PRAVILNIK O BLIŽEM NAČINU, TROŠKOVIMA I KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RADNE SPOSOBNOSTI I MOGUĆNOSTI ZAPOSLENJA ILI ODRŽANJA ZAPOSLENJA OSOBA SA INVALIDITETOM
(“Sl. glasnik RS”, br. 36/2010)
- Predmet pravilnika
Član 1
Ovim pravilnikom uređuju se bliži način, troškovi i kriterijumi za procenu radne sposobnosti i
mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja osoba sa invaliditetom.
- Način procene radne sposobnosti
Član 2
Procena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja vrši se na način
kojim se obezbeđuje poštovanje ličnosti i dostojanstva, kao i zaštita podataka o ličnosti, u svim
fazama postupka.
Član 3
Zahtev za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja podnosi
se nadležnoj organizacionoj jedinici Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu:
Nacionalna služba) prema prebivalištu lica koje podnosi zahtev.
Zahtev za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja sadrži
podatke o:
1) organizaciji koja prima zahtev;
2) broju, datumu i mestu prijema zahteva;
3) podnosiocu zahteva (ime, ime jednog roditelja i prezime, adresa i prebivalište, JMBG, broj
lične karte, status osobe sa invaliditetom, radni odnos, naziv i sedište poslodavca kod koga je u
radnom odnosu, vrstu poslova koje obavlja, zanimanje, kontakt telefon);
4) prilozima.
Sadržina i izgled Zahteva za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja
zaposlenja (Obrazac 1) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Izuzetno, zahtev za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
podnosi lice uz zahtev za ostvarivanje prava na invalidsku penziju nadležnoj filijali Republičkog
fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljem tekstu: Republički fond), u skladu sa
odredbama statuta Republičkog fonda.
Ukoliko lice iz stava 4. ovog člana ne ostvari prava u skladu sa propisima iz penzijskog i
invalidskog osiguranja zahtev sa pratećom dokumentacijom se razmatra kao zahtev podnet u
skladu sa stavom 1. ovog člana.
Član 4
Ocenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja vrši komisija organa
veštačenja Republičkog fonda u skladu sa Pravilnikom o obrazovanju i načinu rada organa
veštačenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje (“Službeni glasnik RS”, br.
59/08 i 75/08 – u daljem tekstu: Pravilnik) i ovim pravilnikom.
Komisiju organa veštačenja čine: lekar veštak odgovarajuće ili srodne specijalnosti u odnosu na
ocenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja imajući u vidu
osnovnu bolest i oštećenje lica čije se sposobnosti procenjuju koga obezbeđuje Republički fond
i stručnjaci drugih odgovarajućih oblasti, na osnovu kojih se sagledavaju kriterijumi utvrđeni
zakonom, odnosno socijalni i drugi kriterijumi potrebni za procenu radne sposobnosti i
mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.
Stručnjaci drugih odgovarajućih oblasti iz stava 2. ovog člana jesu socijalni radnik, specijalni
edukator-defektolog ili drugo stručno lice koga predlaže Nacionalna služba, psiholog koji se bavi
kliničkom dijagnostikom koga predlažu domovi zdravlja, zavodi za medicinu rada ili Institut za
medicinu rada Srbije “Dr Dragomir Karajović” i specijalista medicine rada koga predlažu službe
medicine rada domova zdravlja, zavodi za medicinu rada i Institut za medicinu rada Srbije “Dr
Dragomir Karajović”.
Lekar veštak odgovarajuće ili srodne specijalnosti u odnosu na osnovnu bolest ili oštećenje lica
čije se sposobnosti procenjuju jeste predsednik komisije organa veštačenja.
Komisiju organa veštačenja obrazuje Republički fond.
Ocena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja vrši se u prostorijama
Nacionalne službe.
Član 5
Radi ocene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, uz zahtev za
procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja dostavlja se
odgovarajuća medicinska i druga neophodna dokumentacija.
Medicinsku dokumentaciju čini:
1) predlog za utvrđivanje invalidnosti (Obrazac 1 – utvrđen Pravilnikom) popunjen od strane
izabranog lekara;
2) otpusne liste sa podacima o nalazima i izvršenim pregledima;
3) postojeći specijalistički nalazi odgovarajućih specijalnosti sa opisanim anatomskim i
funkcionalnim promenama utvrđenim prilikom pregleda, ne stariji od 6 meseci, na propisanim
obrascima;
4) dijagnostički testovi;
5) laboratorijski nalazi;
6) nalaz psihologa, odnosno zaključak koji obuhvata ocenu mentalnih sposobnosti, ličnosti i
ponašanja pojedinca.
Medicinska dokumentacija u slučaju veštačenja profesionalnih bolesti i procene trajnih
posledica prouzrokovanih povredama na radu obuhvata i ekspertizu zavoda za medicinu rada,
Instituta za medicinu rada Srbije “Dr Dragomir Karajović”, odnosno zavoda za zdravstvenu
zaštitu radnika ukoliko ispunjavaju uslove za obavljanje tražene ekspertize.
Medicinska dokumentacija podnosi se u originalu ili overenoj fotokopiji.
Član 6
Drugu neophodnu dokumentaciju potrebnu za ocenu radne sposobnosti i mogućnosti
zaposlenja ili održanja zaposlenja čini socijalna anketa i isprave o ostvarivanju pojedinih prava i
statusu lica, i to: uverenje o ostvarivanju prava po osnovu socijalne zaštite, rešenje/dokaz o
statusu osobe sa invaliditetom, dokaz o stručnoj spremi ili radnom iskustvu i za zaposlena lica
opis posla koji lice obavlja, kao i predlog poslova koje bi lice moglo da obavlja kod poslodavca.
Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana uz zahtev se dostavlja i dokaz o izmirenju troškova
procene radne sposobnosti i drugi dokazi koji mogu biti od uticaja na ocenu radne sposobnosti i
mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.
Socijalna anketa sadrži:
1) naziv organizacije u kojoj se popunjava anketa, broj i datum;
2) osnovne podatke o licu;
3) obrazovanje;
4) bračno i porodično stanje;
5) prihode;
6) stanovanje;
7) odnos sa okruženjem;
8) samostalnost i funkcionalni status;
9) socijalnu procenu koja obuhvata prethodnu procenu potrebe za sprovođenjem profesionalne
rehabilitacije;
10) zaključke i preporuke;
11) potpis socijalnog radnika/savetnika za zapošljavanje;
12) potpis lica.
Sadržina i izgled Socijalne ankete (Obrazac 2) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov
sastavni deo.
Socijalnu anketu popunjava stručni radnik Nacionalne službe.
Isprave o ostvarivanju pojedinih prava i statusu lica dostavljaju se na zahtev radnika Nacionalne
službe.
Član 7
Razvrstavanje i grupisanje zahteva za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili
održanja zaposlenja sa kompletnom dokumentacijom vrši lekar veštak organa veštačenja, po
osnovu osnovne bolesti ili oštećenja lica.
U roku od 15 dana od dana razvrstavanja i grupisanja iz stava 1. ovog člana Nacionalna služba
zakazuje komisiju organa veštačenja i u skladu sa izvršenim razvrstavanjem i grupisanjem
zahteva dostavlja podnosiocu zahteva pisano obaveštenje koje sadrži mesto i vreme
održavanja ocene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.
Nacionalna služba i Republički fond dokumentaciju za utvrđivanje radne sposobnosti i
mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja mogu da razmenjuju i elektronskim putem, radi
omogućavanja lakše i brže komunikacije.
Član 8
Komisija organa veštačenja sačinjava nalaz, mišljenje i ocenu u pogledu radne sposobnosti i
mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.
Nalaz, mišljenje i ocena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
sadrži:
1) organizaciju, broj, datum i mesto;
2) lične podatke;
3) anamnestičke podatke;
4) fizikalni nalaz;
5) nalaze specijalističkih pregleda;
6) medicinsku dokumentaciju na kojoj se zasniva ocena radne sposobnosti;
7) dijagnozu i šifru;
8) zaključak i epikrizu;
9) ocenu radne sposobnosti;
10) predlog poslova koje lice može da obavlja;
11) predlog mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije, odnosno primerene oblasti rada ili
osposobljavanja u koje lice može da bude uključeno ili primenu potrebnih tehničkih i tehnoloških
pomagala ili službe podrške;
12) potpis predsednika i članova komisije i mesto pečata.
Sadržina i izgled Nalaza, mišljenja i ocene (Obrazac 3) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini
njegov sastavni deo.
Član 9
Rešenje o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja donosi
Nacionalna služba na osnovu nalaza, mišljenja i ocene komisije organa veštačenja Republičkog
fonda.
Član 10
Lice u postupku može izjaviti žalbu na rešenje o procenjenoj radnoj sposobnosti i mogućnosti
zaposlenja ili održanja zaposlenja.
- Kriterijumi za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja
zaposlenja
Član 11
Ocena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja vrši se
sagledavanjem medicinskih, socijalnih i drugih kriterijuma kojima se utvrđuju sposobnosti osobe
sa invaliditetom u cilju uključivanja na tržište rada i obavljanja konkretnih poslova samostalno ili
uz službe podrške.
Član 12
U postupku ocene radne sposobnosti primenjuje se ocena telesnih funkcija i stepen oštećenja
tih funkcija kao i ocena socijalnih, psiholoških i drugih faktora koji utiču na radnu sposobnost i
mogućnost zaposlenja ili održanja zaposlenja u skladu sa principima definisanim
Međunarodnom klasifikacijom funkcionisanja, invaliditeta i zdravlja.
Član 13
Medicinski kriterijumi obuhvataju sagledavanje posledica telesnog, senzornog, mentalnog ili
duševnog oštećenja ili bolesti koje se ne mogu otkloniti lečenjem ili medicinskom
rehabilitacijom.
Član 14
Socijalni kriterijumi obuhvataju osnovne podatke o licu, obrazovanje, bračno i porodično stanje,
prihode, stanovanje, odnos sa okruženjem, samostalnost i funkcionalni status i socijalnu
procenu koja obuhvata prethodnu procenu potrebe za sprovođenjem profesionalne rehabilitacije
i ponudu poslova na konkretnom tržištu rada.
Član 15
Drugi kriterijumi na osnovu kojih se vrši procena radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili
održanja zaposlenja obuhvataju sagledavanje psihološkog stanja pojedinca i ocenu mentalnih
sposobnosti, ličnosti i ponašanja i dr.
Član 16
Na osnovu sagledavanja sveukupnog stanja pojedinca i stanja na tržištu rada organ veštačenja
vrši ocenu bolesti i oštećenja od uticaja na radnu sposobnost i mogućnost zaposlenja ili
održanja zaposlenja na osnovu sledeće skale:
1) 0. stepen – ako ne postoje teškoće i prepreke u radu, odnosno ukoliko su zanemarljive i ne
utiču na radnu sposobnost;
2) 1. stepen – ako su teškoće i prepreke male i utiču na radnu sposobnost u odnosu na
zanimanje ili poslove koje koje lice može da obavlja a omogućavaju zapošljavanje pod opštim
uslovima;
3) 2. stepen – ako su teškoće i prepreke umerene, odnosno znatne u odnosu na zanimanje ili
poslove koje lice može da obavlja a omogućavaju zapošljavanje pod posebnim uslovima;
4) 3. stepen – ako su teškoće i prepreke potpune ili višestruke, odnosno lice se ne može
zaposliti ili održati zaposlenje ni pod opštim ni pod posebnim uslovima, odnosno čiji je radni
učinak manji od jedne trećine radnog učinka zaposlenog na uobičajenom radnom mestu, bez
obzira na zanimanje ili poslove.
- Troškovi procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja
zaposlenja
Član 17
Troškove procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
nezaposlenog lica i lica zaposlenog u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje
osoba sa invaliditetom snosi Nacionalna služba.
Troškove procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
zaposlenog lica snosi lice koje je zahtev podnelo, a može ih snositi i poslodavac kod koga je lice
u radnom odnosu u momentu podnošenja zahteva, uplatom na podračun nadležne filijale
Nacionalne službe.
Dokaz o izmirenju troškova procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja
zaposlenja za lice iz člana 3. stav 4. ovog pravilnika dostavlja se najkasnije do dana vršenja
ocene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja.
Član 18
Visina troškova procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja
iznosi 4.700,00 dinara.
Deo sredstava ostvarenih na ime troškova procene radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja i
održanja zaposlenja koristi se za rad komisije organa veštačenja.
Član 19
Nacionalna služba i Republički fond sporazumno utvrđuju oblike saradnje, način rada i druga
pitanja od značaja za procenu radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja
zaposlenja.
Član 20
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku
Republike Srbije”.