PRAVILNIK o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 20/2014, 41/2015, 101/2016, 8/2019, 94/2019 i 159/2020)
- Predmet uređivanja
Član 1
Ovim pravilnikom uređuje se sadržaj poreskog bilansa uključujući i način izuzimanja prihoda po
osnovu dividendi i udela u dobiti od drugog rezidentnog obveznika iz poreske osnovice, način
izuzimanja prihoda iz poreske osnovice po osnovu kamate na dužničke hartije od vrednosti čiji je
izdavalac Republika, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili Narodna banka Srbije,
način izuzimanja iz poreske osnovice prihoda obveznika – investicionog fonda koji su nastali po
osnovu otuđenja imovine iz člana 27. stav 1. Zakona o porezu na dobit pravnih lica (“Službeni
glasnik RS”, br. 25/01, 80/02, 80/02 – dr. zakon, 43/03, 84/04, 18/10, 101/11, 119/12, 47/13, 108/13,
68/14 – dr. zakon, 142/14, 91/15 – autentično tumačenje, 112/15, 113/17, 95/18, 86/19 i 153/20 – u
daljem tekstu: Zakon), način izuzimanja prihoda iz poreske osnovice koji su nastali po osnovu
neiskorišćenih dugoročnih rezervisanja koja nisu bila priznata kao rashod u poreskom periodu u
kome su izvršena, način izuzimanja prihoda iz poreske osnovice nastalih u vezi sa rashodima koji
nisu bili priznati u poreskom periodu u kome su iskazani, način izuzimanja prihoda iz poreske
osnovice nastalih po osnovu sticanja nenovčane imovine u postupku realizacije ugovora o koncesiji,
način izuzimanja prihoda iz poreske osnovice nastalih po osnovu smanjenja obaveza prema
korisnicima javnih sredstava, bankama u stečaju i privrednim komorama, a koji su obuhvaćeni
unapred pripremljenim planom reorganizacije koji je potvrđen pravosnažnim rešenjem u skladu sa
zakonom kojim se uređuje stečaj (u daljem tekstu: UPPR), način priznavanja prihoda i rashoda,
nastalih po osnovu efekata promene računovodstvene politike usled prve primene MRS, odnosno
MSFI i MSFI za MSP, način izuzimanja kvalifikovanih prihoda iz poreske osnovice, način primene
kamate “van dohvata ruke” i sprečavanje utanjene kapitalizacije, način umanjenja obračunatog
poreza za ulaganja u osnovna sredstva, način utvrđivanja srazmernog dela ulaganja u osnovna
sredstva i način vođenja knjigovodstvene evidencije za korisnike poreskog podsticaja iz člana 50a
Zakona, način ostvarivanja prava na poreski kredit banke u vezi sa konverzijom preostalog duga
utvrđenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje konverzija stambenih kredita indeksiranih u
švajcarskim francima, način ostvarivanja prava na poreski kredit kod međukompanijskih isplata
dividendi, način ostvarivanja prava na poreski kredit po osnovu prihoda od kamata, autorskih
naknada, naknada po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, dividendi ostvarenih iz druge
države i usluga, način ostvarivanja prava na poreski kredit po osnovu poreza na kapitalni dobitak
plaćen u drugoj državi, kao i način sprečavanja dvostrukog oslobođenja ili dvostrukog oporezivanja
pojedinih pozicija u konsolidovanom poreskom bilansu.
Poreski bilans iz stava 1. ovog člana, na Obrascu PB 1 – Poreski bilans obveznika poreza na dobit
pravnih lica za period od ______ do _____ 202_. godine, uključujući i obrasce koji čine sastavni
deo ovog pravilnika, podnosi poreski obveznik iz člana 1. st. 1. i 2. Zakona.
Poreski bilans iz stava 1. ovog člana podnosi i stalna poslovna jedinica nerezidentnog obveznika
koja obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije i poslovne knjige vodi u skladu sa propisima
kojima se uređuje računovodstvo (ogranak i drugi organizacioni delovi nerezidentnog obveznika – u
daljem tekstu: ogranak), iz člana 5. stav 1. Zakona.
- Sadržaj poreskog bilansa
Član 2
Za utvrđivanje osnovice poreza na dobit pravnih lica, obveznik poreza na dobit pravnih lica,
uključujući i ogranak (u daljem tekstu: obveznik) sastavlja poreski bilans na Obrascu PB 1 – Poreski
bilans obveznika poreza na dobit pravnih lica za period od ______ do _____ 202_. godine, koji je
odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 3
U Obrazac PB 1 unose se sledeći podaci:
1) pod rednim brojem 1. – dobitak poslovne godine;
2) pod rednim brojem 2. – prihod ogranka nerezidentnog pravnog lica koji se ne oporezuje porezom
na dobit pravnih lica u skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorom; pod ovim rednim brojem
ogranak nerezidentnog pravnog lica iz jurisdikcije sa preferencijalnim poreskim sistemom unosi
prihod na koji se primenjuju odredbe člana 40. st. 12. i 13. Zakona;
3) pod rednim brojem 3. – gubitak poslovne godine;
4) pod red. br. 4. i 5. – dobici i gubici iskazani u bilansu uspeha na odgovarajućim računima na
kojima se iskazuju dobici, odnosno gubici od prodaje imovine, saglasno propisima o računovodstvu
i međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS), odnosno međunarodnim standardima
finansijskog izveštavanja (MSFI), odnosno međunarodnim standardom finansijskog izveštavanja za
mala i srednja pravna lica (MSFI za MSP), nastali prodajom, odnosno drugim prenosom uz
naknadu imovine navedene u članu 27. stav 1. Zakona;
5) pod rednim brojem 6. – troškovi za koje ne postoji verodostojna dokumentacija na osnovu koje bi
se u poslovnim knjigama obveznika evidentirale poslovne promene (član 7a tačka 1) Zakona);
6) pod red. br. 7. do 10. – odgovarajući rashodi utvrđeni u skladu sa članom 7a tač. 2) do 5) Zakona;
7) pod rednim brojem 11. – troškovi postupka prinudne naplate poreza i drugih dugovanja, kao i
troškovi poresko-prekršajnog postupka i drugih prekršajnih postupaka koji se vode pred nadležnim
organom (član 7a tačka 5a) Zakona);
8) pod red. br. 12. do 14. – odgovarajući rashodi utvrđeni u skladu sa članom 7a tač. 6) do 8)
Zakona;
9) pod rednim brojem 15. – rashodi koji se ne priznaju u skladu sa članom 8. Zakona;
10) pod rednim brojem 16. – rashodi na ime primanja zaposlenog koja se smatraju zaradom,
uključujući i primanja po osnovu kojih se ne plaća porez u skladu sa zakonom koji uređuje
oporezivanje dohotka građana, u iznosu obračunatom a neisplaćenom, odnosno nerealizovanom u
poreskom periodu za koji se podnosi poreski bilans, a koji se ne priznaju u skladu sa članom 9. stav
- Zakona;
11) pod rednim brojem 17. – rashodi po osnovu otpremnina i novčanih naknada zaposlenom po
osnovu odlaska u penziju ili prestanka radnog odnosa po drugom osnovu, u iznosu obračunatom a
neisplaćenom u poreskom periodu za koji se podnosi poreski bilans, koji se ne priznaju u skladu sa
članom 9a Zakona;
12) pod rednim brojem 18. – primanja zaposlenog iz tačke 10) ovog člana, obračunata u
prethodnom, a isplaćena, odnosno realizovana u poreskom periodu za koji se podnosi poreski
bilans (član 9. stav 2. Zakona);
13) pod rednim brojem 19. – otpremnine i novčane naknade zaposlenom po osnovu odlaska u
penziju ili prestanka radnog odnosa po drugom osnovu, obračunate u prethodnom poreskom
periodu, a isplaćene u poreskom periodu za koji se podnosi poreski bilans (član 9a Zakona);
14) pod red. br. 20. i 21. – ukupan iznos amortizacije iskazan u finansijskim izveštajima, kao i iznos
amortizacije koji se priznaje za poreske svrhe u skladu sa čl. 10. i 10b Zakona;
15) pod red. br. 22. do 25. – odgovarajući rashodi utvrđeni u skladu sa članom 15. Zakona, u
iznosima koji se ne priznaju kao rashod u poreskom bilansu;
16) pod rednim brojem 26. – rashod po osnovu ispravke vrednosti pojedinačnih potraživanja ako od
roka za njihovu naplatu nije prošlo najmanje 60 dana; pod ovim rednim brojem iskazuje se i otpis
vrednosti pojedinačnih potraživanja izvršen bez prethodno ispunjenih uslova propisanih odredbama
člana 16, odnosno člana 22a Zakona;
17) pod rednim brojem 27. – rashod po osnovu ispravke vrednosti pojedinačnih potraživanja koji nije
bio priznat u poreskom bilansu u poreskom periodu u kojem je iskazan, ali se priznaje u poreskom
periodu u kojem su ispunjeni uslovi iz člana 16. Zakona;
18) pod rednim brojem 28. – ogranak iskazuje kamatu i pripadajuće troškove po osnovu zajma
dobijenog od svoje nerezidentne centrale, kao i naknade koje po osnovu autorskog i srodnih prava i
prava industrijske svojine isplaćuje svojoj nerezidentnoj centrali, u skladu sa članom 20. Zakona;
ogranak nerezidentnog pravnog lica iskazuje rashod nastao u vezi sa prihodom koji se ne
oporezuje shodno potvrđenom međunarodnom ugovoru; ogranak nerezidentnog pravnog lica iz
jurisdikcije sa preferencijalnim poreskim sistemom iskazuje rashod iz člana 40. st. 12. i 13. Zakona;
19) pod rednim brojem 29. – rashodi iskazani po osnovu poreza, doprinosa, taksi i drugih javnih
dažbina koje ne zavise od rezultata poslovanja, a koje nisu plaćene u poreskom periodu, saglasno
odredbi člana 22. Zakona;
20) pod rednim brojem 30. – porezi, doprinosi, takse i druge javne dažbine koje ne zavise od
rezultata poslovanja, plaćene u poreskom periodu, u kojem se i priznaju na teret rashoda, saglasno
odredbi člana 22. Zakona;
21) pod rednim brojem 31. – rashod utvrđen u skladu sa članom 22a Zakona, koji se ne priznaje u
poreskom bilansu;
22) pod rednim brojem 32. – rashodi po osnovu dugoročnih rezervisanja izvršenih u skladu sa
propisima o računovodstvu i MRS, odnosno MSFI, odnosno MSFI za MSP, koji se ne priznaju u
poreskom periodu za koji se podnosi poreski bilans;
23) pod rednim brojem 33. – iznos iskorišćenih dugoročnih rezervisanja koja nisu bila priznata kao
rashod u poreskom periodu kada su izvršena, ali se priznaju u poreskom periodu u kojem su
iskorišćena, u skladu sa članom 22b stav 2. Zakona;
24) pod rednim brojem 34. – rashodi nastali po osnovu obezvređenja imovine, koji se iskazuju kao
razlika između neto sadašnje vrednosti imovine utvrđene u skladu sa MRS, odnosno MSFI i njene
procenjene nadoknadive vrednosti (član 22v stav 1. Zakona);
25) pod rednim brojem 35. – rashodi nastali po osnovu obezvređenja imovine koji nisu bili priznati u
poreskom periodu u kojem su utvrđeni, ali je u poreskom periodu za koji se podnosi poreski bilans
ta imovina otuđena, odnosno upotrebljena, odnosno nastalo je oštećenje te imovine usled više sile
(član 22v stav 1. Zakona); rashodi po osnovu kojih se umanjuje poreska osnovica u skladu sa
članom 25a st. 5. i 6. Zakona;
26) pod rednim brojem 36. – iznos ukupnih troškova istraživanja i razvoja koji su iskazani u
zaključku dokumentacije koju obveznik prilaže uz poreski bilans u skladu sa članom 5. Pravilnika o
uslovima i načinu ostvarivanja prava na priznavanje troškova koji su neposredno povezani sa
istraživanjem i razvojem u poreskom bilansu u dvostruko uvećanom iznosu (“Službeni glasnik RS”,
broj 50/19 – u daljem tekstu: Pravilnik o priznavanju troškova istraživanja i razvoja);
27) pod rednim brojem 37. – iznos poreza koji je nerezidentna filijala obveznika (rezidentnog
matičnog pravnog lica) platila u drugoj državi na dobit iz koje su isplaćene dividende (redni broj 2.
Aneksa Obrasca PB 1); podatak pod ovim rednim brojem unosi se samo u slučaju da se obveznik
opredelio za korišćenje prava propisanog čl. 52. i 53. Zakona;
28) pod rednim brojem 38. – iznos poreza po odbitku koji je nerezidentna filijala matičnog pravnog
lica platila u drugoj državi na dividende isplaćene iz dobiti ostvarene u drugoj državi (redni broj 3.
Aneksa Obrasca PB 1), po osnovu kojeg je matično pravno lice u poslovnim knjigama iskazalo
rashod; podatak pod ovim rednim brojem unosi se samo u slučaju da se obveznik opredelio za
korišćenje prava propisanog čl. 52. i 53. Zakona;
29) pod rednim brojem 39. – iznos poreza po odbitku plaćenog u drugoj državi na prihode obveznika
(rezidentnog pravnog lica) ostvarene po osnovu kamata i autorskih naknada, naknada po osnovu
zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, dividendi koje ne ispunjavaju uslove da bi se na njih
primenile odredbe člana 52. Zakona, kao i usluga (redni broj 2. Aneksa 1 Obrasca PB 1), po
osnovu kojeg je obveznik u poslovnim knjigama iskazao rashod; podatak pod ovim rednim brojem
se unosi samo u slučaju da se obveznik opredelio za korišćenje prava propisanog članom 53a
Zakona;
30) pod rednim brojem 40. – porez na kapitalni dobitak koji je rezidentni obveznik platio u drugoj
državi (redni broj 2. Aneksa 2 Obrasca PB 1), po osnovu kojeg je obveznik u poslovnim knjigama
iskazao rashod; podatak pod ovim rednim brojem unosi se samo u slučaju da se obveznik opredelio
za korišćenje prava propisanog članom 53b Zakona;
31) pod rednim brojem 41. – rashod po osnovu ispravke vrednosti pojedinačnih potraživanja, koji je
bio priznat u poreskom bilansu, a za koji se uvećavaju prihodi u poreskom bilansu koji se podnosi
za poreski period u kojem se vrši otpis potraživanja bez ispunjenja uslova iz člana 16, odnosno
člana 22a Zakona;
32) pod rednim brojem 42. – sva otpisana, ispravljena i druga potraživanja koja su bila priznata kao
rashod u poreskom bilansu, a po osnovu kojih se usled povlačenja tužbe, predloga za izvršenje ili
prijave potraživanja u poreskom periodu uvećavaju oporezivi prihodi, ukoliko isti nisu iskazani kao
prihod u poslovnim knjigama obveznika; prihodi po osnovu kojih se uvećava poreska osnovica u
skladu sa članom 25a st. 5. i 6. Zakona;
33) pod rednim brojem 43. – iznos koji se uključuje u poresku osnovicu u slučaju smanjenja
procenta korišćenja stalnih sredstava za svrhe istraživanja i razvoja, a koji se utvrđuje na način
propisan odredbama člana 3. Pravilnika o priznavanju troškova istraživanja i razvoja;
34) pod rednim brojem 44. – iznos koji se uključuje u poresku osnovicu u poreskom periodu u kojem
je prijava u vezi sa pronalaskom odbačena od strane nadležnog organa, saglasno članu 4. stav 5.
Pravilnika o uslovima i načinu izuzimanja kvalifikovanih prihoda iz osnovice poreza na dobit pravnih
lica (“Službeni glasnik RS”, broj 50/19 – u daljem tekstu: Pravilnik o izuzimanju kvalifikovanih
prihoda);
35) pod rednim brojem 45. – prihodi ostvareni u poreskom periodu po osnovu svih otpisanih,
ispravljenih i drugih potraživanja koja nisu bila priznata kao rashod, a koja ne ulaze u oporezive
prihode u skladu sa članom 16. stav 11, odnosno članom 22a stav 7. Zakona;
36) pod red. br. 46. do 49. – prihodi koji u skladu sa čl. 25. i 25a Zakona ne ulaze u osnovicu za
oporezivanje;
37) pod rednim brojem 50. – iznos kvalifikovanog prihoda koji u skladu sa članom 25b Zakona ne
ulazi u osnovicu za oporezivanje, a koji je iskazan na rednom broju 5. Obrasca OKP koji je propisan
Pravilnikom o izuzimanju kvalifikovanih prihoda;
38) pod rednim brojem 51. – iznos obračunatih troškova (osim kamata na zajmove, odnosno kredite)
po transfernim cenama, koje je obveznik dužan da, u skladu sa članom 59. i članom 60. stav 1.
Zakona, posebno prikaže u poreskom bilansu;
39) pod rednim brojem 52. – iznos ukupno obračunatih troškova (osim kamata na zajmove, odnosno
kredite) po transfernim cenama, za koji se, saglasno pravilniku o transfernim cenama i metodama
koje se po principu “van dohvata ruke” primenjuju kod utvrđivanja cene transakcija među
povezanim licima (“Službeni glasnik RS”, br. 61/13, 8/14 i 94/19 – u daljem tekstu: Pravilnik o
transfernim cenama), podnosi izveštaj u skraćenom obliku, pri čemu je iznos iskazan na ovom
rednom broju sadržan u iznosu iskazanom pod rednim brojem 47;
40) pod rednim brojem 53. – iznos obračunatih prihoda (osim kamata na zajmove, odnosno kredite)
po transfernim cenama koje je obveznik dužan da, u skladu sa članom 60. stav 1. Zakona, posebno
prikaže u poreskom bilansu;
41) pod rednim brojem 54. – iznos ukupno obračunatih prihoda (osim kamata na zajmove, odnosno
kredite) po transfernim cenama za koji se, saglasno Pravilniku o transfernim cenama podnosi
izveštaj u skraćenom obliku, pri čemu je iznos iskazan na ovom rednom broju sadržan u iznosu
iskazanom pod rednim brojem 53;
42) pod rednim brojem 55. – iznos rashoda po osnovu kamate obračunate na zajam, odnosno kredit
dobijen od povezanog lica, utvrđen do nivoa propisanog članom 62. st. 1. i 2. Zakona, i to na način
da se ukupni iznos kamate, obračunate u poreskom periodu, pomnoži koeficijentom sa rednog
broja 10. Obrasca OK, ukoliko je koeficijent manji od jedan; ukoliko je koeficijent jednak ili veći od
jedan, na ovom rednom broju iskazuje se iznos ukupno obračunatih kamata sa povezanim licima
iskazan na rednom broju 11. obrasca OK;
43) pod rednim brojem 56. – iznos obračunatih prihoda po osnovu kamate (“na dohvat ruke”) na
zajmove, odnosno kredite između povezanih lica koje je obveznik dužan da posebno prikaže u
poreskom bilansu, saglasno članu 60. stav 2. Zakona;
44) pod rednim brojem 57. – zbir konačnih korekcija transfernih cena za svaku pojedinačnu
transakciju sa pojedinačnim povezanim licima, odnosno za svaku vrstu transakcije sa pojedinačnim
povezanim licem u skladu sa članom 60. st. 5. do 9. Zakona, koji se utvrđuje u zaključku
dokumentacije o transfernim cenama na način propisan odredbama člana 31. Pravilnika o
transfernim cenama;
45) pod rednim brojem 58. – kamata i pripadajući troškovi na zajam, odnosno kredit dobijen od
povezanog lica u iznosu većem od četvorostruke (odnosno desetostruke) vrednosti obveznikovog
sopstvenog kapitala, koji se ne priznaju kao rashod u poreskom bilansu, saglasno odredbi člana 62.
Zakona (redni broj 13. Obrasca OK);
46) pod rednim brojem 59. – dobit koja se utvrđuje računskim putem (sabiranjem i oduzimanjem
iznosa sa naznačenih red. br.), a ako je ova vrednost negativna iskazuje se kao gubitak na rednom
broju 60;
47) pod rednim brojem 60. – gubitak koji se utvrđuje računskim putem (sabiranjem i oduzimanjem
iznosa sa naznačenih red. br.), a ako je ova vrednost negativna iskazuje se kao dobit na rednom
broju 59;
48) pod rednim brojem 61. – iznos gubitka koji je iskazan u poreskom bilansu iz prethodnih godina,
koji se prenosi na teret dobiti tekuće godine, i to najviše do visine dobiti iskazane na rednom broju
59, u skladu sa čl. 32. i 33. Zakona;
49) pod rednim brojem 62. – ostatak dobiti, koji se iskazuje kao pozitivna razlika iznosa sa red. br.
- i 60;
50) pod red. br. 63. i 64. – ukupni kapitalni dobici i gubici tekuće godine koji se utvrđuju u skladu sa
čl. 27-29. Zakona, a u poresku osnovicu se uključuju u skladu sa članom 30. st. 1. i 2. Zakona;
51) pod red. br. 65. i 66. – kapitalni dobici i kapitalni gubici iskazani kao razlika iznosa sa red. br. 63.
i 64;
52) pod rednim brojem 67. – iznos kapitalnih gubitaka iz ranijih godina koji se mogu prebiti na račun
budućih kapitalnih dobitaka, u skladu sa članom 30. stav 3. Zakona;
53) pod rednim brojem 68. – ostatak kapitalnog dobitka kao razlika iznosa sa red. br. 65. i 67;
54) pod rednim brojem 69. – poreska osnovica – oporeziva dobit koja se utvrđuje računskim putem
(zbir iznosa sa red. br. 62. i 68.); pod ovim rednim brojem iskazuje se i poreska osnovica –
oporeziva dobit za period stečaja koja se utvrđuje kao pozitivna razlika vrednosti imovine sa kraja i
sa početka perioda stečaja, posle namirenja poverilaca, u skladu sa članom 34. stav 4. Zakona.
- Način utvrđivanja kamate po osnovu zajmova, odnosno kredita između
povezanih lica koja se ne priznaje u poreskom bilansu
Član 4
Kod duga prema poveriocu sa statusom povezanog lica iz člana 59. Zakona, poreskom obvezniku
se priznaje kao rashod u poreskom bilansu iznos kamate i pripadajućih troškova na zajam, odnosno
kredit koji odgovara visini četvorostruke (za banke i davaoce finansijskog lizinga desetostruke)
vrednosti obveznikovog sopstvenog kapitala.
Rashodi kamata i pripadajućih troškova (pod kojima se podrazumevaju naknade i provizije koje
klijent plaća za odobravanje kredita, kao npr. troškovi obrade kredita, osiguranja kredita i sl.), kod
duga prema poveriocu sa statusom povezanog lica, koji se ne priznaju u poreskom bilansu
obveznika, u skladu sa članom 62. Zakona, obračunavaju se na Obrascu OK – Ograničenje kamate
kod duga povezanom licu za period od ____ do ____ 201_. godine, koji je odštampan uz ovaj
pravilnik i čini njegov sastavni deo.
U Obrazac OK unose se sledeći podaci:
1) pod rednim brojem 1 – o ukupnoj aktivi iz bilansa stanja, sačinjenog u skladu sa aktom kojim su
propisani sadržina i forma finansijskih izveštaja koje obveznik primenjuje prilikom sastavljanja
finansijskih izveštaja, i to na dan 1. januara godine za koju se izrađuje bilans stanja, odnosno na
prvi dan poreskog perioda koji se razlikuje od kalendarske godine, za koji se izrađuje bilans stanja;
2) pod rednim brojem 2 – o ukupnoj aktivi iz bilansa stanja, sačinjenog u skladu sa aktom kojim su
propisani sadržina i forma finansijskih izveštaja koje obveznik primenjuje prilikom sastavljanja
finansijskih izveštaja, i to na dan 31. decembra godine za koju se izrađuje bilans stanja, odnosno na
poslednji dan poreskog perioda koji se razlikuje od kalendarske godine, za koji se izrađuje bilans
stanja;
3) pod rednim brojem 3. – zbir iznosa sa red. br. 1. i 2. podeljen sa 2;
4) pod rednim brojem 4 – o ukupnim obavezama iz bilansa stanja, odnosno podatak o ukupnim
obavezama utvrđen kao zbir iznosa dugoročnih rezervisanja i obaveza, odloženih poreskih obaveza
i kratkoročnih obaveza iz bilansa stanja, sačinjenog u skladu sa aktom kojim su propisani sadržina i
forma finansijskih izveštaja koje obveznik primenjuje prilikom sastavljanja finansijskih izveštaja, i to
na dan 1. januara godine za koju se izrađuje bilans stanja, odnosno na prvi dan poreskog perioda
koji se razlikuje od kalendarske godine, za koji se izrađuje bilans stanja;
5) pod rednim brojem 5 – o ukupnim obavezama iz bilansa stanja, odnosno podatak o ukupnim
obavezama utvrđen kao zbir iznosa dugoročnih rezervisanja i obaveza, odloženih poreskih obaveza
i kratkoročnih obaveza iz bilansa stanja, sačinjenog u skladu sa aktom kojim su propisani sadržina i
forma finansijskih izveštaja koje obveznik primenjuje prilikom sastavljanja finansijskih izveštaja, i to
na dan 31. decembra godine za koju se izrađuje bilans stanja, odnosno na poslednji dan poreskog
perioda koji se razlikuje od kalendarske godine, za koji se izrađuje bilans stanja;
6) pod rednim brojem 6. – zbir iznosa sa red. br. 4. i 5. podeljen sa 2;
7) pod rednim brojem 7. – prosečni sopstveni kapital kao pozitivna razlika iznosa sa red. br. 3. i 6;
ukoliko je ta razlika jednaka nuli ili manja od nule, pod ovim rednim brojem upisuje se iznos nula;
8) pod rednim brojem 8. – iznos koji predstavlja prosečno stanje zajmova, odnosno kredita koje je
obveznik dobio od svog povezanog lica, pri čemu se uprosečavanje vrši na dnevnom nivou, i to
tako što se dnevno stanje duga po osnovu svih vrsta zajmova, odnosno kredita od povezanog lica
(prema podacima iz poslovnih knjiga obveznika) sabira, a potom se dobijeni iznos (zbir) deli sa 365
dana, odnosno sa brojem dana poreskog perioda za koji se podnosi poreski bilans;
9) pod rednim brojem 9. – uvećani nivo sopstvenog kapitala iskazan kao četvorostruka, odnosno (za
banke i davaoce finansijskog lizinga) desetostruka vrednost obveznikovog sopstvenog kapitala, u
skladu sa članom 62. Zakona; ukoliko je na rednom broju 7. iskazan iznos nula, pod ovim rednim
brojem upisuje se iznos nula;
10) pod rednim brojem 10. – koeficijent koji se dobija stavljanjem u odnos četvorostruke
(desetostruke) vrednosti obveznikovog sopstvenog kapitala i stanja zajmova, odnosno kredita,
uprosečeno na dnevnom nivou (iznos sa rednog broja 9. podeljen iznosom sa rednog broja 8);
ukoliko je na rednom broju 7. iskazan iznos nula, pod ovim rednim brojem upisuje se iznos nula;
11) pod rednim brojem 11. – iznos ukupne kamate i pripadajućih troškova na zajmove, odnosno
kredite, ukupno obračunate u poreskom periodu;
12) pod rednim brojem 12. – iznos obračunate kamate i pripadajućih troškova na zajmove, odnosno
kredite, koji može biti priznat u poreskom bilansu obveznika, dobijen množenjem iznosa sa rednog
broja 11. i koeficijenta koji je iskazan na rednom broju 10, ukoliko je koeficijent manji od jedan;
ukoliko je koeficijent jednak ili veći od jedan, na ovom rednom broju iskazuje se podatak koji
odgovara iznosu iskazanom na rednom broju 11; ukoliko je na rednom broju 7. iskazan iznos nula,
pod ovim rednim brojem upisuje se iznos nula;
13) pod rednim brojem 13. – iznos obračunate kamate i pripadajućih troškova na zajmove, odnosno
kredite, koji se ne priznaje kao rashod u poreskom bilansu dobijen tako što se iznos sa rednog
broja 12. oduzme od iznosa iskazanog na rednom broju 11. Ovaj iznos obveznik iskazuje na
rednom broju 58. Obrasca PB 1.
- Način obračuna poreskog kredita po osnovu
izvršenih ulaganja u osnovna sredstva
Član 5
Način obračuna poreskog kredita po osnovu ulaganja izvršenih u osnovna sredstva za obavljanje
pretežne delatnosti i delatnosti upisanih u osnivački akt obveznika, odnosno navedenih u drugom
aktu obveznika, kojim se određuju delatnosti koje obveznik obavlja, kao i ulaganja u razvoj kao
nematerijalnu imovinu i poreski kredit banaka iz člana 50k Zakona za 2020. godinu, iskazuju se na
Obrascu PK – Poreski kredit za ulaganja u osnovna sredstva za period od ____ do ____ 202_.
godine i poreski kredit banaka za 2020. godinu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov
sastavni deo.
Poreski kredit iz člana 50k Zakona za 2020. godinu, koji se iskazuje na obrascu iz stava 1. ovog
člana, banka prethodno obračunava na Obrascu OPKB – Obračun poreskog kredita banke za 2020.
godinu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
U Obrazac PK unose se sledeći podaci:
1) pod rednim brojem 1. – ukupan iznos ulaganja u osnovna sredstva koja su plaćena u tekućem
poreskom periodu, odnosno poreskom periodu za koji se sastavlja poreski bilans;
2) pod rednim brojem 2. – iznos ulaganja u opremu plaćenu u tekućem poreskom periodu, a koja je
bila u upotrebi na teritoriji Republike Srbije;
3) pod rednim brojem 3. – iznos ulaganja izvršenih u tekućem poreskom periodu u osnovna
sredstva za koja se priznaje pravo na poreski kredit, izražen kao razlika iznosa sa red. br. 1. i 2;
4) pod rednim brojem 4. – ulaganja izvršena u razvoj koja se u poreskom periodu u kojem su
ispunjeni uslovi za priznavanje takvih ulaganja kao nematerijalnih ulaganja u skladu sa propisima o
računovodstvu i MRS, odnosno MSFI, i to u iznosu koji je u poslovnim knjigama obveznika iskazan
na odgovarajućem računu grupe 01 – Nematerijalna ulaganja;
5) pod rednim brojem 5. – ukupan iznos ulaganja po osnovu koga obveznik ostvaruje pravo na
poreski kredit, iskazan kao zbir iznosa sa red. br. 3. i 4;
6) pod rednim brojem 6. – iznos obračunatog poreskog kredita za tekući poreski period, tj. iznos od
20%, odnosno 40% (za mala pravna lica) izvršenih ulaganja;
7) pod rednim brojem 7. – iznos obračunatog poreskog kredita za tekući poreski period, tj. iznos od
20%, odnosno 40% (za mala pravna lica) izvršenih ulaganja, a najviše do 33%, odnosno 70% (za
mala pravna lica) obračunatog poreza u tekućem poreskom periodu – poreski kredit za poreski
period, u skladu sa članom 48. st. 1. i 3. Zakona;
8) pod rednim brojem 8. – neiskorišćeni deo poreskog kredita iz tekućeg poreskog perioda, koji se
prenosi na račun poreza na dobit iz budućih obračunskih perioda, u skladu sa članom 48. stav 5.
Zakona, iskazan kao razlika iznosa sa red. br. 6. i 7;
9) pod rednim brojem 9. – neiskorišćeni deo poreskog kredita iz ranijih poreskih perioda, koji se
prenosi na račun poreza na dobit iz budućih obračunskih perioda, u skladu sa članom 48. stav 5.
Zakona, uvećan za iznos poreskog kredita koji banka može da koristi u skladu sa članom 50k stav
- Zakona sa rednog broja 2. Obrasca OPKB;
10) pod rednim brojem 10. – iznos za koji se vrši korekcija neiskorišćenog dela poreskog kredita iz
ranijih poreskih perioda, usled otuđenja osnovnih sredstava izvršenih u skladu sa članom 48. st. 8. i
- Zakona, odnosno u slučaju gubitka prava na poreski kredit shodno članu 48. stav 12. Zakona;
11) pod rednim brojem 11. – neiskorišćeni deo poreskog kredita iz ranijih poreskih perioda, koji se,
posle korekcije usled otuđenja osnovnih sredstava, odnosno usled gubitka prava na poreski kredit,
prenosi na račun budućih obračunskih perioda po redosledu ulaganja u skladu sa članom 48. stav
- Zakona, uvećan za iznos poreskog kredita koji banka može da koristi u skladu sa članom 50k
stav 1. Zakona sa rednog broja 2. Obrasca OPKB, iskazan kao razlika iznosa sa red. br. 9. i 10;
12) pod rednim brojem 12. – neiskorišćeni deo poreskog kredita iz ranijih poreskih perioda, koji se
koristi u tekućem poreskom periodu, uvećan za iznos poreskog kredita koji banka koristi u skladu sa
članom 50k stav 2. Zakona sa rednog broja 4. Obrasca OPKB;
13) pod rednim brojem 13. – ostatak neiskorišćenog dela poreskog kredita iz ranijih poreskih
perioda, koji se prenosi na račun poreza na dobit iz budućih obračunskih perioda, uključujući i
neiskorišćeni iznos poreskog kredita sa rednog broja 5. Obrasca OPKB, iskazan kao razlika iznosa
sa red. br. 11. i 12;
14) pod rednim brojem 14. – ukupan iznos poreskog kredita koji se koristi u tekućem poreskom
periodu, a koji predstavlja zbir poreskog kredita tekućeg poreskog perioda i prenetih poreskih
kredita iz ranijih poreskih perioda po redosledu ulaganja, s tim što ukupan zbir ne može iznositi više
od 33%, odnosno 70% (za mala pravna lica) obračunatog poreza u tekućem poreskom periodu u
skladu sa članom 48. st. 1, 3. i 6. Zakona i članom 50k stav 2. Zakona (iskazan kao zbir iznosa sa
red. br. 7. i 12);
15) pod rednim brojem 15. – neiskorišćeni deo poreskog kredita koji se prenosi na račun poreza na
dobit iz budućih obračunskih perioda, a koji predstavlja zbir neiskorišćenog poreskog kredita iz
tekućeg poreskog perioda i prenetog poreskog kredita iz ranijih poreskih perioda, uključujući i
neiskorišćeni iznos poreskog kredita sa rednog broja 5. Obrasca OPKB, iskazan kao zbir iznosa sa
red. br. 8. i 13.
Član 5a
Način obračuna poreskog kredita koji se priznaje obvezniku – banci za 2020. godinu u skladu sa
članom 50k Zakona, iskazuje se na Obrascu OPKB – Obračun poreskog kredita banke za 2020.
godinu.
U Obrazac OPKB unose se sledeći podaci:
1) pod rednim brojem 1. – iznos preostalog duga utvrđenog u skladu sa članom 4. stav 2. Zakona o
konverziji stambenih kredita indeksiranih u švajcarskim francima (“Službeni glasnik RS”, broj
31/19);
2) pod rednim brojem 2. – ukupan poreski kredit, utvrđen u skladu sa članom 50k stav 1. Zakona, a
koji iznosi 2% preostalog duga iskazanog na rednom broju 1;
3) pod rednim brojem 3. – iznos poreskog kredita koji banka ima pravo da koristi u skladu sa članom
50k stav 2. Zakona, a koji iznosi 50% ukupnog poreskog kredita iskazanog na rednom broju 2.
4) pod rednim brojem 4. – iznos poreskog kredita koji banka koristi u 2020. godini, a najviše do
visine obračunatog poreza;
5) pod rednim brojem 5. – iznos neiskorišćenog poreskog kredita iskazan kao razlika iznosa sa red.
- 2. i 4.
Obrazac OPKB ne podnosi se kao prilog uz obrazac poreske prijave.
- Način utvrđivanja srazmernog dela ulaganja u osnovna sredstva i srazmerno
stečene imovine statusnom promenom za korisnike poreskog podsticaja iz člana
50a Zakona
Član 6
Srazmerni iznos ulaganja u osnovna sredstva iz člana 50a stav 1. Zakona, izvršenih na teritoriji
Republike, iskazuje se na Obrascu SU – Srazmerni iznos ulaganja za period od ____ do _____
201_. godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
U Obrazac SU unose se podaci iz poslovnih knjiga obveznika o stanju i kretanju imovine, odnosno
osnovnih sredstava, u skladu sa propisima o računovodstvu i MRS, odnosno MSFI i MSFI za MSP.
Osnovna sredstva se ne koriguju za procenjenu, odnosno fer vrednost koju obveznik (saglasno
propisima o računovodstvu i MRS, odnosno MSFI i MSFI za MSP) vrši nakon početnog priznavanja.
U Obrazac SU unose se sledeći podaci:
1) pod rednim brojem 1. – ulaganja izvršena u osnovna sredstva, za koja obveznik može da ostvari
pravo na poresko oslobođenje iz člana 50a Zakona, uključujući i osnovna sredstva koja su bila u
upotrebi na teritoriji Republike, koja je obveznik stavio u upotrebu, odnosno koja koristi za
obavljanje delatnosti, u iznosu koji je, do poslednjeg dana perioda za koji se sastavlja poreski
bilans, plaćen dobavljaču. Pod ovim rednim brojem ne iskazuju se osnovna sredstva stečena
statusnom promenom;
2) pod rednim brojem 2. – vrednost osnovnih sredstava – opreme za koju je izvršeno plaćanje, a
koja je bila u upotrebi na teritoriji Republike, po osnovu koje obveznik, saglasno članu 50i Zakona,
ne ostvaruje pravo na poresko oslobođenje, u iznosu koji je, do poslednjeg dana perioda za koji se
sastavlja poreski bilans, plaćen dobavljaču;
3) pod rednim brojem 3. – razlika iznosa sa red. br. 1. i 2;
4) pod rednim brojem 4. – vrednost ukupnih osnovnih sredstava obveznika, koja čine osnovna
sredstva za koja je izvršeno ulaganje iskazano na rednom broju 1. ovog obrasca, osnovna sredstva
koja su evidentirana u poslovnim knjigama obveznika, a za koja plaćanje dobavljaču nije u celosti
izmireno do poslednjeg dana perioda za koji se sastavlja poreski bilans, kao i druga osnovna
sredstva koja su evidentirana u poslovnim knjigama obveznika, uključujući i osnovna sredstva
stečena statusnom promenom. Pod ovim rednim brojem ne unose se podaci o osnovnim
sredstvima koja nisu stavljena u upotrebu, kao ni avansi za nabavku osnovnih sredstava;
5) pod rednim brojem 5. – srazmerno učešće (izraženo u procentu) osnovnih sredstava u koja je
izvršeno ulaganje u skladu sa članom 50a Zakona, u ukupnoj vrednosti osnovnih sredstava (iznos
sa rednog broja 3. podeljen iznosom sa rednog broja 4. pomnoženo sa 100, pri čemu se tako
dobijen procenat zaokružuje na dve decimale);
6) pod rednim brojem 6. – iznos umanjenja obračunatog poreza (procenat sa rednog broja 5. ovog
obrasca pomnožen iznosom sa odgovarajućeg rednog broja iz obrasca PDP pravilnika kojim se
uređuje sadržaj poreske prijave za obračun poreza na dobit pravnih lica – u daljem tekstu: Pravilnik,
na kome se utvrđuje obračunati porez, i to množenjem poreske osnovice sa poreskom stopom).
Obveznik koji je pri otpočinjanju obavljanja delatnosti započeo i ispunjavanje uslova za ostvarivanje
prava na poresko oslobođenje iz člana 50a Zakona, pod red. br. 1, 2. i 4. unosi istovetne podatke, u
smislu da pod ovim rednim brojevima iskazuje ulaganja u osnovna sredstva u iznosu plaćenom
dobavljaču, pri čemu se tako iskazana vrednost ne umanjuje po osnovu ispravke vrednosti
osnovnih sredstava, u periodu korišćenja ovog poreskog podsticaja. Na rednom broju 4. obveznik
iskazuje, pored podataka sa rednog broja 1. i podatak o ulaganjima u osnovna sredstva za koja, u
momentu sticanja prava na poresko oslobođenje, ne ispunjava uslov za ostvarivanje prava na
poresko oslobođenje u smislu člana 50a Zakona (npr. nabavljeno osnovno sredstvo, za koje nije
izvršeno plaćanje dobavljaču), kao i podatak o drugim osnovnim sredstvima, u iznosu nabavne
vrednosti tih osnovnih sredstava bez umanjenja po osnovu ispravke vrednosti osnovnih sredstava.
Obveznik koji je obavljao delatnost pre poreskog perioda u kome je prvi put izvršio ulaganja po
članu 50a Zakona, pod rednim brojem 4. iskazuje podatak o iznosu ulaganja iskazanih na rednom
broju 1. uključujući i nabavnu vrednost osnovnih sredstava za koja, u momentu sticanja prava na
poresko oslobođenje, ne ispunjava uslov za ostvarivanje prava na poresko oslobođenje u smislu
člana 50a Zakona (npr. nabavljeno osnovno sredstvo, za koje nije izvršeno plaćanje dobavljaču),
uvećanih za iznos nabavne vrednosti zatečenih osnovnih sredstava, kao i ostalih osnovnih
sredstava evidentiranih u poslovnim knjigama obveznika, umanjene po osnovu ispravke vrednosti
tih osnovnih sredstava (u daljem tekstu: sadašnja vrednost osnovnih sredstava) za koja obveznik
nema pravo na poresko oslobođenje iz člana 50a Zakona, na poslednji dan perioda u kome je
ispunio uslove za korišćenje ovog oslobođenja. Na rednom broju 4. obveznik iskazuje iznos
sadašnje vrednosti osnovnih sredstava za koja ne ostvaruje pravo na ovo poresko oslobođenje, i to
u istom iznosu do isteka poreskog oslobođenja iz člana 50a Zakona.
Ulaganja izvršena u osnovna sredstva u toku trajanja poreskog oslobođenja obveznik iskazuje u
Obrascu SU u kojem je prethodno utvrdio procenat umanjenja obračunatog poreza, i po tom
osnovu utvrđuje novu srazmeru ulaganja na način propisan ovim pravilnikom.
Član 7
(Brisan)
- Način ostvarivanja prava na poreski kredit kod međukompanijskih isplata
dividendi od nerezidentne filijale
Član 8
Obveznik koji ostvaruje pravo na poreski kredit kod međukompanijskih isplata dividendi od
nerezidentne filijale, pored Obrasca PB 1, sastavlja i Aneks Obrasca PB 1 – Obračun poreskog
kredita za period od ______ do _____201__. godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini
njegov sastavni deo.
U Aneks Obrasca PB 1 matično pravno lice unosi sledeće podatke:
1) pod rednim brojem 1. – prihod po osnovu dividende ostvaren od nerezidentne filijale u iznosu koji
sadrži porez po odbitku (bruto dividenda);
2) pod rednim brojem 2. – iznos poreza koji je nerezidentna filijala platila u drugoj državi na dobit iz
koje je isplaćena dividenda, a koji se uključuje u prihode matičnog pravnog lica, u skladu sa članom
- Zakona, iskazan u dinarima na dan donošenja odluke o raspodeli dividende;
3) pod rednim brojem 3. – iznos poreza po odbitku koji je nerezidentna filijala platila u drugoj državi
prilikom isplate dividende, a koji se uključuje u prihode matičnog pravnog lica u skladu sa članom
- Zakona, iskazan u dinarima na dan isplate dividende;
4) pod rednim brojem 4. – osnovica za obračun poreskog kredita utvrđena kao zbir iznosa bruto
dividende sa rednog broja 1. i iznosa plaćenog poreza na dobit iz koje je isplaćena dividenda sa
rednog broja 2. ovog obrasca;
5) pod rednim brojem 5. – iznos ukupno plaćenog poreza na dobit iz koje je isplaćena dividenda i
poreza po odbitku na dividendu, iskazan kao zbir iznosa sa red. br. 2. i 3. ovog obrasca;
6) pod rednim brojem 6. – iznos poreskog kredita koji ne može biti veći od iznosa utvrđenog
primenom poreske stope propisane odredbom člana 39. stav 2. Zakona na osnovicu utvrđenu pod
rednim brojem 4; u slučaju kada je nerezidentna filijala platila u drugoj državi porez (na dobit i porez
po odbitku) u iznosu manjem od iznosa koji bi se dobio primenom poreske stope propisane
odredbom člana 39. stav 2. Zakona na osnovicu utvrđenu pod rednim brojem 4, kao poreski kredit
pod ovim rednim brojem iskazuje se iznos koji odgovara iznosu ukupno plaćenog poreza u drugoj
državi (sa rednog broja 5.);
7) pod rednim brojem 7. – neiskorišćeni deo poreskog kredita iz ranijih godina koji se prenosi na
račun poreza matičnog pravnog lica iz budućih obračunskih perioda, u skladu sa članom 52. stav 5.
Zakona;
8) pod rednim brojem 8. – ukupan poreski kredit iskazan kao zbir iznosa sa red. br. 6. i 7;
9) pod rednim brojem 9. – iznos sa rednog broja 8, ukoliko obveznik u tekućoj godini koristi ceo
poreski kredit, odnosno deo iznosa sa rednog broja 8. koji obveznik može da iskoristi za period
izrade poreskog bilansa;
10) pod rednim brojem 10. – neiskorišćeni poreski kredit koji se prenosi na račun poreza iz budućih
obračunskih perioda, kao razlika iznosa sa red. br. 8. i 9.
- Način ostvarivanja prava na poreski kredit kod isplata kamata, autorskih
naknada, naknada po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, dividendi
koje ne ispunjavaju uslov za primenu člana 52. Zakona, kao i usluga
Član 9
Obveznik koji ostvaruje pravo na poreski kredit po osnovu prihoda ostvarenih iz druge države od
kamata i autorskih naknada, naknada po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, od
dividendi koje ne ispunjavaju uslove da bi se na njih primenile odredbe člana 52. Zakona, kao i od
usluga, pored Obrasca PB 1, sastavlja i Aneks 1 Obrasca PB 1 – Obračun poreskog kredita za
period od ______ do _____202__. godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni
deo.
U Aneks 1 Obrasca PB 1 obveznik unosi sledeće podatke:
1) pod rednim brojem 1. – prihod ostvaren iz druge države po osnovu kamata i autorskih naknada,
naknada po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, od dividendi koje ne ispunjavaju uslove
da bi se na njih primenile odredbe člana 52. Zakona, kao i usluga, u iznosu koji ne sadrži plaćene
poreze po odbitku (neto prihod);
2) pod rednim brojem 2. – iznos poreza po odbitku koji je plaćen u drugoj državi na kamate,
autorske naknade, naknade po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, na dividende koje
ne ispunjavaju uslove da bi se na njih primenile odredbe člana 52. Zakona, kao i usluga, a koji se
uključuje u prihode obveznika saglasno članu 53a stav 2. Zakona, iskazan u dinarima na dan
isplate odgovarajućeg prihoda;
3) pod rednim brojem 3. – osnovicu za obračun poreskog kredita koja odgovara iznosu od 40%
prihoda iskazanih pod rednim brojem 1. ovog obrasca uvećanih za iznos plaćenog poreza po
odbitku sa rednog broja 2. ovog obrasca (40% x (1+2));
4) pod rednim brojem 4. – iznos poreskog kredita koji ne može biti veći od iznosa utvrđenog
primenom poreske stope propisane odredbom člana 39. stav 2. Zakona na iznos iskazan pod
rednim brojem 3; u slučaju kada je u drugoj državi porez po odbitku plaćen u iznosu manjem od
iznosa koji bi se dobio primenom poreske stope propisane odredbom člana 39. stav 2. Zakona na
iznos iskazan pod rednim brojem 3, kao poreski kredit pod ovim rednim brojem iskazuje se iznos
koji odgovara iznosu plaćenog poreza po odbitku u drugoj državi (sa rednog broja 2).
7a Način ostvarivanja prava na poreski kredit po osnovu poreza na kapitalni
dobitak plaćen u drugoj državi
Član 9a
Obveznik koji ostvaruje pravo na poreski kredit iz člana 53b Zakona, po osnovu poreza na kapitalni
dobitak plaćen u drugoj državi, pored Obrasca PB 1, sastavlja i Aneks 2 Obrasca PB 1 – Obračun
poreskog kredita za period od ______ do _____201__. godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i
čini njegov sastavni deo.
U Aneks 2 Obrasca PB 1 obveznik unosi sledeće podatke:
1) pod rednim brojem 1. – iznos kapitalnog dobitka ostvarenog u drugoj državi prodajom imovine iz
člana 27. Zakona;
2) pod rednim brojem 2. – iznos poreza koji je na kapitalni dobitak plaćen u drugoj državi;
3) pod rednim brojem 3. – osnovicu za obračun poreskog kredita koja odgovara iznosu kapitalnog
dobitka utvrđenog u skladu sa čl. 27. do 29. Zakona;
4) pod rednim brojem 4. – maksimalni iznos poreskog kredita koji se dobija primenom stope poreza
na dobit na osnovicu sa rednog broja 3. ovog obrasca;
5) pod rednim brojem 5. – iznos poreskog kredita po osnovu kojeg se može umanjiti porez na dobit
obračunat u poreskom periodu, a koji ne može biti veći od iznosa sa rednog broja 4. ovog obrasca;
u slučaju kada je u drugoj državi porez na kapitalni dobitak plaćen u iznosu manjem od iznosa sa
rednog broja 4. ovog obrasca, kao poreski kredit se priznaje i pod ovim rednim brojem iskazuje
iznos koji odgovara iznosu poreza plaćenog u drugoj državi (sa rednog broja 2).
Član 10
Nerezidentni obveznik – isplatilac dividendi iz člana 52. Zakona, kamata, autorskih naknada,
naknada po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, dividendi i usluga iz člana 53a Zakona,
daje obvezniku – primaocu prihoda, izjave na sledećim obrascima:
1) Obrazac IPD – Izjava o dobiti ostvarenoj u drugoj državi iz koje je isplaćena dividenda i plaćenom
porezu na dobit i porezu po odbitku na dividende iz člana 52. Zakona;
2) Obrazac IPD-1 – Izjava o plaćenom porezu po odbitku na kamate, autorske naknade, naknade
po osnovu zakupa nepokretnosti i pokretnih stvari, dividende i usluge iz člana 53a Zakona.
Obrasci iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
- Način sprečavanja dvostrukog oslobođenja ili dvostrukog oporezivanja pojedinih
pozicija u konsolidovanom poreskom bilansu
Član 11
Obveznik – matično pravno lice, kojem je odobreno poresko konsolidovanje članova grupe
povezanih pravnih lica, sastavlja konsolidovani poreski bilans na Obrascu KPB – Konsolidovani
poreski bilans za period od ___ do ____ 201__. godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini
njegov sastavni deo.
U Obrazac KPB unose se sledeći podaci:
1) u kolonu 2. – firma – poslovno ime i sedište članova grupe povezanih pravnih lica, uključujući i
matično (u daljem tekstu: članovi grupe), za koje se vrši poresko konsolidovanje;
2) u kolonu 3. – PIB matičnog pravnog lica, kao i članova grupe povezanih pravnih lica;
3) u kolonu 4. – iznos dobiti sa rednog broja 59. iz Obrasca PB 1 za svakog člana grupe povezanih
pravnih lica i iznos ukupne dobiti ostvarene na nivou grupe povezanih pravnih lica;
4) u kolonu 5. – iznos ukupnog gubitka svakog člana grupe povezanih pravnih lica (redni broj 60. iz
Obrasca PB 1) i ukupan gubitak članova grupe povezanih pravnih lica ostvaren na nivou grupe
povezanih pravnih lica;
5) u kolonu 6. – razlika iznosa dobiti (iz kolone 4) i gubitka (iz kolone 5), bilo da je pozitivna ili
negativna, za svakog člana grupe povezanih pravnih lica posebno, kao i na nivou grupe;
6) u kolonu 7. – iznos ostatka kapitalnog dobitka sa rednog broja 68. iz Obrasca PB 1 za svakog
člana grupe povezanih pravnih lica i iznos ukupnog ostatka kapitalnog dobitka na nivou grupe
povezanih pravnih lica;
7) u kolonu 8. – iznos poreske osnovice dobijen sabiranjem iznosa iz kolona 6 i 7, a koji su iskazani
u redu: Svega (Svega: 6 + Svega: 7);
8) u kolonu 9. – raspored obračunatog poreza, pri čemu prethodno treba utvrditi procenat učešća
svakog člana grupe u ukupno obračunatom porezu; procenat učešća predstavlja odnos
pojedinačno iskazane poreske osnovice iz kolone 6 uvećane za iznos ostatka kapitalnog dobitka iz
kolone 7 ovog obrasca, i zbira iznosa na nivou grupe iz kolone 4 (Svega: Dobit) i kolone 7 (Svega:
Ostatak kapitalnog dobitka); raspored obračunatog poreza unosi se pojedinačno za svakog člana
grupe tako što se dobijeni procenat primenjuje na ukupno obračunati porez iskazan u koloni 8
(Svega kolona 8) x 15%, saglasno članu 56. stav 4. Zakona;
9) u kolonu 10. – iznos umanjenja obračunatog poreza člana grupe povezanih pravnih lica sa
odgovarajućeg rednog broja iz obrasca PDP Pravilnika, na kome je iskazano ukupno poresko
oslobođenje, odnosno umanjenje obračunatog poreza;
10) u kolonu 11. – iznos obračunatog poreza za uplatu;
11) u kolonu 12. – iznos akontacija poreza na dobit.
- Prelazne i završne odredbe
Član 12
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o sadržaju poreskog bilansa i
drugim pitanjima od značaja za način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica (“Službeni glasnik
RS”, br. 99/10, 8/11, 13/12 i 8/13), osim odredaba člana 4. koje prestaju da važe 31. decembra
- godine, člana 8. koje prestaju da važe 31. decembra 2022. godine i člana 10. tog pravilnika
koje prestaju da važe 31. decembra 2016. godine.
Obrazac DK – Dobit od predmeta koncesije za period od ___ do ___ 201_. godine, Obrazac PK 1 –
Poreski kredit za ulaganja u osnovna sredstva u određene delatnosti za period od ___ do ___ 201_.
godine, Obrazac SU 2 – Srazmerni iznos ulaganja za period od ___ do ___ 201_. godine, koji su
propisani Pravilnikom o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za način
utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica (“Službeni glasnik RS”, br. 99/10, 8/11, 13/12 i 8/13), a u
kojima su iskazani podaci o poreskom oslobođenju, odnosno umanjenju obračunatog poreza,
podnose se uz poresku prijavu koja se podnosi za period za koji se utvrđuje poreska obaveza.
Član 13
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za
način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 41/2015)
Član 8
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike
Srbije”.
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za
način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 101/2016)
Član 7
Poreski bilans na Obrascu PB 1 – Poreski bilans obveznika poreza na dobit pravnih lica za period
od ___ do___ 201_. godine, u skladu sa Pravilnikom o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima
od značaja za način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica (“Službeni glasnik RS”, br. 20/14 i
41/15), obveznik podnosi zaključno sa 31. decembrom 2016. godine, odnosno posle 1. januara
- godine, u slučaju podnošenja:
1) izmenjene poreske prijave za poresku prijavu podnetu zaključno sa 31. decembrom 2016.
godine;
2) poreske prijave koju je obveznik propustio da podnese zaključno sa 31. decembrom 2016.
godine.
Član 9
Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. januara 2017. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za
način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 8/2019)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike
Srbije”.
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za
način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 94/2019)
Član 6
Poreski bilans na Obrascu PB 1 – Poreski bilans obveznika poreza na dobit pravnih lica za period
od ___ do___ 201_. godine, u skladu sa Pravilnikom o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima
od značaja za način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica (“Službeni glasnik RS”, br. 20/14,
41/15, 101/16 i 8/19), obveznik podnosi i posle stupanja na snagu ovog pravilnika, i to u slučaju
podnošenja izmenjene poreske prijave za poresku prijavu podnetu za 2018. godinu, odnosno u
slučaju podnošenja poreske prijave koju je obveznik propustio da podnese za 2018. godinu.
Član 8
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na obračunavanje i plaćanje poreske obaveze počev za
- godinu, odnosno za poreski period koji počinje u 2019. godini.
Član 9
Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. januara 2020. godine.
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o sadržaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od značaja za
način utvrđivanja poreza na dobit pravnih lica
(“Sl. glasnik RS”, br. 159/2020)
Član 10
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na obračunavanje i plaćanje poreske obaveze počev za
- godinu, odnosno za poreski period koji počinje u 2020. godini.
Član 11
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.