakona odlučuje organizacija

nadležna za poslove zapošljavanja, na osnovu zahteva poslodavca.

Zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog

odnosa sa osobom sa invaliditetom.

Opštim aktom organizacije nadležne za poslove zapošljavanja utvrđuju se bliži uslovi i

merila za ostvarivanje prava iz čl. 31. i 32. ovog zakona.

VIII POSEBNI OBLICI ZAPOŠLJAVANJA I RADNOG ANGAŽOVANJA OSOBA SA

INVALIDITETOM

Član 34

Posebni oblici zapošljavanja i radnog angažovanja osoba sa invaliditetom, koji imaju za

cilj zapošljavanje, odnosno radno angažovanje i poboljšanje kvaliteta života osoba sa

invaliditetom, mogu biti organizovani kao:

1) preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom;

2) radni centri;

3) socijalno preduzeće i organizacija.

  1. Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa

invaliditetom

Član 35

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom jeste

pravno lice koje zapošljava i vrši profesionalnu rehabilitaciju osoba sa invaliditetom, u

skladu sa ovim zakonom.

Član 36

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom može

da osnuje Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave,

privredno društvo, udruženje osoba sa invaliditetom ili drugo pravno ili fizičko lice, u

cilju otvaranja novih radnih mesta i zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom može

obavljati delatnost pod uslovom:

1) da ima u radnom odnosu na neodređeno vreme najmanje pet osoba sa invaliditetom;

2) da, u odnosu na ukupan broj zaposlenih, ima u radnom odnosu na neodređeno

vreme najmanje 50% osoba sa invaliditetom, od čega najmanje 10% osoba sa

invaliditetom koje mogu da se zaposle samo pod posebnim uslovima;

3) da ima odgovarajući prostor i odgovarajuću tehničku i drugu opremu za radno

osposobljavanje i rad osoba sa invaliditetom;

4) da ima zaposlena stručna lica za radno osposobljavanje i profesionalnu rehabilitaciju

osoba sa invaliditetom, ukoliko preduzeće zapošljava više od 20 osoba sa invaliditetom,

odnosno angažovana stručna lica ukoliko preduzeće zapošljava manje od 20 osoba sa

invaliditetom, i to:

– jedno lice za izvođenje praktične nastave i obuke za poslove za koje se

osposobljavaju osobe sa invaliditetom,

– jedno lice za poslove pružanja profesionalne asistencije zaposlenim osobama sa

invaliditetom,

– jedno lice – savetnika za integraciju na radnom mestu;

5) da ima dozvolu za obavljanje delatnosti.

Član 37

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom upisuje

se u registar privrednih subjekata nadležnog organa, uz prethodno pribavljenu dozvolu

ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja.

Dozvola iz stava 1. ovog člana izdaje se po pribavljenom mišljenju ministarstva

nadležnog za poslove zdravlja, ministarstva nadležnog za poslove socijalne politike i

ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja.

Preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koje u

toku obavljanja delatnosti prestane da ispunjava uslove utvrđene članom 36. ovog

zakona ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja oduzima dozvolu.

Ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja vodi evidenciju izdatih dozvola.

Član 38

Na osnivanje, upravljanje, povezivanje, organizaciju, rad, kao i obavljanje delatnosti

preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

primenjuju se propisi koji se odnose na privredna društva, ako ovim zakonom nije

drugačije propisano.

Član 39

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, u

okviru svoje delatnosti, sprovodi programe mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije

iz člana 13. tač. 2), 3) i 7) ovog zakona:

1) za osobe sa invaliditetom zaposlene u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i

zapošljavanje osoba sa invaliditetom;

2) za učenike srednjih škola koji stiču obrazovanje po programima za učenike sa

smetnjama u razvoju;

3) za osobe sa invaliditetom koje su uključene u mere i aktivnosti profesionalne

rehabilitacije.

Član 40

Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom ima

pravo na mesečnu subvenciju zarade za svaku zaposlenu osobu sa invaliditetom u

visini do 75% ukupnih troškova zarade sa pripadajućim doprinosima za obavezno

socijalno osiguranje, ali ne više od 50% prosečne zarade po zaposlenom u Republici

Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za

poslove statistike, u skladu sa propisima o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa

invaliditetom i drugim propisima o državnoj pomoći koji su potrebni za primenu propisa

o državnoj pomoći za zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Član 41

Preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom mogu

se obezbediti i sredstva za poboljšanje uslova rada, unapređenje proizvodnih

programa, uvođenje standarda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i pruženih usluga,

prilagođavanje radnih mesta ili u druge svrhe, u skladu sa propisima o državnoj pomoći

za naknadu dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom i drugim propisima

o državnoj pomoći koji su potrebni za primenu propisa o državnoj pomoći za naknadu

dodatnih troškova zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

Sredstva iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, odnosno iz

Budžetskog fonda.

Član 42

Zahtev za dodelu sredstava iz člana 41. ovog zakona podnosi se ministarstvu

nadležnom za poslove zapošljavanja i sadrži izveštaj o realizaciji poslovanja, bilans

stanja i uspeha u prethodnoj godini, plan poslovanja za period u kome se koriste ta

sredstva, broj i strukturu zaposlenih osoba sa invaliditetom i druge činjenice bitne za

dodelu i korišćenje sredstava.

Izveštaj o namenskom korišćenju sredstava preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i

zapošljavanje osoba sa invaliditetom dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove

zapošljavanja šestomesečno i nakon završetka ulaganja.

U slučaju nenamenskog korišćenja sredstava preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju

i zapošljavanje osoba sa invaliditetom dužno je da dodeljena sredstva vrati sa

pripadajućom zakonskom zateznom kamatom.

  1. Radni centar

Član 43

Radni centar jeste poseban oblik ustanove koja obezbeđuje radno angažovanje kao

radno terapijsku aktivnost osoba sa invaliditetom koje se ne mogu zaposliti ili održati

zaposlenje ni pod opštim ni pod posebnim uslovima, odnosno čiji je radni učinak manji

od jedne trećine radnog učinka zaposlenog na uobičajenom radnom mestu.

Radni centar može da obavlja delatnost pod uslovom da angažuje na radno terapijskim

aktivnostima najmanje pet osoba sa invaliditetom, odnosno da angažuje na radno

terapijskim aktivnostima najmanje 80% osoba sa invaliditetom u odnosu na ukupan broj

radno angažovanih i zaposlenih.

Radno angažovanje osoba sa invaliditetom u radnom centru jeste dugotrajan oblik

profesionalne rehabilitacije, u skladu sa psihičkim i fizičkim sposobnostima i željama

osobe sa invaliditetom i mogućnostima radnog centra.

U radnom centru može se, na osnovu ugovora sa ustanovom socijalne zaštite za

smeštaj korisnika i uz saglasnost staratelja, obezbediti radno angažovanje korisnika

smeštaja koji ispunjavaju uslove iz st. 1. i 3. ovog člana.

Za vreme radnog angažovanja u radnom centru osoba sa invaliditetom ostvaruje pravo

na novčanu pomoć iz člana 21. ovog zakona.

Radno angažovanje kao radno terapijska aktivnost osoba sa invaliditetom može se

obezbediti i u ustanovi socijalne zaštite za smeštaj korisnika i kod poslodavca

posredstvom radnog centra, pod uslovima i na način koji propisuje ministar nadležan za

poslove socijalne politike.

Član 44

Radni centar mogu da osnuju Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne

samouprave, kao i organizacije osoba sa invaliditetom ili organizacije njihovih

zakonskih zastupnika.

Prostorno tehničke uslove, stručnu osposobljenost zaposlenih i druge uslove za rad

radnog centra propisuje ministar nadležan za poslove socijalne politike.

  1. Socijalno preduzeće i organizacija

Član 45

Socijalno preduzeće, u smislu ovog zakona, jeste privredno društvo koje se osniva za

obavljanje delatnosti koja je usmerena na zadovoljenje potreba osoba sa invaliditetom, i

koje, nezavisno od ukupnog broja zaposlenih, zapošljava najmanje jednu osobu sa

invaliditetom.

Socijalno preduzeće posluje u skladu sa propisima o privrednim društvima.

Socijalna organizacija, u smislu ovog zakona, jeste drugi oblik organizovanja koji se

osniva za obavljanje delatnosti koja je usmerena na zadovoljenje potreba osoba sa

invaliditetom i koji zapošljava najmanje jednu osobu sa invaliditetom.

Socijalno preduzeće i organizacija dužni su da deo prihoda koji ostvaruju obavljanjem

delatnosti ulažu u unapređenje uslova rada, radnih veština, socijalne integracije,

životnog standarda i zadovoljenja potreba osoba sa invaliditetom.

IX NADZOR

Član 46

Ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja vrši nadzor nad radom imalaca javnih

ovlašćenja u vršenju poslova državne uprave poverenih ovim zakonom.

Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za

poslove zapošljavanja, preko inspektora.

Način izdavanja, sadržinu i izgled legitimacije inspektora propisuje ministar nadležan za

poslove zapošljavanja.

Član 47

Izuzetno od člana 46. ovog zakona, inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ovog

zakona u pogledu ostvarivanja prava, položaja i zaštite osoba sa invaliditetom koje su u

radnom odnosu vrši Inspektorat za rad, u skladu sa propisima iz oblasti rada i

bezbednosti i zdravlja na radu, a kontrolu ispunjavanja obaveze zapošljavanja i naplatu

iznosa od 50% prosečne zarade po zaposlenom u Republici Srbiji prema poslednjem

objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike vrši Poreska

uprava, u skladu sa propisima o poreskom postupku i poreskoj administraciji.

Član 48

Način praćenja izvršavanja obaveze zapošljavanja osoba sa invaliditetom i način

dokazivanja izvršenja te obaveze sporazumno propisuju ministar nadležan za poslove

zapošljavanja i ministar nadležan za poslove finansija.

X KAZNENE ODREDBE

Član 49

Novčanom kaznom od 200.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj

pravno lice – organizacija nadležna za poslove zapošljavanja, nosilac poslova

profesionalne rehabilitacije, preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje

osoba sa invaliditetom, ako:

1) ne obavlja poslove podsticanja zapošljavanja osoba sa invaliditetom (član 11);

2) ne sprovodi ili sprovodi suprotno odredbama ovog zakona mere i aktivnosti

profesionalne rehabilitacije (član 13);

3) mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije sprovodi bez pribavljenog odobrenja

(član 15. stav 2);

4) ne izda uverenje o stručnoj osposobljenosti (član 18);

5) obavlja delatnost, a ne ispunjava uslove propisane ovim zakonom (član 36. stav 2);

6) ne sprovodi ili sprovodi suprotno odredbama ovog zakona mere i aktivnosti

profesionalne rehabilitacije (član 39);

7) ne koristi namenski sredstva za poboljšanje uslova rada unapređenje proizvodnih

programa, uvođenje standarda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i pruženih usluga,

prilagođavanje radnih mesta ili u druge svrhe (član 41. stav 1).

Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1.

ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu.

Član 50

Novčanom kaznom od 200.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj

pravno lice, ako:

1) ne snosi troškove profesionalne rehabilitacije (član 19. stav 1);

2) ne omogući zaposlenoj osobi sa invaliditetom odsustvo sa rada za vreme trajanja

profesionalne rehabilitacije (član 20. stav 1);

3) ne ispuni obavezu zapošljavanja osoba sa invaliditetom ili prijavi da je zaposlena

osoba koja se ne smatra osobom sa invaliditetom u skladu sa ovim zakonom (član 24).

Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1.

ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu.

Novčanom kaznom od 5.000,00 do 400.000,00 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1.

ovog člana i preduzetnik.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 51

U preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koje

je osnovano u skladu sa zakonima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog

zakona, udeo državne svojine u svojini preduzeća utvrdiće se u skladu sa Zakonom o

sredstvima u svojini Republike Srbije (“Službeni glasnik RS”, br. 53/95, 3/96, 54/96,

32/97, 64/99, 44/99 i 101/05), u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog

zakona.

Postupci privatizacije preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba

sa invaliditetom pokrenuti pre dana stupanja na snagu ovog zakona prekinuće se do

utvrđivanja udela državne svojine u svojini preduzeća, na način utvrđen u stavu 1. ovog

člana.

Član 52

Danom stupanja na snagu ovog zakona, postojeća preduzeća za radno

osposobljavanje i zapošljavanje invalida nastavljaju da rade na način i pod uslovima

pod kojima su upisani u registar.

Preduzeće za radno osposobljavanje i zapošljavanje invalida osnovano pre stupanja na

snagu ovog zakona uskladiće status, organizaciju i opšta akta sa odredbama ovog

zakona, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, odnosno u roku

od 60 dana od dana okončanja postupka utvrđivanja udela državne svojine u svojini

preduzeća.

Član 53

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o radnom

osposobljavanju i zapošljavanju invalida (“Službeni glasnik RS”, br. 25/96 i 101/05).

Član 54

Nadležni ministri doneće bliže propise na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona, u roku od

šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Organizacija nadležna za poslove zapošljavanja dužna je da donese opšta akta i

uskladi organizaciju na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona, u roku od šest meseci od

dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 55

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku

Republike Srbije”.

Odredbe čl. 24. i 29. ovog zakona počinju da se primenjuju protekom roka od godinu

dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama

Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom

(“Sl. glasnik RS”, br. 32/2013)

Član 11

Propis o načinu praćenja izvršenja obaveze zapošljavanja osoba sa invaliditetom i

načinu dokazivanja izvršenja te obaveze uskladiće se sa ovim zakonom u roku od šest

meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 12

Postupci započeti pre stupanja na snagu ovog zakona okončaće se u skladu sa

propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 13

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku

Republike Srbije”.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

– propis objavljen u „Službenom glasniku RS“ broj 36/2009 od 15.05.2009. godine, stupio na snagu

23.05.2009. godine

– poslednje izmene i dopune objavljene u „Službenom glasniku RS“ broj 32/2013 od 08.04.2013. godine,

stupile na snagu 15.04.2013. godine

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top