ZAKON O PRIVATIZACIJI
– prečišćeni tekst –
(“Službeni glasnik RS”, broj 83/2014, 46/2015, 112/2015 i 20/2016 – autentično tumačenje)
I OSNOVNE ODREDBE
Predmet uređivanja zakona
Član 1
Ovim zakonom uređuju se uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog
kapitala i imovine.
Definicije
Član 2
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
- Privatizacija, u smislu ovog zakona, je promena vlasništva kapitala i imovine pravnih
lica koja posluju društvenim i javnim kapitalom. Privatizacija, u smislu ovog zakona, je i:
– prodaja akcija, odnosno udela koji su posle raskida ugovora o prodaji kapitala
zaključenog u postupku privatizacije, preneti i evidentirani u Registru akcija i udela
prenetih posle raskida ugovora zaključenog u postupku privatizacije;
– prodaja imovine u preduzećima kod kojih je raskinut ugovor o prodaji kapitala;
– prodaja akcija, odnosno udela Akcionarskog fonda, kao i Fonda za razvoj Republike
Srbije i Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje;
- Javni kapital je kapital Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne
samouprave;
- Predmet privatizacije je:
– društveni, odnosno javni kapital i imovina u preduzećima i drugim pravnim licima,
uključujući i javna preduzeća i javni kapital iskazan u akcijama ili udelima;
– akcije, odnosno udeli posle raskida ugovora o prodaji kapitala;
– imovina u preduzećima kod kojih je raskinut ugovor o prodaji kapitala;
– akcije odnosno udeli Akcionarskog fonda, kao i Fonda za razvoj Republike Srbije i
Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje a kada se prodaju zajedno sa
akcijama, odnosno udelima Akcionarskog fonda;
- Subjekti privatizacije su preduzeća, privredna društva, i druga pravna lica u kojima se
vrši promena vlasništva, uključujući i javna preduzeća, a za koja je pokrenuta inicijativa
za privatizaciju;
4a) Veliki subjekt privatizacije je subjekt privatizacije čiji poslovni prihodi za poslovnu
godinu koja prethodi pokretanju postupka privatizacije iznose najmanje 50 milijardi
dinara;
- Modeli privatizacije su prodaja kapitala, prodaja imovine, strateško partnerstvo i
prenos kapitala bez naknade;
- Metodi privatizacije su javno prikupljanje ponuda sa javnim nadmetanjem i javno
prikupljanje ponuda;
- Učesnik u postupku privatizacije je lice koje je dostavilo prijavu za učestvovanje u
postupku privatizacije;
- Kupac je domaće ili strano pravno ili fizičko lice koje je proglašeno kupcem, odnosno
lice sa kojim je zaključen kupoprodajni ugovor;
- Strateški investitor je domaće ili strano pravno lice koje je sa subjektom privatizacije,
odnosno Republikom Srbijom zaključilo ugovor o strateškom partnerstvu;
- Sredstva plaćanja su dinar i strana sredstva plaćanja (devize i efektivni strani
novac);
- Pismo o zainteresovanosti je iskazivanje interesa za određeni subjekt i model
privatizacije, sa osnovnim podacima o zainteresovanom kupcu odnosno strateškom
investitoru i predlogom indikativne cene, investicionog programa, okvirnog plana
poslovanja i broja zaposlenih na neodređeno vreme, kao i drugim podacima od značaja
određenim javnim pozivom;
- Fer tržišna vrednost je fer vrednost definisana Međunarodnim standardom
finansijskog izveštavanja 13 – Odmeravanje fer vrednosti;
- Metod javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem je metod privatizacije za
prodaju kapitala i imovine subjekta privatizacije i njegovih zavisnih društava
podnošenjem ponuda i javnim nadmetanjem učesnika;
- Metod javnog prikupljanja ponuda je metod privatizacije podnošenjem ponuda za
izbor strateškog investitora kao i u postupku prodaje kapitala velikih subjekata
privatizacije;
- Početna cena za prodaju kapitala, odnosno imovine iznosi najmanje jednu polovinu
od procenjene vrednosti kapitala, odnosno imovine, a nova početna cena na drugom
prikupljanju ponuda i javnom nadmetanju najmanje jednu trećinu od procenjene
vrednosti kapitala odnosno imovine;
- Prodaja kapitala je model privatizacije čiji je predmet prodaje javni kapital ili
društveni kapital koji se privatizuje, akcije, odnosno udeli posle raskida ugovora o
prodaji kapitala zaključenog u postupku privatizacije, kao i akcije, odnosno udeli
Akcionarskog fonda, kao Fonda za razvoj Republike Srbije i Republičkog fonda za
penzijsko i invalidsko osiguranje;
- Prodaja imovine je model privatizacije kojim se u postupku privatizacije prodaje
imovina ili deo imovine subjekta privatizacije i njegovih zavisnih društava;
- Program za prodaju imovine je program o prodaji imovine koji donosi subjekt
privatizacije i njegova zavisna društva a prihvata ministarstvo nadležno za poslove
privrede, u rokovima predviđenim ovim zakonom;
- Strateško partnerstvo je model privatizacije kroz institucionalni odnos domaćih ili
stranih pravnih lica sa subjektom privatizacije odnosno Republikom Srbijom, koje se
sprovodi kroz zajedničko ulaganje putem osnivanja novog privrednog društva ili
dokapitalizacijom postojećeg subjekta privatizacije;
- Osnivanje novog privrednog društva je osnivanje društva čiji su osnivači Republika
Srbija i strateški investitor tako što je ulog Republike Srbije imovina koju je Republika
Srbija stekla po osnovu potraživanja koje ima prema subjektu privatizacije za koji je
donela odluku o strateškom partnerstvu, putem zamene ispunjenja;
- Dokapitalizacija postojećeg subjekta privatizacije je povećanje osnovnog kapitala
subjekta privatizacije za koji je Vlada donela odluku o strateškom partnerstvu;
- Ugovor o strateškom partnerstvu je ugovor o dokapitalizaciji postojećeg subjekta
privatizacije koji zaključuju Republika Srbija, strateški investitor i subjekt privatizacije,
kao i ugovor o osnivanju novog društva koji zaključuju Republika Srbija i strateški
investitor;
- Prenos kapitala bez naknade zaposlenima je prenos kapitala u subjektu
privatizacije sa društvenim kapitalom koji se privatizuje modelom prodaje kapitala, tako
što se do 30% kapitala prenosi zaposlenima, bez naknade, u akcijama, odnosno
udelima;
- Prenos kapitala bez naknade strateškom investitoru je prenos kapitala investitoru u
slučaju pozitivnih rezultata poslovanja, u skladu sa propisima kojima se uređuje
podsticaj za investicije, a na osnovu odluke Vlade;
- Mere za pripremu i rasterećenje obaveza subjekta privatizacije su mere koje može
doneti Vlada kada se subjekt privatizacije privatizuje prodajom kapitala ili sprovodi
dokapitalizacija postojećeg subjekta privatizacije, pod uslovima iz ovog zakona;
- Uslovni otpis duga je mera za pripremu i rasterećenje obaveza subjekata
privatizacije kojom se državni poverioci subjekta privatizacije obavezuju da otpišu dug
sa stanjem na dan 31. decembar poslednje poslovne godine prema subjektu
privatizacije koji posluje u celini ili većinskim društvenim ili javnim kapitalom, odnosno
kapitalom koji je posle raskida ugovora o privatizaciji prenet i evidentiran u Registru
akcija i udela prenetih posle raskida ugovora zaključenog u postupku privatizacije.
Otpis duga je punovažan ukoliko je prodat kapital subjekta privatizacije, odnosno
zaključen ugovor o dokapitalizaciji;
- Pretvaranje duga subjekta privatizacije u trajni ulog (konverzija) je mera za
pripremu i rasterećenje obaveza subjekta privatizacije kojom se potraživanja poverilaca
konvertuju u trajni ulog u kapitalu subjekta privatizacije;
- Državni poverioci su: javno preduzeće, Poreska uprava, Republički fond za
penzijsko i invalidsko osiguranje, Republički fond za zdravstveno osiguranje,
Republička direkcija za robne rezerve, Fond za razvoj Republike Srbije i drugi
republički organi i organizacije, uključujući i Autonomnu pokrajinu Vojvodinu i jedinice
lokalne samouprave.
Državnim poveriocem smatra se i Agencija za osiguranje depozita kada vrši funkciju
stečajnog upravnika nad bankama u stečaju i kada upravlja u ime i za račun Republike
Srbije potraživanjima Republike Srbije po osnovu preuzetih ino obaveza;
- Založni poverioci jesu poverioci koji imaju potraživanja obezbeđena hipotekom ili
zalogom na imovini subjekta privatizacije, kao i poverioci koji su u izvršnom postupku
stekli pravo namirenja na pokretnim i nepokretnim stvarima subjekta privatizacije;
- Obustava postupka se primenjuje u slučaju saznanja za okolnosti za koje se nije
znalo u vreme pokretanja postupka, a koje u potpunosti onemogućavaju prodaju
kapitala, odnosno imovine, subjekta privatizacije;
- Kontrola izvršenja obaveza kupca iz ugovora je kontrola koju vrši ministarstvo
nadležno za poslove privrede kojom proverava da li kupac izvršava ugovorene
obaveze;
- Stečaj radi okončanja privatizacije je stečaj koji pokreće ministarstvo nadležno za
poslove privrede u odnosu na subjekt privatizacije kada se steknu razlozi za pokretanje
stečaja u skladu sa odredbama ovog zakona i Zakona o stečaju, a u cilju okončanja
privatizacije.;
- Registar akcija i udela prenetih posle raskida ugovora zaključenog u postupku
privatizacije je registar u koji se prenose i evidentiraju akcije i udeli posle raskida
ugovora zaključenog u postupku privatizacije, a koji se vodi u ministarstvu nadležnom
za poslove privrede (u daljem tekstu: Registar). Registar sadrži naziv subjekta
privatizacije čiji se deo kapitala evidentira u Registru, podatke o visini kapitala, odnosno
broju akcija koje se evidentiraju i druge podatke.
Odnos prema drugim zakonima i primena odredaba ovog zakona
Član 3
Odredbe ovog zakona primenjuju se na subjekte privatizacije koji imaju sedište na
teritoriji Republike Srbije.
Ako je ovim zakonom uređeno pitanje koje je drugim zakonom na drukčiji način
regulisano, primenjuju se odredbe ovog zakona.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, odredbe ovog zakona ne primenjuju se na sportske
organizacije, izdavače medija, preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje
osoba sa invaliditetom i privredna društva koja poseduju dozvolu za proizvodnju
naoružanja i vojne opreme izdatu u skladu sa zakonom kojim se uređuje proizvodnja i
promet naoružanja i vojne opreme, osim ukoliko je zakonima koji uređuju položaj tih
preduzeća, predviđena primena odredaba ovog zakona.
U postupku privatizacije ne primenjuju se odredbe zakona koje uređuju privredna
društva o raspolaganju imovinom velike vrednosti i ne donose se posebne odluke o
prodaji imovine.
Načela privatizacije
Član 4
Privatizacija se zasniva na sledećim načelima:
1) stvaranje uslova za razvoj privrede;
2) smanjenje negativnih fiskalnih efekata;
3) obezbeđenje javnosti i transparentnosti;
4) onemogućavanje korupcije;
5) formiranje prodajne cene prema fer tržišnim uslovima;
6) stvaranje uslova za socijalnu stabilnost.
Predmet privatizacije
Član 5
Predmet privatizacije je:
1) društveni, odnosno javni kapital ili imovina u preduzećima i drugim pravnim licima
uključujući i javna preduzeća;
2) javni kapital iskazan u akcijama ili udelima;
3) akcije i udeli koji su posle raskida ugovora o prodaji kapitala zaključenog u postupku
privatizacije preneti i evidentirani u Registru;
4) imovina u preduzećima iz tačke 3) ovog stava;
5) akcije, odnosno udeli Akcionarskog fonda, kao i Fonda za razvoj Republike Srbije i
Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Predmet privatizacije može biti zemljište koje je upisano u nadležnim registrima za upis
prava na nepokretnostima kao društvena, mešovita ili svojina subjekta privatizacije.
Predmet privatizacije ne mogu biti prirodna bogatstva, dobra u opštoj upotrebi, dobra
od opšteg interesa, kao i kulturna dobra u javnoj svojini upisana u registar kulturnih
dobara, koji se vodi u skladu sa zakonom koji uređuje kulturna dobra.
Obaveznost i rok za sprovođenje privatizacije
Član 6
Privatizacija je obavezna za subjekte privatizacije sa društvenim kapitalom.
Društveni kapital subjekata privatizacije se mora privatizovati najkasnije do 31.
decembra 2015. godine.
Odredba stava 2. ovog člana ne odnosi se na subjekte privatizacije koji su aktom Vlade
određeni za subjekte privatizacije od strateškog značaja, kao i na subjekte privatizacije
čije se sedište nalazi ili pretežna delatnost obavlja na teritoriji Autonomne pokrajine
Kosovo i Metohija ili čija imovina se nalazi i na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i
Metohija.
Vlada propisuje uslove, način i postupak sprovođenja prodaje kapitala velikih subjekata
privatizacije metodom javnog prikupljanja ponuda.
Privatizacija javnog kapitala i imovine subjekata koji posluju javnim kapitalom sprovodi
se na osnovu odluke Vlade, odnosno nadležnog organa autonomne pokrajine, odnosno
jedinice lokalne samouprave.
Smatra se da je postupak privatizacije sproveden ako je zaključen ugovor o prodaji
kapitala i ako su ispunjeni svi uslovi za prenos vlasništva nad kapitalom koji su
predviđeni ugovorom o prodaji (uplata kupoprodajne cene, dostavljanje bankarske
garancije, upis promene vlasništva u nadležni registar), odnosno ostvaren Program za
prodaju imovine (u daljem tekstu: Program).
Subjekti nadležni za sprovođenje privatizacije
Član 7
Ministarstvo nadležno za poslove privrede sprovodi i kontroliše sve postupke
privatizacije u Republici Srbiji i obavlja delatnost posredovanja u prodaji javnog i
društvenog kapitala i imovine u postupku privatizacije, i to:
1) sprovodi postupak privatizacije: donosi, odnosno predlaže model i metod
privatizacije, kao i mere za pripremu i rasterećenje obaveza subjekta privatizacije, u
skladu sa ovim zakonom, objavljuje javni poziv za prikupljanje pisama o
zainteresovanosti, prikuplja i obrađuje podatke o potencijalnim kupcima kapitala i
imovine subjekta privatizacije koji su iskazali zainteresovanost za učešće u postupku
privatizacije, podnosi predlog za pokretanje postupka stečaja, ako je ispunjen jedan od
stečajnih razloga propisan ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje stečaj, određuje
kriterijume za učestvovanje u javnom prikupljanju ponuda sa javnim nadmetanjem,
uslove prodaje kao i obaveze kupca (investicije, socijalni program, kontinuitet
poslovanja itd.), organizuje i sprovodi postupak prodaje kapitala i imovine subjekta
privatizacije, kao i postupak privatizacije modelom strateškog partnerstva;
2) kontroliše postupak privatizacije: proverava ispunjenje obaveza kupca iz ugovora o
prodaji kapitala ili imovine, ispunjenje obaveza strateškog investitora iz ugovora o
strateškom partnerstvu, usklađenost programa za prodaju imovine sa propisima o
privatizaciji, da li je priliv sredstava po osnovu izvršene prodaje u skladu sa ugovorom o
prodaji, prenos akcija bez naknade zaposlenima, visinu ulaganja predviđenog
investicionim projektom, u skladu sa uredbom kojom se uređuju uslovi i način
privlačenja direktnih investicija;
3) prodaje javni kapital iskazan u akcijama ili udelima, kao i akcije, odnosno udele
Akcionarskog fonda, Fonda za razvoj Republike Srbije, republičkog fonda nadležnog za
penzijsko i invalidsko osiguranje koji su preneti na osnovu Zakona o svojinskoj
transformaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 32/97 i 10/01), prodaje akcije, odnosno udele
koji su preneti i evidentirani u Registru;
4) vodi Registar, u skladu sa ovim zakonom;
5) obavlja poslove u ime i za račun Akcionarskog fonda i druge poslove u skladu sa
zakonom kojim se uređuje pravo na besplatne akcije i novčanu naknadu koju građani
ostvaruju u postupku privatizacije;
6) obavlja i druge poslove u skladu sa ovim zakonom i drugim propisima.
Ministarstva, registar nadležan za depo i kliring hartija od vrednosti, registar nadležan
za upis privrednih subjekata i zaloge, registri nadležni za upis prava na
nepokretnostima i drugi organi i organizacije, u okviru svoje nadležnosti a polazeći od
delatnosti pojedinih subjekata privatizacije, dužni su da na zahtev ministarstva
nadležnog za poslove privrede pruže stručnu, tehničku i drugu pomoć u cilju efikasnog
sprovođenja postupka privatizacije i da bez naknade dostave podatke i dokumentaciju
iz svoje nadležnosti.
Modeli privatizacije
Član 8
Modeli privatizacije su:
– prodaja kapitala;
– prodaja imovine;
– prenos kapitala bez naknade;
– strateško partnerstvo.
Metodi privatizacije
Član 9
Metod prodaje kapitala i imovine je javno prikupljanje ponuda sa javnim nadmetanjem.
Kapital subjekta privatizacije izražen u akcijama može se prodavati i:
1) u skladu sa zakonom koji uređuje tržište hartija od vrednosti;
2) prihvatanjem ponude za preuzimanje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje
preuzimanje akcionarskih društava.
Metodi privatizacije putem prenosa kapitala bez naknade su:
1) prenos zaposlenima;
2) prenos strateškim investitorima u skladu sa ovim zakonom i propisima koji uređuju
podsticaj direktnih investicija.
Metod privatizacije putem strateškog partnerstva je javno prikupljanje ponuda.
Kombinacija više modela i metoda
Član 10
U postupku privatizacije moguće je primeniti kombinaciju više metoda i modela
privatizacije u cilju efikasnijeg sprovođenja ovog postupka.
Mere za pripremu i rasterećenje obaveza subjekta privatizacije
Član 11
Mere za pripremu i rasterećenje obaveza subjekta privatizacije mogu biti:
– uslovni otpis duga;
– pretvaranje duga subjekta privatizacije u trajni ulog (konverzija).
Mere iz stava 1. ovog člana mogu se odrediti samo u slučaju prodaje kapitala, odnosno
strateškog partnerstva dokapitalizacijom subjekta privatizacije.
Kupci u postupku privatizacije
Član 12
Kupac, u smislu odredaba ovog zakona, može biti domaće ili strano pravno ili fizičko
lice. Samo domaće pravno ili fizičko lice može biti kupac poljoprivrednog zemljišta.
Domaća ili strana pravna ili fizička lica mogu da se udruže radi kupovine subjekta
privatizacije ili strateškog partnerstva (u daljem tekstu: Konzorcijum) i da ovlaste jedno
lice za zastupanje.
Kupac, odnosno član Konzorcijuma, ne može biti:
1) lice koje prema subjektu privatizacije ima dospele neizmirene obaveze na dan
podnošenja prijave za učešće;
2) lice sa kojim je raskinut ugovor o prodaji, odnosno strateškom partnerstvu zbog
neizvršenja ugovorenih obaveza;
3) lice koje je osuđivano za krivična dela protiv života i tela, krivična dela protiv imovine,
krivična dela protiv privrede, krivična dela protiv službene dužnosti, krivična dela protiv
zdravlja ljudi i krivična dela protiv javnog reda i mira ili protiv koga je pokrenut krivični
postupak za ta krivična dela.
Kupac, odnosno član Konzorcijuma, ne može biti domaće pravno lice koje posluje
većinskim društvenim kapitalom.
Kupac ne može biti ni subjekt privatizacije, odnosno njegovo zavisno društvo.
Kupac kontrolnog, odnosno njegovog zavisnog društva u kojem se sprovodi
privatizacija ne može da bude njegovo zavisno, odnosno kontrolno društvo koje posluje
društvenim kapitalom.
Učesnik u postupku privatizacije koji je proglašen kupcem, odnosno strateškim
investitorom, a koji ne preduzme sve potrebne radnje i ne zaključi ugovor u skladu sa
ovim zakonom, gubi svojstvo kupca, odnosno strateškog investitora i pravo da
učestvuje u budućim postupcima privatizacije, kao i pravo na vraćanje depozita.
Pravo da učestvuje u postupku privatizacije nema ni član porodice učesnika koji je
izgubio svojstvo kupca, kao ni pravno lice čiji je on osnivač.
Članovima porodice u smislu stava 8. ovog člana smatraju se roditelji i deca.
Kupac ne može biti ni privredno društvo u kojem je lice iz st. 3. i 6. ovog člana lice koje
poseduje više od 50% kapitala tog privrednog društva.
Kupac ne može biti ni osnivač privrednog društva iz stava 3. tač. 1) i 2) ovog člana.
Ograničenja iz ovog člana primenjuju se i na strateškog investitora.
Kupac, odnosno strateški investitor, u smislu odredaba ovog zakona, ne može biti ni
fizičko lice, pravno lice i osnivač pravnog lica koje je izgubilo svojstvo kupca u skladu sa
Zakonom o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 123/07
– dr. zakon, 30/10 – dr. zakon, 93/12, 119/12, 51/14 i 52/14 – US), kao ni član porodice
kupca.
Članovima porodice u smislu stava 13. ovog člana smatraju se roditelji i deca.
Pribavljanje mišljenja i saglasnosti
Član 13
Ministarstvo nadležno za poslove privrede pre zaključenja ugovora pribavlja od
nadležne organizacije za sprečavanje pranja novca mišljenje o nepostojanju smetnji na
strani kupca, odnosno strateškog investitora za zaključenje ugovora.
Mišljenje iz stava 1. ovog člana mora se dostaviti najkasnije u roku od 15 dana od dana
prijema zahteva ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede najkasnije tri dana po zaključenju ugovora
dostavlja nadležnoj organizaciji za sprečavanje pranja novca pismeno obaveštenje o
zaključenom ugovoru sa kupcem i najkasnije u roku od tri dana po uplati kupoprodajne
cene pismeno obaveštenje o izvršenoj uplati.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede je dužno da na zahtev nadležnog organa za
sprečavanje pranja novca bez odlaganja stavi na uvid, odnosno dostavi svu
dokumentaciju kojom raspolaže, a koja je nastala u postupku zaključenja ugovora,
odnosno u postupku realizacije ugovora i postupi po instrukcijama dobijenih od
nadležnog organa.
Konačnost odluka
Član 14
Odluke donete u skladu sa ovim zakonom su konačne.
Protiv odluka iz stava 1. ovog člana može se voditi upravni spor.
Sredstva plaćanja u privatizaciji
Član 15
Sredstva plaćanja u privatizaciji su dinar i strana sredstva plaćanja (devize i efektivni
strani novac).
Član 16
(Brisano)
Sredstva ostvarena prodajom u postupku privatizacije
Član 17
Sredstva ostvarena prodajom kapitala ili imovine u postupku privatizacije uplaćuju se
na račun ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Sredstva iz stava 1. ovog člana ne mogu biti predmet prinudnog izvršenja.
Sredstva od prodaje društvenog kapitala i akcija i udela, evidentiranih u Registru,
prenose se u budžet Republike Srbije.
Sredstva od prodajne cene društvenog kapitala koriste se i raspoređuju na sledeći
način:
1) 10% sredstava uplaćuje se Republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko
osiguranje;
2) 50% sredstava izdvojiće se za finansiranje restrukturiranja i razvoja privrede na
teritoriji Republike Srbije. Ako se sedište subjekta privatizacije nalazi na teritoriji
Autonomne pokrajine Vojvodine, 50% sredstava izdvojiće se za finansiranje
restrukturiranja i razvoja privrede na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine;
3) 5% sredstava izdvojiće se za isplaćivanje naknade licima čija je imovina
nacionalizovana;
4) 5% sredstava izdvojiće se za finansiranje razvoja infrastrukture lokalne samouprave
prema sedištu subjekta privatizacije;
5) 30% sredstava izdvojiće se za druge namene, koje posebnom odlukom određuje
Vlada.
Sredstva ostvarena prodajom imovine koriste se u skladu sa Programom.
Sredstva koja su ostvarena prodajom javnog kapitala, kao i prodajom akcija i udela u
vlasništvu Akcionarskog fonda, Fonda za razvoj Republike Srbije i Republičkog fonda
za penzijsko i invalidsko osiguranje, prenose se na uplatni račun vlasnika kapitala po
odbitku realnih troškova prodaje.
Realni troškovi prodaje iz stava 6. ovog člana obuhvataju izdatke vezane za troškove:
tržišta hartija od vrednosti, angažovanja brokersko-dilerskog društva i ovlašćene banke,
Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti, javnog oglašavanja, poreza na
prenos apsolutnih prava, kao i druge troškove.
II PRIPREMA ZA PRIVATIZACIJU
Javni poziv za prikupljanje pisama o zainteresovanosti
Član 18
Ministarstvo nadležno za poslove privrede objavljuje javni poziv za prikupljanje pisama
o zainteresovanosti za sve subjekte privatizacije iz portfelja ministarstva nadležnog za
poslove privrede najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog
zakona, odnosno u roku od 30 dana od dana pokretanja inicijative za privatizaciju za
subjekte privatizacije za koje do dana stupanja na snagu ovog zakona nije bila podneta
inicijativa, odnosno u roku od 30 dana od dana raskida ugovora o prodaji kapitala.
Javni poziv sadrži:
1) poslovno ime subjekta privatizacije;
2) podatke o strukturi i vrednosti kapitala;
3) opis i vrednost imovine;
4) druge podatke od značaja o subjektu privatizacije.
Rok za dostavljanje pisama zainteresovanosti je 30 dana od dana objavljivanja javnog
poziva.
Javni poziv objavljuje se na internet stranici ministarstva nadležnog za poslove
privrede, a obaveštenje o javnom pozivu najmanje u jednom dnevnom, visokotiražnom
listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.
Pismo o zainteresovanosti sadrži:
1) osnovne podatke o zainteresovanom kupcu, odnosno strateškom investitoru;
2) iskazivanje interesa za određeni subjekt i model privatizacije;
3) predlog indikativne cene, investicionog programa, okvirnog plana poslovanja i broja
zaposlenih na neodređeno vreme;
4) druge podatke od značaja određene javnim pozivom.
Pokretanje postupka privatizacije
Član 19
Postupak privatizacije subjekta privatizacije sa društvenim kapitalom pokreće se
inicijativom ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Postupak privatizacije subjekta privatizacije koje posluje javnim kapitalom pokreće se
inicijativom Vlade, nadležnog organa autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne
samouprave.
Nadležni organi iz stava 2. ovog člana dužni su da inicijativu za pokretanje postupka
privatizacije dostave ministarstvu nadležnom za poslove privrede u roku od pet dana od
dana donošenja inicijative.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede je dužno da subjektu privatizacije dostavi
inicijativu iz st. 1. i 2. ovog člana u roku od pet dana od dana donošenja inicijative,
odnosno od dana kada je nadležni organ dostavi tom ministarstvu.
Popis i procena
Član 20
Subjekt privatizacije dužan je da izvrši popis i procenu fer tržišne vrednosti celokupne
imovine i obaveza i kapitala sa stanjem na dan 31. decembar poslednje poslovne
godine, u skladu sa zakonima kojima se uređuje računovodstvo i međunarodnim
računovodstvenim standardima, u roku od 30 dana od dana objave javnog poziva za
prikupljanje pisama o zainteresovanosti iz člana 18. ovog zakona, kao i da u tom roku
podatke dostavi ministarstvu nadležnom za poslove privrede.
Ukoliko je od popisa i procene iz stava 1. ovog člana proteklo 12 meseci, ministarstvo
nadležno za poslove privrede će uputiti zahtev subjektu privatizacije da dostavi novi
popis i procenu sa stanjem na dan 31. decembar poslednje poslovne godine.
Subjekt privatizacije je dužan da popis i procenu iz stava 2. ovog člana dostavi u roku
od 30 dana od dana dostavljanja zahteva ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede će na osnovu popisa i procene iz stava 2.
ovog člana izmeniti odluku o početnoj ceni.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede će popis i procenu iz stava 2. ovog člana
dostaviti nadležnom organu radi izmene odluke o početnoj ceni, a nadležni organ
dužan je da obavesti ministarstvo nadležno za poslove privrede u roku od 15 dana od
dana dostavljanja popisa i procene od strane ministarstva nadležnog za poslove
privrede.
Odluka o modelu i metodu privatizacije, početnoj ceni i merama za pripremu i
rasterećenje subjekta privatizacije
Član 21
Ministarstvo nadležno za poslove privrede donosi odluku kojom određuje model i metod
privatizacije, početnu cenu i predlaže mere za pripremu i rasterećenje subjekta
privatizacije, u roku od 30 dana od dana isteka roka za dostavljanje pisama
zainteresovanosti, ceneći sledeće kriterijume:
1) vrednost kapitala i imovine;
2) strateški značaj subjekta privatizacije;
3) broj zaposlenih;
4) iskazano interesovanje.
Za subjekte privatizacije koji posluju većinskim kapitalom Republike Srbije, odluku o
modelu i metodu donosi Vlada na osnovu predloga ministarstva nadležnog za poslove
privrede u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga ministarstva.
Za subjekte privatizacije koji posluju većinskim kapitalom autonomne pokrajine
odnosno jedinice lokalne samouprave, odluku o modelu i metodu donosi nadležni organ
autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, na osnovu predloga
ministarstva nadležnog za poslove privrede, u roku od 30 dana od dana dostavljanja
predloga ministarstva.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede obaveštava subjekt privatizacije o odluci o
modelu i metodu u roku od pet dana od dana donošenja, odnosno dostavljanja te
odluke ministarstvu.
Vlada donosi odluku o modelu strateškog partnerstva i načinu njegovog sprovođenja.
Nadležni organi za donošenje odluke kojom se određuje model i metod privatizacije
mogu izmeniti ili doneti nove odluke, primenom postupka propisanog ovim članom.
Član 22
(Brisano)
III METODI PRIVATIZACIJE
Metod javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem
Član 23
Metod javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem je metod privatizacije za
prodaju kapitala i imovine subjekta privatizacije.
Metod iz stava 1. ovog člana sprovodi se podnošenjem ponuda i javnim nadmetanjem
učesnika u skladu sa ovim zakonom i prodajnom dokumentacijom.
Prodajna dokumentacija
Član 24
Prodajnu dokumentaciju u postupku javnog prikupljanja ponuda sa javnim
nadmetanjem čine:
1) ugovor o čuvanju poverljivih podataka;
2) privatizaciona dokumentacija;
3) uputstvo za ponuđače;
4) obrazac prijave za učestvovanje u postupku javnog prikupljanja ponuda sa javnim
nadmetanjem;
5) nacrt ugovora o prodaji.
Subjekt privatizacije priprema privatizacionu dokumentaciju sa stanjem na dan popisa i
procene iz člana 20. ovog zakona i dostavlja je ministarstvu nadležnom za poslove
privrede u roku od 30 dana od dana kada je ministarstvo nadležno za poslove privrede
dostavilo odluku o modelu i metodu subjektu privatizacije.
Subjekt privatizacije je dužan da istovremeno sa dostavljanjem popisa i procene iz
člana 20. stav 2. ovog zakona ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavi
novu privatizacionu dokumentaciju sa stanjem na dan tog popisa i procene.
Za tačnost i sveobuhvatnost dostavljene privatizacione dokumentacije odgovorno je lice
ovlašćeno za zastupanje subjekta privatizacije pod krivičnom, moralnom i materijalnom
odgovornošću.
Kriterijumi za učestvovanje u javnom prikupljanju ponuda sa javnim nadmetanjem
Član 25
Kriterijume za učestvovanje u javnom prikupljanju ponuda sa javnim nadmetanjem,
uslove prodaje, kao i obaveze kupca, određuje ministarstvo nadležno za poslove
privrede.
Javni poziv
Član 26
Ministarstvo nadležno za poslove privrede priprema i objavljuje javni poziv za prodaju
kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije.
Javni poziv sadrži poslovno ime subjekta privatizacije, podatke o strukturi i vrednosti
kapitala, opis i vrednost kapitala i imovine, početnu cenu za prodaju kapitala, odnosno
imovine, rok za podnošenje prijave za učešće, kao i druge podatke od značaja za
sprovođenje postupka.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se najmanje u jednom dnevnom
visokotiražnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na interent
stranici ministarstva nadležnog za poslove privrede, najkasnije 15 dana pre dana koji je
određen za dostavljanje prijava.
Otkup prodajne dokumentacije
Član 27
Lice koje izrazi interes za učešće u postupku javnog prikupljanja ponuda sa javnim
nadmetanjem dužno je da otkupi prodajnu dokumentaciju.
Ministar nadležan za poslove privrede određuje cenu prodajne dokumentacije iz stava
- ovog člana.
Komisija za sprovođenje postupka javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem
Član 28
Javno prikupljanje ponuda sa javnim nadmetanjem sprovodi Komisija za sprovođenje
postupka javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem (u daljem tekstu:
Komisija), koju obrazuje ministar nadležan za poslove privrede.
Komisija ima tri člana i čine je: predstavnik zaposlenih u subjektu privatizacije i dva
predstavnika ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Za člana Komisije može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
– pet godina radnog iskustva na poslovima privrede, privatizacije ili na poslovima iz
delatnosti subjekta privatizacije;
– visoku stručnu spremu.
Lice iz stava 3. ovog člana obavezno je da da izjavu da nije akcionar u subjektu
privatizacije ili kupac subjekta privatizacije.
Komisija donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Komisije.
Komisija o svom radu sačinjava zapisnik.
Početna cena
Član 29*
Početna cena za prodaju kapitala, odnosno imovine, iznosi najmanje jednu polovinu od
procenjene vrednosti kapitala, odnosno imovine, koji se nudi na prodaju.
Ako kapital, odnosno imovina, ne budu prodati za cenu iz stava 1. ovog člana,
ministarstvo nadležno za poslove privrede može objaviti uz saglasnost nadležnog
organa, u smislu člana 21. ovog zakona, novi javni poziv u roku od 15 dana od dana
proglašenja postupka prodaje neuspešnim, a nova početna cena iznosi najmanje jednu
trećinu od procenjene vrednosti kapitala, odnosno imovine.
Podnošenje prijave za učešće
Član 30*
Prijava za učešće podnosi se ministarstvu nadležnom za poslove privrede u roku
utvrđenom u javnom pozivu, koji ne može biti kraći od 15 niti duži od 90 dana od dana
objavljivanja javnog poziva.
Ponude moraju biti jednake ili veće od početne cene.
Depozit može da se uplati u gotovom novcu ili polaganjem prvoklasne bankarske
garancije.
Visina depozita je 10% od procenjene vrednosti kapitala, odnosno imovine.
Prijava učesnika koja ne sadrži dokaz o uplati depozita neće se razmatrati.
Javno nadmetanje
Član 31
Javno nadmetanje se održava odmah nakon otvaranja ponuda, pod uslovom da je
najmanje dva ponuđača dostavilo ponudu koja je jednaka ili viša od početne cene.
Najviša ponuđena cena predstavlja početnu cenu na javnom nadmetanju, a prodajna
cena je najviša ponuđena cena na javnom nadmetanju.
U slučaju da samo jedan ponuđač dostavi ponudu, ne sprovodi se javno nadmetanje,
već se zaključuje ugovor o prodaji, a prodajna cena je ponuđena cena koja mora biti
jednaka ili viša od početne cene.
Gubljenje svojstva kupca i drugih prava
Član 32
Ako učesnik na javnom prikupljanju ponuda sa javnim nadmetanjem, koji je proglašen
kupcem ili koji istakne drugu najvišu ponudu, ne potpiše zapisnik, ne zaključi ugovor o
prodaji ili ne izvrši plaćanje u predviđenom roku, gubi svojstvo kupca i pravo da
učestvuje u postupku privatizacije, kao i pravo na vraćanje depozita.
Metod javnog prikupljanja ponuda
Član 33
Javno prikupljanje ponuda vrši se objavljivanjem javnog poziva za izbor strateškog
investitora.
Vlada određuje kvalifikacione uslove koje mora da ispunjava strateški investitor.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede objavljuje javni poziv iz stava 1. ovog člana.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se najmanje u jednom dnevnom,
visokotiražnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na internet
stranici ministarstva nadležnom za poslove privrede, najkasnije 30 dana pre dana koji
je određen za dostavljanje prijava.
Utvrđivanje sadržaja prijave
Član 34
Sadržaj prijave za strateško partnerstvo, kao i visinu depozita utvrđuje Vlada na predlog
ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Ovlašćenja Vlade za donošenje podzakonskih akata
Član 35
Vlada bliže propisuje uslove, postupak i način prodaje kapitala i imovine metodom
javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem, kao i model strateškog
partnerstva.
IV PRODAJA KAPITALA
Predmet prodaje
Član 36
Predmet prodaje je 70% društvenog kapitala koji se privatizuje, osim ako ovim
zakonom ili propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih subjekata, odnosno
uslovi i način obavljanja pojedinih privrednih i drugih delatnosti, nije drukčije uređeno.
Procenat javnog kapitala koji se privatizuje određuje Vlada, odnosno nadležni organ
autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave.
Ako posle prodaje društvenog kapitala i prenosa kapitala zaposlenima, ostane kapital
koji nije prodat, taj kapital prenosi se Akcionarskom fondu.
Ugovor o prodaji kapitala
Član 37
Ugovor o prodaji kapitala je ugovor po pristupu i može da sadrži odredbe o: ugovornim
stranama, predmetu prodaje, ugovorenoj ceni i roku plaćanja, iznosu i roku investiranja
kupca, obavezi poslovanja subjekta privatizacije, ograničenju raspolaganja imovinom i
kapitalom subjekta privatizacije putem otuđenja i zaloge, zabrani smanjenja broja
zaposlenih koji su u radnom odnosu na neodređeno vreme, obavezi isplate redovne
zarade zaposlenima, sredstvima obezbeđenja urednog izvršenja ugovornih obaveza i
druge odredbe.
Ugovorne obaveze po pravilu traju dve godine.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, zbog značaja očuvanja delatnosti, na predlog
resornog ministarstva u čijoj je nadležnosti delatnost subjekta privatizacije, period
ugovornih obaveza može se ugovorom o prodaji kapitala odrediti u trajanju od tri
godine.
Ugovor o prodaji kapitala smatra se zaključenim kad ga potpišu kupac i ministarstvo
nadležno za poslove privrede i overava se od strane nadležnog organa.
Ugovor o prodaji kapitala ministarstvo nadležno za poslove privrede dostavlja
ministarstvu nadležnom za poslove finansija, radi evidentiranja, u roku od tri dana od
dana njegovog zaključenja.
Ugovor o prodaji kapitala objavljuje se na zvaničnoj internet stranici ministarstva
nadležnog za poslove privrede, u roku od tri dana od dana njegovog zaključenja.
Danom overe ugovora o prodaji kapitala, ministarstvo nadležno za poslove privrede
stiče zakonsko založno pravo na kapitalu koji je bio predmet prodaje, a nadležni organ
dužan je da po službenoj dužnosti to pravo registruje.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede je dužno da u roku od 15 dana od dana
izvršenja poslednje ugovorne obaveze kupca, obavesti nadležni registar radi brisanja
zakonskog založnog prava iz stava 7. ovog člana.
Ugovor o prodaji kapitala velikih subjekata privatizacije metodom javnog prikupljanja
ponuda sadrži odredbe o: ugovornim stranama, predmetu prodaje, ugovorenoj ceni i
roku plaćanja, uslovima za raskid ugovora i pravne posledice raskida ugovora, a može
sadržati odredbe o uslovima za zatvaranje transakcije koja je predmet ugovora,
izjavama i garancijama prodavca u pogledu velikih subjekata privatizacije, obavezi
održavanja kontinuiteta poslovanja velikog subjekta privatizacije, ograničenja
raspolaganja imovinom i kapitalom velikog subjekta privatizacije, socijalnom i
investicionom programu, sredstvima obezbeđenja za uredno ispunjenje ugovornih
obaveza i druge odredbe.
Odredbe st. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. i 8. ovog člana ne primenjuju se na ugovor o prodaji
kapitala velikih subjekata privatizacije.
Ustupanje ugovora o prodaji kapitala
Član 38
Kupac kapitala (u daljem tekstu: ustupilac) može da ustupi ugovor o prodaji kapitala,
trećem licu (u daljem tekstu: prijemnik), pod uslovima propisanim ovim zakonom i
zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi, po prethodno pribavljenoj saglasnosti
ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Prijemnik može biti jedino lice koje ispunjava propisane uslove za kupca kapitala.
Ustupanjem ugovora o prodaji kapitala, prijemnik postaje nosilac svih prava i obaveza
iz ugovora o prodaji.
Ustupilac će ministarstvu nadležnom za poslove privrede biti solidarno odgovoran sa
prijemnikom za izvršenje obaveza iz ustupljenog ugovora o prodaji kapitala.
Sopstvene akcije
Član 39
Na povećanja kapitala i nove emisije akcija po osnovu povećanja kapitala subjekta
privatizacije, za vreme izvršenja ugovorenih obaveza, primenjuju se propisi koji uređuju
povećanje kapitala privrednih društava i tržište kapitala, osim pitanja koja su drukčije
uređena ovim zakonom.
Registar nadležan za depo i kliring hartija od vrednosti i registar privrednih subjekata,
upisaće povećanje kapitala subjekta privatizacije po osnovu ugovorene investicije, kada
kupac dostavi potvrdu ministarstva nadležnog za poslove privrede o izvršenoj
ugovornoj obavezi investiranja.
Povećanje kapitala subjekta privatizacije iz novih emisija od strane trećih lica za vreme
važenja ugovornih obaveza nije dozvoljeno.
Akcije koje stiče kupac iz novih emisija po osnovu povećanja kapitala subjekta
privatizacije za vreme izvršenja ugovorenih obaveza smatraju se sopstvenim akcijama
subjekta privatizacije koje su u potpunosti plaćene.
Kada kupac kapitala izvrši obaveze iz ugovora o prodaji kapitala, što se dokazuje
potvrdom ministarstva nadležnog za poslove privrede, subjekt privatizacije koji je
stekao sopstvene akcije iz stava 4. ovog člana, dužan je da ih bez naknade prenese
kupcu kapitala od koga ih je stekao.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede dostavlja registru nadležnom za vođenje
računa hartija od vrednosti rešenje na osnovu kojeg se vrši upis sopstvenih akcija na
subjekt privatizacije, kao i rešenje na osnovu kojeg se vrši prenos sopstvenih akcija na
kupca, radi upisa po službenoj dužnosti.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede dostavlja registru nadležnom za evidenciju
privrednih subjekata rešenje na osnovu kojeg se vrši upis sopstvenog udela na subjekt
privatizacije, kao i rešenje na osnovu kojeg se vrši prenos sopstvenog udela na kupca,
radi upisa po službenoj dužnosti.
Odredbe ovog člana ne primenjuju se na ugovor o prodaji kapitala velikih subjekata
privatizacije.
Uslovi za raskid ugovora o prodaji kapitala
Član 40
Ugovor o prodaji kapitala smatra se raskinutim zbog neispunjenja ugovornih obaveza
ako, ni u naknadno ostavljenom roku za ispunjenje ugovorne obaveze, kupac ne otkloni
sledeće povrede ugovornih obaveza:
1) neplaćanje ugovorene cene u skladu sa ugovorom o prodaji;
2) raspolaganje imovinom subjekta privatizacije suprotno odredbama ugovora;
3) raspolaganje kapitalom subjekta privatizacije suprotno odredbama ugovora;
4) nedostavljanje garancije u skladu sa ugovorom o prodaji.
Kupcu se mogu ostaviti najviše tri uzastopna naknadna roka za ispunjenje jedne
ugovorne obaveze, ako se oceni da je kupac u prethodno ostavljenom naknadnom roku
dostavio dokaze da je preduzeo aktivnosti u cilju izvršenja ugovorne obaveze.
Sredstva obezbeđenja urednog izvršenja ugovorne obaveze aktiviraju se u skladu sa
ugovorom.
Pravni posao zaključen bez saglasnosti ministarstva nadležng za poslove privrede,
suprotno odredbama ugovora o prodaji, ništav je.
Odredbe ovog člana ne primenjuju se na ugovor o prodaji kapitala velikih subjekata
privatizacije.
Pravne posledice raskida ugovora o prodaji kapitala
Član 41
U slučaju raskida ugovora zbog neispunjenja ugovornih obaveza kupca kapitala, radi
zaštite opšteg interesa, kupac kapitala gubi pravo na:
– povraćaj plaćenog iznosa na ime ugovorene cene;
– celokupan kapital subjekta privatizacije koji je kupac posredno ili neposredno stekao
po osnovu obaveze iz ugovora o prodaji, kao i bilo kakvu naknadu ili obeštećenje po
osnovu istih, osim akcija stečenih kupovinom na organizovanom tržištu hartija od
vrednosti.
U slučaju raskida ugovora o prodaji kapitala, celokupni kapital iz stava 1. ovog člana,
uključujući i sopstvene akcije stečene po osnovu povećanja kapitala novim ulozima,
prenose se u Registar.
Sredstva ostvarena od prodaje sopstvenih akcija neće se isplatiti kupcu kapitala sa
kojim je ugovor o prodaji raskinut, a kupac kapitala gubi pravo i na bilo kakvu naknadu
ili obeštećenje po osnovu unetih stvari i prava u subjekt privatizacije kojim je povećan
kapital subjekta privatizacije.
Odredbe ovog člana ne primenjuju se na ugovor o prodaji kapitala velikih subjekata
privatizacije.
Zastupnik kapitala
Član 42
U subjektu privatizacije za koji je raskinut ugovor o prodaji u skladu sa odredbama ovog
zakona, ministarstvo nadležno za poslove privrede imenuje privremenog zastupnika
kapitala (u daljem tekstu: zastupnik kapitala), radi upravljanja subjektom privatizacije do
okončanja postupka privatizacije subjekta privatizacije.
Za zastupnika kapitala može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
– visoka stručna sprema;
– najmanje pet godina radnog iskustva u delatnosti subjekta privatizacije ili u privredi;
– da nije akcionar u subjektu privatizacije ili kupac subjekta privatizacije;
– da nije osuđivano za krivično delo za koje je zaprećena kazna zatvora ili drugo
kažnjivo delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje poslova zastupnika;
– da nije poverilac ili dužnik subjekta privatizacije.
Zastupnik kapitala upravlja subjektom privatizacije srazmerno učešću kapitala koji je
prenet u Registar.
Zastupnik kapitala dužan je naročito da:
1) preduzima neophodne mere za zaštitu imovine i kapitala subjekta privatizacije;
2) stara se kao dobar privrednik o poslovanju subjekta privatizacije, kao i poslovima koji
su potrebni da bi se sprečilo nastupanje štete nad sredstvima subjekta privatizacije;
3) preduzima mere za omogućavanje okončanja postupka privatizacije;
4) obavlja po potrebi i druge poslove.
Zastupnik kapitala obavlja poverene poslove samostalno i sa pažnjom dobrog
privrednika, u skladu sa ovim zakonom.
Zastupnik kapitala odgovara neposredno svojom ličnom imovinom za štetu nanetu
subjektu privatizacije, ako je do štete došlo namerno ili krajnjom nepažnjom.
Potraživanje naknade prouzrokovane štete zastareva u roku od pet godina od kada je
šteta nastala.
Izveštaj zastupnika kapitala
Član 43
Zastupnik kapitala podnosi ministarstvu nadležnom za poslove privrede sledeće
izveštaje:
– mesečne izveštaje o stanju imovine i poslovanju subjekta privatizacije;
– druge izveštaje, na zahtev ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Sadržaj izveštaja propisuje ministar nadležan za poslove privrede.
Svi izveštaji se objavljuju na zvaničnoj internet stranici ministarstva nadležnog za
poslove privrede.
Mesečni izveštaj, koji je u obavezi da dostavlja zastupnik kapitala, predstavlja pregled
uspešnosti poslovanja i rezultata poslovanja posmatranog perioda (meseca), kao i
poređenje istog sa prethodnim periodom (mesecom), odnosno sa istim periodom
(mesecom) u prethodnoj godini.
Naknada zastupnika kapitala
Član 44
Zastupnik kapitala ima pravo na naknadu za rad i naknadu stvarnih troškova.
Troškove za naknadu za rad i naknadu stvarnih troškova zastupnika kapitala snosi
subjekt privatizacije u visini koju propisuje ministar nadležan za poslove privrede.
Razrešenje zastupnika kapitala
Član 45
Ministarstvo nadležno za poslove privrede će razrešiti zastupnika kapitala ako utvrdi da
ne ispunjava obaveze propisane ovim zakonom i drugim aktima kojima se reguliše
njegovo postupanje.
Zastupnik kapitala može biti razrešen i na lični zahtev.
Obezbeđivanje uslova za trgovanje akcijama
Član 46
U slučaju da se donese odluka o prodaji akcija na organizovanom tržištu u skladu sa
članom 9. stav 2. tačka 1) ovog zakona, zastupnik kapitala je dužan da u roku od 90
dana od donošenja odluke, obezbedi uslove za trgovanje akcijama subjekta
privatizacije organizovanog kao akcionarsko društvo, na organizovanom tržištu hartija
od vrednosti.
Ako zastupnik kapitala ne obezbedi uslove za trgovanje akcijama, ministarstvo
nadležno za poslove privrede će poslati nalog Beogradskoj berzi da uključi akcije na
tržište Beogradske berze. Beogradska berza će po nalogu ministarstva nadležnog za
poslove privrede bez naknade uključiti akcije subjekta na tržište.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede će ponuditi akcije subjekta privatizacije na
prodaju u skladu sa trenutnim tržišnim uslovima. Akcije će biti ponuđene na prodaju u
najdužem roku od 90 dana.
Kapital iz člana 41. st. 1. i 2. ovog zakona koji je izražen u udelima prodaje se metodom
javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem.
Dužnosti organa upravljanja subjekta privatizacije
Član 47
Organ upravljanja subjekta privatizacije, dužan je da preduzme sve pravne i faktičke
radnje sa ciljem da se zastupniku kapitala omogući upravljanje subjektom privatizacije,
kao i da sprovede sve radnje neophodne za upis promena u registar nadležan za
privredne subjekte i druge nadležne registre.
U slučaju da organ upravljanja ne postupa na način iz stava 1. ovog člana, na
zastupnika kapitala se prenose sva prava, obaveze i nadležnosti organa upravljanja,
uključujući i pravo na sazivanje skupštine subjekta privatizacije na način i u rokovima
predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Nakon raskida ugovora o prodaji kapitala, organi upravljanja subjekta privatizacije ne
mogu, do izbora novih organa upravljanja, da donose odluke o:
1) smanjenju, odnosno povećanju kapitala privrednog društva;
2) sticanju, odnosno raspolaganju nepokretnom imovinom ili imovinom velike vrednosti;
3) reorganizaciji privrednog društva;
4) zalaganju stvari, uspostavljanju hipoteke i drugom načinu opterećivanja imovine;
5) davanju ili uzimanju imovine u zakup;
6) poravnanju sa poveriocima.
Odluka doneta suprotno stavu 3. ovog člana ništava je.
Predstavnike u organima upravljanja subjekta privatizacije predlaže ministarstvo
nadležno za poslove privrede, srazmerno učešću kapitala koji je prenet u Registar u
ukupnom kapitalu subjekta privatizacije, u roku od 15 dana od dana raskida ugovora o
prodaji kapitala.
V PRODAJA IMOVINE
Predmet prodaje
Član 48
U postupku privatizacije može se prodati imovina ili deo imovine subjekta privatizacije.
Prodaju imovine organizuje i sprovodi ministarstvo nadležno za poslove privrede.
Program za prodaju imovine
Član 49
Program donosi nadležni organ subjekta privatizacije.
Subjekt privatizacije dužan je da Program dostavi ministarstvu nadležnom za poslove
privrede u roku od 60 dana od dana dostavljanja odluke o modelu i metodu.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede može produžiti rok za dostavljanje Programa
najduže za 30 dana, na zahtev subjekta privatizacije, ako za to postoje opravdani
razlozi.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede je dužno da u roku od najduže 30 dana od
dana prijema Programa donese odluku o prihvatanju, odbijanju, vraćanju na ispravku ili
o izmeni Programa.
Subjekt privatizacije dužan je da ispravku ili izmenu Programa izvrši u roku koji odredi
ministarstvo nadležno za poslove privrede, koji ne može da bude duži od 30 dana od
dana dostavljanja odluke iz stava 4. ovog člana.
Program se smatra donetim kada ministarstvo nadležno za poslove privrede donese
odluku o prihvatanju tog programa.
Program donet u skladu sa ovim zakonom je izvršna isprava.
Sadržina Programa
Član 50*
Program sadrži naročito: podatke o poslovanju subjekta privatizacije, vrednosti imovine,
socijalnom programu, odnosno obavezama prema zaposlenima, programu zaštite
životne sredine, kao i druge podatke od značaja za sprovođenje prodaje imovine
subjekta privatizacije.
Pored podataka iz stava 1. ovog člana Program sadrži i podatke o:
– imovini koja je predmet prodaje;
– imovinskim pravima i teretima na imovini koja je predmet prodaje;
– potraživanjima koja se namiruju prodajom imovine;
– procentualnom učešću založene imovine u predmetu prodaje i procentualnom učešću
namirenja založnih poverilaca iz sredstava dobijenih prodajom založene imovine;
– uslovima prodaje;
– nameni sredstava preostalih nakon namirenja založnih poverilaca;
– mogućnosti daljeg poslovanja subjekta privatizacije ili prestanka subjekta privatizacije;
– druge podatke od značaja za prodaju imovine.
Program sadrži potpisanu izjavu svih založnih poverilaca koji imaju založno pravo na
imovini koja je predmet prodaje, da su saglasni sa Programom.
Shodna primena
Član 51
Odredbe ovog zakona o prodaji imovine, shodno se primenjuju i u slučaju prodaje
imovine u skladu sa Programom subjekta privatizacije, koji u strukturi kapitala ima
akcije ili udele Akcionarskog fonda.
Ugovor o prodaji imovine
Član 52*
Ugovor o prodaji imovine je ugovor po pristupu i sadrži odredbe o: ugovornim
stranama, predmetu prodaje, ugovorenoj ceni i roku plaćanja.
Ugovor o prodaji može da sadrži i odredbe o: iznosu i roku investiranja kupca, obavezi
poslovanja, ograničenju raspolaganja imovinom putem otuđenja i zaloge, zabrani
smanjenja broja zaposlenih koji su u radnom odnosu na neodređeno vreme, obavezi
isplate redovne zarade zaposlenima, sredstvima obezbeđenja urednog izvršenja
ugovornih obaveza i druge odredbe.
Ukoliko ugovor o prodaji sadrži odredbe iz stava 2. ovog člana, obaveze kupca po
pravilu traju dve godine.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, zbog značaja očuvanja delatnosti, na predlog
resornog ministarstva u čijoj je nadležnosti delatnost subjekta privatizacije, period
ugovornih obaveza može se ugovorom o prodaji imovine odrediti u trajanju od tri
godine.
Ukoliko ugovor o prodaji sadrži odredbe iz stava 2. ovog člana, kupac je dužan da
dostavi prvoklasnu bankarsku garanciju, bezuslovnu, neopozivu, na prvi poziv
naplativu, kojom garantuje izvršenje ugovornih obaveza, u skladu sa ugovorom o
prodaji imovine.
Sredstva ostvarena naplatom bankarske garancije prenose se na uplatni račun budžeta
Republike Srbije.
Kupac stiče pravo svojine nakon uplate ugovorene cene, u skladu sa ugovorom o
prodaji imovine.
Izuzetno od stava 7. ovog člana, ukoliko ugovor o prodaji imovine sadrži odredbe iz
stava 2. ovog člana, kupac stiče pravo svojine nakon uplate ugovorene cene i
dostavljanja garancije.
Ugovor o prodaji imovine objavljuje se na internet stranici ministarstva nadležnog za
poslove privrede, u roku od tri dana od dana njegovog zaključenja.
Ustupanje ugovora o prodaji imovine
Član 53
Odredbe člana 38. ovog zakona koje se odnose na ustupanje ugovora o prodaji
kapitala, shodno se primenjuju i na ustupanje ugovora o prodaji imovine.
Uslovi za raskid ugovora o prodaji imovine
Član 54
Ugovor o prodaji imovine smatra se raskinutim zbog neispunjenja ugovornih obaveza
ako, ni u naknadno ostavljenom roku za ispunjenje ugovorne obaveze, kupac ne otkloni
sledeće povrede ugovornih obaveza:
1) neplaćanje ugovorene cene;
2) nedostavljanje garancije u skladu sa ugovorom o prodaji.
3) (brisana)
Kupcu se mogu ostaviti najviše tri uzastopna naknadna roka za postupanje po jednoj
ugovornoj obavezi, ako se oceni da je kupac u prethodno ostavljenom naknadnom
roku, dostavio dokaze da je preduzeo aktivnosti u cilju izvršenja ugovorne obaveze.
Zaključak o namirenju založnih poverilaca
Član 55
Založni poverilac, čije je potraživanje obezbeđeno na imovini koja je predmet prodaje,
ima pravo da se naplati u celosti, pre ostalih poverilaca iz cene ostvarene prodajom tog
dela imovine.
Ako poverilac iz stava 1. ovog člana ne naplati svoje potraživanje u celosti, preostali
iznos potraživanja namiruje kao poverilac čije potraživanje nije obezbeđeno.
Po završetku postupka prodaje imovine, odnosno kada su se stekli svi uslovi predviđeni
ugovorom o prodaji za prenos vlasništva nad imovinom koja je bila predmet prodaje,
ministarstvo nadležno za poslove privrede donosi zaključak o namirenju založnih
poverilaca.
Zaključak iz stava 3. ovog člana je konačan i ministarstvo nadležno za poslove privrede
ga dostavlja nadležnim registrima za evidenciju založnih prava, radi brisanja tereta sa
imovine koja je bila predmet prodaje.
Nadležni registri dužni su da izvrše brisanje tereta sa imovine koja je bila predmet
prodaje po službenoj dužnosti i bez naknade.
Član 56
(Brisano)
VI POSTUPAK I NAČIN KONTROLE IZVRŠENJA OBAVEZA IZ UGOVORA O
PRODAJI KAPITALA ILI IMOVINE
Kontrola izvršenja ugovornih obaveza
Član 57
Ministarstvo nadležno za poslove privrede kontroliše ispunjenje ugovornih obaveza
kupca koje su predviđene ugovorom o prodaji.
Kontrola iz stava 1. ovog člana, vrši se na osnovu izveštaja ovlašćenog revizora, koji
kupac dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove privrede za vreme trajanja ugovora,
kao i na osnovu procene sudskog veštaka za predmet investiranja.
Vlada bliže propisuje postupak kontrole izvršenja ugovornih obaveza.
Za tačnost i potpunost dokumentacije i podataka koji se dostavljaju ministarstvu
nadležnom za poslove privrede, radi sprovođenja postupka kontrole izvršenja
ugovornih obaveza, odgovorni su, pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, kupac i
lice ovlašćeno za zastupanje subjekta privatizacije.
VII PRODAJA AKCIJA I UDELA
Primena propisa i kriterijumi za prodaju
Član 58
Na prodaju akcija i udela shodno se primenjuju odredbe ovog zakona koje se odnose
na prodaju kapitala.
Akcije se mogu prodavati i u skladu sa zakonom koji reguliše tržište hartija od vrednosti
i u skladu sa zakonom koji reguliše preuzimanje akcionarskih društava.
Kriterijum za prodaju akcija van tržišta hartija od vrednosti ili na tržištu hartija od
vrednosti je postizanje najveće prodajne cene, a polazeći od procenjene fer tržišne
vrednosti kapitala akcionarskog društva i cene akcije na berzi.
Kriterijum za prodaju akcija ponudom za preuzimanje je postizanje najveće prodajne
cene, uzimajući u obzir procenjenu fer tržišnu vrednost kapitala akcionarskog društva,
cenu akcije na berzi i cenu po akciji ponuđenu u ponudi za preuzimanje.
Odluku o metodu prodaje akcija, odnosno udela u vlasništvu Republike Srbije,
autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave donosi Vlada, odnosno nadležni
organ autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave.
Član 59
(Brisano)
Istovremena prodaja akcija pojedinačnih akcionara
Član 60
Istovremeno sa ponudom za prodaju akcija javnim prikupljanjem ponuda sa javnim
nadmetanjem, mogu se nuditi na prodaju i akcije pojedinačnih akcionara pravnog lica
čije se akcije nude na prodaju radi prodaje većinskog paketa akcija.
VIII PRENOS KAPITALA BEZ NAKNADE
Prenos kapitala bez naknade zaposlenima
Član 61
U subjektu privatizacije sa društvenim kapitalom koji se privatizuje modelom prodaje
kapitala, deo kapitala prenosi se zaposlenima bez naknade u akcijama.
Zaposlenima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se državljani Republike Srbije koji
su:
1) zaposleni ili su ranije bili zaposleni u subjektu privatizacije;
2) zaposleni u kontrolnom, odnosno zavisnom preduzeću, ako je subjekt privatizacije
zavisno, odnosno kontrolno preduzeće.
Licem koje je ranije bilo zaposleno u smislu stava 2. ovog člana smatra se i penzioner.
Zaposleni imaju pravo na sticanje akcija bez naknade za svaku punu godinu vremena
provedenog u radnom odnosu u subjektu privatizacije.
Pravo na sticanje akcija bez naknade može se ostvariti najviše za 35 godina vremena
provedenog u radnom odnosu.
Pravo na sticanje akcija bez naknade ne ostvaruje se:
1) kada se akcije ili imovina subjekta privatizacije prenose bez naknade na Republiku
Srbiju, autonomnu pokrajinu ili jedinicu lokalne samouprave;
2) kada je pravo na besplatne akcije i novčanu naknadu ostvareno u skladu sa
zakonom kojim se uređuje pravo na besplatne akcije i novčanu naknadu.
Odluka o izdavanju akcija
Član 62
Subjekt privatizacije donosi odluku o izdavanju akcija bez naknade i javnim pozivom
obaveštava zaposlene o tome.
Odluku o izdavanju akcija bez naknade subjekt privatizacije dužan je da donese u roku
koji odredi ministarstvo nadležno za poslove privrede.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o: datumu, vremenu i mestu upisa
akcija, broju akcija, nominalnoj vrednosti akcija, kao i druge podatke u skladu sa
odlukom o izdavanju akcija bez naknade.
Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli subjekta privatizacije i u “Službenom glasniku
Republike Srbije” i jednom dnevnom, visokotiražnom listu koji se distribuira na celoj
teritoriji Republike Srbije.
Rok za upis akcija bez naknade počinje da teče od dana objavljivanja javnog poziva u
dnevnom listu iz stava 4. ovog člana.
Sticanje akcija bez naknade
Član 63
Kapital za sticanje akcija bez naknade u postupku prodaje kapitala ne može biti veći od
30% društvenog kapitala koji se privatizuje.
Zaposleni imaju pravo na sticanje akcija bez naknade u skladu sa članom 61. ovog
zakona, čija je ukupna nominalna vrednost 200 evra u dinarskoj protivvrednosti, po
zvaničnom srednjem kursu dinara na dan objavljivanja javnog poziva iz člana 26. ovog
zakona, za svaku punu godinu rada u radnom odnosu.
Ako je vrednost kapitala za sticanje akcija bez naknade, manja od ukupne nominalne
vrednosti akcija koje zaposleni stiču bez naknade, zaposleni stiču pravo na manji broj
akcija, srazmerno odnosu tih vrednosti.
Pravna priroda akcija bez naknade
Član 64
Akcije koje su prenete zaposlenima bez naknade jesu obične i glase na ime.
Prenos kapitala bez naknade strateškom investitoru
Član 65
Uslovi i način prenosa kapitala bez naknade na strateškog investitora utvrđuju se u
skladu sa propisima kojima se uređuje podsticaj za investicije, a na osnovu odluke
Vlade.
IX STRATEŠKO PARTNERSTVO
Pojam strateškog partnerstva
Član 66
Strateško partnerstvo je model privatizacije kroz institucionalni odnos domaćih ili stranih
pravnih lica (u daljem tekstu: strateški investitor), sa subjektom privatizacije, odnosno
Republikom Srbijom, radi:
– obezbeđenja finansiranja;
– povećanja produktivnosti i zaposlenosti;
– profesionalizacije menadžmenta;
– stvaranja uslova za proizvodnju ili pružanje usluga krajnjim korisnicima;
– drugih razloga koji će omogućiti obavljanje delatnosti.
Način sprovođenja
Član 67
Strateško partnerstvo sprovodi se:
– zajedničkim ulaganjem putem osnivanja novog privrednog društva;
– dokapitalizacijom postojećeg subjekta privatizacije.
Ugovor o strateškom partnerstvu
Član 68
Ugovorne obaveze strateškog investitora, kao i uslove, način i pravne posledice raskida
ugovora, ugovorne strane sporazumno uređuju ugovorom o strateškom partnerstvu.
Ugovor o strateškom partnerstvu objavljuje se na zvaničnim internet stranicama
ministarstva nadležnog za poslove privrede i Vlade Republike Srbije u roku od tri dana
od dana potpisivanja.
Kontrola izvršenja ugovornih obaveza
Član 69
Ministarstvo nadležno za poslove privrede kontroliše ispunjenje ugovornih obaveza
strateškog investitora koje su predviđene ugovorom o strateškom partnerstvu.
Kontrola iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu izveštaja ovlašćenog revizora koji
strateški investitor dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove privrede za vreme
trajanja ugovora, kao i na osnovu procene sudskog veštaka za predmet investiranja.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede sačinjava izveštaj o izvršenoj kontroli,
utvrđuje ispunjenost ugovornih obaveza i predlaže odgovarajuće mere Vladi.
Za tačnost i potpunost dokumentacije i podataka koji se dostavljaju ministarstvu
nadležnom za poslove privrede, radi sprovođenja postupka kontrole izvršenja
ugovornih obaveza, odgovorni su pod krivičnom i materijalnom odgovornošću, strateški
investitor i lice ovlašćeno za zastupanje subjekta privatizacije.
Donošenje odluke Vlade
Član 70
Odluku o strateškom partnerstvu osnivanjem novog privrednog društva donosi Vlada,
na predlog ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Osnivanje novog privrednog društva
Član 71
Republika Srbija i strateški investitor osnivaju novo privredno društvo, u skladu
sa zakonom kojim se uređuju privredna društva.
Ulog Republike Srbije u novo privredno društvo je imovina koju je Republika Srbija
stekla po osnovu potraživanja koje ima prema subjektu privatizacije za koji je donela
odluku o strateškom partnerstvu.
Republika Srbija stiče vlasništvo nad imovinom iz stava 2. ovog člana putem zamene
ispunjenja u skladu sa zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi.
Vrednost imovine koju Republika Srbija pribavlja u vlasništvo utvrđuje se u iznosu od
100% procenjene fer tržišne vrednosti.
Ulog strateškog investitora u novoosnovano privredno društvo može biti u novcu,
stvarima ili pravima.
Ugovor o osnivanju novog privrednog društva iz stava 1. ovog člana potpisuju
predstavnik Republike Srbije i strateški investitor.
Republika Srbija, u skladu sa stavom 3. ovog člana, stiče imovinu srazmerno učešću
potraživanja državnih poverilaca u ukupnim potraživanjima prema subjektu privatizacije,
kada je kapital subjekta privatizacije negativan.
Ako postoji zaloga na imovini koja je predmet uloga u tom društvu, pribavlja se
saglasnost svih založnih poverilaca.
Stvarna prava upisana u registar nadležan za upis prava na nepokretnostima ili drugim
javnim registrima, brišu se po zahtevu Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluka o privatizaciji preostale imovine ili kapitala
Član 72
Odluku o daljem postupku privatizacije imovine ili kapitala preostale nakon osnivanja
novog privrednog društva, u skladu sa članom 71. ovog zakona, Vlada će doneti u
skladu sa odredbama ovog zakona.
Dokapitalizacija postojećeg subjekta privatizacije
Član 73
Dokapitalizacija, u smislu ovog zakona, je povećanje osnovnog kapitala subjekta
privatizacije, za koje je Vlada donela odluku o dokapitalizaciji.
Ulog strateškog investitora može biti u novcu, stvarima ili pravima.
Ugovor o dokapitalizaciji zaključuju predstavnik Republike Srbije, subjekt privatizacije i
strateški investitor, u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj privrednih društava.
Organizovanje dokapitalizovanog društvenog preduzeća
Član 74
Po donošenju odluke o dokapitalizaciji, društveno preduzeće organizuje se kao
akcionarsko društvo ili društvo sa ograničenom odgovornošću.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede dužno je da strateškom investitoru,
najkasnije tri meseca pre isteka roka za privatizaciju društvenog kapitala iz člana 6.
stav 2. ovog zakona, ponudi otkup preostalog društvenog kapitala.
Ako strateški investitor ne otkupi društveni kapital iz stava 2. ovog člana, taj kapital se
prenosi na Akcionarski fond.
X MERE ZA PRIPREMU I RASTEREĆENJE OBAVEZA SUBJEKATA PRIVATIZACIJE
Kriterijumi za rasterećenje obaveza subjekta privatizacije
Član 75
Vlada može da donose odluku o merama za pripremu i rasterećenje obaveza subjekta
privatizacije, kada subjekt privatizacije ispunjava najmanje jedan od sledećih
kriterijuma:
1) strateški značaj za region;
2) veličina imovine;
3) broj zaposlenih;
4) veličine prihoda iz registrovane pretežne delatnosti;
5) tržišni potencijal.
Otpis duga (uslovni)
Član 76
Vlada može da donese odluku da državni poverioci subjekta privatizacije otpišu dug sa
stanjem na dan 31. decembar poslednje poslovne godine prema subjektu privatizacije
koji posluje u celini ili većinskim društvenim ili javnim kapitalom.
Državni poverioci dužni su da otpišu dug i prema podređenom (zavisnom) društvu:
1) koje u strukturi kapitala ima većinski kapital kontrolnog (matičnog) društva koje
posluje većinskim društvenim ili javnim kapitalom;
2) u kojem je društveni ili javni kapital većinski zajedno sa kapitalom kontrolnog društva.
Odluka o otpisu duga iz stava 1. ovog člana, može se doneti kada se subjekt privatizuje
prodajom kapitala ili strateškim partnerstvom kroz dokapitalizaciju ili kao mera unapred
pripremljenog plana reorganizacije (u daljem tekstu: UPPR), u skladu sa zakonom
kojim se uređuje stečaj.
Otpis duga punovažan je u slučaju ako je prodat kapital subjekta privatizacije, izvršena
dokapitalizacija od strane strateškog investitora ili ukoliko je doneto pravnosnažno
rešenje kojim se potvrđuje usvajanje UPPR subjekta privatizacije.
Pretvaranje duga subjekta privatizacije u trajni ulog (konverzija)
Član 77
U postupku privatizacije, može se sprovesti konverzija potraživanja poverilaca u trajni
ulog subjekta privatizacije, ako Vlada donese odluku o konverziji potraživanja državnih
poverilaca u trajni ulog subjekta privatizacije.
Državni poverioci su dužni da konvertuju potraživanja u kapital ako je Vlada donela
odluku iz stava 1. ovog člana.
Odluka o konverziji može se doneti kada je doneta odluka o modelu privatizacije
prodajom kapitala ili strateškim partnerstvom putem dokapitalizacije ili kao mera UPPR,
u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj.
Odlučivanje o konverziji potraživanja
Član 78
Nadležni organ subjekta privatizacije donosi odluku o konverziji potraživanja poverilaca
u trajni ulog u kapitalu subjekta privatizacije.
Odluka iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o osnovu i visini potraživanja koje se
konvertuje u osnovni kapital društva i strukturi kapitala nakon konverzije.
Uz odluku iz stava 1. ovog člana, dostavlja se posebno mišljenje revizora, koje se
odnosi na reviziju bilansnih pozicija, koje su predmet konverzije i predstavlja obavezni
deo dokumentacije koja se dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove privrede i
Vladi.
Nadležni organ subjekta privatizacije donosi odluku o povećanju kapitala, u skladu sa
odredbama zakona kojim se uređuju privredna društva.
Predmet konverzije mogu biti potraživanja dospela najmanje šest meseci pre
donošenja odluke Vlade i moraju biti iskazana u godišnjim finansijskim izveštajima koji
su predmet razmatranja i usvajanja od strane skupštine društva.
Konverziju potraživanja poverilaca u trajni ulog subjekta privatizacije ne mogu da vrše
lica koja u smislu člana 12. ovog zakona ne mogu biti kupci kapitala.
XI PRIVATIZACIJA DRUŠTVENOG KAPITALA IZ SUKCESIJE
Način privatizacije
Član 79
Kapital u društvenim preduzećima u Republici Srbiji, koja su osnovana od preduzeća
čije je sedište na teritoriji republika bivše SFRJ, privatizovaće se u skladu sa
odredbama ovog zakona.
Sredstva ostvarena od prodaje preduzeća iz stava 1. ovog člana, ostaju na posebnom
računu ministarstva nadležnog za poslove privrede i koristiće se u skladu sa
sporazumima koji regulišu pitanja sukcesije.
XII POKRETANJE STEČAJA RADI OKONČANJA PRIVATIZACIJE
Stečajni razlozi
Član 80
Ministarstvo nadležno za poslove privrede može podneti predlog za pokretanje
postupka stečaja subjekata privatizacije ukoliko je ispunjen jedan od sledećih stečajnih
razloga:
– neobavljanja delatnosti u periodu dužem od šest meseci;
– nepostojanja interesa za privatizaciju;
– da u periodu dužem od šest meseci nema zaposlenih;
– ako nije doneta odluka o modelu i metodu privatizacije po isteku roka iz člana 21.
ovog zakona;
– ako nije usvojen Program zbog nepostojanja saglasnosti poverilaca u skladu sa
članom 50. ovog zakona;
– u drugim slučajevima predviđenim Zakonom o stečaju.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede će podneti predlog za pokretanje postupka
stečaja subjekta privatizacije u slučaju da nije sprovedena privatizacija subjekta
privatizacije sa većinskim društvenim kapitalom u roku iz člana 6. stav 2. ovog zakona.
XIII PRIVATIZACIJA SUBJEKATA PRIVATIZACIJE SA MANJINSKIM KAPITALOM
Privatizacija manjinskog kapitala
Član 81
Ako je predmet privatizacije kapital koji čini manje od 50% od ukupnog kapitala
subjekta privatizacije, ne primenjuju se odredbe ovog zakona o prodaji imovine,
strateškom partnerstvu, merama za pripremu i rasterećenje i pokretanju stečaja radi
okončanja privatizacije.
XIV POSEBNE ODREDBE
Troškovi trećih lica pred ministarstvom nadležnom za poslove privrede
Član 82
Troškove privatizacije koje snose treća lica, odnosno subjekti privatizacije, zadruge i
kupci u postupku privatizacije, kao i druga pravna i fizička lica ministarstvo nadležno za
poslove privrede naplaćuje u visini stvarnih troškova.
Pod stvarnim troškovima iz stava 1. ovog člana smatraju se troškovi:
– za postupanje po zahtevima za davanje saglasnosti preduzeća koja posluju većinskim
društvenim kapitalom, u skladu sa odredbama zakona kojima se uređuju privredna
društva;
– za postupanje po zahtevima za davanje saglasnosti subjekata privatizacije, u skladu
sa članom 93. ovog zakona;
– za postupanje po zahtevima za davanje saglasnosti privrednih društava u kojima je
ministarstvo nadležno za poslove privrede imenovalo zastupnika kapitala;
– za postupanje po zahtevima za davanje saglasnosti zadruga, u skladu sa odredbama
zakona kojima se uređuju zadruge;
– za anekse ugovora;
– ostali troškovi.
Ministar nadležan za poslove privrede propisuje visinu i vrstu troškova koji se priznaju u
visini stvarnih troškova iz stava 1. ovog člana.
Komisija za obavljanje poslova davanja saglasnosti
Član 82a
Za obavljanje poslova davanja saglasnosti u skladu sa ovim zakonom, zakonom koji
uređuje pravni položaj privrednih društava i zadruga, ministar nadležan za poslove
privrede obrazuje jednu ili više komisija.
Komisija iz stava 1. ovog člana ima pet članova od kojih je jedan predsednik komisije.
Članovi komisije su predstavnici ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Član komisije mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da ima visoko obrazovanje i najmanje sedam godina radnog iskustva u struci;
2) da je stručnjak u nekoj od privrednih oblasti – oblasti privatizacije, oblasti pravnog
položaja i poslovanja privrednih društava, oblasti stečaja, oblasti pravnog položaja i
poslovanja zadruga;
3) da izborom za člana komisije nije u sukobu javnog i privatnog interesa;
4) da nije akcionar, vlasnik udela ili kupac subjekta privatizacije;
5) da nije vlasnik akcija, udela ili imovine strateškog investitora.
Komisija donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova.
Komisija za kontrolu izvršenja obaveza kupca, odnosno strateškog investitora iz
zaključenih ugovora u postupku privatizacije
Član 82b
Ministar nadležan za poslove privrede obrazuje Komisiju za kontrolu izvršenja obaveza
kupca, odnosno strateškog investitora iz zaključenih ugovora u postupku privatizacije (u
daljem tekstu: Komisija za kontrolu).
Komisija za kontrolu donosi odluke o ispunjenosti obaveza kupca, odluke o ostavljanju
naknadnog roka za izvršenje ugovornih obaveza kupca, odluke o raskidu ugovora o
prodaji, kao i druge odluke u skladu sa aktom Vlade kojim se bliže propisuje postupak
kontrole izvršenja ugovornih obaveza.
Komisija za kontrolu ima pet članova od kojih je jedan predsednik Komisije.
Tri člana Komisije za kontrolu su predstavnici ministarstva nadležnog za poslove
privrede, a dva člana su predstavnici ministarstva nadležnog za poslove finansija i
ministarstva nadležnog za poslove rada, zapošljavanja, boračka i socijalna pitanja.
Odredbe člana 82a st. 4. i 5. ovog zakona primenjuju se i na Komisiju za kontrolu.
Zaštita životne sredine
Član 83
Sredstva za otklanjanje štete koju je subjekt privatizacije naneo životnoj sredini pre
zaključenja ugovora o prodaji, odnosno ugovora o dokapitalizaciji obezbeđuju se u
budžetu Republike Srbije.
Vlada bliže propisuje način i uslove korišćenja sredstava iz stava 1. ovog člana.
XV NADZOR NAD PRIMENOM ZAKONA
Nadležnosti i sadržaj
Član 84
Vlada sprovodi nadzor nad postupanjem ministarstva u primeni odredbi ovog zakona.
Ministarstvo je dužno da nadležnom odboru Narodne skupštine podnosi redovne
mesečne izveštaje o stanju postupka privatizacije, zaključenim ugovorima o prodaji
kapitala, odnosno imovine, sa priloženim ugovorima, pokrenutim postupcima
privatizacije, radu subjekata nadležnih za sprovođenje postupka privatizacije navedenih
u članu 7. ovog zakona, kao i da pruža sve potrebne podatke i informacije po zahtevu
nadležnog odbora.
XVI KRIVIČNO DELO
Odgovornost odgovornog lica
Član 85
Odgovorno lice u subjektu privatizacije iz člana 20. st. 1. i 3. ovog zakona koje ne
dostavi podatke u propisanom roku, kao i odgovorno lice u subjektu privatizacije iz
člana 24. stav 4, člana 49. stav 1. i člana 57. stav 4. ovog zakona koje ministarstvu
nadležnom za poslove privrede dostavi neistinite ili nepotpune podatke o imovini i
obavezama subjekta privatizacije ili dostavi netačnu ili nepotpunu dokumentaciju,
kazniće se zatvorom od tri meseca do pet godina i novčanom kaznom od 100.000 do
1.000.000 dinara.
XVII SHODNA PRIMENA ZAKONA I OBUSTAVA POSTUPKA
Shodna primena
Član 86
Odredbe ovog zakona koje se odnose na akcije shodno se primenjuju i na udele.
Obustava postupka
Član 87
Ministarstvo nadležno za poslove privrede obustavlja postupak privatizacije u slučaju
saznanja za okolnosti koje u potpunosti onemogućavaju prodaju kapitala, odnosno
imovine, subjekta privatizacije.
Ministarstvo nadležno za poslove privrede obustavlja postupak privatizacije ukoliko se
utvrdi da se subjekti privatizacije ne nalaze na adresi, nemaju delatnost, zaposlene ni
zakonskog zastupnika ili da iz drugih, objektivnih razloga, nije moguće sprovesti
postupak privatizacije.
Odluku o obustavi postupka privatizacije iz stava 2. ovog člana, ministarstvo nadležno
za poslove privrede dostavlja nadležnom registru privrednih subjekata, koji je dužan da
izvrši brisanje ovih društava bez naknade.
XVIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Nastavljanje započetih postupaka i postupanje sa sredstvima na računu Agencije
Član 88
Postupci privatizacije pokrenuti po Zakonu o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br.
38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 123/07 – dr. zakon, 30/10 – dr. zakon, 93/12, 119/12, 51/14
i 52/14 – US) nastaviće se po odredbama ovog zakona.
Za subjekte privatizacije za koje je pokrenuta inicijativa u skladu sa zakonom iz stava 1.
ovog člana, ne pokreće se inicijativa u skladu sa odredbama ovog zakona.
Ugovori o prodaji kapitala, odnosno imovine, zaključeni do dana stupanja na snagu
ovog zakona, u slučaju neizvršenja ugovornih obaveza kupca, raskidaju se u skladu sa
propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Stupanjem na snagu ovog zakona, privremeni zastupnici kapitala nastavljaju da
obavljaju svoju dužnost u skladu sa aktom o imenovanju i ovim zakonom.
Sredstva ostvarena od prodaje imovine subjekata privatizacije u postupku
restrukturiranja u skladu sa odredbama Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”,
- 38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 123/07 – dr. zakon, 30/10 – dr. zakon, 93/12, 119/12,
51/14 i 52/14 – US), koja se na dan stupanja na snagu ovog zakona nalaze na
privremenom računu Agencije, u skladu sa Uredbom o načinu i uslovima izmirivanja
obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima (“Službeni glasnik RS”, br. 45/06,
108/07, 126/07 i 60/08), ostaju na privremenom računu Agencije i ne mogu biti predmet
prinudnog izvršenja do okončanja ili obustave postupka privatizacije, nakon čega se
prenose na račun subjekta privatizacije.
Privatizacija preostalog kapitala privatizovanog po ranijim propisima
Član 89
Ako se privredno društvo, koje je do dana stupanja na snagu ovog zakona, izvršilo
privatizaciju više od 50% društvenog kapitala, prema odredbama Zakona o društvenom
kapitalu (“Službeni list SFRJ”, br. 84/89 i 56/90) i Zakona o uslovima i postupku
pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine (“Službeni glasnik RS”, br. 48/91,
75/91, 48/94 i 51/94), kao i privredno društvo koje je do dana stupanja na snagu ovog
zakona izvršilo privatizaciju dela kapitala prema odredbama Zakona o svojinskoj
transformaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 32/97 i 10/01), ne privatizuje u roku
propisanom članom 6. ovog zakona, danom isteka tog roka, 70% neprivatizovanog dela
društvenog kapitala prenosi se na Akcionarski fond a 30% neprivatizovanog dela
društvenog kapitala prenosi se zaposlenima bez naknade, u skladu sa odredbama čl.
61-64. ovog zakona.
Ako je za privredno društvo iz stava 1. ovog člana doneta odluka o prenosu kapitala na
Akcionarski fond, privredno društvo je dužno da akcije ili udele prenese Akcionarskom
fondu, najkasnije u roku od 30 dana od dana donošenja te odluke.
Ako privredno društvo iz stava 1. ovog člana ne prenese akcije, odnosno udele
Akcionarskom fondu u roku iz stava 2. ovog člana, ministarstvo nadležno za poslove
privrede doneće rešenje o prenosu tih akcija, odnosno udela.
Rešenje iz stava 3. ovog člana konačno je.
Akcionarski fond podnosi prijavu za upis u nadležne registre, koji su dužni da izvrše
upis bez naknade u roku od osam dana od dana donošenja rešenja iz stava 4. ovog
člana.
Neprimenjivanje zakona na određene subjekte privatizacije
Član 90
Odredbe ovog zakona neće se primenjivati na subjekte privatizacije za koje je do dana
stupanja na snagu ovog zakona Agencija donela odluku da zastupnik kapitala
preduzme mere u cilju pokretanja stečajnog postupka.
Obaveštavanje nadležnog registra
Član 91
U roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, Agencija će obavestiti
registar nadležan za upis privrednih subjekata o subjektima privatizacije koji su se na
dan stupanja na snagu ovog zakona nalazili u postupku restrukturiranja.
Nadležni registar iz stava 1. dužan je da po službenoj dužnosti izvrši brisanje oznake “u
restrukturiranju” iz poslovnog imena subjekta privatizacije.
Rok za donošenje podzakonskih akata
Član 92
Podzakonski akti, koji se donose na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona, doneće se u
roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Prestanak važenja drugih zakona
Član 93
Danom stupanja na snagu ovog zakona, prestaje da važi Zakon o privatizaciji
(“Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 123/07 – dr. zakon, 30/10 – dr.
zakon, 93/12, 119/12, 51/14 i 52/14 – US) i propisi doneti na osnovu tog zakona.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ostaje na snazi član 11. Uredbe o postupku i načinu
restrukturiranja subjekata privatizacije (“Službeni glasnik RS”, br. 52/05, 96/08, 98/09,
44/13 i 59/13) do sprovođenja postupka prodaje subjekata privatizacije koji su na dan
stupanja na snagu ovog zakona bili u restrukturiranju.
Subjekti privatizacije iz stava 2. ovog člana, ne mogu bez saglasnosti Agencije da
donose odluke iz člana 11. Uredbe o postupku i načinu restrukturiranja subjekata
privatizacije (“Službeni glasnik RS”, br. 52/05, 96/08, 98/09, 44/13 i 59/13).
Odluke donete suprotno stavu 3. ovog člana ništave su.
Naplata potraživanja poverilaca
Član 94
Zahteve za isplatu potraživanja poverilaca, koji su podneti u skladu sa Zakonom o
izmenama Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, broj 51/14), Agencija će u roku
od 60 dana od dana donošenja odluke o modelu privatizacije u smislu ovog zakona,
evidentirati i utvrditi visinu potraživanja za svakog poverioca i sačiniti predlog za
namirenje potraživanja koje će dostaviti poveriocima.
Postupci prinudnog izvršenja i prinudne naplate protiv subjekta privatizacije koji su bili u
restrukturiranju na dan stupanja na snagu ovog zakona, koji su prekinuti na osnovu
člana 20ž Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05, 123/07,
123/07 – dr. zakon, 30/10 – dr. zakon, 93/12 i 119/12), mogu se nastaviti po isteku roka
od 180 dana od dana isteka roka za donošenje odluke o modelu privatizacije subjekta
privatizacije.
Postupci prinudnog izvršenja i prinudne naplate protiv subjekata privatizacije koji su bili
u restrukturiranju na dan stupanja na snagu ovog zakona, a koji nisu pokrenuti do dana
stupanja na snagu ovog zakona, mogu se pokrenuti po isteku roka iz stava 2. ovog
člana.
Postupci prinudnog izvršenja i prinudne naplate protiv preduzeća za profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja su bila u restrukturiranju na
dan stupanja na snagu ovog zakona, koji su prekinuti na osnovu člana 20ž Zakona o
privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 123/07 – dr. zakon,
30/10 – dr. zakon, 93/12 i 119/12), mogu se nastaviti po donošenju propisa koji uređuje
položaj ovih preduzeća, a najkasnije po isteku roka iz stava 2. ovog člana.
Postupci prinudnog izvršenja i prinudne naplate protiv preduzeća za profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja su bila u restrukturiranju na
dan stupanja na snagu ovog zakona, a koji nisu pokrenuti do dana stupanja na snagu
ovog zakona, mogu se nastaviti po donošenju propisa koji uređuje položaj ovih
preduzeća, a najkasnije po isteku roka iz stava 2. ovog člana.
Odredbe ovog člana neće se primenjivati na subjekte privatizacije za koje Agencija, na
osnovu akta Vlade, donese odluku o pokretanju stečaja, kao i na subjekte privatizacije
za koje je Agencija dala saglasnost na UPPR.
Stupanje na snagu
Član 95
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o privatizaciji
(“Sl. glasnik RS”, br. 46/2015)
Član 11[s1]
Za subjekte privatizacije za koje se pokrene postupak privatizacije posle stupanja na
snagu ovog zakona, rok iz člana 4. ovog zakona počinje da teče od dana dostavljanja
inicijative subjektu privatizacije.
Član 12[s1]
Protiv subjekta privatizacije za koji je do dana stupanja na snagu ovog zakona Agencija
za privatizaciju objavila javni poziv za prodaju kapitala i imovine, postupci prinudnog
izvršenja i prinudne naplate iz člana 94. st. 2. i 3. Zakona ne mogu se nastaviti,
odnosno pokrenuti do sprovedenog postupka privatizacije u skladu sa Zakonom ili do
proglašenja postupka prodaje kapitala i imovine neuspešnim, po trećem objavljenom
javnom pozivu za prodaju kapitala ili imovine, a najkasnije do 31. oktobra 2015. godine.
Protiv subjekta privatizacije za koji je do dana stupanja na snagu ovog zakona Agencija
objavila javni poziv za izbor strateškog investitora, postupci prinudnog izvršenja i
prinudne naplate iz člana 94. st. 2. i 3. Zakona ne mogu se nastaviti, odnosno pokrenuti
do zaključenja ugovora o strateškom partnerstvu ili do proglašenja postupka
neuspešnim, a najkasnije do 31. oktobra 2015. godine.
Protiv preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom
koja su bila u restrukturiranju na dan stupanja na snagu Zakona, postupci prinudnog
izvršenja i prinudne naplate iz člana 94. st. 4. i 5. Zakona ne mogu se nastaviti,
odnosno pokrenuti do 31. oktobra 2015. godine.
Član 13[s1]
Protiv subjekta privatizacije koji je aktom Vlade određen za subjekt privatizacije od
strateškog značaja i subjekta privatizacije čije se sedište nalazi ili pretežna delatnost
obavlja na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija ili čija imovina se nalazi i na
teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija, postupak prinudnog izvršenja i
prinudne naplate ne može se nastaviti, odnosno pokrenuti u roku od jedne godine od
dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 14[s1]
Ako se privredno društvo, koje je do dana stupanja na snagu ovog zakona izvršilo
privatizaciju više od 50% društvenog kapitala, prema odredbama Zakona o društvenom
kapitalu (“Službeni list SFRJ”, br. 84/89 i 56/90) i Zakona o uslovima i postupku
pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine (“Službeni glasnik RS”, br. 48/91,
75/91, 48/94 i 51/94), ne privatizuje u roku propisanom članom 6. Zakona, danom
isteka tog roka, 70% neprivatizovanog dela društvenog kapitala prenosi se na
Akcionarski fond, a 30% neprivatizovanog dela društvenog kapitala prenosi se
zaposlenima bez naknade, u skladu sa odredbama čl. 61-64. Zakona.
Ako se privredno društvo, koje je do dana stupanja na snagu ovog zakona izvršilo
privatizaciju dela kapitala prema odredbama Zakona o svojinskoj transformaciji
(“Službeni glasnik RS”, br. 32/97 i 10/01) ne privatizuje u roku propisanom članom 6.
Zakona, danom isteka tog roka 100% neprivatizovanog dela društvenog kapitala
prenosi se na Akcionarski fond.
Ako se privredno društvo čiji društveni kapital čini manje od 50% ukupnog kapitala
društva ne privatizuje u roku propisanom članom 6. Zakona, danom isteka tog roka
100% neprivatizovanog dela društvenog kapitala prenosi se na Akcionarski fond.
Ako je za privredno društvo iz st. 1. do 3. ovog člana doneta odluka o prenosu kapitala
na Akcionarski fond, privredno društvo je dužno da akcije ili udele prenese
Akcionarskom fondu, najkasnije u roku od 30 dana od dana donošenja te odluke.
Ako privredno društvo iz st. 1. do 3. ovog člana ne prenese akcije, odnosno udele
Akcionarskom fondu u roku iz stava 4. ovog člana, ministarstvo nadležno za poslove
privrede doneće rešenje o prenosu tih akcija, odnosno udela.
Rešenje iz stava 5. ovog člana konačno je.
Akcionarski fond podnosi prijavu za upis u nadležne registre, koji su dužni da izvrše
upis bez naknade u roku od osam dana od dana donošenja rešenja iz stava 6. ovog
člana.
Član 15[s1]
Postupci privatizacije započeti do dana stupanja na snagu ovog zakona nastaviće se
po odredbama ovog zakona.
Član 16[s1]
U roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona subjekti privatizacije za
koje je do dana stupanja na snagu ovog zakona objavljen javni poziv za prodaju
kapitala ili imovine dužni su da dostave Agenciji popis i procenu fer tržišne vrednosti
celokupne imovine i obaveza i kapitala sa stanjem na dan 31. decembar 2014. godine.
Član 17[s1]
Ministarstvo nadležno za poslove privrede nastavlja da obavlja kontrolu i verifikaciju
postupaka svojinske transformacije i procene vrednosti kapitala koji su započeti, a nisu
završeni, kao i kontrolu procene vrednosti kapitala učesnika statusnih promena.
Član 18[s1]
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u “Službenom glasniku Republike
Srbije”.
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o privatizaciji
(“Sl. glasnik RS”, br. 112/2015)
Član 31[s2]
Agencija za privatizaciju osnovana Zakonom o Agenciji za privatizaciju (“Službeni
glasnik RS”, br. 38/01, 135/04, 30/10, 115/14 i 89/15 – dr. zakon), prestaje sa radom
danom početka primene ovog zakona.
O izvršavanju obaveza Agencije za privatizaciju preuzetih u skladu sa ovim zakonom
staraće se ministarstvo nadležno za poslove privrede, izuzev poslova iz stava 3. ovog
člana.
Poslove koje je obavljala Agencija za privatizaciju koji su u funkciji zastupanja u
postupcima pred sudovima, arbitražama, organima uprave i drugim nadležnim
organima, u kojima je Agencija za privatizaciju imala položaj stranke ili umešača, a koji
su pokrenuti pre 1. februara 2016. godine, preuzima Agencija za vođenje sporova u
postupku privatizacije, koju će osnovati Vlada u roku od 30 dana od dana stupanja na
snagu ovog zakona.
Agencija za vođenje sporova u postupku privatizacije smatra se pravnim sledbenikom
Agencije za privatizaciju u sudskim i drugim postupcima iz stava 3. ovog člana.
Poslove zastupanja Republike Srbije u postupcima pred sudovima, arbitražama,
organima uprave i drugim nadležnim organima pokrenute posle 1. februara 2016.
godine u vezi sa poslovima privatizacije koje je preuzelo ministarstvo nadležno za
poslove privrede obavlja Državno pravobranilaštvo, u skladu sa zakonom.
Agencija za vođenje sporova u postupku privatizacije, danom početka rada, preuzima
od Agencije za privatizaciju prava i obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i
arhivu, koji su u funkciji zastupanja u postupcima iz stava 3. ovog člana, kao i
zaposlene raspoređene na poslovima zastupanja.
Danom početka primene ovog zakona ministarstvo nadležno za poslove privrede
preuzima od Agencije za privatizaciju prava i obaveze, predmete, opremu, sredstva za
rad i arhivu, koji su u funkciji obavljanja poslova utvrđenih ovim zakonom, kao i
zaposlene raspoređene na poslovima privatizacije, tržišta kapitala i kontrole izvršenja
ugovornih obaveza.
Zaposlenima u Agenciji za privatizaciju koji ne budu preuzeti u smislu st. 6. i 7. ovog
člana, prestaje radni odnos danom prestanka rada Agencije za privatizaciju, uz isplatu
otpremnine u skladu sa zakonom kojim je uređeno smanjenje broja zaposlenih u
javnom sektoru.
Član 32[s2]
U Registar se prenose i evidentiraju akcije, odnosno udeli iz portfelja Agencije za
privatizaciju koji su toj agenciji, do dana početka primene ovog zakona, preneti po
osnovu raskinutih ugovora.
Član 33[s2]
Centralni registar će po službenoj dužnosti, u roku od 15 dana od dana početka
primene ovog zakona, izvršiti prenos akcija iz člana 32. ovog zakona, sa vlasničkog
računa Agencije za privatizaciju na vlasnički račun Registra.
Agencija nadležna za poslove registracije privrednih subjekata će po službenoj
dužnosti, u roku od 15 dana od dana početka primene ovog zakona, izvršiti promenu
vlasnika udela iz člana 32. ovog zakona sa Agencije za privatizaciju na Registar.
Član 34[s2]
Postupci privatizacije započeti do dana početka primene ovog zakona, nastaviće se po
odredbama ovog zakona.
Izuzetno od roka za privatizaciju društvenog kapitala propisanog članom 6. stav 2.
Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 83/14 i 46/15), započeti postupci
javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem za koje je javni poziv objavljen do
dana stupanja na snagu ovog zakona, nastaviće se u skladu sa tim javnim pozivom,
odnosno navedeni rok se neće primenjivati na subjekte privatizacije za koje je pokrenut
postupak utvrđivanja udela državne svojine u sredstvima koja taj subjekt koristi po
osnovu člana 48. Zakona o sredstvima u svojini Republike Srbije (“Službeni glasnik
RS”, br. 53/95, 3/96 – ispravka, 54/96, 32/07 i 101/05 – dr. zakon) ili postupak
preuzimanja vlasničkih prava na društvenom kapitalu.
Ukoliko se u postupcima iz stava 2. ovog člana, privatizacija ne sprovede u smislu
člana 6. stav 6. Zakona o privatizaciji, odnosno ukoliko se po okončanju postupka
utvrđivanja udela državne svojine u sredstvima koja subjekt privatizacije koristi utvrdi
postojanje društvenog kapitala, odnosno ukoliko Republika Srbija ne preuzme vlasnička
prava, ministarstvo nadležno za poslove privrede podnosi predlog za pokretanje
stečaja, odnosno shodno se primenjuju odredbe člana 14. Zakona o izmenama i
dopunama Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, broj 46/15).
Postupci odlučivanja po prigovorima i žalbama po kojima ministarstvo nadležno za
poslove privrede nije odlučilo do dana početka primene ovog zakona, okončaće se po
odredbama ovog zakona.
Danom početka primene ovog zakona založno pravo koje je Agencija za privatizaciju
imala na kapitalu koji je bio predmet prodaje prenosi se na ministarstvo nadležno za
poslove privrede, a nadležni organ je dužan da po službenoj dužnosti to pravo
registruje.
Sredstva koja su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2016. godinu (“Službeni
glasnik RS”, broj 103/15), na razdelu ministarstva nadležnog za poslove privrede
obezbeđena za finansiranje Agencije za privatizaciju, preusmeravaju se radi
finansiranja poslova koje to ministarstvo i Agencija za vođenje sporova u postupku
privatizacije preuzimaju ovim zakonom.
Član 35[s2]
Podzakonski akti, doneti na osnovu ovlašćenja iz Zakona o privatizaciji (“Službeni
glasnik RS”, br. 83/14 i 46/15), uskladiće se sa odredbama ovog zakona u roku od 30
dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 36[s2]
Danom početka primene ovog zakona prestaje da važi Zakon o Agenciji za privatizaciju
(“Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 135/04, 30/10, 115/14 i 89/15 – dr. zakon) i propisi
doneti na osnovu tog zakona.
Član 37[s2]
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom
glasniku Republike Srbije”, a primenjivaće se od 1. februara 2016. godine, osim člana
- st. 2. i 3. ovog zakona koji će se primenjivati od dana stupanja na snagu ovog
zakona.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
– propis objavljen u „Službenom glasniku RS“ broj 83/2014 od 05.08.2014. godine, stupio na snagu
13.08.2014. godine
– poslednje izmene i dopune objavljene u „Službenom glasniku RS“ broj 112/2015 od 30.12.2015. godine,
stupile na snagu 31.12.2015. godine, početak primene 01.02.2016. godine