PRAVILNIK o uslovima i načinu javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju Registra finansijskih izveštaja
(“Sl. glasnik RS”, br. 142/2020)
I OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Član 1
Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi i način dostavljanja i provere ispunjenosti uslova za javno
objavljivanje svih vrsta finansijskih izveštaja i Statističkog izveštaja, izjava o neaktivnosti, kao i
dokumentacije koja se dostavlja uz finansijske izveštaje u skladu sa Zakonom o računovodstvu
(“Službeni glasnik RS”, broj 73/19, u daljem tekstu: Zakon) i ovim pravilnikom, javnog objavljivanja i
zamena finansijskih izveštaja i dokumentacije, vođenja Registra finansijskih izveštaja i pribavljanja
podataka koje Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija) dostavljaju drugi nadležni
organi i pravna lica i preduzetnici, kao i pružanja usluga iz Registra finansijskih izveštaja.
Obveznici
Član 2
Odredbe ovog pravilnika odnose se na privredna društva, Narodnu banku Srbije, banke, platne
institucije, institucije elektronskog novca, društva za osiguranje i društva za reosiguranje, davaoce
finansijskog lizinga, penzijske fondove i društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima,
investicione fondove i društva za upravljanje investicionim fondovima, berze i brokersko-dilerska
društva, Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti, faktoring društva, zadruge, ustanove
koje obavljaju delatnost radi sticanja dobiti, pravna lica koja u skladu sa posebnim propisima
primenjuju odredbe Zakona, druga pravna lica, preduzetnike koji poslovne knjige vode po sistemu
dvojnog knjigovodstva, ogranke i druge organizacione delove stranih pravnih lica koji obavljaju
privrednu delatnost u Republici Srbiji, kao i na stečajne mase iz člana 4. stav 4. Zakona (u daljem
tekstu: obveznici).
Poslovi koji se obavljaju u Registru finansijskih izveštaja
Član 3
U skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, Agencija, u okviru Registra finansijskih izveštaja (u daljem
tekstu: Registar), obavlja sledeće poslove:
1) prima i proverava ispunjenost uslova za javno objavljivanje, upisuje u Registar i javno objavljuje
finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, odnosno vrši zbirnu obradu
podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar;
2) verifikuje veličinu pravnog lica, preduzetnika i grupe pravnih lica u skladu sa Zakonom;
3) u okviru Registra vodi elektronsku bazu izvornih finansijskih izveštaja i bazu podataka o bonitetu;
4) vodi, u elektronskoj formi, posebnu evidenciju obveznika dostavljanja finansijskih izveštaja, kao i
dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika (u daljem tekstu: Evidencija obveznika);
5) ustupa podatke iz finansijskih izveštaja i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika državnim
organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinicama lokalne samouprave;
6) izrađuje makroekonomske izveštaje i analize o poslovanju po vrstama obveznika;
7) pruža usluge iz Registra svim zainteresovanim korisnicima;
8) obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Poslovi iz stava 1. ovog člana obavljaju se preko registratora Registra (u daljem tekstu: Registrator).
Evidencija obveznika
Član 4
U Evidenciji obveznika vode se osnovni statusni podaci o pravnim licima i njihovim zakonskim
zastupnicima, odnosno o preduzetnicima, kao i ostali podaci koji su neophodni za sprovođenje
postupka obrade finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, u skladu sa
Zakonom i ovim pravilnikom.
Za obveznike koji se registruju u registrima koje vodi Agencija, statusni podaci iz stava 1. ovog
člana se preuzimaju iz tih registara.
Za obveznike koji se registruju u registrima koje vode drugi državni organi i organizacije, statusni
podaci iz stava 1. ovog člana se preuzimaju iz tih registara, ako se oni vode u elektronskoj formi i
prema matičnom broju obveznika kao osnovnom identifikacionom podatku.
Ako se registri drugih državnih organa i organizacija ne vode na način iz stava 3. ovog člana,
osnovni statusni podaci za te obveznike preuzimaju se iz registara i evidencija koje vodi Republički
zavod za statistiku, odnosno Poreska uprava.
Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika obveznik može da dostavi putem
Posebnog informacionog sistema Agencije iz člana 5. ovog pravilnika, samo ako se podaci o tom
obvezniku nalaze u Evidenciji obveznika.
Podatke iz Evidencije obveznika, sa stanjem na dan 31. decembra izveštajne godine, Agencija je
dužna da javno objavi na internet stranici Agencije, najkasnije do kraja januara naredne godine.
Obveznik proverava potpunost i tačnost javno objavljenih podataka iz Evidencije obveznika, pre
dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, i ako ti podaci nisu
potpuni i tačni, od Agencije zahteva njihovu korekciju, dostavljanjem dokaza o tome, u skladu sa
propisima.
U cilju efikasnijeg i ekonomičnijeg postupka unosa potpunih i tačnih podataka u Evidenciju
obveznika, obveznik koji se ne registruje u registrima koje vodi Agencija, može da uz zahtev iz
stava 7. ovog člana, dostavi kopiju izvoda iz nadležnog registra ili drugog dokumenta, kojima se
potvrđuje istinitost tih podataka.
Poseban informacioni sistem Agencije
Član 5
Poseban informacioni sistem Agencije je sistem koji obezbeđuje jedinstven postupak unosa i
dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika u formi elektronskog
dokumenta, jedinstvenu elektronsku obradu podataka, javno objavljivanje podataka i dokumentacije
u skladu sa Zakonom, zatim skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata i svih informacija
nastalih u funkcionisanju sistema, kao i jedinstveni postupak isporuke podataka i dokumentacije
svim zainteresovanim korisnicima, odnosno pružanja usluga iz Registra (u daljem tekstu: Poseban
informacioni sistem).
U Posebnom informacionom sistemu čuvaju se i elektronske kopije dokumenata za koje je izvršena
digitalizacija u skladu sa propisima.
Dostavljanje elektronskih dokumenata putem Posebnog informacionog sistema garantuje integritet,
autentičnost i neporecivost poslatog dokumenta.
Podaci iz obrazaca finansijskih izveštaja i zahteva iz člana 9. stav 1, člana 11. stav 2, člana 12. stav
3, člana 17. stav 2. i člana 40. ovog pravilnika, unose se u Poseban informacioni sistem i
dostavljaju putem tog sistema korišćenjem formata datoteke: Extensible Markup Language (XML)
1.0 u skladu sa specifikacijom W3C međunarodne organizacije (u daljem tekstu: XML).
Za Napomene uz finansijske izveštaje, izjavu o neaktivnosti, dokumentaciju iz člana 12. stav 1.
ovog pravilnika, kao i ostala dokumenta koja se dostavljaju uz finansijske izveštaje koristi se format
datoteke: Portable Document Format u skladu sa ISO 32000 (u daljem tekstu: PDF).
Za elektronski potpisan dokument koristi se jedan od sledećih formata elektronskog potpisa:
1) PAdES (PDF Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 142 “Electronic
Signatures and Infrastructures (ESI); PAdES digital signatures”, za elektronska dokumenta
zapisana u formatu datoteke PDF;
2) XAdES (XML Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 132 “Electronic
Signatures and Infrastructures (ESI); XAdES digital signatures” za elektronska dokumenta zapisana
u formatu datoteke XML.
Dostavljanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
putem Posebnog informacionog sistema
Član 6
Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, koji su potpisani kvalifikovanim
elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, odnosno drugog ovlašćenog lica u skladu sa
propisima, obveznici unose u Poseban informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u elektronskom
obliku putem interneta, a po postupku koji je utvrđen tehničkim uputstvom za primenu tog sistema
(u daljem tekstu: Tehničko uputstvo).
Poseban informacioni sistem i Tehničko uputstvo, za svaku izveštajnu godinu, Agencija je dužna da
učini dostupnim obveznicima, preko internet stranice Agencije, najkasnije do kraja januara naredne
godine.
II DOSTAVLJANJE FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I
DOKUMENTACIJE
- Rokovi za dostavljanje
Član 7
Finansijski izveštaji i dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika dostavljaju se Agenciji u rokovima
utvrđenim Zakonom.
Redovne i konsolidovane godišnje finansijske izveštaje (u daljem tekstu: godišnji finansijski
izveštaji), kao i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, obveznici mogu dostaviti Agenciji
najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi, a
vanredne finansijske izveštaje do kraja naredne kalendarske godine u odnosu na godinu u kojoj je
nastao osnov za sastavljanje tih izveštaja.
- Dostavljanje finansijskih izveštaja
Finansijski izveštaji
Član 8
Obveznici su dužni da u obimu koji je propisan Zakonom dostave Agenciji godišnje finansijske
izveštaje, kao i vanredne finansijske izveštaje.
Uz redovni godišnji finansijski izveštaj, obveznik je dužan da dostavi i Statistički izveštaj koji se
odnosi na istu izveštajnu godinu.
Zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja
Član 9
Obveznici uz finansijski izveštaj, dostavljaju zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja na
obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji za privredne
registre (“Službeni glasnik RS”, br. 55/04, 111/09 i 99/11 – u daljem tekstu: Zakon o Agenciji).
Obveznici koji se razvrstavaju u skladu sa Zakonom, u okviru zahteva za javno objavljivanje
godišnjeg finansijskog izveštaja, dostavljaju obaveštenje o razvrstavanju, u kojem su veličinu utvrdili
u skladu sa Zakonom, a na osnovu podataka iz tog izveštaja.
Pored obaveštenja iz stava 2. ovog člana, u okviru zahteva za javno objavljivanje konsolidovanog
godišnjeg finansijskog izveštaja, matično pravno lice je dužno da navede podatke o prosečnom
broju zaposlenih na nivou grupe i osnovne podatke o svim pravnim licima koja su obuhvaćena
konsolidacijom.
Ostala dokumentacija
Član 10
Obveznici koji se ne registruju u registrima koje vodi Agencija, uz vanredne finansijske izveštaje
mogu da dostave izvod iz nadležnog registra koji predstavlja osnov za nastalu statusnu ili drugu
promenu.
Obveznici mogu dostaviti i druga dokumenta potrebna za sprovođenje postupka provere
ispunjenosti uslova za javno objavljivanje finansijskih izveštaja.
- Dostavljanje izjave o neaktivnosti
Član 11
Obveznik koji nije imao poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama ima podatke o imovini i
obavezama u izveštajnoj godini, umesto redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja dostavlja
Agenciji izjavu o neaktivnosti za tu godinu.
Obveznik iz stava 1. ovog člana, uz izjavu o neaktivnosti dostavlja i zahtev za njeno javno
objavljivanje na obrascu propisanom od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Dostavljanjem izjave iz stava 1. ovog člana smatra se da je ispunjena obaveza dostavljanja
redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja i Statističkog izveštaja za izveštajnu godinu na koju se
izjava odnosi.
Zakonski zastupnik obveznika ne može poricati sadržinu izjave koju je dao u skladu sa stavom 1.
ovog člana, odnosno nije moguće vršiti zamenu te izjave redovnim godišnjim finansijskim
izveštajem.
Na izjavu o neaktivnosti shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje uređuju finansijske
izveštaje osim ako tim pravilnikom nije drugačije propisano.
- Dostavljanje dokumentacije obveznika revizije
Dokumentacija uz finansijski izveštaj
Član 12
Pravna lica i preduzetnici koji imaju obavezu revizije godišnjih finansijskih izveštaja (u daljem tekstu:
obveznici revizije) dužni su da, radi javnog objavljivanja, uz te izveštaje dostave Agenciji:
1) odluku o usvajanju godišnjeg finansijskog izveštaja;
2) revizorski izveštaj koji je sastavljen u skladu sa zakonom i međunarodnim standardima revizije, u
sklopu kojeg se prilaže finansijski izveštaj koji je bio predmet revizije;
3) godišnji izveštaj o poslovanju, odnosno konsolidovani godišnji izveštaj o poslovanju kada je
njihovo sastavljanje propisano Zakonom.
Obveznik revizije koji je vršio korekcije u odnosu na godišnji finansijski izveštaj koji je javno
objavljen kao potpun i računski tačan, dužan je da Agenciji dostavi korigovani godišnji finansijski
izveštaj, zajedno sa dokumentacijom iz stava 1. ovog člana koja se odnosi na taj izveštaj.
Obveznik revizije uz dokumentaciju iz st. 1. i 2. ovog člana, dostavlja zahtev za javno objavljivanje
te dokumentacije, na obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o
Agenciji.
Dostavljanjem dokumentacije u skladu sa odredbama Zakona i ovog pravilnika, zakonski zastupnik
obveznika revizije potvrđuje da je godišnji finansijski izveštaj, uz koji se dostavlja dokumentacija u
smislu Zakona i ovog pravilnika, bio predmet revizije i da je kao takav priložen uz revizorski izveštaj
u smislu stava 1. tačka 2) ovog člana.
U slučajevima kada od strane skupštine ili drugog nadležnog organa obveznika revizije nije doneta
odluka o usvajanju godišnjeg finansijskog izveštaja do isteka roka za njeno dostavljanje Agenciji,
zakonski zastupnik može umesto te odluke da dostavi izjavu o tome, uz navođenje razloga zbog
kojih odluka nije doneta.
Izuzetno od stava 5. ovog člana, u slučaju dostavljanja korigovanog godišnjeg finansijskog
izveštaja, obveznik revizije je dužan da dostavi odluku o usvajanju tog izveštaja.
Objedinjeni revizorski izveštaj
Član 13
Matično pravno lice se može odlučiti da o obavljenoj reviziji redovnog i konsolidovanog godišnjeg
finansijskog izveštaja dostavi objedinjeni revizorski izveštaj uz koji je dužan da priloži te izveštaje
koji su bili predmet revizije.
Revizorski izveštaj iz stava 1. ovog člana, matično pravno lice dužno je da dostavi uz redovni
godišnji finansijski izveštaj, kao i uz konsolidovani godišnji finansijski izveštaj.
Objedinjeni godišnji izveštaj o poslovanju
Član 14
Matično pravno lice se može odlučiti da godišnji izveštaj o poslovanju i konsolidovani godišnji
izveštaj o poslovanju prikaže kao jedan izveštaj (u daljem tekstu: objedinjeni godišnji izveštaj o
poslovanju), koji treba da sadrži informacije od značaja za ekonomsku celinu.
Matično pravno lice iz stava 1. ovog člana, uz redovni godišnji finansijski izveštaj, dostavlja odluku
nadležnog organa o spajanju godišnjeg izveštaja o poslovanju i konsolidovanog godišnjeg izveštaja
o poslovanju u jedan izveštaj.
Objedinjeni godišnji izveštaj o poslovanju matično pravno lice dužno je da dostavi uz konsolidovani
godišnji finansijski izveštaj.
U slučaju da matično pravno lice dostavi dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika uz redovni
godišnji finansijski izveštaj bez objedinjenog godišnjeg izveštaja o poslovanju, postupak obrade i
javnog objavljivanja te dokumentacije sprovodi se tek po dostavljanju ispravne dokumentacije uz
konsolidovani godišnji finansijski izveštaj matičnog pravnog lica. Ako matično pravno lice ne dostavi
dokumentaciju uz konsolidovani godišnji finansijski izveštaj u propisanom roku, po isteku tog roka
Registar u postupku obrade dokumentacije uz redovni godišnji finansijski izveštaj, od matičnog
pravnog lica zahteva dostavljanje godišnjeg izveštaja o poslovanju.
Pretpostavke za dostavljanje dokumentacije
Član 15
Obveznici revizije mogu dostaviti dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, ukoliko je godišnji
finansijski izveštaj na koji se ta dokumentacija odnosi, javno objavljen kao potpun i računski tačan.
Istovremeno dostavljanje finansijskog izveštaja i dokumentacije
Član 16
Obveznik revizije može odlučiti da istovremeno dostavi godišnji finansijski izveštaj i dokumentaciju
iz člana 12. ovog pravilnika, ukoliko je dokumentacija doneta, tj. pribavljena pre dostavljanja tog
izveštaja Agenciji u skladu sa odredbama Zakona i ovog pravilnika.
Posle isteka roka propisanog za dostavljanje dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, obveznik
revizije koji nije dostavio potpun i računski tačan godišnji finansijski izveštaj, taj finansijski izveštaj
može dostaviti samo zajedno sa dokumentacijom koja se na njega odnosi.
U slučaju istovremenog dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije u skladu sa st. 1. i 2.
ovog člana, finansijski izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, samo ako je i
dokumentacija koja je dostavljena uz taj izveštaj ispravna.
- Dobrovoljna revizija
Član 17
Pravno lice ili preduzetnik koji nije obveznik revizije, a odluči da vrši dobrovoljnu reviziju, može da
Agenciji dostavi revizorski izveštaj koji se odnosi na redovni godišnji finansijski izveštaj javno
objavljen kao potpun i računski tačan, u rokovima propisanim Zakonom za dostavljanje
dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika.
Na dobrovoljnu reviziju shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje uređuju dostavljanje
dokumentacije od strane obveznika revizije i njeno javno objavljivanje, osim ako tim pravilnikom nije
drugačije propisano.
Dobrovoljna revizija, dostavlja se uz zahtev za javno objavljivanje, na obrascu propisanom od
strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Kada se revizorski izveštaj iz stava 1. ovog člana odnosi na finansijski izveštaj koji se razlikuje od
izveštaja koji je objavljen kao potpun i računski tačan, pravno lice odnosno preduzetnik je dužan da
dostavi zamenu finansijskog izveštaja u okviru koje, pored odluke o usvajanju finansijskog izveštaja
izmenjene sadržine, prilaže i taj revizorski izveštaj.
Dostavljena dobrovoljna revizija u kojoj utvrđeni nedostaci nisu otklonjeni u skladu sa ovim
pravilnikom, javno se ne objavljuje, a Agencija o tome dopisom obaveštava pravno lice ili
preduzetnika na način iz člana 26. stav 3. ovog pravilnika.
- Način dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije
Član 18
Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika obveznici unose u Poseban
informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u skladu sa članom 6. ovog pravilnika.
Finansijski izveštaj i zahtev za njegovo javno objavljivanje potpisuje zakonski zastupnik svojim
kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Dokumentaciju iz stava 1. ovog pravilnika potpisuje lice ovlašćeno za njeno donošenje svojim
kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, zakonski zastupnik može svojim kvalifikovanim elektronskim
potpisom da potvrdi autentičnost dostavljene dokumentacije iz člana 12. stav 1. tač. 1) i 3) ovog
pravilnika, koja je nastala digitalizacijom izvornih dokumenata, u skladu sa zakonom koji uređuje
elektronski dokument, elektronsku identifikaciju i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Zahtev za javno objavljivanje dokumentacije potpisuje zakonski zastupnik svojim kvalifikovanim
elektronskim potpisom i zajedno sa tom dokumentacijom dostavlja Agenciji u elektronskom obliku.
Finansijski izveštaj i dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika se smatraju dostavljenim
potpisivanjem zahteva od strane zakonskog zastupnika obveznika u skladu sa propisima koji
uređuju elektronsko poslovanje, ovim pravilnikom i Tehničkim uputstvom.
- Naknade
Član 19
Za obradu i javno objavljivanje finansijskog izveštaja, izjave o neaktivnosti i dokumentacije iz čl. 12.
i 17. ovog pravilnika, obveznik plaća naknadu u skladu sa propisima kojima se uređuje položaj i
nadležnost Agencije.
Obradu i javno objavljivanje finansijskog izveštaja, izjave o neaktivnosti i dokumentacije Agencija
vrši po verifikaciji uplate iz stava 1. ovog člana.
III PROVERA ISPUNJENOSTI USLOVA
ZA JAVNO OBJAVLJIVANJE, UPIS PODATAKA
U REGISTAR I ZBIRNA OBRADA
- Vrste provera
Član 20
Po izvršenom prijemu finansijskog izveštaja, dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, odnosno
izjave o neaktivnosti, Registar proverava da li su dostavljeni u skladu sa Zakonom i ovim
pravilnikom, odnosno da li je finansijski izveštaj potpun i računski tačan, a izjava o neaktivnosti,
odnosno dokumentacija ispravne.
Pored provera iz stava 1. ovog člana, u Registru se vrši i provera da li je finansijski izveštaj,
odnosno dokumenta dostavljena putem Posebnog informacionog sistema, u skladu sa Tehničkim
uputstvom, odnosno da li je plaćena naknada za javno objavljivanje iz člana 19. ovog pravilnika.
- Uslovi za javno objavljivanje finansijskih izveštaja
Potpun finansijski izveštaj
Član 21
Finansijski izveštaj je potpun:
1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 9. stav 1. ovog pravilnika koji sadrži sve
elemente za potpunu identifikaciju obveznika;
2) ako je dostavljen u obimu koji propisuje Zakon;
3) ako je uz redovni godišnji finansijski izveštaj dostavljen Statistički izveštaj;
4) ako je dostavljen na obrascima propisanim podzakonskim aktima koji uređuju sadržinu i formu
obrazaca finansijskog izveštaja, odnosno Statističkog izveštaja;
5) ako su u obrascima finansijskog izveštaja podaci iskazani u obimu koji je propisan podzakonskim
aktom koji uređuje sadržinu i formu obrazaca tog izveštaja;
6) ako su dostavljene ispravne napomene uz finansijski izveštaj u skladu sa zakonom i ovim
pravilnikom;
7) ako je finansijski izveštaj sastavljen od strane pravnog lica ili preduzetnika upisanog u Registar
pružalaca računovodstvenih usluga, u slučajevima kada je vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje
finansijskog izveštaja povereno u skladu sa članom 16. stav 1. Zakona;
8) ako su finansijski izveštaj i zahtev za javno objavljivanje potpisani kvalifikovanim elektronskim
potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
Napomene uz finansijski izveštaj smatraju se ispravnim, ako su sastavljene na srpskom jeziku, ako
se odnose na finansijski izveštaj uz koji su dostavljene i ako su potpisane kvalifikovanim
elektronskim potpisom zakonskog zastupnika.
Računska i logička usaglašenost podataka iz finansijskih izveštaja
Član 22
Finansijski izveštaj je računski tačan ukoliko su podaci iskazani u obrascima tog izveštaja, odnosno
Statističkog izveštaja računski i logički usaglašeni prema pravilima računske i logičke kontrole
utvrđenim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji i objavljenim na internet
stranici Agencije u okviru Registra.
Podaci iz stava 1. ovog člana su računski usaglašeni, ako su iskazani u skladu sa podzakonskim
aktima kojima se uređuju sadržina i forma obrazaca tih izveštaja.
Podaci iz stava 1. ovog člana su logički usaglašeni, ako su propisani obrasci logično popunjeni
prema vrsti i veličini obveznika.
Kontrola logičke usaglašenosti se vrši istovremeno sa kontrolom računske usaglašenosti.
Verifikacija veličine
Član 23
Po izvršenoj proveri potpunosti i računske tačnosti dostavljenog godišnjeg finansijskog izveštaja, na
osnovu podataka iskazanih u tom izveštaju, Registar vrši proveru pravilnosti veličine pravnog lica,
odnosno preduzetnika, kao i grupe pravnih lica, utvrđene od strane obveznika i verifikuje tu veličinu
u skladu sa Zakonom.
- Uslovi za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti
Član 24
Izjava o neaktivnosti je ispravna:
1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 11. stav 2. ovog pravilnika;
2) ako se odnosi na obveznika i izveštajnu godinu za koju se dostavlja;
3) ako sadrži sve elemente izjave o neaktivnosti propisane Zakonom;
4) ako je sastavljena na srpskom jeziku;
5) ako je potpisana od strane zakonskog zastupnika obveznika;
6) ako je zahtev za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti potpisan kvalifikovanim elektronskim
potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
- Uslovi za javno objavljivanje dokumentacije
Član 25
Dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika je ispravna:
1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 12. stav 3. ovog pravilnika;
2) ako se odnosi na obveznika i finansijski izveštaj uz koji se dostavlja;
3) ako je dostavljena sva dokumentacija propisana članom 12. ovog pravilnika;
4) ako je sastavljena na srpskom jeziku;
5) ako je potpisana svojeručno ili kvalifikovanim elektronskim potpisom od strane lica ovlašćenog za
njeno donošenje;
6) ako je zahtev za javno objavljivanje dokumentacije potpisan kvalifikovanim elektronskim
potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
Dostavljanjem dokumentacije iz stava 1. ovog člana, zakonski zastupnik obveznika potvrđuje da je
ta dokumentacija doneta u skladu sa opštim aktima obveznika.
Revizorski izveštaj formalno je ispravan ako ga je potpisao ključni revizorski partner svojim
kvalifikovanim elektronskim potpisom, te ako je uz taj izveštaj dostavljen finansijski izveštaj koji je
bio predmet revizije.
Ako je u sklopu dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika dostavljen korigovani godišnji finansijski
izveštaj, taj izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, ako ispunjava uslove iz čl. 21.
do 23. tog pravilnika i ako je uz taj izveštaj dostavljena ispravna dokumentacija.
- Način otklanjanja nedostataka
Otklanjanje nedostataka
Član 26
Ako se u postupku provere utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj nije potpun i računski tačan,
odnosno da dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika nije ispravna, Registar na internet stranici
Agencije objavljuje obaveštenje o utvrđenim nedostacima.
Obaveštenje iz stava 1. ovog člana se objavljuje i u slučaju da nije plaćena propisana naknada.
Informaciju o obaveštenju iz st. 1. i 2. ovog člana Registar istog dana dostavlja obvezniku na
elektronsku adresu upisanu u korisničkom profilu lica koje je otvorilo nalog u Posebnom
informacionom sistemu Agencije, kao i na elektronsku adresu zakonskog zastupnika navedenu u
zahtevima iz člana 9. stav 1, člana 11. stav 2, člana 12. stav 3, člana 17. stav 2. i člana 40. ovog
pravilnika.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, Registar istovremeno obezbeđuje obvezniku pristup
dostavljenom finansijskom izveštaju, odnosno dokumentaciji kroz Poseban informacioni sistem, a
radi otklanjanja utvrđenih nedostataka.
Po otklanjanju nedostataka u skladu sa stavom 4. ovog člana, obveznik putem Posebnog
informacionog sistema ponovno vrši dostavljanje svih propisanih izveštaja, odnosno dokumentacije
potpisanih kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika u skladu sa
odredbama ovog pravilnika.
Utvrđene nedostatke obveznik otklanja najkasnije u roku od 30 dana od dana objavljivanja tog
obaveštenja na internet stranici Agencije, u okviru Registra.
Izuzetno, ako se u postupku provere utvrdi da finansijski izveštaj nije sastavljen od strane pravnog
lica ili preduzetnika upisanog u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a obveznik je tom licu
odnosno preduzetniku poverio vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskog izveštaja u
smislu člana 16. stav 1. Zakona, Registar bez odlaganja takav izveštaj javno objavljuje kao
nepotpun u skladu sa članom 35. ovog pravilnika i o tome obaveštava obveznika putem Posebnog
informacionog sistema.
Postupanje sa finansijskim izveštajima i dokumentacijom
koja je dostavljena suprotno Zakonu
Član 27
Ako obveznik ne dostavi finansijski izveštaj i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika putem
Posebnog informacionog sistema, odnosno dostavi ih u papirnom obliku, Registar bez odlaganja
posebnim dopisom obaveštava obveznika da taj izveštaj, odnosno dokumentacija nisu dostavljeni
na način propisan Zakonom i ovim pravilnikom.
Pismeni otpravak dopisa iz stava 1. ovog člana dostavlja se obvezniku poštom na registrovanu
adresu.
- Upis u Registar
Upis u Registar
Član 28
Ako finansijski izveštaj, odnosno dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika ispunjava uslove za
javno objavljivanje u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, istog dana se vrši njihov upis u
Registar.
Podaci iz finansijskog izveštaja se upisuju u Registar na način koji omogućava jedinstvenu obradu
tih podataka.
Podaci iz stava 2. ovog člana koji su upisani u Registar smatraju se zvaničnim podacima o
finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja obveznika na teritoriji Republike Srbije.
Potvrda
Član 29
O izvršenom upisu u Registar i javnom objavljivanju potpunog i računski tačnog finansijskog
izveštaja, odnosno ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, na internet stranici
Agencije u okviru Registra se objavljuje potvrda o javnom objavljivanju.
Informaciju o objavljivanju potvrde iz stava 1. ovog člana, Registar dostavlja obvezniku na način
propisan članom 26. stav 3. ovog pravilnika.
Potvrde iz stava 1. ovog člana sadrže podatke za identifikaciju obveznika, vrstu zahteva, datum
prijema i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije iz člana 12. ovog
pravilnika, kao i spisak primljenih i objavljenih dokumenata.
Pored podataka iz stava 3. ovog člana, potvrda o javnom objavljivanju godišnjeg finansijskog
izveštaja sadrži i podatke o veličini pravnog lica ili preduzetnika, odnosno grupe pravnih lica u koju
se obveznik razvrstao, a koja je verifikovana od strane Registra u skladu sa Zakonom.
Potvrda koja se odnosi na vanredni finansijski izveštaj, pored podataka iz stava 3. ovog člana,
sadrži i informaciju o pravnom osnovu sastavljanja i period za koji je taj izveštaj sastavljen.
- Zbirna obrada podataka iz finansijskih izveštaja
Preliminarna zbirna obrada
Član 30
Za potrebe statističke obrade, a radi sagledavanja privrednih kretanja u Republici Srbiji, Registar
vrši preliminarnu zbirnu obradu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja upisanih u Registar
prema vrstama obveznika, veličini, pretežnoj delatnosti i teritorijalnoj pripadnosti obveznika.
Preliminarnu zbirnu obradu podataka iz stava 1. ovog člana, Registar završava najkasnije do 30.
juna naredne godine.
Konačna zbirna obrada
Član 31
U skladu sa kriterijumima iz člana 30. stav 1. ovog pravilnika, Registar vrši konačnu zbirnu obradu
podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja za izveštajnu godinu koji su upisani u Registar, sa
stanjem na dan 31. decembra naredne godine.
IV JAVNO OBJAVLJIVANJE
- Javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
Javno objavljivanje potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja
Član 32
Agencija u roku od 60 dana od dana prijema potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja,
podatke iz tih izveštaja javno objavljuje na svojoj internet stranici u okviru Registra.
U roku iz stava 1. ovog člana Agencija objavljuje i Statističke izveštaje dostavljene uz redovne
godišnje finansijske izveštaje.
Kao posebni podaci, uz redovne godišnje finansijske izveštaje javno se objavljuju podaci o veličini
obveznika, a uz konsolidovane godišnje finansijske izveštaje podaci o prosečnom broju zaposlenih
na nivou grupe pravnih lica i veličini te grupe, kao i spisak pravnih lica čiji su podaci obuhvaćeni
konsolidacijom.
Pored podataka iz stava 3. ovog člana, javno se objavljuju i podaci o pravnom licu, odnosno
preduzetniku upisanom u Registar pružalaca računovodstvenih usluga kome je obveznik poverio
vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja.
Sadržaj podataka iz finansijskih izveštaja koji se javno objavljuju
Član 33
Agencija javno objavljuje podatke iz dostavljenih finansijskih izveštaja u punom ili skraćenom
sadržaju u kojem su ti izveštaji i sastavljeni, saglasno podzakonskom aktu koji uređuje sadržinu i
formu obrazaca tih izveštaja.
Javno objavljivanje ispravne dokumentacije
Član 34
Agencija je dužna da u roku od 60 dana, od dana prijema ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog
pravilnika javno objavi tu dokumentaciju uz godišnje finansijske izveštaje na koje se odnosi.
U sklopu revizorskog izveštaja Agencija objavljuje i finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije.
Javno objavljivanje neispravnih finansijskih izveštaja i dokumentacije
Član 35
Finansijske izveštaje u kojima obveznik nije otklonio utvrđene nedostatke u skladu sa obaveštenjem
iz člana 26. ovog pravilnika, Agencija javno objavljuje na svojoj internet stranici, kao nepotpune i
računski netačne po isteku roka za postupanje po tom obaveštenju, a najkasnije do 30. septembra
naredne godine za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj, odnosno najkasnije u roku od
šest meseci od isteka roka za dostavljanje finansijskih izveštaja za pravna lica koja imaju poslovnu
godinu različitu od kalendarske.
Uz finansijske izveštaje iz stava 1. ovog člana Agencija javno objavljuje i pregled nedostataka u tim
izveštajima koji nisu otklonjeni u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
U slučajevima kada obveznik revizije nije otklonio utvrđene nedostatke vezane za dostavljenu
dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, Agencija tu dokumentaciju javno objavljuje kao
neispravnu, po isteku roka za postupanje po obaveštenju o nedostacima, a najkasnije 30.
septembra naredne godine za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj, odnosno najkasnije u
roku od tri meseca od isteka roka za dostavljanje dokumentacije koja se odnosi na finansijske
izveštaje pravnih lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske.
Dokumentacija iz stava 3. ovog člana javno se objavljuje uz godišnje finansijske izveštaje na koje
se odnosi, zajedno sa informacijom da ta dokumentacija nije ispravna i pregledom nedostataka koji
nisu otklonjeni.
U slučaju da obveznik revizije u propisanom roku ne dostavi dokumentaciju iz člana 12. ovog
pravilnika koja se odnosi na godišnji finansijski izveštaj, Agencija je dužna da javno objavi
informaciju o tome uz taj izveštaj.
Javnim objavljivanjem finansijskog izveštaja kao nepotpunog i računski netačnog ili dokumentacije
kao neispravne smatra se završenim postupak obrade i javnog objavljivanja dostavljenog
finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.
Dostupnost javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije
Član 36
Agencija, bez naknade, omogućava pristup podacima iz finansijskih izveštaja i dokumentaciji iz
člana 12. ovog pravilnika, na svojoj internet stranici u okviru Registra, svim zainteresovanim
korisnicima za poslednje tri izveštajne godine.
Izuzeci od obaveze javnog objavljivanja
finansijskih izveštaja i dokumentacije
Član 37
Agencija javno ne objavljuje finansijske izveštaje, odnosno dokumentaciju iz člana 12. ovog
pravilnika koji su dostavljeni u papirnom obliku ili za koje nije plaćena propisana naknada, a taj
nedostatak nije otklonjen u skladu sa članom 26. ovog pravilnika.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, a u rokovima iz člana 35. ovog pravilnika, na internet stranici
Agencije u okviru Registra, u delu predviđenom za objavljivanje finansijskih izveštaja obveznika,
pored osnovnih statusnih podataka o tom obvezniku javno se objavljuju i informacije o vrsti
finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i vremenu dostavljanja, te razlozima zbog kojih ne
mogu biti javno objavljeni.
Podaci iz stava 2. ovog člana javno su dostupni preko internet stranice Agencije za poslednje tri
izveštajne godine.
Javnim objavljivanjem podataka na način propisan stavom 2. ovog člana, smatra se završenim
postupak obrade i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.
- Javno objavljivanje ostalih informacija
Objavljivanje informacija od značaja za obradu
finansijskih izveštaja i dokumentacije
Član 38
Agencija, na internet stranici u okviru Registra, objavljuje sve informacije koje su od značaja za
praćenje postupka prijema, obrade i javnog objavljivanja dostavljenih finansijskih izveštaja, odnosno
dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, i to:
1) osnovne statusne podatke o obvezniku;
2) informacije o finansijskim izveštajima, odnosno dokumentaciji iz člana 12. ovog pravilnika koji se
nalaze u postupku obrade (vrsta predmeta, datum dostavljanja, faza obrade u kojoj se predmet
nalazi, a naročito da li sadrži nedostatke i da li je plaćena propisana naknada, tj. informacije o
izdatom obaveštenju o utvrđenim nedostacima u obradi i sl.);
3) informaciju da su dostavljeni finansijski izveštaji, odnosno dokumentacija iz člana 12. ovog
pravilnika upisani u Registar i javno objavljeni, kao i da je verifikovana veličina u skladu sa
odredbama Zakona i ovog pravilnika;
4) informacije da je obveznik vršio zamenu finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i
posebnih podataka, u smislu čl. 41. do 43. ovog pravilnika.
Informacije iz stava 1. ovog člana dostupne su do isteka godine u kojoj se vrši obrada finansijskih
izveštaja.
Javno objavljivanje ostalih informacija
Član 39
Ako lice ovlašćeno za pokretanje postupka za pobijanje, odnosno za utvrđivanje ništavosti odluke o
usvajanju finansijskog izveštaja koja je javno objavljena uz taj izveštaj, pokrene pred nadležnim
sudom navedeni postupak ili pokrene drugi postupak kojim se osporava zakonitost i pravilnost
imenovanja i rada organa upravljanja obveznika, ono može da zahteva od Agencije da se uz
finansijske izveštaje i propisanu dokumentaciju, javno objavi i njegovo pismeno izjašnjenje o tome.
Uz pismeno izjašnjenje, lice dostavlja i kopiju akta o pokretanju postupka iz stava 1. ovog člana,
koju Agencija javno objavljuje uz to izjašnjenje.
Odredbe ovog člana se shodno primenjuju i na godišnji izveštaj o poslovanju.
V ZAMENA JAVNO OBJAVLJENIH FINANSIJSKIH
IZVEŠTAJA I DOKUMENTACIJE
Zahtev za zamenu
Član 40
Obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja, kao i
dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika i posebnih podataka, podnošenjem zahteva za zamenu
na obrascima propisanim od strane registratora saglasno članu 10b Zakona o Agenciji (u daljem
tekstu: zahtev za zamenu).
Zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja
Član 41
Obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja koji je javno objavljen kao potpun i
računski tačan, ako utvrdi da u tom izveštaju rezultati poslovanja i finansijski položaj nisu iskazani
istinito i objektivno, a skupština odnosno drugi nadležni organ obveznika donese odluku o usvajanju
finansijskog izveštaja izmenjene sadržine u odnosu na izveštaj koji je javno objavljen na internet
stranici Agencije.
Obveznik revizije može da zahteva zamenu godišnjeg finansijskog izveštaja, ako je dokumentacija
iz člana 12. ovog pravilnika, javno objavljena kao ispravna.
Obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi finansijski izveštaj izmenjene sadržine i odluku
o usvajanju tog izveštaja, a obveznik revizije i ostalu dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika
koja se odnosi na taj izveštaj, a radi javnog objavljivanja.
Ako je revizorski izveštaj o obavljenoj dobrovoljnoj reviziji godišnjeg finansijskog izveštaja iz člana
- ovog pravilnika javno objavljen kao ispravan, obveznik može da zahteva zamenu finansijskog
izveštaja, ako uz tu zamenu priloži i novi revizorski izveštaj.
Zamena javno objavljenog Statističkog izveštaja
Član 42
Obveznik može da zahteva zamenu javno objavljenog Statističkog izveštaja, kada podaci u
Statističkom izveštaju nisu iskazani istinito i objektivno, a jesu u obrascima redovnog godišnjeg
finansijskog izveštaja.
Podaci u Statističkom izveštaju izmenjene sadržine moraju biti računski i logički usaglašeni sa
podacima iskazanim u obrascima javno objavljenog redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, u
skladu sa članom 22. ovog pravilnika.
Uz zahtev za zamenu obveznik je dužan da pored Statističkog izveštaja izmenjene sadržine dostavi
i izjašnjenje zakonskog zastupnika u kojem treba da navede u kom delu se taj izveštaj menja,
razloge zbog kojih se menja, kao i izričitu izjavu da nisu menjani podaci u obrascima redovnog
godišnjeg finansijskog izveštaja.
Agencija je dužna da uz Statistički izveštaj izmenjene sadržine javno objavi i izjašnjenje iz stava 3.
ovog člana.
Zamena javno objavljene dokumentacije i posebnih podataka
Član 43
Obveznik revizije čija je dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika javno objavljena kao ispravna,
može da zahteva zamenu te dokumentacije, a matično pravno lice i zamenu posebnih podataka iz
člana 32. stav 3. ovog pravilnika.
U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene izjave iz člana 12. stav. 5. ovog pravilnika,
obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi odluku o usvajanju finansijskog izveštaja koja je
naknadno doneta od strane skupštine, odnosno drugog nadležnog organa obveznika.
U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene dokumentacije iz člana 12. stav 1. ovog
pravilnika, obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi dokument izmenjene sadržine čija se
objava zahteva, kao i izjašnjenje donosioca tog dokumenta u kojem je dužan da navede u kom delu
se dokument menja, kao i razloge zbog kojih se menja.
Kada utvrdi da je u zahtev za javno objavljivanje konsolidovanog godišnjeg finansijskog izveštaja
upisalo netačne posebne podatke iz člana 32. stav 3. ovog pravilnika, koji su javno objavljeni,
matično pravno lice može da zahteva njihovu zamenu, podnošenjem zahteva za zamenu uz koji je
dužno da dostavi i izjašnjenje zakonskog zastupnika o tome zbog čega je do opisanog propusta
došlo.
Agencija je dužna da pored izmenjene dokumentacije, odnosno podataka javno objavi i izjašnjenja
iz st. 3. i 4. ovog člana.
Način obrade i javnog objavljivanja zamena javno objavljenih
finansijskih izveštaja, dokumentacije i posebnih podataka
Član 44
Na zamene iz čl. 41. do 43. ovog pravilnika, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje
uređuju proveru ispunjenosti uslova za javno objavljivanje i javno objavljivanje finansijskog
izveštaja, odnosno dokumentacije, osim ako ovim pravilnikom nije drugačije propisano.
Za obradu i javno objavljivanje zamena iz stava 1. ovog člana plaća se posebna naknada u skladu
sa propisima kojima se uređuje položaj i nadležnost Agencije.
Kada su ispunjeni uslovi za javno objavljivanje zamene u smislu odredaba ovog pravilnika, pored
finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja, dokumentacije iz člana 12. tog pravilnika ili posebnih
podataka izmenjene sadržine, na internet stranici Agencije u okviru Registra ostaju objavljeni i
izveštaj, dokumentacija ili podaci, koji su bili predmet zamene.
Kada se u postupku provere ispunjenosti uslova za javno objavljivanje zamena iz stava 1. ovog
člana, utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj ili Statistički izveštaj izmenjene sadržine nije potpun i
računski tačan, odnosno da dokumentacija i posebni podaci nisu ispravni, Agencija o tome dopisom
obaveštava obveznika na način iz člana 26. stav 3. ovog pravilnika, a takve zamene se javno ne
objavljuju.
Zamene iz stava 1. ovog člana, obveznik može da zahteva najkasnije do isteka naredne poslovne
godine, u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi, osim zamene vanrednog finansijskog
izveštaja koju može da zahteva najkasnije do dana dostavljanja redovnog godišnjeg finansijskog
izveštaja za poslovnu godinu u kojoj je nastao osnov za sastavljanje vanrednog finansijskog
izveštaja.
VI NAČIN VOĐENJA REGISTRA I PRIBAVLJANJA
PODATAKA OD DRUGIH NADLEŽNIH ORGANA
I PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA
- Vođenje Registra
Svrha
Član 45
Podaci u Registru vode se radi sagledavanja privrednih kretanja u Republici Srbiji, analize
finansijskog položaja i uspešnosti poslovanja pravnih lica i preduzetnika i procene rizika poslovanja,
a radi obezbeđivanja pouzdanih informacija korisnicima.
Sadržina Registra
Član 46
Registar finansijskih izveštaja je centralna, javna, jedinstvena elektronska baza podataka iz
potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika (u
daljem tekstu: baza izvornih finansijskih izveštaja), kao i podataka o bonitetu privrednih društava,
zadruga, ustanova i preduzetnika (u daljem tekstu: baza podataka o bonitetu).
Pored baza iz stava 1. ovog člana, u okviru Registra se vodi i posebna dokumentaciona baza koja
sadrži sva dokumenta i akta dostavljena Registru, odnosno nastala u radu Registra.
U okviru Registra vodi se i Evidencija obveznika iz člana 4. ovog pravilnika.
Baza izvornih finansijskih izveštaja
Član 47
Baza izvornih finansijskih izveštaja sadrži podatke iz potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja
i ispravne dokumentacije i to:
1) Bilans stanja;
2) Bilans uspeha;
3) Izveštaj o ostalom rezultatu;
4) Izveštaj o promenama na kapitalu;
5) Izveštaj o tokovima gotovine;
6) Napomene uz finansijske izveštaje;
7) Statistički izveštaj;
8) dokumentaciju iz čl. 12. i 17. ovog pravilnika;
9) izjavu o neaktivnosti.
Baza izvornih finansijskih izveštaja sadrži i posebne podatke iz člana 32. stav 3. ovog pravilnika,
kao i podatke o pravnom licu, odnosno preduzetniku upisanom u Registar pružalaca
računovodstvenih usluga kome je obveznik poverio vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje
finansijskih izveštaja.
- Vođenje baze podataka o bonitetu i pribavljanje podataka od drugih
nadležnih organa i pravnih lica i preduzetnika
Baza podataka o bonitetu
Član 48
Baza podataka o bonitetu je centralna, jedinstvena, standardizovana, javna, elektronska baza
podataka o bonitetu privrednih društava i zadruga, ustanova i preduzetnika i ocena boniteta
privrednih društava i zadruga, obrađenih u skladu sa ovim pravilnikom i Metodologijom za
utvrđivanje podataka o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika, kao i
davanje ocena boniteta privrednih društava i zadruga – opšti i poseban deo.
Privrednim društvima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se i platne institucije, institucije
elektronskog novca, kao i faktoring društva.
Metodologija za utvrđivanje podataka o bonitetu i davanje ocena boniteta
Član 49
Metodologiju za utvrđivanje podataka o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i
preduzetnika, kao i davanje ocena boniteta privrednih društava i zadruga (u daljem tekstu:
Metodologija) – opšti i poseban deo, utvrđuje Registrator saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Metodologijom – opšti deo uređuje se način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu,
sadržina izveštaja o bonitetu, postupak utvrđivanja ocena boniteta i sadržina skoringa, odnosno
drugih usluga, kao i sadržina kataloga usluga boniteta.
Metodologija – opšti deo objavljuje se na internet stranici Agencije u okviru Registra.
Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu u komparativnim vremenskim serijama, kao i
postupak i kriterijumi za utvrđivanje ocena boniteta, bliže se uređuju Metodologijom – poseban deo
koja se ne objavljuje i predstavlja poslovnu tajnu Agencije.
Način vođenja baze podataka o bonitetu
Član 50
Baza podataka o bonitetu vodi se na osnovu podataka iz potpunih i računski tačnih finansijskih
izveštaja, ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika i drugih podataka koji se vode u bazi
izvornih finansijskih izveštaja, kao i zbirnih podataka i pokazatelja izračunatih na osnovu
preliminarne zbirne obrade podataka iz člana 30. ovog pravilnika.
Baza podataka o bonitetu vodi se i na osnovu podataka preuzetih iz drugih registara i evidencija
koje vodi Agencija, kao i podataka koje joj dostavljaju drugi nadležni organi i podataka pribavljenih
neposredno od korisnika usluga, u skladu sa članom 53. ovog pravilnika.
Baza podataka o bonitetu vodi se u skladu s načelima sveobuhvatnosti, standardizacije, ažurnosti,
kontinuiteta, harmonizacije sa standardima Evropske unije, dostupnosti i zaštite podataka.
Sadržina baze podataka o bonitetu
Član 51
Baza podataka o bonitetu sadrži kompleksne, međusobno povezane baze podataka, i to bazu
izvornih podataka i bazu izvedenih podataka.
Bazu izvornih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani podaci iz potpunih i
računski tačnih finansijskih izveštaja privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika, koji se
čuvaju u izvornom obliku u skladu s propisima.
Pored podataka iz finansijskih izveštaja, bazu izvornih podataka čine i:
1) osnovni (statusni) podaci;
2) revizorski izveštaj;
3) podaci o danima nelikvidnosti;
4) podaci o zabrani raspolaganja sredstvima na računima kod banaka;
5) podaci o hartijama od vrednosti;
6) ostali podaci utvrđeni Metodologijom.
Bazu izvedenih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani, standardizovani i
međusobno uporedivi podaci i pokazatelji, u komparativnim vremenskim serijama, utvrđeni u skladu
sa Metodologijom, a koji se iskazuju kao:
1) individualni podaci o bonitetu;
2) zbirni podaci izračunati na osnovu preliminarne i konačne zbirne obrade finansijskih izveštaja, u
skladu sa čl. 30. i 31. ovog pravilnika;
3) individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta;
4) ocene boniteta.
Struktura baze podataka o bonitetu
Član 52
Podaci o bonitetu iz člana 51. ovog pravilnika vode se po grupama, i to za:
1) privredna društva i zadruge;
2) ustanove;
3) preduzetnike.
Pribavljanje podataka od drugih nadležnih
organa i pravnih lica i preduzetnika
Član 53
Podaci o bonitetu iz člana 51. ovog pravilnika vode se i na osnovu podataka koje dostavljaju sledeći
nadležni organi:
1) Narodna banka Srbije;
2) Republički zavod za statistiku;
3) Poreska uprava;
4) Komisija za hartije od vrednosti;
5) berze;
6) drugi državni organi koji poseduju zvanične evidencije o podacima koji su od značaja za
utvrđivanje boniteta.
Podaci iz stava 1. ovog člana pribavljaju se u skladu sa sporazumima ili protokolima koje sa
organima iz tog stava zaključi Agencija, a podaci koji su javno objavljeni i dostupni preuzimaju se i
sa internet stranica tih organa.
Podaci o bonitetu mogu se pribavljati i neposredno od pravnih lica i preduzetnika, u skladu sa
Metodologijom.
- Otklanjanje nedostataka u postupku upisa podataka
Član 54
Ako je u Registar pogrešno unet podatak u vezi sa javno obavljenim finansijskim izveštajima
odnosno dokumentacijom iz člana 12. ovog pravilnika, Registrator po saznanju za tu činjenicu vrši
ispravku tog podatka u Registru, uz beleženje vremena ispravke i teksta pre izvršene ispravke.
O izvršenoj ispravci u smislu stava 1. ovog člana, Registar obaveštava obveznika u roku od osam
dana, od dana izvršene ispravke.
- Izveštavanje Nacionalne Komisije za računovodstvo
Član 55
Agencija jednom godišnje izveštava Nacionalnu komisiju za računovodstvo o primeni Zakona u delu
koji se odnosi na dostavljanje, obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije iz
člana 12. ovog pravilnika.
Agencija je dužna da Nacionalnoj komisiji za računovodstvo, na njen zahtev, dostavlja i posebne
izveštaje, odnosno podatke i informacije koje su u vezi sa dostavljanjem finansijskih izveštaja i
dokumentacije Registru.
VII PRUŽANJE USLUGA IZ REGISTRA
Makroekonomski izveštaji i analize
Član 56
Registar na internet stranici Agencije objavljuje makroekonomske izveštaje i analize koje sadrže
zbirne podatke o finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja obveznika, odnosno ekonomskih
celina u Republici Srbiji za poslednju izveštajnu godinu.
Makroekonomski izveštaji i analize iz stava 1. ovog člana, izrađuju se posle okončanja preliminarne
zbirne obrade iz člana 30. ovog pravilnika.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Registar može da izrađuje i objavljuje i druge izveštaje,
saopštenja i analize na osnovu podataka iz baze izvornih finansijskih izveštaja i baze podataka o
bonitetu.
Usluge iz Registra koje se pružaju bez naknade
Član 57
Agencija je dužna da Narodnoj banci Srbije omogući neposredan pristup i preuzimanje finansijskih
izveštaja, Statističkog izveštaja i njihovih zamena, odnosno svih podataka iz tih izveštaja, te pristup
i preuzimanje izjava o neaktivnosti, dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, kao i svih drugih
podataka koji su joj potrebni radi obavljanja njenih zakonom utvrđenih funkcija, bez naknade.
Agencija je dužna da Komisiji za hartije od vrednosti, Poreskoj upravi i Republičkom zavodu za
statistiku omogući pristup ili dostavi podatke i dokumenta iz stava 1. ovog člana, bez naknade.
Podaci i dokumenta iz stava 1. ovog člana se ustupaju bez naknade i ministarstvima, telima Vlade,
ostalim državnim organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinica lokalne
samouprave radi obavljanja poslova državne uprave koji su im povereni zakonom, na njihov zahtev.
Podatke iz javno objavljenih finansijskih izveštaja pravnih lica i preduzetnika, odnosno zamena
finansijskih izveštaja, kao i izjave o neaktivnosti Registar ustupa nadležnim registrima Agencije u
kojima se registruju njihovi statusni podaci.
Podaci i dokumenta iz stava 1. ovog člana ustupaju se na način propisan odlukom koja uređuje
vrstu, obim i način isporuke podataka i dokumenata koji se ustupaju bez naknade državnim
organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinicama lokalne samouprave.
Vrste usluga iz Registra koje se pružaju uz plaćanje naknade
Član 58
U okviru Registra pružaju se korisnicima sledeće usluge:
1) davanje podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar, u formi propisanih delova
finansijskih izveštaja;
2) pružanje usluga boniteta;
3) davanje pojedinačnih i zbirnih podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar, u skladu s
posebnim zahtevom korisnika usluga;
4) izdavanje kopije dokumentacije koju sadrži Registar;
5) izdavanje potvrda o tome da li su finansijski izveštaji ili dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika
dostavljeni ili javno objavljeni, kao i o drugim informacijama u vezi sa vođenjem Registra.
Usluge iz stava 1. tač. 1) do 3) ovog člana, pružaju se u formi overenog i neoverenog dokumenta.
Usluge iz stava 1. ovog člana pružaju se uz plaćanje naknade u skladu sa propisima kojima se
uređuje položaj i nadležnost Agencije.
Usluge iz Registra pružaju se za poslednjih deset izveštajnih godina, osim usluga davanja izvornih
finansijskih izveštaja iz elektronskih baza Registra u formi propisanih delova finansijskih izveštaja,
koje se pružaju za poslednjih dvadeset izveštajnih godina.
Pružanje usluga boniteta
Član 59
Usluge boniteta pružaju se u formi podataka o bonitetu, izveštaja o bonitetu i specijalnih aranžmana
za privredna društva, zadruge, ustanove i preduzetnike, kao i ocena boniteta, odnosno skoringa za
privredna društva.
Izuzetno, usluge boniteta ne pružaju se za pravna lica iz stava 1. ovog člana nad kojima je pokrenut
postupak stečaja ili likvidacije, osim na zahtev tih pravnih lica.
Sadržina i struktura usluga boniteta uređena je Metodologijom, kao i Katalogom usluga boniteta.
Registar počinje sa pružanjem usluga boniteta koje sadrže podatke za poslednju izveštajnu godinu,
po završetku preliminarne zbirne obrade podataka u skladu sa članom 30. ovog pravilnika i
izračunavanja zbirnih podataka i pokazatelja na osnovu tih podataka.
Informaciju da je okončana preliminarna zbirna obrada podataka, kao i da su ispunjeni uslovi za
pružanje usluga boniteta u smislu stava 4. ovog člana, Registrator je dužan da objavi na internet
stranici Agencije, najkasnije pet dana pre početka pružanja tih usluga.
Izveštaji o bonitetu i ocena boniteta, odnosno skoring obveznika revizije obavezno sadrže
informaciju o tome da li je dostavljena i javno objavljena kao ispravna dokumentacija iz člana 12.
ovog pravilnika.
Prestanak važenja ocena boniteta odnosno skoringa
Član 60
Ocena boniteta, odnosno skoring dat korisnicima usluga važi do početka pružanja usluga boniteta
iz člana 59. stav 4. ovog pravilnika kojim su obuhvaćeni podaci za narednu izveštajnu godinu.
Ocene boniteta date korisnicima prestaju da važe pre isteka roka iz stava 1. ovog člana, u slučaju
pokretanja postupka stečaja i likvidacije, odnosno statusne promene privrednog društva na koje se
odnosi, pokretanja prethodnog stečajnog postupka, zamene finansijskog izveštaja na osnovu koga
je ocena utvrđena, propuštanja obaveze dostavljanja ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog
pravilnika koja se odnosi na finansijski izveštaj na osnovu kojeg je ocena utvrđena, u slučaju
zabrane raspolaganja sredstvima na računima kod banaka ili kada evidentirani dani nelikvidnosti
ukazuju na potrebu izmene ocene, u skladu sa uslovima predviđenim Metodologijom, kao i u
drugim slučajevima nastanka nepredviđenih okolnosti značajnih za utvrđivanje te ocene.
Evidencije korisnika usluga i izdatih
ocena boniteta odnosno skoringa
Član 61
Agencija vodi evidenciju korisnika usluga iz Registra i spisak velikih korisnika objavljuje na internet
stranici Agencije u okviru Registra.
Agencija vodi i posebnu evidenciju izdatih ocena boniteta, odnosno skoringa koja sadrži datum
izdavanja i datum prestanka važenja date ocene ili skoringa, i tu evidenciju objavljuje na internet
stranici Agencije u okviru Registra.
Korisnici usluga
Član 62
Usluge iz Registra mogu koristiti sva zainteresovana domaća i strana pravna i fizička lica (u daljem
tekstu: korisnici usluga), pod uslovima iz ovog pravilnika i uz plaćanje propisane naknade.
Usluge iz Registra pružaju se na zahtev korisnika usluga na obrascu propisanom od strane
Registratora saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Izuzetno, zahtev za pružanje usluga iz člana 58. stav 1. tač. 3) do 5) ovog pravilnika i specijalnog
aranžmana može se dostaviti i u slobodnoj formi.
Način pružanja usluga
Član 63
Usluge iz Registra pružaju se u elektronskoj ili papirnoj formi.
Usluge iz Registra dostupne su preko Agencije i preko internet stranice Agencije u okviru Registra,
a pod uslovima iz ovog pravilnika.
Preko internet stranice Agencije dostupne su usluge iz člana 58. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, specijalni aranžmani, kao i usluge davanja izvornih finansijskih
izveštaja starijih od deset godina, dostupni su samo preko Agencije.
Način korišćenja
Član 64
Preuzete podatke i dokumenta u formi u kojoj su pružene usluge iz Registra, korisnici usluga mogu
koristiti samo za sopstvene potrebe, u skladu sa propisima i ne mogu ih ustupati trećim licima,
distribuirati ili objavljivati u izvornom obliku.
Izuzetno, usluge iz Registra, u formi u kojoj ih daje Agencija, mogu objavljivati korisnici na koje se te
usluge odnose.
Odgovornost Agencije
Član 65
Agencija je odgovorna za to da podaci koje daje, u smislu ovog pravilnika, budu istovetni sa
izvornim podacima, a odgovorna je i za doslednu primenu Metodologije u postupku utvrđivanja i
pružanja usluga boniteta.
Rokovi čuvanja
Član 66
Podaci i dokumenti o uslugama iz Registra koje su korisnicima pružene u skladu sa ovim
pravilnikom, Agencija čuva pet godina.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prestanak važenja propisa
Član 67
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31.
decembra 2021. godine, osim odredaba člana 21. stav 1. tačka 7), člana 26. stav 7. i člana 32. stav
- ovog pravilnika, koje se primenjuju počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31.
decembra 2022. godine.
Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima i načinu javnog
objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju Registra finansijskih izveštaja (“Službeni glasnik RS”,
- 127/14, 101/16 i 111/17).
Završna odredba
Član 68
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike
Srbije”.