PRAVILNIK o uslovima i načinu javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju Registra finansijskih izveštaja

(“Sl. glasnik RS”, br. 142/2020)

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi i način dostavljanja i provere ispunjenosti uslova za javno

objavljivanje svih vrsta finansijskih izveštaja i Statističkog izveštaja, izjava o neaktivnosti, kao i

dokumentacije koja se dostavlja uz finansijske izveštaje u skladu sa Zakonom o računovodstvu

(“Službeni glasnik RS”, broj 73/19, u daljem tekstu: Zakon) i ovim pravilnikom, javnog objavljivanja i

zamena finansijskih izveštaja i dokumentacije, vođenja Registra finansijskih izveštaja i pribavljanja

podataka koje Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija) dostavljaju drugi nadležni

organi i pravna lica i preduzetnici, kao i pružanja usluga iz Registra finansijskih izveštaja.

Obveznici

Član 2

Odredbe ovog pravilnika odnose se na privredna društva, Narodnu banku Srbije, banke, platne

institucije, institucije elektronskog novca, društva za osiguranje i društva za reosiguranje, davaoce

finansijskog lizinga, penzijske fondove i društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima,

investicione fondove i društva za upravljanje investicionim fondovima, berze i brokersko-dilerska

društva, Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti, faktoring društva, zadruge, ustanove

koje obavljaju delatnost radi sticanja dobiti, pravna lica koja u skladu sa posebnim propisima

primenjuju odredbe Zakona, druga pravna lica, preduzetnike koji poslovne knjige vode po sistemu

dvojnog knjigovodstva, ogranke i druge organizacione delove stranih pravnih lica koji obavljaju

privrednu delatnost u Republici Srbiji, kao i na stečajne mase iz člana 4. stav 4. Zakona (u daljem

tekstu: obveznici).

Poslovi koji se obavljaju u Registru finansijskih izveštaja

Član 3

U skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, Agencija, u okviru Registra finansijskih izveštaja (u daljem

tekstu: Registar), obavlja sledeće poslove:

1) prima i proverava ispunjenost uslova za javno objavljivanje, upisuje u Registar i javno objavljuje

finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, odnosno vrši zbirnu obradu

podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar;

2) verifikuje veličinu pravnog lica, preduzetnika i grupe pravnih lica u skladu sa Zakonom;

3) u okviru Registra vodi elektronsku bazu izvornih finansijskih izveštaja i bazu podataka o bonitetu;

4) vodi, u elektronskoj formi, posebnu evidenciju obveznika dostavljanja finansijskih izveštaja, kao i

dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika (u daljem tekstu: Evidencija obveznika);

5) ustupa podatke iz finansijskih izveštaja i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika državnim

organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinicama lokalne samouprave;

6) izrađuje makroekonomske izveštaje i analize o poslovanju po vrstama obveznika;

7) pruža usluge iz Registra svim zainteresovanim korisnicima;

8) obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.

Poslovi iz stava 1. ovog člana obavljaju se preko registratora Registra (u daljem tekstu: Registrator).

Evidencija obveznika

Član 4

U Evidenciji obveznika vode se osnovni statusni podaci o pravnim licima i njihovim zakonskim

zastupnicima, odnosno o preduzetnicima, kao i ostali podaci koji su neophodni za sprovođenje

postupka obrade finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, u skladu sa

Zakonom i ovim pravilnikom.

Za obveznike koji se registruju u registrima koje vodi Agencija, statusni podaci iz stava 1. ovog

člana se preuzimaju iz tih registara.

Za obveznike koji se registruju u registrima koje vode drugi državni organi i organizacije, statusni

podaci iz stava 1. ovog člana se preuzimaju iz tih registara, ako se oni vode u elektronskoj formi i

prema matičnom broju obveznika kao osnovnom identifikacionom podatku.

Ako se registri drugih državnih organa i organizacija ne vode na način iz stava 3. ovog člana,

osnovni statusni podaci za te obveznike preuzimaju se iz registara i evidencija koje vodi Republički

zavod za statistiku, odnosno Poreska uprava.

Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika obveznik može da dostavi putem

Posebnog informacionog sistema Agencije iz člana 5. ovog pravilnika, samo ako se podaci o tom

obvezniku nalaze u Evidenciji obveznika.

Podatke iz Evidencije obveznika, sa stanjem na dan 31. decembra izveštajne godine, Agencija je

dužna da javno objavi na internet stranici Agencije, najkasnije do kraja januara naredne godine.

Obveznik proverava potpunost i tačnost javno objavljenih podataka iz Evidencije obveznika, pre

dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, i ako ti podaci nisu

potpuni i tačni, od Agencije zahteva njihovu korekciju, dostavljanjem dokaza o tome, u skladu sa

propisima.

U cilju efikasnijeg i ekonomičnijeg postupka unosa potpunih i tačnih podataka u Evidenciju

obveznika, obveznik koji se ne registruje u registrima koje vodi Agencija, može da uz zahtev iz

stava 7. ovog člana, dostavi kopiju izvoda iz nadležnog registra ili drugog dokumenta, kojima se

potvrđuje istinitost tih podataka.

Poseban informacioni sistem Agencije

Član 5

Poseban informacioni sistem Agencije je sistem koji obezbeđuje jedinstven postupak unosa i

dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika u formi elektronskog

dokumenta, jedinstvenu elektronsku obradu podataka, javno objavljivanje podataka i dokumentacije

u skladu sa Zakonom, zatim skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata i svih informacija

nastalih u funkcionisanju sistema, kao i jedinstveni postupak isporuke podataka i dokumentacije

svim zainteresovanim korisnicima, odnosno pružanja usluga iz Registra (u daljem tekstu: Poseban

informacioni sistem).

U Posebnom informacionom sistemu čuvaju se i elektronske kopije dokumenata za koje je izvršena

digitalizacija u skladu sa propisima.

Dostavljanje elektronskih dokumenata putem Posebnog informacionog sistema garantuje integritet,

autentičnost i neporecivost poslatog dokumenta.

Podaci iz obrazaca finansijskih izveštaja i zahteva iz člana 9. stav 1, člana 11. stav 2, člana 12. stav

3, člana 17. stav 2. i člana 40. ovog pravilnika, unose se u Poseban informacioni sistem i

dostavljaju putem tog sistema korišćenjem formata datoteke: Extensible Markup Language (XML)

1.0 u skladu sa specifikacijom W3C međunarodne organizacije (u daljem tekstu: XML).

Za Napomene uz finansijske izveštaje, izjavu o neaktivnosti, dokumentaciju iz člana 12. stav 1.

ovog pravilnika, kao i ostala dokumenta koja se dostavljaju uz finansijske izveštaje koristi se format

datoteke: Portable Document Format u skladu sa ISO 32000 (u daljem tekstu: PDF).

Za elektronski potpisan dokument koristi se jedan od sledećih formata elektronskog potpisa:

1) PAdES (PDF Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 142 “Electronic

Signatures and Infrastructures (ESI); PAdES digital signatures”, za elektronska dokumenta

zapisana u formatu datoteke PDF;

2) XAdES (XML Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 132 “Electronic

Signatures and Infrastructures (ESI); XAdES digital signatures” za elektronska dokumenta zapisana

u formatu datoteke XML.

Dostavljanje finansijskih izveštaja i dokumentacije

putem Posebnog informacionog sistema

Član 6

Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, koji su potpisani kvalifikovanim

elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, odnosno drugog ovlašćenog lica u skladu sa

propisima, obveznici unose u Poseban informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u elektronskom

obliku putem interneta, a po postupku koji je utvrđen tehničkim uputstvom za primenu tog sistema

(u daljem tekstu: Tehničko uputstvo).

Poseban informacioni sistem i Tehničko uputstvo, za svaku izveštajnu godinu, Agencija je dužna da

učini dostupnim obveznicima, preko internet stranice Agencije, najkasnije do kraja januara naredne

godine.

II DOSTAVLJANJE FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I

DOKUMENTACIJE

  1. Rokovi za dostavljanje

Član 7

Finansijski izveštaji i dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika dostavljaju se Agenciji u rokovima

utvrđenim Zakonom.

Redovne i konsolidovane godišnje finansijske izveštaje (u daljem tekstu: godišnji finansijski

izveštaji), kao i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, obveznici mogu dostaviti Agenciji

najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi, a

vanredne finansijske izveštaje do kraja naredne kalendarske godine u odnosu na godinu u kojoj je

nastao osnov za sastavljanje tih izveštaja.

  1. Dostavljanje finansijskih izveštaja

Finansijski izveštaji

Član 8

Obveznici su dužni da u obimu koji je propisan Zakonom dostave Agenciji godišnje finansijske

izveštaje, kao i vanredne finansijske izveštaje.

Uz redovni godišnji finansijski izveštaj, obveznik je dužan da dostavi i Statistički izveštaj koji se

odnosi na istu izveštajnu godinu.

Zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja

Član 9

Obveznici uz finansijski izveštaj, dostavljaju zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja na

obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji za privredne

registre (“Službeni glasnik RS”, br. 55/04, 111/09 i 99/11 – u daljem tekstu: Zakon o Agenciji).

Obveznici koji se razvrstavaju u skladu sa Zakonom, u okviru zahteva za javno objavljivanje

godišnjeg finansijskog izveštaja, dostavljaju obaveštenje o razvrstavanju, u kojem su veličinu utvrdili

u skladu sa Zakonom, a na osnovu podataka iz tog izveštaja.

Pored obaveštenja iz stava 2. ovog člana, u okviru zahteva za javno objavljivanje konsolidovanog

godišnjeg finansijskog izveštaja, matično pravno lice je dužno da navede podatke o prosečnom

broju zaposlenih na nivou grupe i osnovne podatke o svim pravnim licima koja su obuhvaćena

konsolidacijom.

Ostala dokumentacija

Član 10

Obveznici koji se ne registruju u registrima koje vodi Agencija, uz vanredne finansijske izveštaje

mogu da dostave izvod iz nadležnog registra koji predstavlja osnov za nastalu statusnu ili drugu

promenu.

Obveznici mogu dostaviti i druga dokumenta potrebna za sprovođenje postupka provere

ispunjenosti uslova za javno objavljivanje finansijskih izveštaja.

  1. Dostavljanje izjave o neaktivnosti

Član 11

Obveznik koji nije imao poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama ima podatke o imovini i

obavezama u izveštajnoj godini, umesto redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja dostavlja

Agenciji izjavu o neaktivnosti za tu godinu.

Obveznik iz stava 1. ovog člana, uz izjavu o neaktivnosti dostavlja i zahtev za njeno javno

objavljivanje na obrascu propisanom od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.

Dostavljanjem izjave iz stava 1. ovog člana smatra se da je ispunjena obaveza dostavljanja

redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja i Statističkog izveštaja za izveštajnu godinu na koju se

izjava odnosi.

Zakonski zastupnik obveznika ne može poricati sadržinu izjave koju je dao u skladu sa stavom 1.

ovog člana, odnosno nije moguće vršiti zamenu te izjave redovnim godišnjim finansijskim

izveštajem.

Na izjavu o neaktivnosti shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje uređuju finansijske

izveštaje osim ako tim pravilnikom nije drugačije propisano.

  1. Dostavljanje dokumentacije obveznika revizije

Dokumentacija uz finansijski izveštaj

Član 12

Pravna lica i preduzetnici koji imaju obavezu revizije godišnjih finansijskih izveštaja (u daljem tekstu:

obveznici revizije) dužni su da, radi javnog objavljivanja, uz te izveštaje dostave Agenciji:

1) odluku o usvajanju godišnjeg finansijskog izveštaja;

2) revizorski izveštaj koji je sastavljen u skladu sa zakonom i međunarodnim standardima revizije, u

sklopu kojeg se prilaže finansijski izveštaj koji je bio predmet revizije;

3) godišnji izveštaj o poslovanju, odnosno konsolidovani godišnji izveštaj o poslovanju kada je

njihovo sastavljanje propisano Zakonom.

Obveznik revizije koji je vršio korekcije u odnosu na godišnji finansijski izveštaj koji je javno

objavljen kao potpun i računski tačan, dužan je da Agenciji dostavi korigovani godišnji finansijski

izveštaj, zajedno sa dokumentacijom iz stava 1. ovog člana koja se odnosi na taj izveštaj.

Obveznik revizije uz dokumentaciju iz st. 1. i 2. ovog člana, dostavlja zahtev za javno objavljivanje

te dokumentacije, na obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o

Agenciji.

Dostavljanjem dokumentacije u skladu sa odredbama Zakona i ovog pravilnika, zakonski zastupnik

obveznika revizije potvrđuje da je godišnji finansijski izveštaj, uz koji se dostavlja dokumentacija u

smislu Zakona i ovog pravilnika, bio predmet revizije i da je kao takav priložen uz revizorski izveštaj

u smislu stava 1. tačka 2) ovog člana.

U slučajevima kada od strane skupštine ili drugog nadležnog organa obveznika revizije nije doneta

odluka o usvajanju godišnjeg finansijskog izveštaja do isteka roka za njeno dostavljanje Agenciji,

zakonski zastupnik može umesto te odluke da dostavi izjavu o tome, uz navođenje razloga zbog

kojih odluka nije doneta.

Izuzetno od stava 5. ovog člana, u slučaju dostavljanja korigovanog godišnjeg finansijskog

izveštaja, obveznik revizije je dužan da dostavi odluku o usvajanju tog izveštaja.

Objedinjeni revizorski izveštaj

Član 13

Matično pravno lice se može odlučiti da o obavljenoj reviziji redovnog i konsolidovanog godišnjeg

finansijskog izveštaja dostavi objedinjeni revizorski izveštaj uz koji je dužan da priloži te izveštaje

koji su bili predmet revizije.

Revizorski izveštaj iz stava 1. ovog člana, matično pravno lice dužno je da dostavi uz redovni

godišnji finansijski izveštaj, kao i uz konsolidovani godišnji finansijski izveštaj.

Objedinjeni godišnji izveštaj o poslovanju

Član 14

Matično pravno lice se može odlučiti da godišnji izveštaj o poslovanju i konsolidovani godišnji

izveštaj o poslovanju prikaže kao jedan izveštaj (u daljem tekstu: objedinjeni godišnji izveštaj o

poslovanju), koji treba da sadrži informacije od značaja za ekonomsku celinu.

Matično pravno lice iz stava 1. ovog člana, uz redovni godišnji finansijski izveštaj, dostavlja odluku

nadležnog organa o spajanju godišnjeg izveštaja o poslovanju i konsolidovanog godišnjeg izveštaja

o poslovanju u jedan izveštaj.

Objedinjeni godišnji izveštaj o poslovanju matično pravno lice dužno je da dostavi uz konsolidovani

godišnji finansijski izveštaj.

U slučaju da matično pravno lice dostavi dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika uz redovni

godišnji finansijski izveštaj bez objedinjenog godišnjeg izveštaja o poslovanju, postupak obrade i

javnog objavljivanja te dokumentacije sprovodi se tek po dostavljanju ispravne dokumentacije uz

konsolidovani godišnji finansijski izveštaj matičnog pravnog lica. Ako matično pravno lice ne dostavi

dokumentaciju uz konsolidovani godišnji finansijski izveštaj u propisanom roku, po isteku tog roka

Registar u postupku obrade dokumentacije uz redovni godišnji finansijski izveštaj, od matičnog

pravnog lica zahteva dostavljanje godišnjeg izveštaja o poslovanju.

Pretpostavke za dostavljanje dokumentacije

Član 15

Obveznici revizije mogu dostaviti dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, ukoliko je godišnji

finansijski izveštaj na koji se ta dokumentacija odnosi, javno objavljen kao potpun i računski tačan.

Istovremeno dostavljanje finansijskog izveštaja i dokumentacije

Član 16

Obveznik revizije može odlučiti da istovremeno dostavi godišnji finansijski izveštaj i dokumentaciju

iz člana 12. ovog pravilnika, ukoliko je dokumentacija doneta, tj. pribavljena pre dostavljanja tog

izveštaja Agenciji u skladu sa odredbama Zakona i ovog pravilnika.

Posle isteka roka propisanog za dostavljanje dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, obveznik

revizije koji nije dostavio potpun i računski tačan godišnji finansijski izveštaj, taj finansijski izveštaj

može dostaviti samo zajedno sa dokumentacijom koja se na njega odnosi.

U slučaju istovremenog dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije u skladu sa st. 1. i 2.

ovog člana, finansijski izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, samo ako je i

dokumentacija koja je dostavljena uz taj izveštaj ispravna.

  1. Dobrovoljna revizija

Član 17

Pravno lice ili preduzetnik koji nije obveznik revizije, a odluči da vrši dobrovoljnu reviziju, može da

Agenciji dostavi revizorski izveštaj koji se odnosi na redovni godišnji finansijski izveštaj javno

objavljen kao potpun i računski tačan, u rokovima propisanim Zakonom za dostavljanje

dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika.

Na dobrovoljnu reviziju shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje uređuju dostavljanje

dokumentacije od strane obveznika revizije i njeno javno objavljivanje, osim ako tim pravilnikom nije

drugačije propisano.

Dobrovoljna revizija, dostavlja se uz zahtev za javno objavljivanje, na obrascu propisanom od

strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.

Kada se revizorski izveštaj iz stava 1. ovog člana odnosi na finansijski izveštaj koji se razlikuje od

izveštaja koji je objavljen kao potpun i računski tačan, pravno lice odnosno preduzetnik je dužan da

dostavi zamenu finansijskog izveštaja u okviru koje, pored odluke o usvajanju finansijskog izveštaja

izmenjene sadržine, prilaže i taj revizorski izveštaj.

Dostavljena dobrovoljna revizija u kojoj utvrđeni nedostaci nisu otklonjeni u skladu sa ovim

pravilnikom, javno se ne objavljuje, a Agencija o tome dopisom obaveštava pravno lice ili

preduzetnika na način iz člana 26. stav 3. ovog pravilnika.

  1. Način dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije

Član 18

Finansijske izveštaje i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika obveznici unose u Poseban

informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u skladu sa članom 6. ovog pravilnika.

Finansijski izveštaj i zahtev za njegovo javno objavljivanje potpisuje zakonski zastupnik svojim

kvalifikovanim elektronskim potpisom.

Dokumentaciju iz stava 1. ovog pravilnika potpisuje lice ovlašćeno za njeno donošenje svojim

kvalifikovanim elektronskim potpisom.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, zakonski zastupnik može svojim kvalifikovanim elektronskim

potpisom da potvrdi autentičnost dostavljene dokumentacije iz člana 12. stav 1. tač. 1) i 3) ovog

pravilnika, koja je nastala digitalizacijom izvornih dokumenata, u skladu sa zakonom koji uređuje

elektronski dokument, elektronsku identifikaciju i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

Zahtev za javno objavljivanje dokumentacije potpisuje zakonski zastupnik svojim kvalifikovanim

elektronskim potpisom i zajedno sa tom dokumentacijom dostavlja Agenciji u elektronskom obliku.

Finansijski izveštaj i dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika se smatraju dostavljenim

potpisivanjem zahteva od strane zakonskog zastupnika obveznika u skladu sa propisima koji

uređuju elektronsko poslovanje, ovim pravilnikom i Tehničkim uputstvom.

  1. Naknade

Član 19

Za obradu i javno objavljivanje finansijskog izveštaja, izjave o neaktivnosti i dokumentacije iz čl. 12.

i 17. ovog pravilnika, obveznik plaća naknadu u skladu sa propisima kojima se uređuje položaj i

nadležnost Agencije.

Obradu i javno objavljivanje finansijskog izveštaja, izjave o neaktivnosti i dokumentacije Agencija

vrši po verifikaciji uplate iz stava 1. ovog člana.

III PROVERA ISPUNJENOSTI USLOVA

ZA JAVNO OBJAVLJIVANJE, UPIS PODATAKA

U REGISTAR I ZBIRNA OBRADA

  1. Vrste provera

Član 20

Po izvršenom prijemu finansijskog izveštaja, dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, odnosno

izjave o neaktivnosti, Registar proverava da li su dostavljeni u skladu sa Zakonom i ovim

pravilnikom, odnosno da li je finansijski izveštaj potpun i računski tačan, a izjava o neaktivnosti,

odnosno dokumentacija ispravne.

Pored provera iz stava 1. ovog člana, u Registru se vrši i provera da li je finansijski izveštaj,

odnosno dokumenta dostavljena putem Posebnog informacionog sistema, u skladu sa Tehničkim

uputstvom, odnosno da li je plaćena naknada za javno objavljivanje iz člana 19. ovog pravilnika.

  1. Uslovi za javno objavljivanje finansijskih izveštaja

Potpun finansijski izveštaj

Član 21

Finansijski izveštaj je potpun:

1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 9. stav 1. ovog pravilnika koji sadrži sve

elemente za potpunu identifikaciju obveznika;

2) ako je dostavljen u obimu koji propisuje Zakon;

3) ako je uz redovni godišnji finansijski izveštaj dostavljen Statistički izveštaj;

4) ako je dostavljen na obrascima propisanim podzakonskim aktima koji uređuju sadržinu i formu

obrazaca finansijskog izveštaja, odnosno Statističkog izveštaja;

5) ako su u obrascima finansijskog izveštaja podaci iskazani u obimu koji je propisan podzakonskim

aktom koji uređuje sadržinu i formu obrazaca tog izveštaja;

6) ako su dostavljene ispravne napomene uz finansijski izveštaj u skladu sa zakonom i ovim

pravilnikom;

7) ako je finansijski izveštaj sastavljen od strane pravnog lica ili preduzetnika upisanog u Registar

pružalaca računovodstvenih usluga, u slučajevima kada je vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje

finansijskog izveštaja povereno u skladu sa članom 16. stav 1. Zakona;

8) ako su finansijski izveštaj i zahtev za javno objavljivanje potpisani kvalifikovanim elektronskim

potpisom zakonskog zastupnika obveznika.

Napomene uz finansijski izveštaj smatraju se ispravnim, ako su sastavljene na srpskom jeziku, ako

se odnose na finansijski izveštaj uz koji su dostavljene i ako su potpisane kvalifikovanim

elektronskim potpisom zakonskog zastupnika.

Računska i logička usaglašenost podataka iz finansijskih izveštaja

Član 22

Finansijski izveštaj je računski tačan ukoliko su podaci iskazani u obrascima tog izveštaja, odnosno

Statističkog izveštaja računski i logički usaglašeni prema pravilima računske i logičke kontrole

utvrđenim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji i objavljenim na internet

stranici Agencije u okviru Registra.

Podaci iz stava 1. ovog člana su računski usaglašeni, ako su iskazani u skladu sa podzakonskim

aktima kojima se uređuju sadržina i forma obrazaca tih izveštaja.

Podaci iz stava 1. ovog člana su logički usaglašeni, ako su propisani obrasci logično popunjeni

prema vrsti i veličini obveznika.

Kontrola logičke usaglašenosti se vrši istovremeno sa kontrolom računske usaglašenosti.

Verifikacija veličine

Član 23

Po izvršenoj proveri potpunosti i računske tačnosti dostavljenog godišnjeg finansijskog izveštaja, na

osnovu podataka iskazanih u tom izveštaju, Registar vrši proveru pravilnosti veličine pravnog lica,

odnosno preduzetnika, kao i grupe pravnih lica, utvrđene od strane obveznika i verifikuje tu veličinu

u skladu sa Zakonom.

  1. Uslovi za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti

Član 24

Izjava o neaktivnosti je ispravna:

1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 11. stav 2. ovog pravilnika;

2) ako se odnosi na obveznika i izveštajnu godinu za koju se dostavlja;

3) ako sadrži sve elemente izjave o neaktivnosti propisane Zakonom;

4) ako je sastavljena na srpskom jeziku;

5) ako je potpisana od strane zakonskog zastupnika obveznika;

6) ako je zahtev za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti potpisan kvalifikovanim elektronskim

potpisom zakonskog zastupnika obveznika.

  1. Uslovi za javno objavljivanje dokumentacije

Član 25

Dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika je ispravna:

1) ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 12. stav 3. ovog pravilnika;

2) ako se odnosi na obveznika i finansijski izveštaj uz koji se dostavlja;

3) ako je dostavljena sva dokumentacija propisana članom 12. ovog pravilnika;

4) ako je sastavljena na srpskom jeziku;

5) ako je potpisana svojeručno ili kvalifikovanim elektronskim potpisom od strane lica ovlašćenog za

njeno donošenje;

6) ako je zahtev za javno objavljivanje dokumentacije potpisan kvalifikovanim elektronskim

potpisom zakonskog zastupnika obveznika.

Dostavljanjem dokumentacije iz stava 1. ovog člana, zakonski zastupnik obveznika potvrđuje da je

ta dokumentacija doneta u skladu sa opštim aktima obveznika.

Revizorski izveštaj formalno je ispravan ako ga je potpisao ključni revizorski partner svojim

kvalifikovanim elektronskim potpisom, te ako je uz taj izveštaj dostavljen finansijski izveštaj koji je

bio predmet revizije.

Ako je u sklopu dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika dostavljen korigovani godišnji finansijski

izveštaj, taj izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, ako ispunjava uslove iz čl. 21.

do 23. tog pravilnika i ako je uz taj izveštaj dostavljena ispravna dokumentacija.

  1. Način otklanjanja nedostataka

Otklanjanje nedostataka

Član 26

Ako se u postupku provere utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj nije potpun i računski tačan,

odnosno da dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika nije ispravna, Registar na internet stranici

Agencije objavljuje obaveštenje o utvrđenim nedostacima.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana se objavljuje i u slučaju da nije plaćena propisana naknada.

Informaciju o obaveštenju iz st. 1. i 2. ovog člana Registar istog dana dostavlja obvezniku na

elektronsku adresu upisanu u korisničkom profilu lica koje je otvorilo nalog u Posebnom

informacionom sistemu Agencije, kao i na elektronsku adresu zakonskog zastupnika navedenu u

zahtevima iz člana 9. stav 1, člana 11. stav 2, člana 12. stav 3, člana 17. stav 2. i člana 40. ovog

pravilnika.

U slučajevima iz stava 1. ovog člana, Registar istovremeno obezbeđuje obvezniku pristup

dostavljenom finansijskom izveštaju, odnosno dokumentaciji kroz Poseban informacioni sistem, a

radi otklanjanja utvrđenih nedostataka.

Po otklanjanju nedostataka u skladu sa stavom 4. ovog člana, obveznik putem Posebnog

informacionog sistema ponovno vrši dostavljanje svih propisanih izveštaja, odnosno dokumentacije

potpisanih kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika u skladu sa

odredbama ovog pravilnika.

Utvrđene nedostatke obveznik otklanja najkasnije u roku od 30 dana od dana objavljivanja tog

obaveštenja na internet stranici Agencije, u okviru Registra.

Izuzetno, ako se u postupku provere utvrdi da finansijski izveštaj nije sastavljen od strane pravnog

lica ili preduzetnika upisanog u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a obveznik je tom licu

odnosno preduzetniku poverio vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskog izveštaja u

smislu člana 16. stav 1. Zakona, Registar bez odlaganja takav izveštaj javno objavljuje kao

nepotpun u skladu sa članom 35. ovog pravilnika i o tome obaveštava obveznika putem Posebnog

informacionog sistema.

Postupanje sa finansijskim izveštajima i dokumentacijom

koja je dostavljena suprotno Zakonu

Član 27

Ako obveznik ne dostavi finansijski izveštaj i dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika putem

Posebnog informacionog sistema, odnosno dostavi ih u papirnom obliku, Registar bez odlaganja

posebnim dopisom obaveštava obveznika da taj izveštaj, odnosno dokumentacija nisu dostavljeni

na način propisan Zakonom i ovim pravilnikom.

Pismeni otpravak dopisa iz stava 1. ovog člana dostavlja se obvezniku poštom na registrovanu

adresu.

  1. Upis u Registar

Upis u Registar

Član 28

Ako finansijski izveštaj, odnosno dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika ispunjava uslove za

javno objavljivanje u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, istog dana se vrši njihov upis u

Registar.

Podaci iz finansijskog izveštaja se upisuju u Registar na način koji omogućava jedinstvenu obradu

tih podataka.

Podaci iz stava 2. ovog člana koji su upisani u Registar smatraju se zvaničnim podacima o

finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja obveznika na teritoriji Republike Srbije.

Potvrda

Član 29

O izvršenom upisu u Registar i javnom objavljivanju potpunog i računski tačnog finansijskog

izveštaja, odnosno ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, na internet stranici

Agencije u okviru Registra se objavljuje potvrda o javnom objavljivanju.

Informaciju o objavljivanju potvrde iz stava 1. ovog člana, Registar dostavlja obvezniku na način

propisan članom 26. stav 3. ovog pravilnika.

Potvrde iz stava 1. ovog člana sadrže podatke za identifikaciju obveznika, vrstu zahteva, datum

prijema i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije iz člana 12. ovog

pravilnika, kao i spisak primljenih i objavljenih dokumenata.

Pored podataka iz stava 3. ovog člana, potvrda o javnom objavljivanju godišnjeg finansijskog

izveštaja sadrži i podatke o veličini pravnog lica ili preduzetnika, odnosno grupe pravnih lica u koju

se obveznik razvrstao, a koja je verifikovana od strane Registra u skladu sa Zakonom.

Potvrda koja se odnosi na vanredni finansijski izveštaj, pored podataka iz stava 3. ovog člana,

sadrži i informaciju o pravnom osnovu sastavljanja i period za koji je taj izveštaj sastavljen.

  1. Zbirna obrada podataka iz finansijskih izveštaja

Preliminarna zbirna obrada

Član 30

Za potrebe statističke obrade, a radi sagledavanja privrednih kretanja u Republici Srbiji, Registar

vrši preliminarnu zbirnu obradu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja upisanih u Registar

prema vrstama obveznika, veličini, pretežnoj delatnosti i teritorijalnoj pripadnosti obveznika.

Preliminarnu zbirnu obradu podataka iz stava 1. ovog člana, Registar završava najkasnije do 30.

juna naredne godine.

Konačna zbirna obrada

Član 31

U skladu sa kriterijumima iz člana 30. stav 1. ovog pravilnika, Registar vrši konačnu zbirnu obradu

podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja za izveštajnu godinu koji su upisani u Registar, sa

stanjem na dan 31. decembra naredne godine.

IV JAVNO OBJAVLJIVANJE

  1. Javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije

Javno objavljivanje potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja

Član 32

Agencija u roku od 60 dana od dana prijema potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja,

podatke iz tih izveštaja javno objavljuje na svojoj internet stranici u okviru Registra.

U roku iz stava 1. ovog člana Agencija objavljuje i Statističke izveštaje dostavljene uz redovne

godišnje finansijske izveštaje.

Kao posebni podaci, uz redovne godišnje finansijske izveštaje javno se objavljuju podaci o veličini

obveznika, a uz konsolidovane godišnje finansijske izveštaje podaci o prosečnom broju zaposlenih

na nivou grupe pravnih lica i veličini te grupe, kao i spisak pravnih lica čiji su podaci obuhvaćeni

konsolidacijom.

Pored podataka iz stava 3. ovog člana, javno se objavljuju i podaci o pravnom licu, odnosno

preduzetniku upisanom u Registar pružalaca računovodstvenih usluga kome je obveznik poverio

vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja.

Sadržaj podataka iz finansijskih izveštaja koji se javno objavljuju

Član 33

Agencija javno objavljuje podatke iz dostavljenih finansijskih izveštaja u punom ili skraćenom

sadržaju u kojem su ti izveštaji i sastavljeni, saglasno podzakonskom aktu koji uređuje sadržinu i

formu obrazaca tih izveštaja.

Javno objavljivanje ispravne dokumentacije

Član 34

Agencija je dužna da u roku od 60 dana, od dana prijema ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog

pravilnika javno objavi tu dokumentaciju uz godišnje finansijske izveštaje na koje se odnosi.

U sklopu revizorskog izveštaja Agencija objavljuje i finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije.

Javno objavljivanje neispravnih finansijskih izveštaja i dokumentacije

Član 35

Finansijske izveštaje u kojima obveznik nije otklonio utvrđene nedostatke u skladu sa obaveštenjem

iz člana 26. ovog pravilnika, Agencija javno objavljuje na svojoj internet stranici, kao nepotpune i

računski netačne po isteku roka za postupanje po tom obaveštenju, a najkasnije do 30. septembra

naredne godine za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj, odnosno najkasnije u roku od

šest meseci od isteka roka za dostavljanje finansijskih izveštaja za pravna lica koja imaju poslovnu

godinu različitu od kalendarske.

Uz finansijske izveštaje iz stava 1. ovog člana Agencija javno objavljuje i pregled nedostataka u tim

izveštajima koji nisu otklonjeni u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

U slučajevima kada obveznik revizije nije otklonio utvrđene nedostatke vezane za dostavljenu

dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika, Agencija tu dokumentaciju javno objavljuje kao

neispravnu, po isteku roka za postupanje po obaveštenju o nedostacima, a najkasnije 30.

septembra naredne godine za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj, odnosno najkasnije u

roku od tri meseca od isteka roka za dostavljanje dokumentacije koja se odnosi na finansijske

izveštaje pravnih lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske.

Dokumentacija iz stava 3. ovog člana javno se objavljuje uz godišnje finansijske izveštaje na koje

se odnosi, zajedno sa informacijom da ta dokumentacija nije ispravna i pregledom nedostataka koji

nisu otklonjeni.

U slučaju da obveznik revizije u propisanom roku ne dostavi dokumentaciju iz člana 12. ovog

pravilnika koja se odnosi na godišnji finansijski izveštaj, Agencija je dužna da javno objavi

informaciju o tome uz taj izveštaj.

Javnim objavljivanjem finansijskog izveštaja kao nepotpunog i računski netačnog ili dokumentacije

kao neispravne smatra se završenim postupak obrade i javnog objavljivanja dostavljenog

finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.

Dostupnost javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije

Član 36

Agencija, bez naknade, omogućava pristup podacima iz finansijskih izveštaja i dokumentaciji iz

člana 12. ovog pravilnika, na svojoj internet stranici u okviru Registra, svim zainteresovanim

korisnicima za poslednje tri izveštajne godine.

Izuzeci od obaveze javnog objavljivanja

finansijskih izveštaja i dokumentacije

Član 37

Agencija javno ne objavljuje finansijske izveštaje, odnosno dokumentaciju iz člana 12. ovog

pravilnika koji su dostavljeni u papirnom obliku ili za koje nije plaćena propisana naknada, a taj

nedostatak nije otklonjen u skladu sa članom 26. ovog pravilnika.

U slučajevima iz stava 1. ovog člana, a u rokovima iz člana 35. ovog pravilnika, na internet stranici

Agencije u okviru Registra, u delu predviđenom za objavljivanje finansijskih izveštaja obveznika,

pored osnovnih statusnih podataka o tom obvezniku javno se objavljuju i informacije o vrsti

finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i vremenu dostavljanja, te razlozima zbog kojih ne

mogu biti javno objavljeni.

Podaci iz stava 2. ovog člana javno su dostupni preko internet stranice Agencije za poslednje tri

izveštajne godine.

Javnim objavljivanjem podataka na način propisan stavom 2. ovog člana, smatra se završenim

postupak obrade i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.

  1. Javno objavljivanje ostalih informacija

Objavljivanje informacija od značaja za obradu

finansijskih izveštaja i dokumentacije

Član 38

Agencija, na internet stranici u okviru Registra, objavljuje sve informacije koje su od značaja za

praćenje postupka prijema, obrade i javnog objavljivanja dostavljenih finansijskih izveštaja, odnosno

dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, i to:

1) osnovne statusne podatke o obvezniku;

2) informacije o finansijskim izveštajima, odnosno dokumentaciji iz člana 12. ovog pravilnika koji se

nalaze u postupku obrade (vrsta predmeta, datum dostavljanja, faza obrade u kojoj se predmet

nalazi, a naročito da li sadrži nedostatke i da li je plaćena propisana naknada, tj. informacije o

izdatom obaveštenju o utvrđenim nedostacima u obradi i sl.);

3) informaciju da su dostavljeni finansijski izveštaji, odnosno dokumentacija iz člana 12. ovog

pravilnika upisani u Registar i javno objavljeni, kao i da je verifikovana veličina u skladu sa

odredbama Zakona i ovog pravilnika;

4) informacije da je obveznik vršio zamenu finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i

posebnih podataka, u smislu čl. 41. do 43. ovog pravilnika.

Informacije iz stava 1. ovog člana dostupne su do isteka godine u kojoj se vrši obrada finansijskih

izveštaja.

Javno objavljivanje ostalih informacija

Član 39

Ako lice ovlašćeno za pokretanje postupka za pobijanje, odnosno za utvrđivanje ništavosti odluke o

usvajanju finansijskog izveštaja koja je javno objavljena uz taj izveštaj, pokrene pred nadležnim

sudom navedeni postupak ili pokrene drugi postupak kojim se osporava zakonitost i pravilnost

imenovanja i rada organa upravljanja obveznika, ono može da zahteva od Agencije da se uz

finansijske izveštaje i propisanu dokumentaciju, javno objavi i njegovo pismeno izjašnjenje o tome.

Uz pismeno izjašnjenje, lice dostavlja i kopiju akta o pokretanju postupka iz stava 1. ovog člana,

koju Agencija javno objavljuje uz to izjašnjenje.

Odredbe ovog člana se shodno primenjuju i na godišnji izveštaj o poslovanju.

V ZAMENA JAVNO OBJAVLJENIH FINANSIJSKIH

IZVEŠTAJA I DOKUMENTACIJE

Zahtev za zamenu

Član 40

Obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja, kao i

dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika i posebnih podataka, podnošenjem zahteva za zamenu

na obrascima propisanim od strane registratora saglasno članu 10b Zakona o Agenciji (u daljem

tekstu: zahtev za zamenu).

Zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja

Član 41

Obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja koji je javno objavljen kao potpun i

računski tačan, ako utvrdi da u tom izveštaju rezultati poslovanja i finansijski položaj nisu iskazani

istinito i objektivno, a skupština odnosno drugi nadležni organ obveznika donese odluku o usvajanju

finansijskog izveštaja izmenjene sadržine u odnosu na izveštaj koji je javno objavljen na internet

stranici Agencije.

Obveznik revizije može da zahteva zamenu godišnjeg finansijskog izveštaja, ako je dokumentacija

iz člana 12. ovog pravilnika, javno objavljena kao ispravna.

Obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi finansijski izveštaj izmenjene sadržine i odluku

o usvajanju tog izveštaja, a obveznik revizije i ostalu dokumentaciju iz člana 12. ovog pravilnika

koja se odnosi na taj izveštaj, a radi javnog objavljivanja.

Ako je revizorski izveštaj o obavljenoj dobrovoljnoj reviziji godišnjeg finansijskog izveštaja iz člana

  1. ovog pravilnika javno objavljen kao ispravan, obveznik može da zahteva zamenu finansijskog

izveštaja, ako uz tu zamenu priloži i novi revizorski izveštaj.

Zamena javno objavljenog Statističkog izveštaja

Član 42

Obveznik može da zahteva zamenu javno objavljenog Statističkog izveštaja, kada podaci u

Statističkom izveštaju nisu iskazani istinito i objektivno, a jesu u obrascima redovnog godišnjeg

finansijskog izveštaja.

Podaci u Statističkom izveštaju izmenjene sadržine moraju biti računski i logički usaglašeni sa

podacima iskazanim u obrascima javno objavljenog redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, u

skladu sa članom 22. ovog pravilnika.

Uz zahtev za zamenu obveznik je dužan da pored Statističkog izveštaja izmenjene sadržine dostavi

i izjašnjenje zakonskog zastupnika u kojem treba da navede u kom delu se taj izveštaj menja,

razloge zbog kojih se menja, kao i izričitu izjavu da nisu menjani podaci u obrascima redovnog

godišnjeg finansijskog izveštaja.

Agencija je dužna da uz Statistički izveštaj izmenjene sadržine javno objavi i izjašnjenje iz stava 3.

ovog člana.

Zamena javno objavljene dokumentacije i posebnih podataka

Član 43

Obveznik revizije čija je dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika javno objavljena kao ispravna,

može da zahteva zamenu te dokumentacije, a matično pravno lice i zamenu posebnih podataka iz

člana 32. stav 3. ovog pravilnika.

U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene izjave iz člana 12. stav. 5. ovog pravilnika,

obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi odluku o usvajanju finansijskog izveštaja koja je

naknadno doneta od strane skupštine, odnosno drugog nadležnog organa obveznika.

U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene dokumentacije iz člana 12. stav 1. ovog

pravilnika, obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi dokument izmenjene sadržine čija se

objava zahteva, kao i izjašnjenje donosioca tog dokumenta u kojem je dužan da navede u kom delu

se dokument menja, kao i razloge zbog kojih se menja.

Kada utvrdi da je u zahtev za javno objavljivanje konsolidovanog godišnjeg finansijskog izveštaja

upisalo netačne posebne podatke iz člana 32. stav 3. ovog pravilnika, koji su javno objavljeni,

matično pravno lice može da zahteva njihovu zamenu, podnošenjem zahteva za zamenu uz koji je

dužno da dostavi i izjašnjenje zakonskog zastupnika o tome zbog čega je do opisanog propusta

došlo.

Agencija je dužna da pored izmenjene dokumentacije, odnosno podataka javno objavi i izjašnjenja

iz st. 3. i 4. ovog člana.

Način obrade i javnog objavljivanja zamena javno objavljenih

finansijskih izveštaja, dokumentacije i posebnih podataka

Član 44

Na zamene iz čl. 41. do 43. ovog pravilnika, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje

uređuju proveru ispunjenosti uslova za javno objavljivanje i javno objavljivanje finansijskog

izveštaja, odnosno dokumentacije, osim ako ovim pravilnikom nije drugačije propisano.

Za obradu i javno objavljivanje zamena iz stava 1. ovog člana plaća se posebna naknada u skladu

sa propisima kojima se uređuje položaj i nadležnost Agencije.

Kada su ispunjeni uslovi za javno objavljivanje zamene u smislu odredaba ovog pravilnika, pored

finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja, dokumentacije iz člana 12. tog pravilnika ili posebnih

podataka izmenjene sadržine, na internet stranici Agencije u okviru Registra ostaju objavljeni i

izveštaj, dokumentacija ili podaci, koji su bili predmet zamene.

Kada se u postupku provere ispunjenosti uslova za javno objavljivanje zamena iz stava 1. ovog

člana, utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj ili Statistički izveštaj izmenjene sadržine nije potpun i

računski tačan, odnosno da dokumentacija i posebni podaci nisu ispravni, Agencija o tome dopisom

obaveštava obveznika na način iz člana 26. stav 3. ovog pravilnika, a takve zamene se javno ne

objavljuju.

Zamene iz stava 1. ovog člana, obveznik može da zahteva najkasnije do isteka naredne poslovne

godine, u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi, osim zamene vanrednog finansijskog

izveštaja koju može da zahteva najkasnije do dana dostavljanja redovnog godišnjeg finansijskog

izveštaja za poslovnu godinu u kojoj je nastao osnov za sastavljanje vanrednog finansijskog

izveštaja.

VI NAČIN VOĐENJA REGISTRA I PRIBAVLJANJA

PODATAKA OD DRUGIH NADLEŽNIH ORGANA

I PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA

  1. Vođenje Registra

Svrha

Član 45

Podaci u Registru vode se radi sagledavanja privrednih kretanja u Republici Srbiji, analize

finansijskog položaja i uspešnosti poslovanja pravnih lica i preduzetnika i procene rizika poslovanja,

a radi obezbeđivanja pouzdanih informacija korisnicima.

Sadržina Registra

Član 46

Registar finansijskih izveštaja je centralna, javna, jedinstvena elektronska baza podataka iz

potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja i dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika (u

daljem tekstu: baza izvornih finansijskih izveštaja), kao i podataka o bonitetu privrednih društava,

zadruga, ustanova i preduzetnika (u daljem tekstu: baza podataka o bonitetu).

Pored baza iz stava 1. ovog člana, u okviru Registra se vodi i posebna dokumentaciona baza koja

sadrži sva dokumenta i akta dostavljena Registru, odnosno nastala u radu Registra.

U okviru Registra vodi se i Evidencija obveznika iz člana 4. ovog pravilnika.

Baza izvornih finansijskih izveštaja

Član 47

Baza izvornih finansijskih izveštaja sadrži podatke iz potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja

i ispravne dokumentacije i to:

1) Bilans stanja;

2) Bilans uspeha;

3) Izveštaj o ostalom rezultatu;

4) Izveštaj o promenama na kapitalu;

5) Izveštaj o tokovima gotovine;

6) Napomene uz finansijske izveštaje;

7) Statistički izveštaj;

8) dokumentaciju iz čl. 12. i 17. ovog pravilnika;

9) izjavu o neaktivnosti.

Baza izvornih finansijskih izveštaja sadrži i posebne podatke iz člana 32. stav 3. ovog pravilnika,

kao i podatke o pravnom licu, odnosno preduzetniku upisanom u Registar pružalaca

računovodstvenih usluga kome je obveznik poverio vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje

finansijskih izveštaja.

  1. Vođenje baze podataka o bonitetu i pribavljanje podataka od drugih

nadležnih organa i pravnih lica i preduzetnika

Baza podataka o bonitetu

Član 48

Baza podataka o bonitetu je centralna, jedinstvena, standardizovana, javna, elektronska baza

podataka o bonitetu privrednih društava i zadruga, ustanova i preduzetnika i ocena boniteta

privrednih društava i zadruga, obrađenih u skladu sa ovim pravilnikom i Metodologijom za

utvrđivanje podataka o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika, kao i

davanje ocena boniteta privrednih društava i zadruga – opšti i poseban deo.

Privrednim društvima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se i platne institucije, institucije

elektronskog novca, kao i faktoring društva.

Metodologija za utvrđivanje podataka o bonitetu i davanje ocena boniteta

Član 49

Metodologiju za utvrđivanje podataka o bonitetu privrednih društava, zadruga, ustanova i

preduzetnika, kao i davanje ocena boniteta privrednih društava i zadruga (u daljem tekstu:

Metodologija) – opšti i poseban deo, utvrđuje Registrator saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.

Metodologijom – opšti deo uređuje se način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu,

sadržina izveštaja o bonitetu, postupak utvrđivanja ocena boniteta i sadržina skoringa, odnosno

drugih usluga, kao i sadržina kataloga usluga boniteta.

Metodologija – opšti deo objavljuje se na internet stranici Agencije u okviru Registra.

Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu u komparativnim vremenskim serijama, kao i

postupak i kriterijumi za utvrđivanje ocena boniteta, bliže se uređuju Metodologijom – poseban deo

koja se ne objavljuje i predstavlja poslovnu tajnu Agencije.

Način vođenja baze podataka o bonitetu

Član 50

Baza podataka o bonitetu vodi se na osnovu podataka iz potpunih i računski tačnih finansijskih

izveštaja, ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika i drugih podataka koji se vode u bazi

izvornih finansijskih izveštaja, kao i zbirnih podataka i pokazatelja izračunatih na osnovu

preliminarne zbirne obrade podataka iz člana 30. ovog pravilnika.

Baza podataka o bonitetu vodi se i na osnovu podataka preuzetih iz drugih registara i evidencija

koje vodi Agencija, kao i podataka koje joj dostavljaju drugi nadležni organi i podataka pribavljenih

neposredno od korisnika usluga, u skladu sa članom 53. ovog pravilnika.

Baza podataka o bonitetu vodi se u skladu s načelima sveobuhvatnosti, standardizacije, ažurnosti,

kontinuiteta, harmonizacije sa standardima Evropske unije, dostupnosti i zaštite podataka.

Sadržina baze podataka o bonitetu

Član 51

Baza podataka o bonitetu sadrži kompleksne, međusobno povezane baze podataka, i to bazu

izvornih podataka i bazu izvedenih podataka.

Bazu izvornih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani podaci iz potpunih i

računski tačnih finansijskih izveštaja privrednih društava, zadruga, ustanova i preduzetnika, koji se

čuvaju u izvornom obliku u skladu s propisima.

Pored podataka iz finansijskih izveštaja, bazu izvornih podataka čine i:

1) osnovni (statusni) podaci;

2) revizorski izveštaj;

3) podaci o danima nelikvidnosti;

4) podaci o zabrani raspolaganja sredstvima na računima kod banaka;

5) podaci o hartijama od vrednosti;

6) ostali podaci utvrđeni Metodologijom.

Bazu izvedenih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani, standardizovani i

međusobno uporedivi podaci i pokazatelji, u komparativnim vremenskim serijama, utvrđeni u skladu

sa Metodologijom, a koji se iskazuju kao:

1) individualni podaci o bonitetu;

2) zbirni podaci izračunati na osnovu preliminarne i konačne zbirne obrade finansijskih izveštaja, u

skladu sa čl. 30. i 31. ovog pravilnika;

3) individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta;

4) ocene boniteta.

Struktura baze podataka o bonitetu

Član 52

Podaci o bonitetu iz člana 51. ovog pravilnika vode se po grupama, i to za:

1) privredna društva i zadruge;

2) ustanove;

3) preduzetnike.

Pribavljanje podataka od drugih nadležnih

organa i pravnih lica i preduzetnika

Član 53

Podaci o bonitetu iz člana 51. ovog pravilnika vode se i na osnovu podataka koje dostavljaju sledeći

nadležni organi:

1) Narodna banka Srbije;

2) Republički zavod za statistiku;

3) Poreska uprava;

4) Komisija za hartije od vrednosti;

5) berze;

6) drugi državni organi koji poseduju zvanične evidencije o podacima koji su od značaja za

utvrđivanje boniteta.

Podaci iz stava 1. ovog člana pribavljaju se u skladu sa sporazumima ili protokolima koje sa

organima iz tog stava zaključi Agencija, a podaci koji su javno objavljeni i dostupni preuzimaju se i

sa internet stranica tih organa.

Podaci o bonitetu mogu se pribavljati i neposredno od pravnih lica i preduzetnika, u skladu sa

Metodologijom.

  1. Otklanjanje nedostataka u postupku upisa podataka

Član 54

Ako je u Registar pogrešno unet podatak u vezi sa javno obavljenim finansijskim izveštajima

odnosno dokumentacijom iz člana 12. ovog pravilnika, Registrator po saznanju za tu činjenicu vrši

ispravku tog podatka u Registru, uz beleženje vremena ispravke i teksta pre izvršene ispravke.

O izvršenoj ispravci u smislu stava 1. ovog člana, Registar obaveštava obveznika u roku od osam

dana, od dana izvršene ispravke.

  1. Izveštavanje Nacionalne Komisije za računovodstvo

Član 55

Agencija jednom godišnje izveštava Nacionalnu komisiju za računovodstvo o primeni Zakona u delu

koji se odnosi na dostavljanje, obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije iz

člana 12. ovog pravilnika.

Agencija je dužna da Nacionalnoj komisiji za računovodstvo, na njen zahtev, dostavlja i posebne

izveštaje, odnosno podatke i informacije koje su u vezi sa dostavljanjem finansijskih izveštaja i

dokumentacije Registru.

VII PRUŽANJE USLUGA IZ REGISTRA

Makroekonomski izveštaji i analize

Član 56

Registar na internet stranici Agencije objavljuje makroekonomske izveštaje i analize koje sadrže

zbirne podatke o finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja obveznika, odnosno ekonomskih

celina u Republici Srbiji za poslednju izveštajnu godinu.

Makroekonomski izveštaji i analize iz stava 1. ovog člana, izrađuju se posle okončanja preliminarne

zbirne obrade iz člana 30. ovog pravilnika.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Registar može da izrađuje i objavljuje i druge izveštaje,

saopštenja i analize na osnovu podataka iz baze izvornih finansijskih izveštaja i baze podataka o

bonitetu.

Usluge iz Registra koje se pružaju bez naknade

Član 57

Agencija je dužna da Narodnoj banci Srbije omogući neposredan pristup i preuzimanje finansijskih

izveštaja, Statističkog izveštaja i njihovih zamena, odnosno svih podataka iz tih izveštaja, te pristup

i preuzimanje izjava o neaktivnosti, dokumentacije iz člana 12. ovog pravilnika, kao i svih drugih

podataka koji su joj potrebni radi obavljanja njenih zakonom utvrđenih funkcija, bez naknade.

Agencija je dužna da Komisiji za hartije od vrednosti, Poreskoj upravi i Republičkom zavodu za

statistiku omogući pristup ili dostavi podatke i dokumenta iz stava 1. ovog člana, bez naknade.

Podaci i dokumenta iz stava 1. ovog člana se ustupaju bez naknade i ministarstvima, telima Vlade,

ostalim državnim organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinica lokalne

samouprave radi obavljanja poslova državne uprave koji su im povereni zakonom, na njihov zahtev.

Podatke iz javno objavljenih finansijskih izveštaja pravnih lica i preduzetnika, odnosno zamena

finansijskih izveštaja, kao i izjave o neaktivnosti Registar ustupa nadležnim registrima Agencije u

kojima se registruju njihovi statusni podaci.

Podaci i dokumenta iz stava 1. ovog člana ustupaju se na način propisan odlukom koja uređuje

vrstu, obim i način isporuke podataka i dokumenata koji se ustupaju bez naknade državnim

organima i organizacijama, organima autonomnih pokrajina i jedinicama lokalne samouprave.

Vrste usluga iz Registra koje se pružaju uz plaćanje naknade

Član 58

U okviru Registra pružaju se korisnicima sledeće usluge:

1) davanje podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar, u formi propisanih delova

finansijskih izveštaja;

2) pružanje usluga boniteta;

3) davanje pojedinačnih i zbirnih podataka iz finansijskih izveštaja upisanih u Registar, u skladu s

posebnim zahtevom korisnika usluga;

4) izdavanje kopije dokumentacije koju sadrži Registar;

5) izdavanje potvrda o tome da li su finansijski izveštaji ili dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika

dostavljeni ili javno objavljeni, kao i o drugim informacijama u vezi sa vođenjem Registra.

Usluge iz stava 1. tač. 1) do 3) ovog člana, pružaju se u formi overenog i neoverenog dokumenta.

Usluge iz stava 1. ovog člana pružaju se uz plaćanje naknade u skladu sa propisima kojima se

uređuje položaj i nadležnost Agencije.

Usluge iz Registra pružaju se za poslednjih deset izveštajnih godina, osim usluga davanja izvornih

finansijskih izveštaja iz elektronskih baza Registra u formi propisanih delova finansijskih izveštaja,

koje se pružaju za poslednjih dvadeset izveštajnih godina.

Pružanje usluga boniteta

Član 59

Usluge boniteta pružaju se u formi podataka o bonitetu, izveštaja o bonitetu i specijalnih aranžmana

za privredna društva, zadruge, ustanove i preduzetnike, kao i ocena boniteta, odnosno skoringa za

privredna društva.

Izuzetno, usluge boniteta ne pružaju se za pravna lica iz stava 1. ovog člana nad kojima je pokrenut

postupak stečaja ili likvidacije, osim na zahtev tih pravnih lica.

Sadržina i struktura usluga boniteta uređena je Metodologijom, kao i Katalogom usluga boniteta.

Registar počinje sa pružanjem usluga boniteta koje sadrže podatke za poslednju izveštajnu godinu,

po završetku preliminarne zbirne obrade podataka u skladu sa članom 30. ovog pravilnika i

izračunavanja zbirnih podataka i pokazatelja na osnovu tih podataka.

Informaciju da je okončana preliminarna zbirna obrada podataka, kao i da su ispunjeni uslovi za

pružanje usluga boniteta u smislu stava 4. ovog člana, Registrator je dužan da objavi na internet

stranici Agencije, najkasnije pet dana pre početka pružanja tih usluga.

Izveštaji o bonitetu i ocena boniteta, odnosno skoring obveznika revizije obavezno sadrže

informaciju o tome da li je dostavljena i javno objavljena kao ispravna dokumentacija iz člana 12.

ovog pravilnika.

Prestanak važenja ocena boniteta odnosno skoringa

Član 60

Ocena boniteta, odnosno skoring dat korisnicima usluga važi do početka pružanja usluga boniteta

iz člana 59. stav 4. ovog pravilnika kojim su obuhvaćeni podaci za narednu izveštajnu godinu.

Ocene boniteta date korisnicima prestaju da važe pre isteka roka iz stava 1. ovog člana, u slučaju

pokretanja postupka stečaja i likvidacije, odnosno statusne promene privrednog društva na koje se

odnosi, pokretanja prethodnog stečajnog postupka, zamene finansijskog izveštaja na osnovu koga

je ocena utvrđena, propuštanja obaveze dostavljanja ispravne dokumentacije iz člana 12. ovog

pravilnika koja se odnosi na finansijski izveštaj na osnovu kojeg je ocena utvrđena, u slučaju

zabrane raspolaganja sredstvima na računima kod banaka ili kada evidentirani dani nelikvidnosti

ukazuju na potrebu izmene ocene, u skladu sa uslovima predviđenim Metodologijom, kao i u

drugim slučajevima nastanka nepredviđenih okolnosti značajnih za utvrđivanje te ocene.

Evidencije korisnika usluga i izdatih

ocena boniteta odnosno skoringa

Član 61

Agencija vodi evidenciju korisnika usluga iz Registra i spisak velikih korisnika objavljuje na internet

stranici Agencije u okviru Registra.

Agencija vodi i posebnu evidenciju izdatih ocena boniteta, odnosno skoringa koja sadrži datum

izdavanja i datum prestanka važenja date ocene ili skoringa, i tu evidenciju objavljuje na internet

stranici Agencije u okviru Registra.

Korisnici usluga

Član 62

Usluge iz Registra mogu koristiti sva zainteresovana domaća i strana pravna i fizička lica (u daljem

tekstu: korisnici usluga), pod uslovima iz ovog pravilnika i uz plaćanje propisane naknade.

Usluge iz Registra pružaju se na zahtev korisnika usluga na obrascu propisanom od strane

Registratora saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.

Izuzetno, zahtev za pružanje usluga iz člana 58. stav 1. tač. 3) do 5) ovog pravilnika i specijalnog

aranžmana može se dostaviti i u slobodnoj formi.

Način pružanja usluga

Član 63

Usluge iz Registra pružaju se u elektronskoj ili papirnoj formi.

Usluge iz Registra dostupne su preko Agencije i preko internet stranice Agencije u okviru Registra,

a pod uslovima iz ovog pravilnika.

Preko internet stranice Agencije dostupne su usluge iz člana 58. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, specijalni aranžmani, kao i usluge davanja izvornih finansijskih

izveštaja starijih od deset godina, dostupni su samo preko Agencije.

Način korišćenja

Član 64

Preuzete podatke i dokumenta u formi u kojoj su pružene usluge iz Registra, korisnici usluga mogu

koristiti samo za sopstvene potrebe, u skladu sa propisima i ne mogu ih ustupati trećim licima,

distribuirati ili objavljivati u izvornom obliku.

Izuzetno, usluge iz Registra, u formi u kojoj ih daje Agencija, mogu objavljivati korisnici na koje se te

usluge odnose.

Odgovornost Agencije

Član 65

Agencija je odgovorna za to da podaci koje daje, u smislu ovog pravilnika, budu istovetni sa

izvornim podacima, a odgovorna je i za doslednu primenu Metodologije u postupku utvrđivanja i

pružanja usluga boniteta.

Rokovi čuvanja

Član 66

Podaci i dokumenti o uslugama iz Registra koje su korisnicima pružene u skladu sa ovim

pravilnikom, Agencija čuva pet godina.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja propisa

Član 67

Odredbe ovog pravilnika primenjuju se počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31.

decembra 2021. godine, osim odredaba člana 21. stav 1. tačka 7), člana 26. stav 7. i člana 32. stav

  1. ovog pravilnika, koje se primenjuju počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31.

decembra 2022. godine.

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima i načinu javnog

objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju Registra finansijskih izveštaja (“Službeni glasnik RS”,

  1. 127/14, 101/16 i 111/17).

Završna odredba

Član 68

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike

Srbije”.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top