ZAKON O JAVNIM AGENCIJAMA
(“Službeni glasnik RS”, br. 18/2005 i 81/2005 – ispr.)
I OSNOVNE ODREDBE
Pojam javne agencije
Član 1
Javna agencija je organizacija koja se osniva za razvojne, stručne ili regulatorne
poslove od opšteg interesa.
Posebnim zakonom mogu se, shodno svrsi javne agencije, pojedina pitanja položaja
javne agencije urediti drukčije nego ovim zakonom.
Uslovi za osnivanje javne agencije
Član 2
Javna agencija osniva se ako razvojni, stručni i regulatorni poslovi ne zahtevaju stalan i
neposredan politički nadzor i ako javna agencija može bolje i delotvornije da ih vrši
nego organ državne uprave, naročito ako se u celini ili pretežno mogu finansirati od
cene koju plaćaju korisnici usluga.
Osnivač mora posebnim zakonom biti ovlašćen na osnivanje javne agencije.
Poveravanje javnih ovlašćenja javnoj agenciji
Član 3
Javnoj agenciji mogu se posebnim zakonom, kao javno ovlašćenje, poveriti sledeći
poslovi državne uprave:
1) donošenje propisa za izvršavanje zakona i drugih opštih akata Narodne skupštine i
Vlade;
2) rešavanje u prvom stepenu u upravnim stvarima;
3) izdavanje javnih isprava i vođenje evidencija.
Samostalnost javne agencije
Član 4
Javna agencija je samostalna u svom radu.
Vlada ne može usmeravati rad javne agencije, niti ga usklađivati sa radom organa
državne uprave.
Pravni subjektivitet javne agencije
Član 5
Javna agencija ima svojstvo pravnog lica, koje stiče upisom u sudski registar.
Za ostvarivanje svrhe javne agencije na određenoj teritoriji mogu se obrazovati
područne unutrašnje jedinice u javnoj agenciji.
Finansiranje javne agencije
Član 6
Javna agencija se finansira iz cene koju plaćaju korisnici usluga, poklona (donacija),
priloga pokrovitelja (sponzorstava), budžeta Republike Srbije i drugih priloga i prihoda
koje ostvari prema zakonu.
Propisi koji se primenjuju na rad javne agencije
Član 7
U pogledu zakonitosti, stručnosti, političke neutralnosti, nepristrasnosti, upotrebe
službenog jezika i pisma, stručne spreme i osposobljenosti zaposlenih koji rade na
poverenim poslovima državne uprave i u pogledu kancelarijskog poslovanja, na rad
javne agencije primenjuju se propisi vezani za državnu upravu.
Na prava, obaveze, odgovornosti i zarade direktora i zaposlenih u javnoj agenciji
primenjuju se opšti propisi o radu, ako ovim ili posebnim zakonom nije što drugo
određeno.
Aktom o osnivanju javne agencije mogu se odrediti poslovi koje zaposleni u javnoj
agenciji, radi sprečavanja sukoba privatnog i javnog interesa, ne mogu vršiti u svoje
ime i za svoj račun ili u ime i za račun nekog drugog pravnog ili fizičkog lica.
II OSNIVANJE JAVNE AGENCIJE OD REPUBLIKE SRBIJE
Vršenje osnivačkih prava
Član 8
Prava osnivača u ime Republike Srbije vrši Vlada ako posebnim zakonom nije što
drugo određeno.
Odluke Vladi predlaže ministarstvo u čijem delokrugu su poslovi javne agencije.
Ako su poslovi javne agencije u delokrugu više ministarstava, ona odluke Vladi
predlažu sporazumno, ako ovim ili posebnim zakonom nije što drugo određeno.
Prava osnivača nisu prenosiva.
Akt o osnivanju javne agencije
Član 9
Akt o osnivanju javne agencije donosi osnivač i njime uređuje:
1) naziv, sedište i svrhu javne agencije;
2) poslove i delatnosti javne agencije;
3) prava, obaveze i odgovornosti javne agencije za obaveze u pravnom prometu;
4) delokrug i sastav organa javne agencije i njihov međusobni odnos;
5) prava i obaveze osnivača prema javnoj agenciji i javne agencije prema osnivaču;
6) sredstva koja osnivač obezbeđuje za osnivanje i početak rada javne agencije;
7) izvore, načine i uslove sticanja sredstava za rad javne agencije;
8) druga pitanja značajna za osnivanje i rad javne agencije i pitanja za koja je ovim ili
posebnim zakonom propisano da se uređuju aktom o osnivanju javne agencije.
Akt o osnivanju javne agencije objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Sredstva za početak rada javne agencije
Član 10
Poslovni prostor, opremu i druga sredstva za početak rada javne agencije obezbeđuje
osnivač, iz imovine kojom raspolaže ili iz budžeta Republike Srbije, prema aktu o
osnivanju javne agencije.
Poslovni prostor i oprema koje obezbedi osnivač svojina su Republike Srbije, a javna
agencija stiče na njima pravo korišćenja.
Za početak rada javne agencije mogu da se koriste pokloni i prilozi koje domaće ili
strano pravno i fizičko lice daje radi osnivanja javne agencije.
Upis osnivanja javne agencije u sudski registar
Član 11
Posle donošenja akta o osnivanju javne agencije osnivač imenuje privremenog
direktora javne agencije, koji pod nadzorom osnivača priprema početak rada javne
agencije.
Osnivanje javne agencije upisuje se u sudski registar.
Uz prijavu za upis u sudski registar privremeni direktor javne agencije dostavlja akte o
osnivanju javne agencije i o svom imenovanju.
Imenovanje prvih organa javne agencije
Član 12
Posle upisa javne agencije u sudski registar osnivač imenuje upravni odbor javne
agencije a posle sprovedenog javnog konkursa i direktora javne agencije.
III ORGANI JAVNE AGENCIJE
- Vrste organa i sukob interesa
Vrste organa
Član 13
Organi javne agencije jesu upravni odbor i direktor.
Posebnim zakonom može se odrediti da javna agencija ima još neke organe, sasvim
druge organe ili da upravni odbor i direktor imaju drukčiji delokrug od delokruga
određenog ovim zakonom.
Sukob interesa
Član 14
Članovi upravnog odbora i direktor jesu funkcioneri u smislu zakona kojim se uređuje
sukob interesa pri vršenju javnih funkcija.
Zabrane i obaveze kojima podležu članovi upravnog odbora i direktor mogu se
posebnim zakonom ili aktom o osnivanju javne agencije proširiti mimo zakona kojim se
uređuje sukob interesa pri vršenju javnih funkcija.
- Upravni odbor
Delokrug upravnog odbora
Član 15
Upravni odbor usvaja godišnji program rada, finansijski plan javne agencije i izveštaje
koje javna agencija podnosi osnivaču, donosi propise i druge opšte akte javne agencije
izuzev pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u javnoj
agenciji, usmerava rad direktora i izdaje mu uputstva za rad, nadzire poslovanje javne
agencije i vrši druge poslove određene ovim ili posebnim zakonom ili aktom o osnivanju
javne agencije.
Upravni odbor ili lice koje on ovlasti uvek može da pregleda poslovne knjige i drugu
dokumentaciju javne agencije.
Uslovi za imenovanje u upravni odbor. Nadležnost za imenovanje. Broj članova
upravnog odbora
Član 16
U upravni odbor može biti imenovano lice koje ispunjava uslove za prijem u radni odnos
u državni organ, koje je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz delokruga javne agencije,
koje ima visoku stručnu spremu, koje nije zaposleno u javnoj agenciji, koje
imenovanjem ne bi izazvalo sukob javnog i privatnog interesa i koje ispunjava druge
uslove određene posebnim zakonom ili aktom o osnivanju javne agencije.
Sve članove upravnog odbora imenuje osnivač, izuzev kad deo članova imenuju
korisnici sami.
Broj članova upravnog odbora ne može biti manji od tri ni veći od sedam i određuje se
aktom o osnivanju javne agencije.
Položaj članova upravnog odbora
Član 17
Član upravnog odbora imenuje se na pet godina i može ponovo biti imenovan.
Posebnim zakonom može se odrediti drukčije trajanje mandata članova upravnog
odbora i ograničiti broj imenovanja.
Članovi upravnog odbora obavezni su da čuvaju poslovnu tajnu javne agencije.
Članovi upravnog odbora primaju naknadu za rad prema merilima koja se određuju
aktom o osnivanju javne agencije.
Imenovanje predstavnika korisnika u upravni odbor
Član 18
Predstavnici korisnika mogu biti imenovani u upravni odbor kad je to određeno aktom o
osnivanju javne agencije i mogu imati do polovine članova upravnog odbora.
Predstavnike korisnika imenuje u upravni odbor osnivač na predlog interesnih
udruženja ako su korisnici organizovani u interesna udruženja, a inače na osnovu
javnog konkursa.
Korisnici mogu sami da imenuju svoje predstavnike u upravni odbor neposrednim
izborima i tajnim glasanjem, kad je to određeno aktom o osnivanju javne agencije.
Način na koji osnivač prikuplja predloge interesnih udruženja korisnika, postupak
javnog konkursa, način na koji korisnici imenuju svoje predstavnike u upravni odbor i
merila za imenovanje uređuju se aktom o osnivanju javne agencije.
Ograničenja pri imenovanju predstavnika korisnika u upravni odbor
Član 19
Predstavnici postojećih ili mogućih primalaca finansijskih podsticaja ili sredstava koje
dodeljuje javna agencija ne mogu biti imenovani u upravni odbor.
Umesto njih imenuju se predstavnici onih korisnika kojima su namenjene usluge
primalaca finansijskih podsticaja ili sredstava, ako aktom o osnivanju javne agencije
nije određeno da se imenuju predstavnici neke druge grupe korisnika.
Osnivač je dužan da u upravnom odboru omogući srazmernu zastupljenost različitih
korisnika ili grupa korisnika.
Predsednik upravnog odbora. Donošenje odluka upravnog odbora
Član 20
Upravni odbor ima predsednika, koga imenuje osnivač među članovima upravnog
odbora koje je imenovao.
Upravni odbor donosi odluke većinom glasova svih svojih članova.
Upravni odbor donosi poslovnik o svom radu.
- Direktor
Delokrug i trajanje dužnosti
Član 21
Direktor zastupa i predstavlja javnu agenciju, rukovodi radom i poslovanjem javne
agencije, donosi pojedinačne akte javne agencije, odlučuje o pravima, obavezama i
odgovornostima zaposlenih u javnoj agenciji, priprema i sprovodi odluke upravnog
odbora i vrši druge poslove određene ovim ili posebnim zakonom ili aktom o osnivanju
javne agencije.
Direktor donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u javnoj
agenciji.
Direktor se imenuje na pet godina i može ponovo biti imenovan. Posebnim zakonom
može se odrediti drukčije trajanje mandata direktora i ograničiti broj imenovanja.
Uslovi za imenovanje direktora
Član 22
Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove za imenovanje u upravni
odbor, koje ima najmanje pet godina radnog iskustva u jednoj ili više oblasti iz
delokruga javne agencije i koje ispunjava druge uslove određene posebnim zakonom ili
aktom o osnivanju javne agencije.
Obaveze direktora
Član 23
Direktor je odgovoran za zakonitost rada javne agencije.
Direktor je dužan da na zahtev upravnog odbora podnese izveštaj o svome radu.
Direktor je obavezan da čuva poslovnu tajnu javne agencije.
Imenovanje direktora. Javni konkurs
Član 24
Direktora imenuje osnivač posle sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs sprovodi upravni odbor.
Oglašavanje javnog konkursa
Član 25
Javni konkurs za imenovanje direktora oglašava se u “Službenom glasniku Republike
Srbije” i još jednom dnevnom javnom glasilu koje izlazi u celoj Republici Srbiji.
Rok za podnošenje prijava na javni konkurs ne može biti kraći od 15 dana od
oglašavanja javnog konkursa u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Sadržina oglasa o javnom konkursu
Član 26
Oglas o javnom konkursu sadrži uslove koje kandidat mora da ispunjava za
imenovanje, dokaze koji se prilažu uz prijavu na javni konkurs, rok za podnošenje
prijava, organ kome se prijave podnose, lično ime lica koje daje obaveštenja o javnom
konkursu, podatke o izbornom postupku, rok u kome se kandidati obaveštavaju o tome
kada počinje izborni postupak i druge podatke značajne za postupak imenovanja.
Izborni postupak
Član 27
Upravni odbor najpre sastavlja spisak kandidata koji ispunjavaju uslove za imenovanje i
potom među njima sprovodi izborni postupak.
U izbornom postupku se, prema merilima određenim aktom o osnivanju javne agencije,
utvrđuje stručna osposobljenost svakog kandidata.
Posle sprovedenog izbornog postupka upravni odbor sastavlja listu kandidata koji su u
izbornom postupku postigli zahtevani rezultat i podnosi je osnivaču.
Imenovanje direktora
Član 28
Osnivač imenuje direktora sa liste kandidata koju mu je podneo upravni odbor.
Rešenje o imenovanju direktora osnivač dostavlja svim kandidatima koji su se prijavili
na javni konkurs.
Kandidat koji je učestvovao u izbornom postupku ima pravo na uvid u dokaze koje je
imenovani kandidat priložio uz prijavu na javni konkurs i u dokumentaciju izbornog
postupka, pod nadzorom službenog lica.
Ako nijedan kandidat nije postigao zahtevani rezultat javni konkurs se ponavlja, a
kandidati obaveštavaju da javni konkurs nije uspeo.
Prava kandidata koji nije imenovan
Član 29
Kandidat koji nije imenovan ne može žalbom pobijati rešenje o imenovanju.
On može voditi upravni spor protiv rešenja o imenovanju ako smatra da ispunjava
uslove za imenovanje a nije učestvovao u izbornom postupku, da je imenovan kandidat
koji ne ispunjava uslove za imenovanje, da su se u izbornom postupku desile takve
nepravilnosti koje bi mogle uticati na objektivnost njegovog ishoda ili da postoje neki
drugi zakonom određeni razlozi za vođenje upravnog spora.
Ako sud poništi rešenje o imenovanju, osnivač razrešava direktora najkasnije u roku od
30 dana od prijema pravnosnažne sudske odluke.
- Prestanak dužnosti člana upravnog odbora i direktora pre vremena na koje su
imenovani
Svi razlozi
Član 30
Članu upravnog odbora i direktoru prestaje dužnost pre isteka vremena na koje je
imenovan podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Ostavka se podnosi osnivaču i proizvodi dejstvo kad je osnivač primi.
Po prijemu ostavke osnivač donosi rešenje kojim utvrđuje prestanak dužnosti člana
upravnog odbora ili direktora.
Razlozi za razrešenje. Nadležnost za odlučivanje o razrešenju
Član 31
Član upravnog odbora ili direktor razrešava se ako više ne ispunjava uslove za
imenovanje, ako ne ispunjava obaveze predviđene ovim ili posebnim zakonom ili aktom
o osnivanju javne agencije ili ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora od
najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koje ga čini nedostojnim dužnosti člana
upravnog odbora odnosno direktora.
Direktor se razrešava i ako nesavesnim ili nepravilnim radom prouzrokuje veću štetu
javnoj agenciji ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da su nastale ili
mogu nastati veće smetnje u radu javne agencije.
O tome da li postoje razlozi za razrešenje člana upravnog odbora i direktora odlučuje
osnivač.
Postupak u kome se utvrđuje postojanje razloga za razrešenje
Član 32
Postupak u kome se utvrđuje postojanje razloga za razrešenje člana upravnog odbora
odnosno direktora pokreće i vodi, po službenoj dužnosti ili na zahtev osnivača,
ministarstvo u čijem delokrugu je pretežni deo poslova javne agencije.
Ministarstvo je dužno da na zahtev upravnog odbora pokrene i vodi postupak za
razrešenje direktora.
Pošto članu upravnog odbora odnosno direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju
razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, ministarstvo dostavlja osnivaču sve
spise i predlaže mu donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Vršilac dužnosti direktora
Član 33
Ako direktoru dužnost prestane pre vremena na koje je imenovan, osnivač bez javnog
konkursa imenuje vršioca dužnosti direktora na predlog upravnog odbora, najduže na
šest meseci.
Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za imenovanje direktora.
Udaljenje direktora sa dužnosti
Član 34
Osnivač može udaljiti sa dužnosti direktora protiv koga je pokrenut postupak za
razrešenje, do donošenja rešenja o razrešenju.
Osnivač udaljava direktora sa dužnosti po sopstvenoj inicijativi ili na predlog
ministarstva koje vodi postupak u kome se utvrđuje postojanje razloga za razrešenje
direktora.
Ovlašćenja direktora koji je udaljen sa dužnosti preuzima predsednik upravnog odbora.
IV POSLOVI JAVNE AGENCIJE
Svi poslovi javne agencije
Član 35
Javna agencija može istovremeno da vrši i razvojne i stručne i regulatorne poslove
određene aktom o osnivanju javne agencije saglasno posebnom zakonu.
Pored toga, javna agencija može da vrši i druge poslove povezane sa svrhom svog
osnivanja, prema aktu o osnivanju javne agencije.
Javnoj agenciji mogu posebnim zakonom biti povereni svi poslovi državne uprave koji
se prema ovom zakonu uopšte mogu poveriti javnim agencijama.
Razvojni i stručni poslovi
Član 36
Javna agencija vrši razvojne i stručne poslove saglasno svrsi svog osnivanja.
Razvojni poslovi sastoje se od podsticanja i usmeravanja razvoja u oblastima iz
delokruga javne agencije, dodeljivanja i raspoređivanja finansijskih podsticaja i drugih
razvojnih sredstava, preduzimanja mera na koje je javna agencija ovlašćena posebnim
zakonom i od drugih poslova određenih aktom o osnivanju javne agencije saglasno
posebnom zakonu.
Regulatorni poslovi
Član 37
Regulatorni poslovi javne agencije sastoje se u donošenju propisa za izvršavanje
zakona i drugih opštih akata Narodne skupštine i Vlade.
Propisi javne agencije moraju po prirodi i nazivu da odgovaraju propisima koje donose
organi državne uprave.
Propise donosi upravni odbor javne agencije i objavljuje ih u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.
Rešavanje u upravnom postupku
Član 38
Rešenja u upravnom postupku donosi direktor javne agencije ili lice koje on ovlasti.
Kao prvostepeno rešenje javne agencije uzima se i rešenje njene područne unutrašnje
jedinice.
O žalbi na rešenje javne agencije rešava ministarstvo u čijem su delokrugu poslovi
javne agencije.
Nadzor
Član 39
Javna agencija nadzire namensko i svrsishodno korišćenje dodeljenih finansijskih
sredstava i podsticaja i stručnost i svrsishodnost rada drugih lica određenih posebnim
zakonom ili aktom o osnivanju javne agencije.
Javna agencija dužna je da sastavi izveštaj o nadzoru i zasnuje ga na potrebnoj
dokumentaciji i izjašnjenju stranaka.
Izveštaj o nadzoru javna agencija dostavlja ministarstvu u čijem delokrugu su poslovi
javne agencije.
Određivanje tarife
Član 40
Javna agencija koja korisnicima naplaćuje usluge izdaje tarifu, kojom tako određuje
cenu usluge da se njome pokriju troškovi usluge.
Predlog tarife sačinjava upravni odbor javne agencije i objavljuje ga u najmanje jednom
dnevnom javnom glasilu koje izlazi u celoj Republici Srbiji, uz poziv mogućim
korisnicima da u roku koji ne može biti kraći od osam ni duži od 30 dana dostave
primedbe i predloge.
O predlogu tarife pribavlja se i mišljenje ministarstva u čijem delokrugu su poslovi javne
agencije i ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Uz podnošenje tarife na saglasnost osnivaču, upravni odbor javne agencije je dužan da
u obrazloženju navede ciljeve koji se postižu tarifom i razloge zbog kojih nije prihvatio
primedbe i predloge mogućih korisnika i ministarstava.
Pošto osnivač da saglasnost na tarifu, tarifa se objavljuje u “Službenom glasniku
Republike Srbije” i stupa na snagu posle objavljivanja.
Akti o radu i poslovanju javne agencije
Član 41
Javna agencija donosi opšte akte kojima uređuje pitanja značajna za svoj rad i
poslovanje, prema posebnom zakonu ili aktu o osnivanju javne agencije.
Opšte akte o radu i poslovanju javne agencije donosi upravni odbor javne agencije.
Opšti akt o pravima, obavezama, odgovornostima i zaradi direktora i zaposlenih u
javnoj agenciji donosi se uz saglasnost osnivača.
V ZAŠTITA OPŠTEG INTERESA U RADU JAVNE AGENCIJE
Prava osnivača
Član 42
Pored imenovanja i razrešenja članova upravnog odbora i direktora javne agencije,
osnivač daje saglasnosti na godišnji program rada, na finansijski plan javne agencije i
na druge akte određene ovim ili posebnim zakonom.
Nadzor nad propisima javne agencije
Član 43
Javna agencija je dužna da pre objavljivanja propisa pribavi od ministarstva u čijem
delokrugu su poslovi javne agencije mišljenje o ustavnosti i zakonitosti propisa, a
ministarstvo da njoj dostavi obrazloženi predlog kako da propis usaglasi sa Ustavom,
zakonom, propisom ili drugim opštim aktom Narodne skupštine i Vlade.
Ako javna agencija ne postupi po predlogu ministarstva, ono je dužno da osnivaču
predloži donošenje rešenja o obustavi od izvršenja propisa i na njemu zasnovanih
pojedinačnih akata i pokretanje postupka za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti
propisa.
Rešenje o obustavi od izvršenja propisa stupa na snagu kad se objavi u “Službenom
glasniku Republike Srbije” i prestaje da važi ako osnivač u narednih 15 dana ne
pokrene postupak za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti propisa.
Nadzor nad radom i poslovanjem javne agencije
Član 44
Nadzor nad radom javne agencije u poverenim poslovima državne uprave vrši
ministarstvo u čijem delokrugu su poslovi javne agencije.
Zakonito i namensko korišćenje sredstava javne agencije i primenu propisa kojima se
uređuju javne finansije i finansijsko i računovodstveno poslovanje nadzire ministarstvo
nadležno za poslove finansija.
Primenu propisa o službenoj upotrebi jezika i pisma, kancelarijskom poslovanju,
poslovanje sa strankama i korisnicima, kao i efikasnost i ažurnost rešavanja u
upravnom postupku, stručnu spremu zaposlenih koji rešavaju u upravnom postupku i
ovlašćenja za rešavanje u upravnom postupku nadzire ministarstvo nadležno za
poslove uprave.
Godišnji program rada javne agencije. Finansijski plan
Član 45
Upravni odbor javne agencije usvaja i do 15. decembra tekuće godine podnosi
osnivaču na saglasnost program rada javne agencije za narednu godinu i finansijski
plan javne agencije.
Godišnjim programom rada se, saglasno aktu o osnivanju javne agencije, određuju
osnovni ciljevi javne agencije za narednu godinu i načini njihovog postizanja.
Godišnji program rada sadrži i predlog mera za delotvorniji rad i ekonomičnije
korišćenje sredstava javne agencije.
Posebnim zakonom ili aktom o osnivanju javna agencija može biti obavezana da
godišnjim programom rada obuhvati i druga pitanja značajna za njen rad.
Izveštaj o radu javne agencije. Finansijski izveštaj
Član 46
Upravni odbor javne agencije usvaja i podnosi osnivaču godišnji izveštaj o radu za
proteklu godinu najkasnije do 1. marta tekuće godine.
Osnivač može, saglasno aktu o osnivanju javne agencije, zahtevati da mu upravni
odbor javne agencije podnese periodični izveštaj o radu ili izveštaj o izvršenju nekog
posla.
Upravni odbor javne agencije usvaja i podnosi osnivaču finansijski izveštaj prema
pravilima za podnošenje završnih računa javnih preduzeća.
VI ODNOS JAVNE AGENCIJE SA KORISNICIMA
Javnost rada javne agencije
Član 47
Javna agencija je dužna da na primeren način, pre svega u prostorijama u kojima
posluje sa korisnicima, obaveštava korisnike o njihovim pravima, obavezama, postupku
ostvarivanja prava i obaveza, o svome radu i delokrugu, ministarstvima koja nadziru
njen rad i načinu kontakta s njima i o drugim podacima bitnim za javnost njenog rada i
odnose sa korisnicima.
Javna agencija je pri tome dužna da:
1) u prostorijama u kojima posluje sa korisnicima u pismenom obliku istakne lična
imena članova upravnog odbora, direktora, zaposlenih koji posluju sa korisnicima,
člana upravnog odbora ovlašćenog za prijem i razmatranje predloga i primedaba
korisnika i drugih odgovornih lica;
2) omogući da se javnost, korisnici i zaposleni u javnoj agenciji upoznaju sa kratkim
pregledom godišnjeg programa rada javne agencije;
3) upozna javnost sa svim informacijama koje su propisima određene kao informacije
od javnog značaja;
4) pruža informacije preko telefona i drugih sredstava komunikacije kojima raspolaže.
Za javnost rada javne agencije odgovara direktor javne agencije.
Poslovanje sa korisnicima
Član 48
Javna agencija mora ostvariti primeren odnos sa strankama i korisnicima.
Javna agencija je dužna da svoje radno vreme prilagodi potrebama korisnika.
Najmanje jednom godišnje javna agencija mora omogućiti korisnicima da joj saopšte
mišljenje o njenom radu i kvalitetu usluga i predlože načine njihovog poboljšavanja, o
čemu sastavlja poseban izveštaj koji unosi u godišnji izveštaj o svom radu.
Primedbe i predlozi korisnika
Član 49
Javna agencija dužna je da omogući korisnicima davanje primedaba i predloga vezanih
za njen rad, usmeno i pismeno, telefonski ili u elektronskom obliku.
Primedbe i predloge korisnika prima i razmatra član upravnog odbora javne agencije
koga za to na jednu godinu ovlasti upravni odbor javne agencije i koji o svojim
zaključcima obaveštava upravni odbor, direktora, lice na koje se primedba odnosi i
korisnika.
VII FINANSIRANJE JAVNE AGENCIJE
Finansiranje iz budžeta i od naplaćene cene usluga
Član 50
Poslovi državne uprave koji su povereni javnoj agenciji finansiraju se iz budžeta
Republike Srbije.
Za finansiranje javne agencije koriste se i sredstva od naplaćene cene usluga javne
agencije i vode se na posebnom podračunu javne agencije.
Finansiranje iz poklona i priloga
Član 51
Pokloni, prilozi pokrovitelja javne agencije i drugi prilozi dati osnivaču ili javnoj agenciji
prihod su javne agencije, vode se na posebnom podračunu javne agencije i koriste se
za razvoj javne agencije.
Raspodela viška prihoda
Član 52
Višak prihoda nad rashodima javne agencije koristi se za razvoj javne agencije, za
nagrađivanje zaposlenih ili se prenosi u budžet Republike Srbije.
O raspodeli viška prihoda odlučuje upravni odbor javne agencije, uz saglasnost
osnivača.
Zaposleni se nagrađuju prema merilima određenim opštim aktom javne agencije.
Odgovornost za obaveze javne agencije
Član 53
Javna agencija odgovara za svoje obaveze svom svojom imovinom.
Osnivač odgovara za obaveze javne agencije ako javna agencija ne može da ispuni
obaveze iz svoje imovine ili ako bi ispunjenje obaveza iz imovine javne agencije
ozbiljno ugrozilo njen rad.
VIII PRESTANAK RADA JAVNE AGENCIJE
Član 54
Javna agencija prestaje da radi ako bude ukinuta ili se pravnosnažnom sudskom
odlukom utvrdi ništavost njenog upisa u sudski registar.
Javna agencija može biti ukinuta usled prestanka svrhe zbog koje je osnovana ili ako
neki drugi organizacioni oblik može delotvornije, racionalnije i ekonomičnije da zadovolji
svrhu javne agencije.
Odluku o ukidanju javne agencije donosi osnivač, na osnovu ovlašćenja u posebnom
zakonu.
IX JAVNE AGENCIJE KOJE OSNIVAJU AUTONOMNE POKRAJINE I JEDINICE
LOKALNE SAMOUPRAVE
Način osnivanja. Vršenje osnivačkih prava. Poslovi
Član 55
Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu da osnuju javnu agenciju kad
su na to ovlašćene svojim opštim aktom, ako su ispunjeni uslovi za osnivanje javne
agencije određeni ovim zakonom.
Prava osnivača u ime autonomne pokrajine odnosno jedinice lokalne samouprave vrši
organ određen njihovim opštim aktom.
Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu javnoj agenciji poveriti
poslove iz svog izvornog delokruga koji po vrsti i prirodi odgovaraju poslovima državne
uprave koje javnim agencijama može poveriti Republika Srbija.
Primena odredaba ovog zakona
Član 56
Propise i rad javne agencije nadziru nadležni organi uprave autonomne pokrajine i
jedinice lokalne samouprave, koji rešavaju i o žalbama na rešenja koje javna agencija
donese u upravnom postupku.
Ako je osnivač javne agencije jedinica lokalne samouprave, za direktora javne agencije
može biti imenovano i lice koje ima najmanje tri godine radnog iskustva u jednoj ili više
oblasti iz delokruga javne agencije.
U svemu ostalom shodno se primenjuju odredbe ovog zakona kojima se uređuju javne
agencije čiji je osnivač Republika Srbija.
X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Primena na postojeće agencije
Član 57
Danom stupanja na snagu ovog zakona odredbe člana 7 st. 1 i 2 ovog zakona, odredbe
ovog zakona o sukobu interesa pri vršenju javnih funkcija (član 14), o vršenju nadzora
od strane javne agencije (član 39), o nadležnosti direktora za donošenje pravilnika o
unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u javnoj agenciji (član 21 stav 2), o
nadležnosti upravnog odbora za donošenje opštih akata o radu i poslovanju javne
agencije (član 41 st. 1 i 2), o zaštiti opšteg interesa u radu javne agencije (čl. 42-46) i
odnosu sa korisnicima (čl. 47-49) primenjuju se na sledeće agencije koje su
obrazovane posebnim zakonima:
1) Agenciju za privatizaciju, obrazovanu Zakonom o Agenciji za privatizaciju (“Službeni
glasnik RS”, br. 38/2001 i 135/2004);
2) Republičku agenciju za razvoj malih i srednjih preduzeća, obrazovanu Zakonom o
Agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća (“Službeni glasnik RS”, broj 65/2001);
3) Agenciju za duvan, obrazovanu Zakonom o duvanu (“Službeni glasnik RS”, broj
17/2003);
4) Republičku agenciju za prostorno planiranje, obrazovanu Zakonom o planiranju i
izgradnji (“Službeni glasnik RS”, broj 47/2003);
5) Agenciju za privredne registre, obrazovanu Zakonom o Agenciji za privredne registre
(“Službeni glasnik RS”, broj 55/2004);
6) Agenciju za licenciranje stečajnih upravnika, obrazovanu Zakonom o Agenciji za
licenciranje stečajnih upravnika (“Službeni glasnik RS”, broj 84/2004);
7) Agenciju za lekove i medicinska sredstva Srbije, obrazovanu Zakonom o lekovima i
medicinskim sredstvima (“Službeni glasnik RS”, broj 84/2004).
Nastavak rada organa postojećih agencija
Član 58
Danom stupanja na snagu ovog zakona nadzorni odbori agencija iz člana 57 ovog
zakona prestaju da rade, njihovim članovima prestaje mandat, a poslove nadzornih
odbora preuzimaju upravni odbori.
U Republičkoj agenciji za prostorno planiranje Savet agencije danom stupanja na
snagu ovog zakona preuzima poslove nadzornog odbora propisane ovim zakonom.
Danom prestanka mandata upravnog odbora i direktora imenovanih u agencijama iz
člana 57 ovog zakona, počinju da se na njih primenjuju odredbe ovog zakona o
organima javnih agencija.
Ako mandat člana upravnog odbora prestane pre isteka mandata celog upravnog
odbora, novi član upravnog odbora imenuje se prema odredbama posebnih zakona
kojima su obrazovane agencije iz člana 57 ovog zakona, sa mandatom do isteka
mandata člana na čije mesto je imenovan.
Stupanje na snagu zakona
Član 59
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
– propis objavljen u „Službenom glasniku RS“ broj 18/2005 od 24.02.2005. godine, stupio na snagu
04.03.2005. godine